Język łaciński 1 WF-FI-12-LAC1
Lektorat z języka łacińskiego odbywa się na zasadzie ćwiczeń, po 30 godzin w semestrze, 60 godzin rocznie. Zaliczenie na ocenę - kolokwium.
Celem lektoratu jest nabycie przez studentów umiejętności samodzielnego tłumaczenia wyrażeń, sentencji i prostszych tekstów łacińskich dzięki poznaniu podstawowych zasad gramatycznych i określonego zestawu słownictwa. Studenci powinni opanować warsztat umożliwiający prowadzenie samodzielnej pracy naukowej. Obok zagadnień ściśle gramatycznych studenci poznają bogaty zestaw słownictwa, przysłów i sentencji łacińskich; są także zapoznawani z tekstami wybranych modlitw i kolęd po łacinie; z sylwetkami niektórych poetów i pisarzy piszących po łacinie oraz z wydarzeniami z mitologii i historii starożytnej.
W cyklu 2022/23_Z:
Lektorat z języka łacińskiego odbywa się na zasadzie ćwiczeń, po 30 godzin w semestrze, 60 godzin rocznie. Zaliczenie na ocenę - kolokwium. Celem lektoratu jest nabycie przez studentów umiejętności samodzielnego tłumaczenia wyrażeń, sentencji i prostszych tekstów łacińskich dzięki poznaniu podstawowych zasad gramatycznych i określonego zestawu słownictwa, ze szczególnym zwróceniem uwgi na słownictwo z zakresu filozofii. |
W cyklu 2023/24_Z:
Lektorat z języka łacińskiego odbywa się na zasadzie ćwiczeń, po 30 godzin w semestrze, 60 godzin rocznie. Zaliczenie na ocenę - kolokwium. Celem lektoratu jest nabycie przez studentów umiejętności samodzielnego tłumaczenia wyrażeń, sentencji i prostszych tekstów łacińskich dzięki poznaniu podstawowych zasad gramatycznych i określonego zestawu słownictwa, ze szczególnym zwróceniem uwgi na słownictwo z zakresu filozofii. |
E-Learning
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
student zna podstawową terminologię filozoficzną w j. łacińskim
Umiejętności:
student umie samodzielnie przetłumaczyć z j. łacińskiego na j. polski prosty tekst filozoficzny
Kompetencje:
student rozumie potrzebę ustawicznego pogłębiania znajomości języka łacińskiego oraz potrafi samodzielnie wykorzystywać w tym celu dostępne źródła
student potrafi czytać ze zrozumieniem teksty w j. łacińskim z zakresu filozofii i z dziedziny ogólnej
ECTS:
udział w ćwiczeniach: 30 godzin
przygotowanie do ćwiczeń: 15 godzin
przygotowanie do kolokwium:15 godzin
suma godzin: 60 [ 60/30 = 2 ]
liczba ECTS w semestrze: 2
Kryteria oceniania
Wiedza:
Na ocenę 3 (dst) Student nie opanował techniki tłumaczenia (tłumaczy słowo po słowie), z trudem objaśnia nowe konstrukcje
Na ocenę 4 (db) Student „gubi się” w nowych formach i konstrukcjach ale wykorzystuje niewielką podpowiedź
Na ocenę 5 (bdb) dostrzega, nazywa i objaśnia nowe formy i konstrukcje
Umiejętności
Na ocenę 3 (dst) z trudem wskazuje łączące się elementy, nie wykorzystuje wiadomości ze słownika
Na ocenę 4 (db) z pomocą lektora bądź kolegów potrafi poprawnie przełożyć prosty tekst, stara się wiadomości teoretyczne zastosować w praktyce
Na ocenę 5 (bdb) samodzielnie rozwiązuje problemy gramatyczne; z pomocą słownika tłumaczy proste teksty oryginalne, dba o język polski
Kompetencje:
Na ocenę 3 (dst) Student nie potrafi samodzielnie wyszukać właściwych informacji, potrzebuje „prowadzenia za rękę”, nie wykazuje własnej inicjatywy
Na ocenę 4 (db) – Student nie potrafi samodzielnie ocenić znalezionej przez siebie informacji, zniechęca się pod wpływem krytyki
Na ocenę 5 (bdb) Student dba o poprawność językową przekładu, docenia znaczenie pracy ze słownikiem, ma świadomość konieczności komentarza rzeczowego do każdego tekstu, potrafi go przygotować
Ocena końcowa składa się z:
- oceny przygotowania do cotygodniowych zajęć
- oceny aktywności na zajęciach
- oceny kolokwium końcowego w formie ustnej - translacja wybranego fragmentu tekstu z wykazaniem znajomości elementów fleksji
Literatura
Podręczniki
O. Jurewicz, L. Winniczuk, J. Żuławska, Język łaciński. Podręcznik dla lektoratów szkół wyższych, Warszawa PWN.
St. Wilczynski, T. Zarych, Rudimenta Latinitatis, Wrocław.
Pomoce naukowe i literatura przedmiotu (pozycje wybrane):
K. Kumaniecki, Słownik łacińsko-polski, PWN, Warszawa 1990;
L. Winniczuk, Mały słownik polsko-łaciński, PWN, Warszawa 1994;
dowolna Gramatyka opisowa języka łacińskiego
M. Plezia, Słownik łacińsko-polski, t. I-V, PWN, Warszawa 1959-1979;
L. Winniczuk, Słownik kultury antycznej (Grecja - Rzym), WP, Warszawa 1991;
P. Grimal, Słownik mitologii greckiej i rzymskiej, Ossolineum, Wrocław 1997;
A.W. Mikołajczyk, Łacina w kulturze polskiej, Wydawnictwo Dolnośląskie, Wrocław 1998;
M. Korolko, Thesaurus. Skarbiec łacińskich sentencji i powiedzeń w literaturze polskiej, WP, Warszawa, 1997;
Cz. Jędraszko, Łacina na co dzień, Warszawa 1997;
Z. Landowski, K. Wos, Słownik cytatów łacińskich. Wyrażenia, sentencje, przysłowia,
Wydawnictwo Literackie, Kraków 2002.
W cyklu 2022/23_Z:
Podręczniki O. Jurewicz, L. Winniczuk, J. Żuławska, Język łaciński. Podręcznik dla lektoratów szkół wyższych, Warszawa PWN. St. Wilczynski, T. Zarych, Rudimenta Latinitatis, Wrocław. S. Kalinkowski, Scire Latine. Język łaciński. Podręcznik dla alumnów i studentów teologii. Warszawa 2014. S. Wilczyński, E. Pobiedzińska, A. Jaworska Porta Latina Novissima. Język łaciński i kultura antyczna. Warszawa 2012 Pomoce naukowe i literatura przedmiotu (pozycje wybrane): K. Kumaniecki, Słownik łacińsko-polski, PWN, Warszawa 1990; L. Winniczuk, Mały słownik polsko-łaciński, PWN, Warszawa 1994; dowolna Gramatyka opisowa języka łacińskiego M. Plezia, Słownik łacińsko-polski, t. I-V, PWN, Warszawa 1959-1979; L. Winniczuk, Słownik kultury antycznej (Grecja - Rzym), WP, Warszawa 1991; P. Grimal, Słownik mitologii greckiej i rzymskiej, Ossolineum, Wrocław 1997; A.W. Mikołajczyk, Łacina w kulturze polskiej, Wydawnictwo Dolnośląskie, Wrocław 1998; M. Korolko, Thesaurus. Skarbiec łacińskich sentencji i powiedzeń w literaturze polskiej, WP, Warszawa, 1997; Cz. Jędraszko, Łacina na co dzień, Warszawa 1997; Z. Landowski, K. Wos, Słownik cytatów łacińskich. Wyrażenia, sentencje, przysłowia, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2002. |
W cyklu 2023/24_Z:
Podręczniki O. Jurewicz, L. Winniczuk, J. Żuławska, Język łaciński. Podręcznik dla lektoratów szkół wyższych, Warszawa PWN. St. Wilczynski, T. Zarych, Rudimenta Latinitatis, Wrocław. S. Kalinkowski, Scire Latine. Język łaciński. Podręcznik dla alumnów i studentów teologii. Warszawa 2014. S. Wilczyński, E. Pobiedzińska, A. Jaworska Porta Latina Novissima. Język łaciński i kultura antyczna. Warszawa 2012 Pomoce naukowe i literatura przedmiotu (pozycje wybrane): K. Kumaniecki, Słownik łacińsko-polski, PWN, Warszawa 1990; L. Winniczuk, Mały słownik polsko-łaciński, PWN, Warszawa 1994; dowolna Gramatyka opisowa języka łacińskiego M. Plezia, Słownik łacińsko-polski, t. I-V, PWN, Warszawa 1959-1979; L. Winniczuk, Słownik kultury antycznej (Grecja - Rzym), WP, Warszawa 1991; P. Grimal, Słownik mitologii greckiej i rzymskiej, Ossolineum, Wrocław 1997; A.W. Mikołajczyk, Łacina w kulturze polskiej, Wydawnictwo Dolnośląskie, Wrocław 1998; M. Korolko, Thesaurus. Skarbiec łacińskich sentencji i powiedzeń w literaturze polskiej, WP, Warszawa, 1997; Cz. Jędraszko, Łacina na co dzień, Warszawa 1997; Z. Landowski, K. Wos, Słownik cytatów łacińskich. Wyrażenia, sentencje, przysłowia, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2002. |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: