Zarządzanie środowiskiem w przedsiębiorstwie i gminie WB-IS-36-22-ćw
Celem ćwiczeń jest zapoznanie studentów z ogólnym systemem zarządzania środowiskiem w Polsce, instytucjami oraz instrumentami prawnymi, ekonomicznymi i społecznymi stosowanymi w zarządzaniu środowiskiem. Zakres tematyczny ćwiczeń obejmuje także systemy zarządzania środowiskowego stosowane w przedsiębiorstwie i gminie. Należą do nich Program Czystszej Produkcji, Norma ISO - 14001 oraz System ekozarządzania i audytu EMAS.
W cyklu 2022/23_Z:
Celem nauczania przedmiotu jest zapoznanie studentów z systemami zarządzania środowiskowego w przedsiębiorstwie i gminie. Zakres tematyczny wykładu obejmuje podstawy prawne zarządzania środowiskowego, historię rozwoju systemów zarządzania środowiskowego oraz program czystszej produkcji, sformalizowane systemy zarządzania środowiskowego i marketing ekologiczny w przedsiębiorstwie. |
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2023/24_Z: WYKŁAD
Punkty ECTS: 1
Udział w wykładach - 30 godz.
Przygotowanie do kolokwium - 30 godz.
Suma - 60 godz.
Liczba ECTS: 60 godz. /30(25) godz. = 2 ECTS
ĆWICZENIA
Punkty ECTS: 1
Udział w ćwiczeniach - 15 godz.
Przygotowanie raportu - 15 godz.
Suma - 30 godz.
Liczba ECTS: 30 godz. /30(25) godz. = 1 ECTS | W cyklu 2022/23_Z: Punkty ECTS: 1
Udział w ćwiczeniach - 15 godz.
Przygotowanie prezentacji - 15 godz.
Suma - 30 godz.
Liczba ECTS: 30 godz. /30(25) godz. = 1 ECTS |
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2020/21_Z: | W cyklu 2023/24_Z: | W cyklu 2022/23_Z: |
Efekty kształcenia
Przedmiotowe efekty uczenia się w zakresie wiedzy:
Efekt przedmiotowy 1 - student zna problemy zarządzania środowiskiem,
Przedmiotowe efekty kształcenia w zakresie umiejętności:
Efekt przedmiotowy 2 - przy identyfikacji i formułowaniu specyfikacji zadań inżynierskich student potrafi dostrzegać ich aspekty ekonomiczne,
Przedmiotowe efekty uczenia się w zakresie kompetencji:
Efekt przedmiotowy 3 - student uznaje znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów zarządzania oraz zasięgania opinii ekspertów.
Kryteria oceniania
(1) Wiedza (IS1P_W01):
ocena 2 (ndst): brak podstawowej wiedzy w zakresie systemów zarządzania środowiskowego w przedsiębiorstwie i gminie,
ocena 3 (dst): student posiada w ograniczonym stopniu podstawową wiedzę w zakresie systemów zarządzania środowiskowego w przedsiębiorstwie i gminie,
ocena 4 (db): student opanował w pełni podstawową wiedzę w zakresie systemów zarządzania środowiskowego w przedsiębiorstwie i gminie, z niepełną wiedzą na temat wdrażania systemów ISO 14001 i EMAS,
ocena 5 (bdb): student opanował w pełni podstawową wiedzę w zakresie systemów zarządzania środowiskowego w przedsiębiorstwie i gminie, z pełną wiedzą na temat wdrażania systemów ISO 14001 i EMAS,
(2) Umiejętności (IS1P_U01, IS1P_U05, IS1P_U13):
ocena 2 (ndst): student nie potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej działań inżynierskich podejmowanych w zakresie systemów zarządzania środowiskowego w przedsiębiorstwie i gminie,
ocena 3 (dst): student potrafi w ograniczonym stopniu dokonać wstępnej analizy ekonomicznej działań inżynierskich podejmowanych w zakresie systemów zarządzania środowiskowego w przedsiębiorstwie i gminie,
ocena 4 (db): student potrafi wystarczająco poprawnie dokonać wstępnej analizy ekonomicznej działań inżynierskich podejmowanych w zakresie systemów zarządzania środowiskowego w przedsiębiorstwie i gminie,
ocena 5 (bdb): student bardzo dobrze potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej działań inżynierskich podejmowanych w zakresie systemów zarządzania środowiskowego w przedsiębiorstwie i gminie,
(3) Kompetencje (IS1P_K01, IS1P_K04):
ocena 2 (ndst): student nie ma świadomości ważności i nie rozumie ekonomicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej,
ocena 3 (dst): student w ograniczonym stopniu ma świadomość ważności i rozumie ekonomiczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej,
ocena 4 (db): student ma świadomość ważności i dobrze rozumie ekonomiczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej,
ocena 5 (bdb): student ma świadomość ważności i doskonale rozumie ekonomiczne aspekty i skutki działalności
inżynierskiej,
Ocena końcowa:
- obecność aktywność na zajęciach,
- opracowanie raportu wdrażania etapu strategii EMAS w organizacji, punktacja:
>50% - 3,0
>60% - 3,5
>70% - 4,0
>80% - 4,5
>90% - 5,0.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Broniewicz E., Godlewska J., Lulewicz-Sas A., Miłaszewski R., Ekonomia i zarządzanie w inżynierii środowiska, Oficyna Wydawnicza Politechniki Białostockiej, Białystok 2019.
2. Graczyk A. (red.), Zarządzanie środowiskowe w przedsiębiorstwie, Wyd. Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław 2008,
Literatura uzupełniająca:
1. Ejdys J., Kobylińska U., Lulewicz A., Zintegrowane systemy zarządzania jakością, środowiskiem i bezpieczeństwem pracy. Teoria i praktyka, Wyd. Politechniki Białostockiej, Białystok 2006,
2. Ekozarządzanie w przedsiębiorstwie. Podręcznik, Centrum Informacji o Środowisku, Warszawa 2010.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: