Zagrożenia cywilizacyjne i zrównoważony rozwój WB-IS-II-12-31
W pierwszej części omawiane są zagrożenia cywilizacyjne, które są barierą rozwoju społeczno-gospodarczego. Następnie przedstawiony jest system zarządzania zrównoważonym rozwojem oraz przykłady działań w różnych sektorach gospodarki (produkcja, budownictwo, logistyka, nowe usługi, urbanistyka, transport, gospodarka komunalna, konsumpcja). Ostatnia część obejmuje wskaźniki dobrobytu ekonomicznego i społecznego oraz wskaźniki ekorozwoju.
E-Learning
W cyklu 2020/21_L: E-Learning | W cyklu 2019/20_L: E-Learning z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza. Absolwent zna i rozumie:
IS2P_W01 - w pogłębionym stopniu – wybrane fakty, obiekty i zjawiska oraz dotyczące ich metody i teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi, stanowiące zaawansowaną wiedzę ogólną z zakresu inżynierii środowiska tworzącą podstawy teoretyczne, uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę obejmującą kluczowe zagadnienia oraz wybrane zagadnienia z zakresu zaawansowanej wiedzy szczegółowej – właściwe dla programu studiów, jak również zastosowania praktyczne tej wiedzy w działalności zawodowej związanej z ich kierunkiem.
Umiejętności. Absolwent potrafi:
IS2P_U01 - wykorzystywać posiadaną wiedzę – formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy inżynierskie oraz innowacyjnie wykonywać zadania w nieprzewidywalnych warunkach przez właściwy dobór źródeł oraz informacji z nich pochodzących,
IS2P_U12 - samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie i ukierunkowywać innych w tym zakresie.
Kompetencje społeczne. Absolwent jest gotów do:
IS2P_K01 - krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści.
IS2P_K03 - wypełniania zobowiązań społecznych, inspirowania i organizowania działalności na rzecz środowiska społecznego,
IS2P_K04 - inicjowania działań na rzecz interesu publicznego.
Liczba punktów ECTS (wykład, rok akademicki 2019/2020) - 1
Udział w wykładach - 30 godz.
Przygotowanie do kolokwium - 10 godz.
Suma godzin: 40
Liczba ECTS = 40 godz. / 30 (25) godz. = ok. 1
Kryteria oceniania
(1) Wiedza:
ocena 2 (ndst): brak podstawowej wiedzy z zakresu rozwoju zrównoważonego.
ocena 3 (dst): student posiada w ograniczonym stopniu podstawową wiedzę z zakresu rozwoju zrównoważonego; ma słabo uporządkowana wiedzę dotyczącą trendów rozwojowych związanych z ochroną środowiska.
ocena 4 (db): student opanował w pełni podstawową wiedzę z zakresu rozwoju zrównoważonego; ma średnio uporządkowaną wiedzę dotyczącą trendów rozwojowych związanych z ochroną środowiska.
ocena 5 (bdb): student zna w pełni podstawową wiedzę z zakresu rozwoju zrównoważonego; ma w pełni uporządkowaną wiedzę dotyczącą trendów rozwojowych związanych z ochroną środowiska
(2) Umiejętności:
ocena 2 (ndst): student nie potrafi korzystać z literatury i innych właściwie dobranych źródeł dotyczących zagadnień z zakresu rozwoju zrównoważonego.
ocena 3 (dst): student ma ograniczone umiejętności korzystania z literatury i innych właściwie dobranych źródeł dotyczących zagadnień z zakresu rozwoju zrównoważonego, potrafi w ograniczonym stopniu integrować uzyskane informacje oraz dokonywać ich interpretacji.
ocena 4 (db): student posiada umiejętności korzystania z literatury i innych właściwie dobranych źródeł dotyczących zagadnień z zakresu rozwoju zrównoważonego, potrafi w zadowalającym stopniu integrować uzyskane informacje oraz dokonywać ich interpretacji.
ocena 5 (bdb): student bardzo dobrze opanował umiejętność korzystania z literatury i innych właściwie dobranych źródeł dotyczących zagadnień z zakresu rozwoju zrównoważonego, potrafi integrować uzyskane informacje oraz dokonywać ich interpretacji.
Ocena końcowa:
- aktywność na wykładach,
- kolokwium zaliczeniowe testowe, punktacja:
>50% - 3,0
>60% - 3,5
>70% - 4,0
>80% - 4,5
>90% - 5,0
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Kroneberg J., Bergier T. (red.), Wyzwania zrównoważonego rozwoju w Polsce, Fundacja Sendzimira, Kraków 2010, https://sendzimir.org.pl/publikacje/podrecznik-wyzwania-zrownowazonego-rozwoju-w-polsce/
2. Łuszczyk M., Pomiar jakości życia w skali międzynarodowej, Fundacja Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków 2013,
3. Borys T., Wskaźniki ekorozwoju, Wyd. Ekonomia i Środowisko, Białystok 1999.
Literatura uzupełniająca:
1. Kozłowski S., W drodze do ekorozwoju, PWN, Warszawa 1997,
2. Borys T. (red.), Zarządzanie zrównoważonym rozwojem. Agenda 21 w Polsce - 10 lat po Rio, Wyd. Ekonomia i Środowisko, Białystok 2003,
3. Graczyk A. (red.), Teoria i praktyka zrównoważonego rozwoju, EkoPress Andrzej Poskrobko, Białystok-Wrocław 2007.
Uwagi
W cyklu 2021/22_L:
Ogólna znajomość problemów ochrony środowiska |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: