Podstawy biologii molekularnej WB-IS-24-28-L
Wykłady:
Przedmiotowe efekty uczenia w zakresie wiedzy:
Efekt przedmiotowy 1 - rozumie podstawowe zjawiska i procesy z zakresu biologii molekularnej
Efekt przedmiotowy 2 - ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu różnych działów biologii molekularnej oraz zna ich powiązania z genetyką molekularnej i inżynierią genetyczną
Efekt przedmiotowy 3 - ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii z dziedziny biologii molekularnej oraz ma znajomość rozwoju biologii i stosowanych w niej metod badawczych
Efekt przedmiotowy 4 - ma wiedzę w zakresie podstawowych technik i narzędzi badawczych stosowanych w biologii molekularnej
Efekt przedmiotowy 5 - rozumie związki między osiągnięciami biologii molekularnej a możliwościami ich wykorzystania w życiu społeczno-gospodarczym z uwzględnieniem zrównoważonego użytkowania różnorodności
biologicznej
Efekt przedmiotowy 6 - zna podstawowe zasady bezpieczeństwa i higieny pracy
Ćwiczenia:
Przedmiotowy efekt uczenia w zakresie umiejętności:
Efekt przedmiotowy 7 - stosuje podstawowe techniki i narzędzia badawcze biologii molekularnej
Efekt przedmiotowy 8 - rozumie literaturę z zakresu biologii w języku polskim; czyta ze zrozumieniem nieskomplikowane teksty naukowe w języku angielskim
Efekt przedmiotowy 9 - wykorzystuje dostępne źródła informacji, w tym źródła elektroniczne
Efekt przedmiotowy 10 - wykonuje zlecone proste zadania badawcze pod kierunkiem opiekuna naukowego
Efekt przedmiotowy 11 - przeprowadza obserwacje oraz wykonuje w terenie lub laboratorium proste pomiary
fizyczne, biologiczne i chemiczne
Efekt przedmiotowy 12 - uczy się samodzielnie w sposób ukierunkowany
Przedmiotowe efekty uczenia się w zakresie kompetencji społecznych:
Efekt przedmiotowy 13 - rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
Efekt przedmiotowy 14 - potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
Efekt przedmiotowy 15 - prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
Efekt przedmiotowy 16 - jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych; umie bezpiecznie pracować w laboratoriach chemicznych, biochemicznych i pokrewnych
Przedmiotowe efekty kształcenia przypisane do wykładów (1-6).
Przedmiotowe efekty kształcenia przypisane do ćwiczeń (7-16).
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
IS1_W01 - absolwent zna i rozumie w pogłębionym stopniu – wybrane fakty, obiekty i zjawiska oraz dotyczące ich metody i teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi, stanowiące zaawansowaną wiedzę ogólną z zakresu inżynierii środowiska tworzącą podstawy teoretyczne, uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę obejmującą kluczowe zagadnienia oraz wybrane zagadnienia z zakresu zaawansowanej wiedzy szczegółowej z zakresu biologii molekularnej właściwe dla programu studiów, jak również zastosowania praktyczne tej wiedzy w działalności zawodowej związanej z ich kierunkiem.
Umiejętności:
IS1_U01 - potrafi pozyskiwać informacje z literatury; potrafi integrować i interpretować uzyskane informacje, wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie;
IS1_U02 - absolwent potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę – formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy inżynierskie oraz innowacyjnie wykonywać zadania w nieprzewidywalnych warunkach przez dokonywanie oceny, krytycznej analizy, syntezy, twórczej interpretacji i prezentacji tych informacji z zakresu biologii molekularnej
Kompetencje społeczne:
IS1_K01 - rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie;
IS1_K02 - ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje, m.in. w zakresie zjawisk zachodzących na poziomie biologii molekularnej;
Liczba punktów ECTS - 1
Udział w laboratoriach: 15h
Uzupełnianie kart pracy i przygotowanie do kolokwiów: 15h
Konsultacje: 2 h
Suma godzin - ok. 30
Liczba ECTS: 30 godz./30(25) godz. = ok. 1
Kryteria oceniania
Ilość zdobytych punktów przeliczona na procenty:
5 (bdb) 100,00% - 92,00%
4,5 (db+) 91,99% - 84,00%
4 (db) 83,99% - 76,00%
3,5 (dst+) 75,99% - 68,00%
3 (dst) 67,99% - 60,00%
2 (ndst) 59,99% - 0,00%
Praktyki zawodowe
-
Literatura
Literatura podstawowa:
Cz. 1 / Bruce Alberts.Rozdziały: 5. DNA i chromosomy, 6. Replikacja, naprawa i rekombinacja DNA, 7. Od Dna do białka:: jak komórki odczytują swój genom
Jarczak,J., B. Slaska Łańcuchowa reakcja polimerazy (PCR) Przegląd Hodowlany 2011, 79 (03) : 4-8.
Ryszard Słomski, Przykłady analiz DNA, Poznań
Literatura uzupełniająca:
"Genomes" T.A. Brown,
Józef Kur, Podstawy Inżynierii Genetycznej, Gdańsk,
Kłyszejko -Stefanowicz L. (red.) - "Ćwiczenia z biochemii" PWN S.A.
Podstawy biologii komórki.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: