K: Etyka a humanistyka WF-FI-1123-KFPODR20
Tematy:
1.Etyka-humanistyka-kultura
2.twórczośc i pytanie o rolę mistrzów w humanistyce
3.Twórczość w malarstwie i w etyce-na przykładzie szkoły Nabistów
4.twórczośc malarzy prymitywistów ( np. Ociepka, czy Nikifor) a źródła etyki
5.Twórczość w życiu i w dziełach artysty-filozofa
6.Twórczość Bractwa Prerafaelitów. Etyka i sztuka
7.Twórczość a kicz-w sztuce i w etyce
8. Uporządkowanie problemów, twierdzeń i interpretacji dotyczących humanistycznego profilu etyki, twórczości jako formy poznania i postawy, wiążącej człowieka/ wspólnotę z dobrem i pięknem.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
efekt umiejętności student uczy się analizować etykę ze względu na jej funkcję humanistyczną, wiążącą etykę z twórczością w obszarze kultury. Nabywa umiejętności interpretacji dzieł sztuki jako formy komunikatu ( językowego, aksjologicznego czy normatywnego), potrafi też idee i symbole, obecne we współczesnej kulturze poddać analizie etycznej, co pozwala studentowi wykorzystać znajomość terminologii etycznej do opisania dzieła sztuki i powiązania ze sobą różnych form ludzkiej twórczości.
efekt wiedzy
student zna teksty, które odnoszą się do związków etyki z kulturą, wie w jakim zakresie humanistyka staje się udziałem etyki i zarazem jej praktycznym i egzystencjalnym sprawdzianem, student posiada umiejętność nie tylko odczytywania komunikatów kultury z pozycji etyki ( która też jest forma komunikatu), ale także umie o tym pisać na poziomie elementarnym
efekt kompetencji
student jest zdolny samodzielnie przeprowadzić analizę wybranego dzieła sztuki ze względu na jego treści humanistyczne, w tym i etyczne, biorąc pod uwagę zarówno element twórczości jak i jego celowość i wartość
Kryteria oceniania
metoda- zajęcia prowadzane są zdalnie przy pomocy Teamsa, co pozwala zarówno na konwersacje jak i na wzajemny, wzrokowy kontakt. Konwersatorium wymaga podwójnej formy udziału studentów; w zadawaniu pytań, komentarzach i wyjaśnieniach, jak również dzielenia się swoimi przemyśleniami, lekturami, samodzielnymi analizami wybranych przez siebie dzieł sztuki. Dyskusje, komentarze, pytania, uwagi w związku z tematem opracowanym przez studenta/tów . Do każdego tematu zamieszczony jest mój tekst, wprowadzający w poruszone zagadnienia.
Kryteria oceny:
udział studenta w spotkaniach on-line,(Teams) jego poznawcza aktywność, komentarz do materiału wprowadzającego w daną problematykę, oparty na znajomości tekstu i terminologii fil. tam użytej jak również prezentacja własnego tekstu, opracowanego przez studenta np. humanistyczne/ antyhumanistyczne idee zawarte w np. filmie czy w muzyce Irin Maiden, czy malarstwie F. Bacona z wykorzystaniem co najmniej dwóch pozycji z podanej literatury filozoficznej
na ocene 2- brak aktywnego udziału w konwersacji grupowej
na ocene 3-student powierzchownie orientuje sie w tematyce, ale sam nie potrafi samodzielnie przeprowadzić analizy dzieła sztuki
na ocene 4-student potrafi skomentować tekst wprowadzający w problematykę konkretnych zajęć, ale ma kłopoty z aplikacją terminów etycznych do opisu wybranego przez siebie dzieła sztuki
na ocene 5-student jest aktywny na zajęciach, czyta i samodzielnie przygotowuje odpowiednio zinterpretowane materiały, z odwołaniem się do co najmniej dwóch lektur podanych w spisie, jak również czyta na bieżąco zamieszczone teksty do wykładu i potrafi je skomentować
Literatura
T.W. Adorno, Teoria estetyczna,przeł. K. Krzemieniowa, PWN, Warszawa 1994.
G .Bbachelard, Poetyka marzenia, przeł. L .Brogowski, Słowo/obraz /terytoria /,
Gdańsk 1998
E. Bieńkowska, W poszukiwaniu królestwa człowieka. Utopia sztuki od Kanta do Tomasza Manna, Czytelnik, Warszawa 1981.
K.Burke, The Philosophy of Literatury Form, Nerkeley 1973
A. Giddens, Nowoczesność a tożsamość, przeł. A. Szulżyka, PWN, Warszawa 2001.
WE.H. Gombrich, O sztuce, przeł. zb., Arkady, warszawa 1997
A.McIntyre, Dziedzictwo cnoty. Studium z teorii moralności, przeł. A. Chmielewski, PWN, warszawa1996.
M. janion, Humanistyka. Poznanie i terapia, PIW, Warszawa 1982.
M.P. Markowski, Polityka wrażliwości, Wprowadzenie do humanistyki, Universitas, Kraków 2013
M. Przełecka, O złej sztuce, Wydaw. Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1998.
Paton, Uczta, przeł. W. Witwicki, PWN, Warszawa 1975
Z tej listy najważniejsze pozycje dla poruszonych zagadnień są: a.McIntyre, dziedzictwo cnoty, Giddens Nowoczesność a tożsamość oraz P.M. Markowski, HUmanistyka. Poznanie jako terapia.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: