Mechanika i wytrzymałość materiałów WB-IS-35-02
Treści merytoryczne:
W ramach przedmiotu realizowana jest następująca tematyka związana z problematyką mechaniki i wytrzymałości materiałów:
1. Zasady statyki, siła, moment, więzy.
2. Układy sił, redukcja, warunki równowagi.
3. Siły zewnętrzne i wewnętrzne: kratownice, belki, ramy.
4. Geometria mas, momenty bezwładności.
5. Wytrzymałość materiałów.
6. Określanie własności mechanicznych materiałów.
7. Obliczenia wytrzymałościowe prętów prostych, rozciąganych i ściskanych.
8. Stan naprężenia i odkształcenia.
9. Zginanie proste, ukośne i z uwzględnieniem naprężeń stycznych.
10. Wyboczenie, ścinanie, skręcanie.
11. Równowaga układu sił, tarcie.
12. Momenty bezwładności powierzchni płaskich.
13. Ruch punktu na płaszczyźnie, ruch obrotowy i płaski, ruch złożony punktu.
14. Analiza jednoosiowego i płaskiego stanu naprężenia, rozciągania i ściskania.
Metody oceny:
zaliczenie: średnia z kolokwiów cząstkowych
sprawdzian pisemny z zakresu wykładów
ocena z egzaminu: średnia z zaliczenia i sprawdzianu pisemnego
W cyklu 2021/22_L:
Treści merytoryczne: 1. Zasady statyki, siła, moment, więzy. 2. Układy sił, redukcja, warunki równowagi. 3. Siły zewnętrzne i wewnętrzne: kratownice, belki, ramy. 4. Geometria mas, momenty bezwładności. 5. Wytrzymałość materiałów. 6. Określanie własności mechanicznych materiałów. 7. Obliczenia wytrzymałościowe prętów prostych, rozciąganych i ściskanych. 8. Stan naprężenia i odkształcenia. 9. Zginanie proste, ukośne i z uwzględnieniem naprężeń stycznych. 10. Wyboczenie, ścinanie, skręcanie. 11. Równowaga układu sił, tarcie. 12. Momenty bezwładności powierzchni płaskich. 13. Ruch punktu na płaszczyźnie, ruch obrotowy i płaski, ruch złożony punktu. 14. Analiza jednoosiowego i płaskiego stanu naprężenia, rozciągania i ściskania. Metody oceny: ocena z egzaminu: średnia z zaliczenia i sprawdzianu pisemnego |
W cyklu 2022/23_L:
Treści merytoryczne: 1. Zasady statyki, siła, moment, więzy. 2. Układy sił, redukcja, warunki równowagi. 3. Siły zewnętrzne i wewnętrzne: kratownice, belki, ramy. 4. Geometria mas, momenty bezwładności. 5. Wytrzymałość materiałów. 6. Określanie własności mechanicznych materiałów. 7. Obliczenia wytrzymałościowe prętów prostych, rozciąganych i ściskanych. 8. Stan naprężenia i odkształcenia. 9. Zginanie proste, ukośne i z uwzględnieniem naprężeń stycznych. 10. Wyboczenie, ścinanie, skręcanie. 11. Równowaga układu sił, tarcie. 12. Momenty bezwładności powierzchni płaskich. 13. Ruch punktu na płaszczyźnie, ruch obrotowy i płaski, ruch złożony punktu. 14. Analiza jednoosiowego i płaskiego stanu naprężenia, rozciągania i ściskania. Metody oceny: ocena z egzaminu: średnia z zaliczenia i sprawdzianu pisemnego |
W cyklu 2023/24_L:
Treści merytoryczne: 1. Zasady statyki, siła, moment, więzy. 2. Układy sił, redukcja, warunki równowagi. 3. Siły zewnętrzne i wewnętrzne: kratownice, belki, ramy. 4. Geometria mas, momenty bezwładności. 5. Wytrzymałość materiałów. 6. Określanie własności mechanicznych materiałów. 7. Obliczenia wytrzymałościowe prętów prostych, rozciąganych i ściskanych. 8. Stan naprężenia i odkształcenia. 9. Zginanie proste, ukośne i z uwzględnieniem naprężeń stycznych. 10. Wyboczenie, ścinanie, skręcanie. 11. Równowaga układu sił, tarcie. 12. Momenty bezwładności powierzchni płaskich. 13. Ruch punktu na płaszczyźnie, ruch obrotowy i płaski, ruch złożony punktu. 14. Analiza jednoosiowego i płaskiego stanu naprężenia, rozciągania i ściskania. Metody oceny: ocena z egzaminu: średnia z zaliczenia i sprawdzianu pisemnego |
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
2022/2023:
Przedmiotowe efekty uczenia się w zakresie wiedzy:
Efekt przedmiotowy 1: absolwent zna i rozumie: w zaawansowanym stopniu – wybrane fakty, obiekty i zjawiska oraz dotyczące ich metody i teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi, występujące w zakresie projektowania konstrukcji w budownictwie, obejmujące podstawy teoretyczne, uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę obejmującą kluczowe zagadnienia oraz wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej związanej z mechaniką i wytrzymałością materiałów, jak również zastosowania praktyczne tej wiedzy w przyszłej działalności zawodowej inżyniera środowiska. [IS1P_W01]
Efekt przedmiotowy 2: podstawowe procesy zachodzące w cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych, w których projektowaniu wykorzystuje się obliczenia statyczne [IS1P_W03]
Przedmiotowe efekty uczenia się w zakresie umiejętności:
Efekt przedmiotowy 1: absolwent potrafi: wykorzystywać posiadaną wiedzę – formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy oraz wykonywać zadania dotyczące ustrojów statycznych w warunkach koncepcji projektowej lub istniejącej już dokumentacji projektowej, nie w pełni przewidywalnych przez właściwy dobór źródeł oraz informacji z nich pochodzących (w tym w szczególności w oparciu o normy, tablice, wytyczne do projektowania) [IS1P_U01]
Przedmiotowe efekty uczenia się w zakresie kompetencji społecznych:
Efekt przedmiotowy 1: absolwent jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści w zakresie analizy założeń do obliczeń statystycznych, analizy dokumentacji projektowej i założeń planistycznych dotyczących ustrojów inżynierskich w zakresie współpracy architekt-konstruktor-instalator [IS1P_K01]
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania w zakresie wiedzy:
Na ocenę 2 (ndst) student miernie zna i rozumie w zaawansowanym stopniu – wybrane fakty, obiekty i zjawiska oraz dotyczące ich metody i teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi, występujące w zakresie projektowania konstrukcji w budownictwie, obejmujące podstawy teoretyczne, uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę obejmującą kluczowe zagadnienia oraz wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej związanej z mechaniką i wytrzymałością materiałów, jak również zastosowania praktyczne tej wiedzy w przyszłej działalności zawodowej inżyniera środowiska, a także zna i rozumie podstawowe procesy zachodzące w cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych, w których projektowaniu wykorzystuje się obliczenia statyczne
Na ocenę 3 (dst) student dostatecznie zna i rozumie w zaawansowanym stopniu – wybrane fakty, obiekty i zjawiska oraz dotyczące ich metody i teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi, występujące w zakresie projektowania konstrukcji w budownictwie, obejmujące podstawy teoretyczne, uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę obejmującą kluczowe zagadnienia oraz wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej związanej z mechaniką i wytrzymałością materiałów, jak również zastosowania praktyczne tej wiedzy w przyszłej działalności zawodowej inżyniera środowiska, a także zna i rozumie podstawowe procesy zachodzące w cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych, w których projektowaniu wykorzystuje się obliczenia statyczne
Na ocenę 4 (db) student dobrze zna i rozumie w zaawansowanym stopniu – wybrane fakty, obiekty i zjawiska oraz dotyczące ich metody i teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi, występujące w zakresie projektowania konstrukcji w budownictwie, obejmujące podstawy teoretyczne, uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę obejmującą kluczowe zagadnienia oraz wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej związanej z mechaniką i wytrzymałością materiałów, jak również zastosowania praktyczne tej wiedzy w przyszłej działalności zawodowej inżyniera środowiska, a także zna i rozumie podstawowe procesy zachodzące w cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych, w których projektowaniu wykorzystuje się obliczenia statyczne
Na ocenę 5 (bdb) student bardzo dobrze zna i rozumie w zaawansowanym stopniu – wybrane fakty, obiekty i zjawiska oraz dotyczące ich metody i teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi, występujące w zakresie projektowania konstrukcji w budownictwie, obejmujące podstawy teoretyczne, uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę obejmującą kluczowe zagadnienia oraz wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej związanej z mechaniką i wytrzymałością materiałów, jak również zastosowania praktyczne tej wiedzy w przyszłej działalności zawodowej inżyniera środowiska, a także zna i rozumie podstawowe procesy zachodzące w cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych, w których projektowaniu wykorzystuje się obliczenia statyczne
Kryteria oceniania w zakresie umiejętności:
Na ocenę 2 (ndst) student miernie potrafi odnieść się do koncepcji projektowej lub istniejącej już dokumentacji projektowej i warunków nie w pełni przewidywalnych przez właściwy dobór źródeł oraz informacji z nich pochodzących (w tym w szczególności w oparciu o normy, tablice, wytyczne do projektowania),
Na ocenę 3 (dst) student dostatecznie potrafi odnieść się do koncepcji projektowej lub istniejącej już dokumentacji projektowej i warunków nie w pełni przewidywalnych przez właściwy dobór źródeł oraz informacji z nich pochodzących (w tym w szczególności w oparciu o normy, tablice, wytyczne do projektowania),
Na ocenę 4 (db) dobrze potrafi odnieść się do koncepcji projektowej lub istniejącej już dokumentacji projektowej i warunków nie w pełni przewidywalnych przez właściwy dobór źródeł oraz informacji z nich pochodzących (w tym w szczególności w oparciu o normy, tablice, wytyczne do projektowania),
Na ocenę 5 (bdb) student bardzo dobrze potrafi odnieść się do koncepcji projektowej lub istniejącej już dokumentacji projektowej i warunków nie w pełni przewidywalnych przez właściwy dobór źródeł oraz informacji z nich pochodzących (w tym w szczególności w oparciu o normy, tablice, wytyczne do projektowania),
Kryteria oceniania w zakresie kompetencji społecznych:
Na ocenę 2 (ndst) student w stopniu miernym jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści w zakresie analizy założeń do obliczeń statystycznych, analizy dokumentacji projektowej i założeń planistycznych dotyczących ustrojów inżynierskich w zakresie współpracy architekt-konstruktor-instalator
Na ocenę 3 (dst) student w stopniu miernym jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści w zakresie analizy założeń do obliczeń statystycznych, analizy dokumentacji projektowej i założeń planistycznych dotyczących ustrojów inżynierskich w zakresie współpracy architekt-konstruktor-instalator
Na ocenę 4 (db) w stopniu dobrym absolwent jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści w zakresie analizy założeń do obliczeń statystycznych, analizy dokumentacji projektowej i założeń planistycznych dotyczących ustrojów inżynierskich w zakresie współpracy architekt-konstruktor-instalator
Na ocenę 5 (bdb) w stopniu bardzo dobrym jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści w zakresie analizy założeń do obliczeń statystycznych, analizy dokumentacji projektowej i założeń planistycznych dotyczących ustrojów inżynierskich w zakresie współpracy architekt-konstruktor-instalator
Wykład - egzamin w formie pisemnej i w ewentualnej uzupełniającej formie ustnej, po zaliczeniu ćwiczeń, co stanowi warunek przystąpienia do egzaminu.
Ćwiczenia audytoryjne – studenci powinni posiadać kalkulatory i materiały do zapisu ćwiczeń i wykonywania obliczeń.
Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest wykonywanie pisemnych opracowań wyznaczonych zadań lub zagadnień z zakresu mechaniki i wytrzymałości materiałów w trakcie trwania oraz na koniec semestru i ich ustna obrona, a tak zaliczanie wszelkich cząstkowych pisemnych sprawdzianów (co najmniej połowa zaliczonych sprawdzianów).
Sposoby weryfikacji efektów kształcenia:
- aktywność na ćwiczeniach, poprawne wykonywanie zadań
- dyskusja na ćwiczeniach
- sprawozdania pisemne z wykonanych ćwiczeń
Zalecana obecność na wykładach ze względu na praktyczny, obliczeniowy charakter materiału wykładów powinna wynosić co najmniej 80%.
Bezwzględnym warunkiem zaliczenia przedmiotu jest obecność na ćwiczeniach we właściwej grupie zajęciowej. Wymagana do zaliczenia obecność na ćwiczeniach: co najmniej 80% zajęć według planu.
Praktyki zawodowe
Ne dotyczy.
Literatura
Literatura podstawowa:
A. Pac-Pomarnacka, Mechanika ogólna z przykładami obliczeń, Skrypty Akademii Rolniczej we Wrocławiu, Wydawnictwo Akademii Rolniczej we Wrocławiu, Wrocław, 2004
Literatura uzupełniająca:
1. J. Lewiński, A. Wilczyński, D. Witenberg-Perzyk, Podstawy mechaniki, Oficyna Wydawnicza PW, Warszawa, 2000
2. J. Nizioł, Metodyka rozwiązywania zadań z mechaniki, WNT, Warszawa, 2002
3. M. Klasztorny, Mechanika, DWE, Wrocław, 2000
4. Z. Osiński, Mechanika ogólna, WN PWN, Warszawa, 1997
W cyklu 2022/23_L:
A. Pac-Pomarnacka, Mechanika ogólna z przykładami obliczeń, Skrypty Akademii Rolniczej we Wrocławiu, Wydawnictwo Akademii Rolniczej we Wrocławiu, Wrocław, 2004 Literatura uzupełniająca: 1. J. Lewiński, A. Wilczyński, D. Witenberg-Perzyk, Podstawy mechaniki, Oficyna Wydawnicza PW, Warszawa, 2000 2. J. Nizioł, Metodyka rozwiązywania zadań z mechaniki, WNT, Warszawa, 2002 3. M. Klasztorny, Mechanika, DWE, Wrocław, 2000 4. Z. Osiński, Mechanika ogólna, WN PWN, Warszawa, 1997 |
W cyklu 2023/24_L:
A. Pac-Pomarnacka, Mechanika ogólna z przykładami obliczeń, Skrypty Akademii Rolniczej we Wrocławiu, Wydawnictwo Akademii Rolniczej we Wrocławiu, Wrocław, 2004 Literatura uzupełniająca: 1. J. Lewiński, A. Wilczyński, D. Witenberg-Perzyk, Podstawy mechaniki, Oficyna Wydawnicza PW, Warszawa, 2000 2. J. Nizioł, Metodyka rozwiązywania zadań z mechaniki, WNT, Warszawa, 2002 3. M. Klasztorny, Mechanika, DWE, Wrocław, 2000 4. Z. Osiński, Mechanika ogólna, WN PWN, Warszawa, 1997 |
Uwagi
W cyklu 2021/22_L:
Brak. |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: