WMSF: Zaćmienie darwinizmu. Wstęp do tematyki WF-FI-1123-WMWAG23
Wykład ten poświęcony jest wyjątkowemu okresowi w historii biologii ewolucyjnej, znanemu jako "zaćmienie darwinizmu", który miał miejsce na przełomie XIX i XX wieku. W tym czasie zainteresowanie teorią ewolucji Karola Darwina zmalało na rzecz alternatywnych koncepcji, takich jak neolamarkizm, ortogeneza, saltacjonizm i mutacjonizm. Wykład ma na celu rzucenie światła na to, dlaczego nastąpiła ta zmiana i jakie czynniki miały na nią wpływ.
Studenci dowiedzą się o kontekście historycznym i filozoficznym w jakim pojawiły się konkurencyjne teorie ewolucji i w jaki sposób zostały one wyparte przez "syntetyczną teorii ewolucji" w latach trzydziestych XX wieku. Głównym celem wykładu jest przedstawienie studentom krytycznej analizy istniejących interpretacji "zaćmienia darwinizmu", koncentrując się na założeniach filozoficznych, które leżą u podstaw tych interpretacji.
Badając, w jaki sposób różne perspektywy filozoficzne kształtują historyczne interpretacje, wykład pomoże studentom znaleźć odpowiedź na fundamentalne pytanie: W jaki sposób filozofia nauki wpływa na nasze rozumienie historii danej dziedziny? Ostatecznie wykład ma na celu zaproponowanie studentom nowego spojrzenia na to, dlaczego doszło do "zaćmienia darwinizmu" i jak należy rozumieć jego początki.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
ECTS [1 ECTS = 30(25) godz.]:
udział w wykładzie: 0-30 godz.
przygotowanie do zaliczenia: 30-60 godz.
przygotowanie do wykładów, czytanie tekstów: 0-30 godz.
udział w konsultacjach: 0-30 godz.
Suma godzin (średnio): 120 [120/30(25)=4]
Wiedza:
1. student zna i rozumie historyczny kontekst poglądów filozoficznych i biologicznych prezentowanych na wykładzie
2. student zna idee i argumenty używane w XIX wiecznych dyskusjach z zakresu filozofii biologii;
3. student rozumie i rozpoznaje problemy związane z historyczną i współczesną problematyką ewolucjonistyczną.
Umiejętności:
1. student czyta i interpretuje teksty historyczne dotyczące problematyki związanej z biologią ewolucyjną;
2. student dostrzega i rozpoznaje problemy filozoficzne związane z koncepcją ewolucji w biologii.
Kompetencje:
1. student zna zakres posiadanej przez siebie wiedzy w zakresie filozofii i historii biologii;
2. student rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju w zakresie problematyki filozoficznej prezentowanej na zajęciach
Kryteria oceniania
Wyklad zakończy się egzaminem ustnym - od jego wyniku będzie uzależniona ocena końcowa.
Wiedza:
- 2 (ndst ..): Student nie zna podstawowych terminów, pojęć i teorii ewolucji omawianych na kursie
- 3 (dst.): Student zna podstawowe pojęcia i teorie związane z filozofią biologii, ale nie potrafi szczegółowo omówić tych zagadnień w ich kontekście historycznym
- 4 (db.): Student identyfikuje filozoficzne problemy ewolucjonizmu i omawia poprawnie wybrane zagadnienia z zakresu filozofii i historii biologii
- 5 (bdb.): Student jest dobrze zorientowany w problematyce ewolucjonizmu i potrafi go łączyć ze współczesnymi dyskusjami filozoficznymi
Umiejętności
- 2 (ndst ..): Student nie potrafi zinterpretować i porównać głównych problemów z zakresu filozofii i historii biologii
- 3 (dst.): Student potrafi odnieść się do niektórych zagadnień związanych z filozofią biologii, ale nie potrafi ich powiązać z okresem historycznym, w którym powstały, ani z myślicielami zajmującymi się tymi zagadnieniami
- 4 (db.): Student potrafi poprawnie wskazać i wyjaśnić historyczne związki między problemami filozofii biologii a rozwojem ewolucjonizmu
- 5 (bdb.): Student potrafi krytycznie omówić zagadnienia poruszane w trakcie wykładu, a także ustosunkować się do nich i poprawnie uzasadnić swoje stanowisko
Kompetencje:
Student ma świadomość historycznego kontekstu wybranych problemów filozoficznych związanych z teorią ewolucji. Student ma wiedzę o rozwoju ewolucjonizmu i jego filozoficznych konotacjach.
Szczegóły zostaną podane w trakcie kursu.
Literatura
Wagner, M. J. Interpretacje rozwoju biologii ewolucyjnej na przełomie XIX i XX wieku, (2020)
Literatura uzupełniająca:
Bowler P. J. Darwin deleted: imaginig a world without Darwina, (2013)
Gayon J. Darwinism' s Struggle for Survival, (2007)
Mayr E. The growth of biological thought, (1982)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: