Teoria poznania 1 WF-FI-12-TPOZ1
Cele przedmiotu: Teoria poznania zaliczana jest do podstawowych działów filozofii. Zajmuje się ona poznaniem. W historii dziejów myśli ludzkiej poznanie analizowano z różnych punktów widzenia. Zgodnie z koncepcją autonomicznej teorii poznania w trakcie wykładu będziemy analizować poznanie ludzkie jako źródło wiedzy o czymś, tzn. w jego podstawowej funkcji dostarczania podmiotowi poznającemu informacji o przedmiocie poznania. Celem wykładu jest zapoznanie studentów z podstawowymi problemami teoriopoznawczymi i przeanalizowanie głównych sporów teoriopoznawczych.
E-Learning
W cyklu 2020/21_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2019/20_Z: E-Learning |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
EK_1 - student wie, czym jest teoria poznania i jaka jest jej specyfika metodologiczna;
EK_2 - student zna podstawową terminologię;
EK_3 - student ma uporządkowaną wiedzę teoriopoznawczą;
EK_4 - student zna argumentację za najważniejszymi tezami teoriopoznawczymi.
Umiejętności:
EK_5 - student samodzielnie zdobywa wiedzę;
EK_6 - student czyta i interpretuje teksty filozoficzne z zakresu teorii poznania, słucha ze zrozumieniem ustnej prezentacji podstawowych problemów i argumentów teoriopoznawczych;
EK_7 - student potrafi ocenić wartość poznawczą tekstów filozoficznych;
EK_8 - student przeprowadza analizę argumentów teoriopoznawczych oraz identyfikuje ich kluczowe tezy i założenia.
Kompetencje:
EK_9 - student zna zakres posiadanej przez siebie wiedzy i posiadanych umiejętności;
EK_10 - student rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju zawodowego;
EK_11 - student jest otwarty na nowe idee i gotów do zmiany opinii w świetle dostępnych danych i argumentów;
EK_12 - student na podstawie twórczej analizy problemów samodzielnie formułuje propozycje ich rozwiązania
ECTS:
udział w wykładzie - 30
przygotowanie do wykładu i lektura tekstów - 30
konsultacje - 5
przygotowanie do egzaminu - 45
SUMA GODZIN 110 [110 : 30 (25) =3]
LICZBA ECTS - 3
Kryteria oceniania
Ocena końcowa jest wystawiana na podstawie egzaminu ustnego.
Na egzaminie obowiązuje materiał przedstawiony na wykładzie, uzupełniony z obowiązkowych lektur i podanej literatury w trakcie wykładu.
Literatura
Lektury obowiązkowe:
S. Judycki, Epistemologia XX wieku: przegląd stanowisk, "Roczniki Filozoficzne KUL" 46-47 (1998-1999) 5-67.
R. Ingarden, O niebezpieczeństwie petitionis principii w teorii poznania, w: tenże, U podstaw teorii poznania, Warszawa 1971, 357-380.
A. Stępień, Rodzaje bezpośredniego poznania, w: tenże, Studia i szkice filozoficzne, t. I, Lublin 1999, 126-158.
R. Ingarden, Wstęp do fenomenologii Husserla, Warszawa 1974, 79-125.
A. Półtawski, Poznanie a zmysły, w: tenże, Realizm fenomenologii. Husserl-Ingarden-Stein-Wojtyła, Toruń br, 106-114.
Literatura uzupełniająca
B. Allen, Prawda w filozofii, Warszawa 1994.
B. Chwedeńczuk, Spór o naturę prawdy, Warszawa 1984.
Epistemologia, red. S. Janeczek, A. Starościc, Wydawnictwo KUL Lublin 2015
Gottfried G., Teoria poznania. Od Kartezjusza do Wittgensteina, tłum. T. Kubalica, Wydawnictwo WAM Kraków 2007
R. Ingarden, U podstaw teorii poznania, Warszawa 1971.
R. Ingarden, Studia z teorii poznania, Warszawa 1995.
M.A. Krąpiec, Realizm ludzkiego poznania, Lublin 1995
A. Morton, Przewodnik po teorii poznania, Warszawa 2002.
Przewodnik po epistemologii, red. R. Ziemińska, Wydawnictwo WAM Kraków 2013
A.B. Stępień, O metodzie teorii poznania. Rozważania wstępne, Lublin 1966.
A.B. Stępień, Wstęp do filozofii, Lublin 20014 (odpowiednie fragmenty) - tam też litearatura do poszczególnych zagadnień.
J. Woleński, Metamatematyka a epistemologia, Warszawa 1993, 116-149.
J. Woleński, Epistemologia, t. 1-3, Kraków 2000-2003.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: