K: Podstawy teorii argumentacji WF-FI-1123-KFPORW20
Wykłady, warsztaty, szkolenia z teorii argumentacji przeżywają obecnie swój renesans. Sama teoria argumentacji, jako naukowa refleksja nad tym czym właściwie jest argumentacja, czym różni się od rozumowania, wnioskowania, jak ją analizować, jak się nią posługiwać jest w tym gąszczu różnorakich zastosowań technik argumentacyjnych stale potrzebna. W trakcie wykładu zostaną omówione sposoby analizy argumentacji, tworzenie ich diagramów, ocena ich poprawności: materialnej i formalnej. W tym celu zaprezentowane zostaną sposoby logicznej analizy wypowiedzi, analityczne i logiczne relacje między zdaniami. Przedstawione zostaną wybrane problemy argumentacji skupione wokół klasycznych argumentów takich jak argument z autorytetu, z powszechnej opinii, z podobieństwa, czy równi pochyłej. Wszelkie konieczne tu podstawowe "narzędzia formalne" mniej lub bardziej znane z wykładów z logiki zostaną w trakcie zajęć w dostępnej formie przypomniane.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Wykłady odbywają się w ramach kontaktu synchronicznego ze wsparciem kontaktu asynchronicznego (MS Teams, Moodle). Udział w wykładach jest obowiązkowy (max. 3 nieobecności). Egzamin zostanie przeprowadzony metodami kształcenia zdalnego przy użyciu platformy Moodle i MS Teams.
Literatura
Hołówka T., Kultura logiczna w przykładach, Warszawa 2005.
Just the Arguments. !00 of the Most Important Arguments in Western Philosophy, red. M. Bruce, S. Barbone, Oxford 2011.
Szymanek K., Sztuka argumentacji. Słownik terminologiczny, Warszawa 2001.
Szymanek K., Wieczorek K. A., Wójcik A. S., Sztuka argumentacji, Warszawa 2003.
Tokarz M., Argumentacja, perswazja, manipulacja, Gdańsk 2006.
Walton D., Fundamentals of Critical Argumentation, Cambridge 2006.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: