Podstawy biologii molekularnej WB-IS-24-28
Kurs zajęć z przedmiotu „Podstawy biologii molekularnej” obejmuje wykłady i ćwiczenia. W ramach wykładów omawiane są podstawowe zagadnienia dotyczące biologii molekularnej. Prezentowane są rodzaje nośników informacji genetycznej, z uwzględnieniem struktury DNA i RNA. Omawiane są procesy związane z powstawaniem mutacji genetycznych i mechanizmy modyfikacji genomu z uwzględnieniem nowoczesnych metod inżynierii genetycznej organizmów. Przybliżane są tradycyjne i nowoczesne metody badania genomu i identyfikacji molekularnej mikroorganizmów bytujących w środowisku, oparte na identyfikacji sekwencji DNA amplifikowanych w reakcji PCR.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty przedmiotowe w zakresie wiedzy:
Efekt przedmiotowy 1: Absolwent zna i rozumie w zaawansowanym stopniu – wybrane fakty, obiekty i zjawiska oraz dotyczące ich metody i teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi, stanowiące podstawową wiedzę ogólną z zakresu biologii molekularnej tworzącą podstawy teoretyczne, uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę obejmującą kluczowe zagadnienia oraz wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej biologii molekularnej – budowy i funkcjonowania informacji genetycznej na poziomie DNA i RNA.
Efekty przedmiotowe w zakresie umiejętności:
Efekt przedmiotowy 2: Absolwent potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę – formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy z zakresu biologii molekularnej oraz wykonywać zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych przez: właściwy dobór źródeł oraz informacji z nich pochodzących.
Efekty przedmiotowe w zakresie kompetencji społecznych:
Efekt przedmiotowy 3: Absolwent jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści z zakresu biologii molekularnej ukierunkowanej na środowisko.
Przedmiotowe efekty uczenia się przypisane do wykładów (1-3).
Przedmiotowe efekty uczenia się przypisane do ćwiczeń (2-3).
ECTS [1 ECTS=30 godzin]
Udział w wykładzie - 15h
Przygotowanie do egzaminu -5
Udział w ćwiczeniach - 15h
Przygotowanie do ćwiczeń – 5h
Przygotowanie do kolokwiów - 5h
Konsultacje - 5h
Suma: 45h [45/30 = 1,5]
Kryteria oceniania
W semestrze letnim w roku akademickim 2020/21 wykłady będą przeprowadzone w formie synchronicznej online na platformie MsTeams. Zaliczenie planowane jest w formie kolokwium końcowego na platformie Moodle.
Sposoby weryfikacji efektów uczenia się w zakresie wiedzy:
- pozytywne zaliczenie ćwiczeń
- pozytywna ocena z kolokwium (efekty przedmiotowe 1-3)
Wykład:
Kolokwium pisemne z pytaniami otwartymi, testowymi i wielokrotnego wyboru. Czas trwania testu: 60 min. Obowiązuje następująca skala ocen: 91 – 100% bardzo dobry (5.0), 81 – 90% plus dobry (4.5), 71 – 80% dobry (4.0), 61 – 70% plus dostateczny (3.5), 51 – 60% dostateczny (3.0), poniżej 50,9% niedostateczny (2.0). Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest obecność na zajęciach oraz czynny udział studenta w ćwiczeniach.
Na ocenę 2 (ndst.): Student w ogóle nie zna i nie rozumie podstawowych wybranych faktów i zjawisk oraz dotyczących ich metod i teorii wyjaśniających złożone zależności między nimi, stanowiące podstawową wiedzę ogólną z zakresu biologii molekularnej tworzącą podstawy teoretyczne, nie ma uporządkowanej i podbudowanej teoretycznie wiedzy obejmującej kluczowe zagadnienia oraz wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej biologii molekularnej, w tym: budowy i funkcjonowania informacji genetycznej na poziomie DNA i RNA; nie rozumie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii stosowanej w biologii komórkowej oraz nie ma żadnej znajomości procesów związanych z ekspresją informacji genetycznej, budową genomów Procaryota i Eucaryota, mutacjami genowymi i chromosomowymi; Absolwent w ogóle nie potrafi wykorzystywać posiadanej wiedzy ani formułować i rozwiązywać złożonych i nietypowych problemów z zakresu biologii molekularnej oraz wykonywać zadań w warunkach nie w pełni przewidywalnych przez właściwy dobór źródeł oraz informacji z nich pochodzących; Absolwent zupełnie nie jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści z zakresu biologii molekularnej ukierunkowanej na środowisko.
Na ocenę 3 (dst.): Student na poziomie podstawowym zna i rozumie podstawowe wybrane fakty i zjawiska oraz dotyczące ich metody i teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi, stanowiące podstawową wiedzę ogólną z zakresu biologii molekularnej tworzącą podstawy teoretyczne, ma podstawową uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę obejmującą kluczowe zagadnienia oraz wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej biologii molekularnej, w tym: budowy i funkcjonowania informacji genetycznej na poziomie DNA i RNA; w stopniu podstawowym rozumie podstawowe kategorie pojęciowe i terminologię stosowaną w biologii komórkowej i w procesach związanych z ekspresją informacji genetycznej, budową genomów Procaryota i Eucaryota, mutacjami genowymi i chromosomowymi; Absolwent w stopniu podstawowym potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę oraz prawidłowo potrafi formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy z zakresu biologii molekularnej, jak również potrafi wykonywać zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych przez właściwy dobór źródeł oraz informacji z nich pochodzących; Absolwent w stopniu podstawowym jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści z zakresu biologii molekularnej ukierunkowanej na środowisko.
Na ocenę 4 (db.): Student na poziomie dobrym zna i rozumie podstawowe wybrane fakty i zjawiska oraz dotyczące ich metody i teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi, stanowiące podstawową wiedzę ogólną z zakresu biologii molekularnej tworzącą podstawy teoretyczne, ma dobrze uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę obejmującą kluczowe zagadnienia oraz wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej biologii molekularnej, w tym: budowy i funkcjonowania informacji genetycznej na poziomie DNA i RNA; w stopniu dobrym rozumie podstawowe kategorie pojęciowe i terminologię stosowaną w biologii komórkowej i w procesach związanych z ekspresją informacji genetycznej, budową genomów Procaryota i Eucaryota, mutacjami genowymi i chromosomowymi; Absolwent w stopniu dobrym potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę oraz prawidłowo potrafi formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy z zakresu biologii molekularnej, jak również dobrze potrafi wykonywać zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych przez właściwy dobór źródeł oraz informacji z nich pochodzących; Absolwent w stopniu dobrym jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści z zakresu biologii molekularnej ukierunkowanej na środowisko.
Na ocenę 5 (bdb.): Student bardzo dobrze zna i rozumie podstawowe wybrane fakty i zjawiska oraz dotyczące ich metody i teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi, stanowiące podstawową wiedzę ogólną z zakresu biologii molekularnej tworzącą podstawy teoretyczne, ma bardzo dobrze uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę obejmującą kluczowe zagadnienia oraz wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej biologii molekularnej, w tym: budowy i funkcjonowania informacji genetycznej na poziomie DNA i RNA; w stopniu bardzo dobrym rozumie podstawowe kategorie pojęciowe i terminologię stosowaną w biologii komórkowej i w procesach związanych z ekspresją informacji genetycznej, budową genomów Procaryota i Eucaryota, mutacjami genowymi i chromosomowymi; Absolwent w stopniu bardzo dobrym potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę oraz prawidłowo potrafi formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy z zakresu biologii molekularnej, jak również bardzo dobrze potrafi wykonywać zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych przez właściwy dobór źródeł oraz informacji z nich pochodzących; Absolwent w stopniu bardzo dobrym jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści z zakresu biologii molekularnej ukierunkowanej na środowisko.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Literatura obowiązkowa:
Biologia molekularna. Krótkie wykłady. P.C. Turner, A.G. McLennan, A.D. Bates, M.R.H. White. PWN SA, Warszawa, 2012
Markery molekularne, historia naturalna i ewolucja. J.C. Avise. WUW, Warszawa, 2008
Literatura uzupełniająca:
Analiza DNA, Teoria i Praktyka. Praca zbiorowa pod redakcją Ryszarda Słomskiego. Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu 2008.
Materiały źródłowe z PubMed, NCBI oraz publikacje naukowe podawane przez prowadzącego w trakcie zajęć.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: