Gospodarowanie zasobami naturalnymi WB-IS-II-12-35-p
Treści merytoryczne obejmują wiadomości dotyczące surowców naturalnych: ich charakterystykę, podział oraz znaczenie gospodarcze. Obejmują także omówienie zagadnień dotyczących ochrony złóż strategicznych oraz ocenę zużycia niektórych surowców mineralnych Polski. Na zajęciach omawiane będzie także znaczenie surowców naturalnych w gospodarce o obiegu zamkniętym oraz charakterystyka bezpieczeństwa energetycznego (w nawiązaniu do geotermii i biomasy).
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekt przedmiotowy 1 (S2P_W01) - absolwent zna i rozumie w pogłębionym stopniu –wybrane fakty, obiekty i zjawiska oraz dotyczące ich metody i teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi, stanowiące zaawansowaną wiedzę ogólną z zakresu inżynierii środowiska tworzącą podstawy teoretyczne, uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę obejmującą kluczowe zagadnienia oraz wybrane zagadnienia z zakresu zaawansowanej wiedzy szczegółowej –właściwe dla programu studiów, jak również zastosowania praktyczne tej wiedzy w działalności zawodowej związanej z ich kierunkiem.
Przedmiotowe efekty uczenia się w zakresie umiejętności:
Efekt przedmiotowy 2 (IS2P_U01) - absolwent potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę –formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy inżynierskie oraz innowacyjnie wykonywać zadania w nieprzewidywalnych warunkach przez właściwy dobór źródeł oraz informacji z nich pochodzących
Efekt przedmiotowy 3 (IS2P_U05) – absolwent potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę – formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy inżynierskie oraz innowacyjnie wykonywać zadania w nieprzewidywalnych warunkach przez wykorzystywanie posiadanej wiedzy z zakresu gospodarowania zasobami naturalnymi –formułować i rozwiązywać problemy oraz wykonywać zadania typowe dla działalności zawodowej związane z inżynierią środowiska
Efekt przedmiotowy 4 (IS2P_U11) - absolwent potrafi współdziałać z innymi osobami w ramach prac zespołowych i podejmować wiodącą rolę w zespołach
Efekt przedmiotowy 5 (IS 2P_U12) - absolwent potrafi samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie i ukierunkowywać innych w tym zakresie
Przedmiotowe efekty uczenia się w zakresie kompetencji społecznych:
Efekt przedmiotowy 6 (IS2P_K01) - absolwent jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści
Efekt przedmiotowy 7 (IS2P_K02) – absolwent jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych dotyczących surowców naturalnych oraz zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu.
Przedmiotowe efekty uczenia się przypisane do wykładów (1, 2, 5, 6).
Przedmiotowe efekty uczenia się przypisane do ćwiczeń (1-7).
ECTS [1 ECTS=30 godzin)
Udział w wykładach: 15 godzin
Przygotowanie do egzaminu: 15 godzin
Udział w ćwiczeniach: 30 godzin
Przygotowanie do kolokwium: 15 godzin
Przygotowanie do ćwiczeń: 15 godzin
Suma: 90 godzin [90/30=3] (odpowiednio 1 ECTS – wykład, 2 ECTS – ćwiczenia)
Kryteria oceniania
Metody i kryteria oceniania - wykład:
Egzamin pisemny z pytaniami otwartymi, bazujący na treściach przekazanych na wykładzie.
Do egzaminu może przystąpić student, który uzyskał pozytywną ocenę z zaliczenia ćwiczeń.
Zakres ocen z egzaminu:
powyżej 95% - ocena 5,0
85-94% - ocena 4,5
75-84% - ocena 4,0
65-74% - ocena 3,5
55-64% - ocena 3,0
poniżej 55% - ocena 2,0
Na ocenę 2 (ndst.) absolwent nie zna i nie rozumie wybranych faktów, obiektów i zjawisk oraz dotyczących ich metod i teorii wyjaśniających złożone zależności między nimi, stanowiące zaawansowaną wiedzę ogólną z zakresu inżynierii środowiska tworzącą podstawy teoretyczne, uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę obejmującą kluczowe zagadnienia oraz wybrane zagadnienia z zakresu zaawansowanej wiedzy szczegółowej dotyczącej gospodarowania zasobami naturalnymi – właściwe dla programu studiów, jak również zastosowania praktyczne tej wiedzy w działalności zawodowej związanej z ich kierunkiem. Nie potrafi wykorzystywać posiadanej wiedzy – nie umie formułować i rozwiązywać złożonych i nietypowych problemów inżynierskich dotyczących gospodarowania zasobami naturalnymi oraz innowacyjnie wykonywać zadania w nieprzewidywalnych warunkach przez właściwy dobór źródeł oraz informacji z nich pochodzących. Absolwent nie potrafi samodzielnie planować i realizować własnego uczenia się przez całe życie i nie potrafi ukierunkowywać innych w tym zakresie. Nie jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści.
Na ocenę 3 (dst.) absolwent na dostatecznym poziomie zna i rozumie w pogłębionym stopniu – wybrane fakty, obiekty i zjawiska oraz dotyczące ich metody i teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi, stanowiące zaawansowaną wiedzę ogólną z zakresu inżynierii środowiska tworzącą podstawy teoretyczne, uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę obejmującą kluczowe zagadnienia oraz wybrane zagadnienia z zakresu zaawansowanej wiedzy szczegółowej dotyczącej gospodarowania zasobami naturalnymi – właściwe dla programu studiów, jak również zastosowania praktyczne tej wiedzy w działalności zawodowej związanej z ich kierunkiem. Na dostatecznym poziomie potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę – formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy inżynierskie oraz innowacyjnie wykonywać zadania w nieprzewidywalnych warunkach przez właściwy dobór źródeł oraz informacji z nich pochodzących. Na dostatecznym poziomie potrafi samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie i ukierunkowywać innych w tym zakresie. Absolwent na dostatecznym poziomie jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści.
Na ocenę 4 (db.) absolwent na dobrym poziomie zna i rozumie w pogłębionym stopniu – wybrane fakty, obiekty i zjawiska oraz dotyczące ich metody i teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi, stanowiące zaawansowaną wiedzę ogólną z zakresu inżynierii środowiska tworzącą podstawy teoretyczne, uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę obejmującą kluczowe zagadnienia oraz wybrane zagadnienia z zakresu zaawansowanej wiedzy szczegółowej dotyczącej gospodarowania zasobami naturalnymi – właściwe dla programu studiów, jak również zastosowania praktyczne tej wiedzy w działalności zawodowej związanej z ich kierunkiem. Na dobrym poziomie potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę – formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy inżynierskie oraz innowacyjnie wykonywać zadania w nieprzewidywalnych warunkach przez właściwy dobór źródeł oraz informacji z nich pochodzących. Na dobrym poziomie potrafi samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie i ukierunkowywać innych w tym zakresie. Absolwent na dobrym poziomie jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści.
Na ocenę 5 (bdb.) absolwent na bardzo dobrym poziomie zna i rozumie w pogłębionym stopniu – wybrane fakty, obiekty i zjawiska oraz dotyczące ich metody i teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi, stanowiące zaawansowaną wiedzę ogólną z zakresu inżynierii środowiska tworzącą podstawy teoretyczne, uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę obejmującą kluczowe zagadnienia oraz wybrane zagadnienia z zakresu zaawansowanej wiedzy szczegółowej dotyczącej gospodarowania zasobami naturalnymi –właściwe dla programu studiów, jak również zastosowania praktyczne tej wiedzy w działalności zawodowej związanej z ich kierunkiem. Na bardzo dobrym poziomie potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę – formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy inżynierskie oraz innowacyjnie wykonywać zadania w nieprzewidywalnych warunkach przez właściwy dobór źródeł oraz informacji z nich pochodzących. Na bardzo dobrym poziomie potrafi samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie i ukierunkowywać innych w tym zakresie. Absolwent na bardzo dobrym poziomie jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści.
Metody i kryteria oceniania - ćwiczenia:
Student jest zobowiązany
- przygotowywać się na zajęcia,
- opracować i przedstawić na zajęciach wybrany temat, wchodzący w zakres tematów zajęć,
- uzyskać pozytywną ocenę z kolokwium pisemnego (dwa w trakcie semestru),
- posiadać umiejętność poszukiwania i dobierania odpowiednich źródeł (artykuły naukowe i źródła elektroniczne).
Zakres ocen z kolokwium:
powyżej 95% - ocena 5,0
85-94% - ocena 4,5
75-84% - ocena 4,0
65-74% - ocena 3,5
55-64% - ocena 3,0
poniżej 55% - ocena 2,0
Student jest zobowiązany do uczestniczenia w zajęciach – dopuszcza się 2 nieobecności bez względu na przyczynę.
Na ocenę 2 (ndst.) absolwent nie zna i nie rozumie wybranych faktów, obiektów i zjawisk oraz dotyczących ich metod i teorii wyjaśniających złożone zależności między nimi, stanowiące zaawansowaną wiedzę ogólną z zakresu inżynierii środowiska tworzącą podstawy teoretyczne, uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę obejmującą kluczowe zagadnienia oraz wybrane zagadnienia z zakresu zaawansowanej wiedzy szczegółowej dotyczącej gospodarowania zasobami naturalnymi–właściwe dla programu studiów, jak również zastosowania praktyczne tej wiedzy w działalności zawodowej związanej z ich kierunkiem. Nie potrafi wykorzystywać posiadanej wiedzy –nie umie formułować i rozwiązywać złożonych i nietypowych problemów inżynierskich dotyczących gospodarowania zasobami naturalnymi oraz innowacyjnie wykonywać zadania w nieprzewidywalnych warunkach przez właściwy dobór źródeł oraz informacji z nich pochodzących. Absolwent nie potrafi wykorzystywać posiadanej wiedzy – formułować i rozwiązywać złożonych i nietypowych problemów inżynierskich oraz nie potrafi innowacyjnie wykonywać zadań w nieprzewidywalnych warunkach przez wykorzystywanie posiadanej wiedzy z zakresu gospodarowania zasobami naturalnymi – nie potrafi formułować i rozwiązywać problemów oraz wykonywać zadań typowych dla działalności zawodowej związane z inżynierią środowiska. Nie potrafi także samodzielnie planować i realizować własnego uczenia się przez całe życie i nie potrafi ukierunkowywać innych w tym zakresie. Nie jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści oraz uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych dotyczących surowców naturalnych. Nie jest gotów także do zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu
Na ocenę 3 (dst.) absolwent na dostatecznym poziomie zna i rozumie w pogłębionym stopniu –wybrane fakty, obiekty i zjawiska oraz dotyczące ich metody i teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi, stanowiące zaawansowaną wiedzę ogólną z zakresu inżynierii środowiska tworzącą podstawy teoretyczne, uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę obejmującą kluczowe zagadnienia oraz wybrane zagadnienia z zakresu zaawansowanej wiedzy szczegółowej dotyczącej gospodarowania zasobami naturalnymi – właściwe dla programu studiów, jak również zastosowania praktyczne tej wiedzy w działalności zawodowej związanej z ich kierunkiem. Na dostatecznym poziomie potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę – formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy inżynierskie oraz innowacyjnie wykonywać zadania w nieprzewidywalnych warunkach przez właściwy dobór źródeł oraz informacji z nich pochodzących. Na dostatecznym poziomie potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę – formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy inżynierskie oraz innowacyjnie wykonywać zadania w nieprzewidywalnych warunkach przez wykorzystywanie posiadanej wiedzy z zakresu gospodarowania zasobami naturalnymi – formułować i rozwiązywać problemy oraz wykonywać zadania typowe dla działalności zawodowej związane z inżynierią środowiska. Na dostatecznym poziomie potrafi współdziałać z innymi osobami w ramach prac zespołowych i podejmować wiodącą rolę w zespołach. Absolwent na dostatecznym poziomie potrafi samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie i ukierunkowywać innych w tym zakresie. Absolwent na dostatecznym poziomie jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści oraz uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych dotyczących surowców naturalnych. Na dostatecznym poziomie jest gotów także do zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu.
Na ocenę 4 (db.) absolwent na dobrym poziomie zna i rozumie w pogłębionym stopniu –wybrane fakty, obiekty i zjawiska oraz dotyczące ich metody i teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi, stanowiące zaawansowaną wiedzę ogólną z zakresu inżynierii środowiska tworzącą podstawy teoretyczne, uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę obejmującą kluczowe zagadnienia oraz wybrane zagadnienia z zakresu zaawansowanej wiedzy szczegółowej dotyczącej gospodarowania zasobami naturalnymi –właściwe dla programu studiów, jak również zastosowania praktyczne tej wiedzy w działalności zawodowej związanej z ich kierunkiem. Na dobrym poziomie potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę –formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy inżynierskie oraz innowacyjnie wykonywać zadania w nieprzewidywalnych warunkach przez właściwy dobór źródeł oraz informacji z nich pochodzących. Na dobrym poziomie potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę – formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy inżynierskie oraz innowacyjnie wykonywać zadania w nieprzewidywalnych warunkach przez wykorzystywanie posiadanej wiedzy z zakresu gospodarowania zasobami naturalnymi – formułować i rozwiązywać problemy oraz wykonywać zadania typowe dla działalności zawodowej związane z inżynierią środowiska. Na dobrym poziomie potrafi współdziałać z innymi osobami w ramach prac zespołowych i podejmować wiodącą rolę w zespołach. Na dobrym poziomie potrafi samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie i ukierunkowywać innych w tym zakresie. Absolwent na dobrym poziomie jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści oraz uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych dotyczących surowców naturalnych. Na dobrym poziomie jest gotów także do zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu.
Na ocenę 5 (bdb.) absolwent na bardzo dobrym poziomie zna i rozumie w pogłębionym stopniu –wybrane fakty, obiekty i zjawiska oraz dotyczące ich metody i teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi, stanowiące zaawansowaną wiedzę ogólną z zakresu inżynierii środowiska tworzącą podstawy teoretyczne, uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę obejmującą kluczowe zagadnienia oraz wybrane zagadnienia z zakresu zaawansowanej wiedzy szczegółowej dotyczącej gospodarowania zasobami naturalnymi –właściwe dla programu studiów, jak również zastosowania praktyczne tej wiedzy w działalności zawodowej związanej z ich kierunkiem. Na bardzo dobrym poziomie potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę –formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy inżynierskie oraz innowacyjnie wykonywać zadania w nieprzewidywalnych warunkach przez właściwy dobór źródeł oraz informacji z nich pochodzących. Na bardzo dobrym poziomie potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę – formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy inżynierskie oraz innowacyjnie wykonywać zadania w nieprzewidywalnych warunkach przez wykorzystywanie posiadanej wiedzy z zakresu gospodarowania zasobami naturalnymi – formułować i rozwiązywać problemy oraz wykonywać zadania typowe dla działalności zawodowej związane z inżynierią środowiska. Na bardzo dobrym poziomie potrafi współdziałać z innymi osobami w ramach prac zespołowych i podejmować wiodącą rolę w zespołach. Na bardzo dobrym poziomie potrafi samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie i ukierunkowywać innych w tym zakresie. Absolwent na bardzo dobrym poziomie jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści oraz uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych dotyczących surowców naturalnych. Na bardzo dobrym poziomie jest gotów także do zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Literatura podstawowa:
- Szamałek K. 2007: Podstawy geologii gospodarczej i gospodarki surowcami mineralnymi. PWN
- artykuły naukowe, źródła internetowe polecane przez wykładowcę
Literatura uzupełniająca:
- artykuły naukowe, źródła internetowe polecane przez wykładowcę
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: