Gospodarka o obiegu zamkniętym WB-IS-II-11-28-cw
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z gospodarką o obiegu zamkniętym, która jest koncepcją zmierzającą do racjonalnego wykorzystania zasobów i ograniczenia negatywnego oddziaływania na środowisko wytwarzanych produktów, które - podobnie jak materiały oraz surowce - powinny pozostawać w gospodarce tak długo, jak jest to możliwe, a wytwarzanie odpadów powinno być jak najbardziej zminimalizowane.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2022/23_L: Opis ECTS dla przedmiotu: 4 ECTS [1 ECTS=30h]
wykład:
udział w wykładach: 30h
przygotowanie do egzaminu: 30h
ćwiczenia:
udział w ćwiczeniach 30 godz.
przygotowanie do ćwiczeń 30 godz.
suma: 120h [120/30=4]
| W cyklu 2023/24_L: WYKŁAD
Liczba punktów ECTS - 2
Udział w wykładach - 30 godz.
Przygotowanie do zaliczenia - 30 godz.
Suma godzin: 60
Liczba ECTS = 60 godz. / 30 (25) godz. = ok. 2
ĆWICZENIA
Liczba punktów ECTS - 2
udział w ćwiczeniach 30 godz.
przygotowanie do ćwiczeń 30 godz.
suma: 60h [60/30=2] | W cyklu 2024/25_L: WYKŁAD
Liczba punktów ECTS - 2
Udział w wykładach - 30 godz.
Przygotowanie do zaliczenia - 30 godz.
Suma godzin: 60
Liczba ECTS = 60 godz. / 30 (25) godz. = ok. 2
ĆWICZENIA
Liczba punktów ECTS - 2
udział w ćwiczeniach 30 godz.
przygotowanie do ćwiczeń 30 godz.
suma: 60h [60/30=2] |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wykłady:
Przedmiotowe efekty uczenia się w zakresie wiedzy:
Efekt przedmiotowy nr 1 - absolwent w pogłębionym stopniu zna zagadnienia z zakresu gospodarki wodnościekowej, rekultywacji gruntów, procesów uzdatniania wody i oczyszczania ścieków, procesów mikrobiologicznych, gospodarki odpadami
Efekt przedmiotowy nr 2 - student w pogłębionym stopniu zna zagadnienia o cyklu życia urządzeń, eksploatacji oraz działania obiektów związanych z inżynierią środowiska
Ćwiczenia:
Przedmiotowe efekty uczenia się w zakresie umiejętności:
Efekt przedmiotowy 3 absolwent potrafi formułować i testować hipotezy dotyczące badań naukowych i opracowań inżynierskich wykazując umiejętność napisania opracowania naukowego o nich w języku polskim
Efekt przedmiotowy 4 absolwent potrafi przygotować i przedstawić wystąpienia ustne w zakresie prac badawczych oraz wyrażać różne opinie dotyczące zagadnień związanych z inżynierią środowiska wykorzystując specjalistyczną terminologię
Przedmiotowe efekty uczenia się w zakresie kompetencji:
Efekt przedmiotowy 5. absolwent potrafi uaktualniać posiadaną wiedzę i umiejętności, zasięgania opinii ekspertów w zakresie problemów i wyzwań zawodowych związanych z inżynierią środowiska
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania w zakresie wiedzy:
Na ocenę 2 (ndst) student w miernym stopniu zna zagadnienia z zakresu gospodarki wodnościekowej, rekultywacji gruntów, procesów uzdatniania wody i oczyszczania ścieków, procesów mikrobiologicznych, gospodarki odpadami; student w miernym stopniu zna zagadnienia o cyklu życia urządzeń, eksploatacji oraz działania obiektów związanych z inżynierią środowiska
Na ocenę 3 (dst) student w dostatecznym stopniu zna zagadnienia z zakresu gospodarki wodnościekowej, rekultywacji gruntów, procesów uzdatniania wody i oczyszczania ścieków, procesów mikrobiologicznych, gospodarki odpadami; student w dostatecznym stopniu zna zagadnienia o cyklu życia urządzeń, eksploatacji oraz działania obiektów związanych z inżynierią środowi
Na ocenę 3+ (dst+) student w więcej niż dostatecznym stopniu zna zagadnienia z zakresu gospodarki wodnościekowej, rekultywacji gruntów, procesów uzdatniania wody i oczyszczania ścieków, procesów mikrobiologicznych, gospodarki odpadami; student w dostatecznym stopniu zna zagadnienia o cyklu życia urządzeń, eksploatacji oraz działania obiektów związanych z inżynierią środowi
Na ocenę 4 (db) student w dobrym stopniu zna zagadnienia z zakresu gospodarki wodnościekowej, rekultywacji gruntów, procesów uzdatniania wody i oczyszczania ścieków, procesów mikrobiologicznych, gospodarki odpadami; student w dobrym stopniu zna zagadnienia o cyklu życia urządzeń, eksploatacji oraz działania obiektów związanych z inżynierią środowiska.
Na ocenę 4+(db+) student w więcej niż dobrym stopniu zna zagadnienia z zakresu gospodarki wodnościekowej, rekultywacji gruntów, procesów uzdatniania wody i oczyszczania ścieków, procesów mikrobiologicznych, gospodarki odpadami; student w dobrym stopniu zna zagadnienia o cyklu życia urządzeń, eksploatacji oraz działania obiektów związanych z inżynierią środowiska.
Na ocenę 5 (bdb) student w bardzo dobrym stopniu zna zagadnienia z zakresu gospodarki wodnościekowej, rekultywacji gruntów, procesów uzdatniania wody i oczyszczania ścieków, procesów mikrobiologicznych, gospodarki odpadami; student w bardzo dobrym stopniu zna zagadnienia o cyklu życia urządzeń, eksploatacji oraz działania obiektów związanych z inżynierią środowiska.
Kryteria oceniania w zakresie umiejętności:
Na ocenę 2 (ndst) student miernie potrafi formułować i testować hipotezy dotyczące badań naukowych i opracowań inżynierskich wykazując umiejętność napisania opracowania naukowego o nich w języku polskim; student miernie potrafi przygotować i przedstawić wystąpienia ustne w zakresie prac badawczych oraz wyrażać różne opinie dotyczące zagadnień związanych z inżynierią środowiska wykorzystując specjalistyczną terminologię
Na ocenę 3 (dst) student dostatecznie potrafi formułować i testować hipotezy dotyczące badań naukowych i opracowań inżynierskich wykazując umiejętność napisania opracowania naukowego o nich w języku polskim; student dostatecznie potrafi przygotować i przedstawić wystąpienia ustne w zakresie prac badawczych oraz wyrażać różne opinie dotyczące zagadnień związanych z inżynierią środowiska wykorzystując specjalistyczną terminologię
Na ocenę 3+ (dst+) student więcej niż dostatecznie potrafi formułować i testować hipotezy dotyczące badań naukowych i opracowań inżynierskich wykazując umiejętność napisania opracowania naukowego o nich w języku polskim; student dostatecznie potrafi przygotować i przedstawić wystąpienia ustne w zakresie prac badawczych oraz wyrażać różne opinie dotyczące zagadnień związanych z inżynierią środowiska wykorzystując specjalistyczną terminologię
Na ocenę 4 (db) student na dobrym poziomie potrafi formułować i testować hipotezy dotyczące badań naukowych i opracowań inżynierskich wykazując umiejętność napisania opracowania naukowego o nich w języku polskim; student na dobrym poziomie potrafi przygotować i przedstawić wystąpienia ustne w zakresie prac badawczych oraz wyrażać różne opinie dotyczące zagadnień związanych z inżynierią środowiska wykorzystując specjalistyczną terminologię
Na ocenę 5 (bdb) student na bardzo dobrym poziomie potrafi formułować i testować hipotezy dotyczące badań naukowych i opracowań inżynierskich wykazując umiejętność napisania opracowania naukowego o nich w języku polskim; student na bardzo dobrym poziomie potrafi przygotować i przedstawić wystąpienia ustne w zakresie prac badawczych oraz wyrażać różne opinie dotyczące zagadnień związanych z inżynierią środowiska wykorzystując specjalistyczną terminologię
Na ocenę 4+(db+) student na więcej niż dobrym poziomie potrafi formułować i testować hipotezy dotyczące badań naukowych i opracowań inżynierskich wykazując umiejętność napisania opracowania naukowego o nich w języku polskim; student na dobrym poziomie potrafi przygotować i przedstawić wystąpienia ustne w zakresie prac badawczych oraz wyrażać różne opinie dotyczące zagadnień związanych z inżynierią środowiska wykorzystując specjalistyczną terminologię
Kryteria oceniania w zakresie kompetencji społecznych:
Na ocenę 2 (ndst) student miernie potrafi uaktualniać posiadaną wiedzę i umiejętności, zasięgania opinii ekspertów w zakresie problemów i wyzwań zawodowych związanych z inżynierią środowiska
Na ocenę 3 (dst) student dostatecznie potrafi uaktualniać posiadaną wiedzę i umiejętności, zasięgania opinii ekspertów w zakresie problemów i wyzwań zawodowych związanych z inżynierią środowiska
Na ocenę 3+ (dst+) student więcej niż dostatecznie potrafi uaktualniać posiadaną wiedzę i umiejętności, zasięgania opinii ekspertów w zakresie problemów i wyzwań zawodowych związanych z inżynierią środowiska
Na ocenę 4 (db) student dobrze potrafi uaktualniać posiadaną wiedzę i umiejętności, zasięgania opinii ekspertów w zakresie problemów i wyzwań zawodowych związanych z inżynierią środowiska
Na ocenę 4+ (db+) student więcej niż dobrze potrafi uaktualniać posiadaną wiedzę i umiejętności, zasięgania opinii ekspertów w zakresie problemów i wyzwań zawodowych związanych z inżynierią środowiska
Na ocenę 5 (bdb) student bardzo dobrze potrafi uaktualniać posiadaną wiedzę i umiejętności, zasięgania opinii ekspertów w zakresie problemów i wyzwań zawodowych związanych z inżynierią środowiska
Literatura
Literatura podstawowa:
- Komunikat Komisji Europejskiej z 2 grudnia 2015 r. o Zamknięcie obiegu https://ec.europa.eu/commission/priorities/jobs-growth-and-investment/towards-circular-economy_pl
- Mapa drogowa transformacji w kierunku gospodarki o obiegu zamkniętym
Literatura dodatkowa:
- https://sozosfera.pl/odpady/gospodarka-o-obiegu-zamknietym-szansa-i-wyzwanie/
- www.igoz.org,
- www.facebook.com/groups/InstytutGOZ
- http://zero-waste.pl/czym-jest-zero-waste/
- POLSKA DROGA DO GOSPODARKI O OBIEGU ZAMKNIĘTYM, OPIS SYTUACJI I REKOMENDACJi, M. Bachorz Instytut Gospodarki o Obiegu Zamkniętym, 2017
- W co się pakujemy? Opakowania i odpady opakowaniowe. Poradnik dla dostawców. Centrum UNEP/GRID-Warszawa
- Innowacyjne Eco Miasto, zdrowe środowiska, zdrowi ludzie, Centrum UNEP/GRID-Warszawa
- ANALIZA KORZYŚCI Z ZASTOSOWANIA SYMBIOZY PRZEMYSŁOWEJ Michał Preisner, PRACE NAUKOWE UNIWERSYTETU EKONOMICZNEGO WE WROCŁAWIU, 2017
- GOSPODARKA O OBIEGU ZAMKNIĘTYM – NOWA IDEA CZY STARE PODEJŚCIE? DOBRE PRAKTYKI SPOŁECZNIE ODPOWIEDZIALNYCH PRZEDSIĘBIORSTW, Ewa Jastrzębska, PRACE NAUKOWE UNIWERSYTETU EKONOMICZNEGO WE WROCŁAWIU, 2017
- GOSPODARKA O OBIEGU ZAMKNIĘTYM – STAN OBECNY I PERSPEKTYWY Magdalena Pichlak, Mariusz Kruczek
- RECYKLING ODPADÓW KOMUNALNYCH JAKO MIERNIK REALIZACJI GOSPODARKI O OBIEGU ZAMKNIĘTYM NA PRZYKŁADZIE POLSKI I SŁOWENII Agnieszka Ciechelska PRACE NAUKOWE UNIWERSYTETU EKONOMICZNEGO WE WROCŁAWIU, 2017
- ZNACZENIE POSTAW I ZACHOWAŃ KONSUMENTÓW W KSZTAŁTOWANIU GOSPODARKI OBIEGU ZAMKNIĘTEGO, Agnieszka Lorek PRACE NAUKOWE UNIWERSYTETU EKONOMICZNEGO WE WROCŁAWIU, 2017
- KONSUMENT I FIRMA W UWARUNKOWANIACH PARADYGMATU GOSPODARKI O OBIEGU ZAMKNIĘTYM Robert Blażlak PRACE NAUKOWE UNIWERSYTETU EKONOMICZNEGO WE WROCŁAWIU, 2017
- KONSUMENT WOBEC WYZWAŃ GOSPODARKI O OBEGU ZAMKNIĘTYM – RYNEK TEKSTYLNO-ODZIEŻOWY, Małgorzata Koszewska PRACE NAUKOWE UNIWERSYTETU EKONOMICZNEGO WE WROCŁAWIU, 2017
- GOSPODARKA OBIEGU ZAMKNIĘTEGO BIZNES I KONSUMENT NA ŚCIEŻCE ZMIANY, Koalicja na Rzecz Gospodarki Obiegu Zamkniętego, RECONOMY Warszawa 2017
- W KIERUNKU GOSPODARKI CYRKULARNEJ rekomendacje rozwoju i implementacji praktycznych rozwiązań dla biznesu, Instyut Innowacyjna gospodarka
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: