Efektywność energetyczna w gospodarce WB-IS-23-33
Podstawowe pojęcia i definicje, w tym definicja efektywności energetycznej, energii pierwotnej i energii finalnej
Legislacja:
Ustawa z dnia 15 kwietnia 2011 roku o efektywności energetycznej. Dz.U. 2011 Nr 94 poz.551.
Ustawa z dnia 20 maja 2016 roku o efektywności energetycznej. Dziennik Ustaw RP. Poz. 831, Warszawa 2016.
Ustawa z dnia 10 kwietnia 1997 roku Prawo energetyczne.
Ustawa o odnawialnych źródłach energii z dnia 20 lutego 2015 roku wraz ze zmianami
Dyrektywa 2006/32/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 5 kwietnia 2006 r. w sprawie efektywności końcowego wykorzystania energii i usług energetycznych oraz uchylająca dyrektywę̨ Rady 93/76/EWG.
Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/27/UE z dnia 25 października 2012 r. w sprawie efektywności energetycznej oraz Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/2002 z dnia 11 grudnia 2018 r. zmieniająca Dyrektywę̨ 2012/27/UE w sprawie efektywności energetycznej. Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej z 21.12.2018, L.328/210-228.
Dyrektywa 2004/8/UE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 roku w sprawie promowania wysokosprawnej kogeneracji w oparciu o zapotrzebowanie na ciepło użytkowe na rynku wewnętrznym.
European Commission, The Energy Package. Brussels 10.01.2007.
Audyty energetyczne.
Obliczanie efektywności energetycznej.
Krajowy Plan na rzecz Energii i Klimatu na lata 2021 -2030.
W cyklu 2021/22_Z:
Podstawowe pojęcia i definicje, w tym definicja efektywności energetycznej, energii pierwotnej i energii finalnej Audyty energetyczny, |
W cyklu 2022/23_Z:
Podstawowe pojęcia i definicje, w tym definicja efektywności energetycznej, energii pierwotnej i energii finalnej. Audyty energetyczny, |
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
W cyklu 2020/21_Z: obowiązkowy | W cyklu 2021/22_Z: obowiązkowy | W cyklu 2022/23_Z: fakultatywny ograniczonego wyboru |
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2020/21_Z: | W cyklu 2021/22_Z: | W cyklu 2022/23_Z: |
Efekty kształcenia
Przedmiotowe efekty uczenia się w zakresie wiedzy:
Efekt przedmiotowy 1: absolwent zna i rozumie: w zaawansowanym stopniu – wybrane fakty, obiekty i zjawiska oraz dotyczące ich metody i teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi, dotyczące efektywności energetycznej stanowiące podstawową wiedzę ogólną z zakresu efektywnego wykorzystania energii w gospodarce oraz w przełożeniu na projektowanie poszczególnych obiektów budowlanych, tworzącą podstawy teoretyczne, uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę obejmującą kluczowe zagadnienia oraz wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej związanej z efektywnym wykorzystaniem energii, jak również zastosowania praktyczne tej wiedzy w działalności zawodowej inżyniera środowiska [IS1P_W01]
Przedmiotowe efekty uczenia się w zakresie umiejętności:
Efekt przedmiotowy 1: absolwent potrafi: wykorzystywać posiadaną wiedzę – formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy związane z zapewnieniem odpowiedniej efektywności energetycznej obiektów budowlanych oraz wykonywać zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych (w oparciu np. o wstępne założenia do projektowania lub istniejącą dokumentację projektową) przez właściwy dobór źródeł oraz informacji z nich pochodzących, w tym obowiązujących przepisów w zakresie efektywności energetycznej, norm i wytycznych do projektowania oraz oprogramowania inżynierskiego [IS1P_U01]
Przedmiotowe efekty uczenia się w zakresie kompetencji społecznych:
Efekt przedmiotowy 1: absolwent jest gotów do: krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści, w tym analizy uwarunkowań formalno-prawnych w pracy inżyniera środowiska związanych z efektywnością energetyczną, obowiązujących norm i wytycznych do projektowania [IS1P_K01]
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania w zakresie wiedzy:
Na ocenę 2 (ndst) student miernie zna i rozumie w zaawansowanym stopniu – wybrane fakty, obiekty i zjawiska oraz dotyczące ich metody i teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi, dotyczące efektywności energetycznej stanowiące podstawową wiedzę ogólną z zakresu efektywnego wykorzystania energii w gospodarce oraz w przełożeniu na projektowanie poszczególnych obiektów budowlanych, tworzącą podstawy teoretyczne, uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę obejmującą kluczowe zagadnienia oraz wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej związanej z efektywnym wykorzystaniem energii, jak również zastosowania praktyczne tej wiedzy w działalności zawodowej inżyniera środowiska
Na ocenę 3 (dst) student dostatecznie zna i rozumie w zaawansowanym stopniu – wybrane fakty, obiekty i zjawiska oraz dotyczące ich metody i teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi, dotyczące efektywności energetycznej stanowiące podstawową wiedzę ogólną z zakresu efektywnego wykorzystania energii w gospodarce oraz w przełożeniu na projektowanie poszczególnych obiektów budowlanych, tworzącą podstawy teoretyczne, uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę obejmującą kluczowe zagadnienia oraz wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej związanej z efektywnym wykorzystaniem energii, jak również zastosowania praktyczne tej wiedzy w działalności zawodowej inżyniera środowiska
Na ocenę 4 (db) student dobrze zna i rozumie w zaawansowanym stopniu – wybrane fakty, obiekty i zjawiska oraz dotyczące ich metody i teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi, dotyczące efektywności energetycznej stanowiące podstawową wiedzę ogólną z zakresu efektywnego wykorzystania energii w gospodarce oraz w przełożeniu na projektowanie poszczególnych obiektów budowlanych, tworzącą podstawy teoretyczne, uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę obejmującą kluczowe zagadnienia oraz wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej związanej z efektywnym wykorzystaniem energii, jak również zastosowania praktyczne tej wiedzy w działalności zawodowej inżyniera środowiska
Na ocenę 5 (bdb) student bardzo dobrze zna i rozumie w zaawansowanym stopniu – wybrane fakty, obiekty i zjawiska oraz dotyczące ich metody i teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi, dotyczące efektywności energetycznej stanowiące podstawową wiedzę ogólną z zakresu efektywnego wykorzystania energii w gospodarce oraz w przełożeniu na projektowanie poszczególnych obiektów budowlanych, tworzącą podstawy teoretyczne, uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę obejmującą kluczowe zagadnienia oraz wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej związanej z efektywnym wykorzystaniem energii, jak również zastosowania praktyczne tej wiedzy w działalności zawodowej inżyniera środowiska
Kryteria oceniania w zakresie umiejętności:
Na ocenę 2 (ndst) student miernie potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę – formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy związane z zapewnieniem odpowiedniej efektywności energetycznej obiektów budowlanych oraz wykonywać zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych (w oparciu np. o wstępne założenia do projektowania lub istniejącą dokumentację projektową) przez właściwy dobór źródeł oraz informacji z nich pochodzących, w tym obowiązujących przepisów w zakresie efektywności energetycznej, norm i wytycznych do projektowania oraz oprogramowania inżynierskiego
Na ocenę 3 (dst) student dostatecznie potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę – formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy związane z zapewnieniem odpowiedniej efektywności energetycznej obiektów budowlanych oraz wykonywać zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych (w oparciu np. o wstępne założenia do projektowania lub istniejącą dokumentację projektową) przez właściwy dobór źródeł oraz informacji z nich pochodzących, w tym obowiązujących przepisów w zakresie efektywności energetycznej, norm i wytycznych do projektowania oraz oprogramowania inżynierskiego
Na ocenę 4 (db) student dobrze potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę – formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy związane z zapewnieniem odpowiedniej efektywności energetycznej obiektów budowlanych oraz wykonywać zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych (w oparciu np. o wstępne założenia do projektowania lub istniejącą dokumentację projektową) przez właściwy dobór źródeł oraz informacji z nich pochodzących, w tym obowiązujących przepisów w zakresie efektywności energetycznej, norm i wytycznych do projektowania oraz oprogramowania inżynierskiego
Na ocenę 5 (bdb) student bardzo dobrze potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę – formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy związane z zapewnieniem odpowiedniej efektywności energetycznej obiektów budowlanych oraz wykonywać zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych (w oparciu np. o wstępne założenia do projektowania lub istniejącą dokumentację projektową) przez właściwy dobór źródeł oraz informacji z nich pochodzących, w tym obowiązujących przepisów w zakresie efektywności energetycznej, norm i wytycznych do projektowania oraz oprogramowania inżynierskiego
Kryteria oceniania w zakresie kompetencji społecznych:
Na ocenę 2 (ndst) student w stopniu miernym jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści, w tym analizy uwarunkowań formalno-prawnych w pracy inżyniera środowiska związanych z efektywnością energetyczną, obowiązujących norm i wytycznych do projektowania
Na ocenę 3 (dst) student w stopniu dostatecznym jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści, w tym analizy uwarunkowań formalno-prawnych w pracy inżyniera środowiska związanych z efektywnością energetyczną, obowiązujących norm i wytycznych do projektowania
Na ocenę 4 (db) student w stopniu dobrym jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści, w tym analizy uwarunkowań formalno-prawnych w pracy inżyniera środowiska związanych z efektywnością energetyczną, obowiązujących norm i wytycznych do projektowania
Na ocenę 5 (bdb) student w stopniu bardzo dobrym jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści, w tym analizy uwarunkowań formalno-prawnych w pracy inżyniera środowiska związanych z efektywnością energetyczną, obowiązujących norm i wytycznych do projektowania
Wykład: zaliczenie w formie pisemnej (test, opisowy lub w formie zadaniowej), po zaliczeniu ćwiczeń, co stanowi warunek przystąpienia do egzaminu/zaliczenia.
Sprawdziany pisemne w trakcie semestru, kolokwia, egzamin końcowy w formie testu, opisowy lub w formie zadaniowej. Zaliczenie wszelkich sprawdzianów pisemnych. Wykonanie, w ramach danego sprawdzianu obejmującego zadania, minimalnej liczby zadań oraz wykonanie ich w sposób właściwy pod względem merytorycznym lub - w przypadku punktowego systemu oceny - uzyskanie ponad połowy możliwych do uzyskania punktów.
Możliwe są testy cząstkowe w trakcie semestru. Test zostaje zaliczony w przypadku uzyskania co najmniej połowy maksymalnej możliwej do uzyskania liczby punktów. Do zaliczenia przedmiotu wymagane jest zaliczenie wszystkich testów.
Ćwiczenia:
Zaliczenie wszystkich ćwiczeń i sprawdzianów obejmujących zadania obliczeniowe lub zagadnienia teoretyczne, powiązane z rozwiązywanymi zadaniami.
W przypadku formy zaliczenia przedmiotu stanowiącej test: obejmuje on 25 pytań (jedna na trzy odpowiedzi jest prawidłowa, możliwe są inne warianty liczby pytań w ramach testu). Ocenę pozytywną otrzymuje się po uzyskaniu co najmniej 13 punktów. System ocen
wzorowany jest na systemie ocen ECTS.
Oceny:
2,0: 0-12 punktów
3,0: 13-14 punktów
3,5: 15-16 punktów
4,0: 17-21 punkty
4,5: 22-23 punktów
5,0: 24-25 punktów
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Literatura podstawowa:
Krajowy Plan na rzecz Energii i Klimatu na lata 2021 -2030
Ustawa z dnia 20 maja 2016 roku o efektywności energetycznej. Dziennik Ustaw RP. Poz. 831, Warszawa 2016.
Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/27/UE z dnia 25 października 2012 r. w sprawie efektywności energetycznej oraz Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/2002 z dnia 11 grudnia 2018 r. zmieniająca Dyrektywę̨ 2012/27/UE w sprawie efektywności energetycznej. Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej z 21.12.2018, L.328/210-228.
Literatura uzupełniająca:
Ustawa z dnia 15 kwietnia 2011 roku o efektywności energetycznej. Dz.U. 2011 Nr 94 poz.551. Ustawa z dnia 10 kwietnia 1997 roku Prawo energetyczne.
Ustawa o odnawialnych źródłach energii z dnia 20 lutego 2015 roku wraz ze zmianami
Dyrektywa 2006/32/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 5 kwietnia 2006 r. w sprawie efektywności końcowego wykorzystania energii i usług energetycznych oraz uchylająca dyrektywę̨ Rady 93/76/EWG.
Dyrektywa 2004/8/UE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 roku w sprawie promowania wysokosprawnej kogeneracji w oparciu o zapotrzebowanie na ciepło użytkowe na rynku wewnętrznym.
European Commission, The Energy Package. Brussels 10.01.2007.
„Efektywność́ energetyczna – próba podsumowania” Prof. dr hab. inż Andrzej Ziębik, Emerytowany profesor zwyczajny Politechniki Śląskiej, Energetyka, październik 2019
Uwagi
W cyklu 2021/22_Z:
Brak. |
W cyklu 2022/23_Z:
Brak. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: