Podstawy budownictwa WB-IS-23-26-P
Ćwiczenia projektowe: Przedmiotem prac projektowych będzie opracowanie koncepcji budynku - wybrane rzuty i przekroje, wymiarowanie, koncepcja przegród i instalacji.
Projekt powinien być wykonywany systematycznie w trakcie semestru. W przypadku formy online - opracowanie powinno zostać zeskanowane i przesłane w formie plików. Dopuszcza się, zgodnie z ustaleniami na zajęciach, formę elektroniczną (standardowo w formie druku i następnie skanów).
Projekt obejmować musi opis techniczny, rzuty, przekroje i inne wymagane części opracowania.
Wykład:
Podstawowe pojęcia i definicje z zakresu budownictwa. Pojęcia dotyczące budownictwa w obowiązujących przepisach. Obowiązujące normy polskie i europejskie. Rodzaje budynków. Materiały i wyroby budowlane. Podstawowe zagadnienia dotyczące konstrukcji budynków. Omówienie instalacji budowlanych. Wybrane zagadnienia dotyczące usytuowania budynków, w tym w kontekście warunków technicznych jakim powinny podlegać budynki i ich usytuowanie. Energooszczędność i przepływ ciepła i wilgoci w budynkach. Wybrane aspekty dotyczące diagnostyki stanu technicznego budynków, w tym w obszarze cieplno-wilgotnościowym. Inne wybrane zagadnienia dotyczące współcześnie stosowanych w budownictwie technologii oraz metod projektowania budynków.
W cyklu 2021/22_Z:
Ćwiczenia projektowe: Przedmiotem prac projektowych będzie opracowanie koncepcji budynku - wybrane rzuty i przekroje, wymiarowanie, koncepcja przegród i instalacji. Wykład: - Podstawowe pojęcia i definicje z zakresu budownictwa. Pojęcia dotyczące budownictwa w obowiązujących przepisach. |
W cyklu 2022/23_Z:
Ćwiczenia projektowe: Przedmiotem prac projektowych będzie opracowanie koncepcji budynku - wybrane rzuty i przekroje, wymiarowanie, koncepcja przegród i instalacji. Wykład: - Podstawowe pojęcia i definicje z zakresu budownictwa. Pojęcia dotyczące budownictwa w obowiązujących przepisach. |
W cyklu 2023/24_L:
Ćwiczenia projektowe: Przedmiotem prac projektowych będzie opracowanie koncepcji budynku - wybrane rzuty i przekroje, wymiarowanie, koncepcja przegród i instalacji. Wykład: - Podstawowe pojęcia i definicje z zakresu budownictwa. Pojęcia dotyczące budownictwa w obowiązujących przepisach. |
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Przedmiotowe efekty uczenia się w zakresie wiedzy:
Efekt przedmiotowy 1: absolwent zna i rozumie: w zaawansowanym stopniu – wybrane fakty, obiekty i zjawiska oraz dotyczące ich metody i teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi, stanowiące podstawową wiedzę ogólną z zakresu budownictwa ogólnego tworzącą podstawy teoretyczne, uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę obejmującą kluczowe zagadnienia oraz wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej dotyczące zastosowań praktycznych tej wiedzy w działalności zawodowej, w tym m.in. w obszarze odpowiedniego doboru materiałów, urządzeń technicznych w obiektach budowlanych i projektowania instalacji budowlanych [IS1P_W01]
Przedmiotowe efekty uczenia się w zakresie umiejętności:
Efekt przedmiotowy 1: absolwent potrafi: wykorzystywać posiadaną wiedzę – formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy związane z projektowaniem w obszarze budownictwa oraz wykonywać zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych (charakterystycznych dla zadań rozwiązywanych w warunkach zarówno symulacyjnych jak i rzeczywistych) przez właściwy dobór źródeł oraz informacji z nich pochodzących, w tym w oparciu o dostępne materiały techniczne, jak również wytyczne do projektowania, dokumentację projektową czy też obmiary i inne materiały wspierające projektowanie [IS1P_U01]
Efekt przedmiotowy 2: absolwent potrafi: wykorzystywać posiadaną wiedzę – formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy oraz wykonywać zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych (charakterystycznych dla zadań rozwiązywanych w warunkach zarówno symulacyjnych jak i rzeczywistych) przez dobór oraz stosowanie właściwych metod i narzędzi, w tym zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych, w szczególności specjalistycznego oprogramowania wykorzystywanego w projektowaniu wybranych instalacji budowlanych i ich komponentów oraz niektórych elementów konstrukcji obiektów budowlanych [IS1P_U04]
Efekt przedmiotowy 3: absolwent potrafi: przy identyfikacji i formułowaniu specyfikacji zadań inżynierskich związanych z projektowaniem w budownictwie oraz ich rozwiązywaniu: dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania istniejących rozwiązań technicznych (ze szczególnymi uwzględnieniem instalacji budowlanych i wykorzystanych materiałów budowlanych oraz w kontekście wybranych zagadnień konstrukcyjnych) i oceniać te rozwiązania [IS1P_U15]
Efekt przedmiotowy 4: absolwent potrafi: przy identyfikacji i formułowaniu specyfikacji zadań inżynierskich oraz ich rozwiązywaniu: rozwiązywać praktyczne zadania inżynierskie wymagające korzystania ze standardów i norm inżynierskich oraz stosowania technologii właściwych dla inżynierii środowiska, a związanych ze współpracą z pozostałymi uczestnikami procesu budowlanego, wykorzystując doświadczenie zdobyte w środowisku zajmującym się zawodowo działalnością inżynierską [IS1P_U17]
Przedmiotowe efekty uczenia się w zakresie kompetencji społecznych:
Efekt przedmiotowy 1: absolwent jest gotów do: krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści, w tym odpowiedniej analizy norm, wytycznych do projektowania, obowiązujących przepisów i istniejących pozostałych uwarunkowań formalno-prawnych oraz odpowiedniej komunikacji z pozostałymi uczestnikami procesu budowlanego [IS1P_K01]
Efekt przedmiotowy 2: absolwent jest gotów do: uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu, w tym wykorzystaniu dostępnych źródeł branżowych w zakresie wytycznych do projektowania, obowiązujących przepisów i innych istotnych informacji niezbędnych w fazie projektowania lub na etapie wykonawstwa, jak również zasięgania informacji w oficjalnych źródłach, w tym związanych z udostępnieniem dokumentacji projektowej niezbędnej do realizacji zadań inżynierskich i innych informacji powiązanych z powyższymi zadaniami [IS1P_K02]
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania w zakresie wiedzy:
Na ocenę 2 (ndst) student miernie zna i rozumie w zaawansowanym stopniu – wybrane fakty, obiekty i zjawiska oraz dotyczące ich metody i teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi, stanowiące podstawową wiedzę ogólną z zakresu budownictwa ogólnego tworzącą podstawy teoretyczne, uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę obejmującą kluczowe zagadnienia oraz wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej dotyczące zastosowań praktycznych tej wiedzy w działalności zawodowej, w tym m.in. w obszarze odpowiedniego doboru materiałów, urządzeń technicznych w obiektach budowlanych i projektowania instalacji budowlanych
Na ocenę 3 (dst) student dostatecznie zna i rozumie w zaawansowanym stopniu – wybrane fakty, obiekty i zjawiska oraz dotyczące ich metody i teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi, stanowiące podstawową wiedzę ogólną z zakresu budownictwa ogólnego tworzącą podstawy teoretyczne, uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę obejmującą kluczowe zagadnienia oraz wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej dotyczące zastosowań praktycznych tej wiedzy w działalności zawodowej, w tym m.in. w obszarze odpowiedniego doboru materiałów, urządzeń technicznych w obiektach budowlanych i projektowania instalacji budowlanych
Na ocenę 4 (db) student dobrze zna i rozumie w zaawansowanym stopniu – wybrane fakty, obiekty i zjawiska oraz dotyczące ich metody i teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi, stanowiące podstawową wiedzę ogólną z zakresu budownictwa ogólnego tworzącą podstawy teoretyczne, uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę obejmującą kluczowe zagadnienia oraz wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej dotyczące zastosowań praktycznych tej wiedzy w działalności zawodowej, w tym m.in. w obszarze odpowiedniego doboru materiałów, urządzeń technicznych w obiektach budowlanych i projektowania instalacji budowlanych
Na ocenę 5 (bdb) student bardzo dobrze zna i rozumie w zaawansowanym stopniu – wybrane fakty, obiekty i zjawiska oraz dotyczące ich metody i teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi, stanowiące podstawową wiedzę ogólną z zakresu budownictwa ogólnego tworzącą podstawy teoretyczne, uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę obejmującą kluczowe zagadnienia oraz wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej dotyczące zastosowań praktycznych tej wiedzy w działalności zawodowej, w tym m.in. w obszarze odpowiedniego doboru materiałów, urządzeń technicznych w obiektach budowlanych i projektowania instalacji budowlanych
Kryteria oceniania w zakresie umiejętności:
Na ocenę 2 (ndst) Student miernie potrafi rozwiązywać nietypowe problemy związane z projektowaniem w obszarze budownictwa oraz wykonywać zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych (charakterystycznych dla zadań rozwiązywanych w warunkach zarówno symulacyjnych jak i rzeczywistych) przez właściwy dobór źródeł oraz informacji z nich pochodzących, w tym w oparciu o dostępne materiały techniczne, jak również wytyczne do projektowania, dokumentację projektową czy też obmiary i inne materiały wspierające projektowanie, jak również potrafi dobrać oraz zastosować właściwe metody i narzędzia, w tym zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne, w szczególności specjalistyczne oprogramowanie wykorzystywane w projektowaniu wybranych instalacji budowlanych i ich komponentów oraz niektórych elementów konstrukcji obiektów budowlanych, jak również potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania istniejących rozwiązań technicznych (ze szczególnymi uwzględnieniem instalacji budowlanych i wykorzystanych materiałów budowlanych oraz w kontekście wybranych zagadnień konstrukcyjnych) i oceniać te rozwiązania
Na ocenę 3 (dst) Student dostatecznie potrafi rozwiązywać nietypowe problemy związane z projektowaniem w obszarze budownictwa oraz wykonywać zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych (charakterystycznych dla zadań rozwiązywanych w warunkach zarówno symulacyjnych jak i rzeczywistych) przez właściwy dobór źródeł oraz informacji z nich pochodzących, w tym w oparciu o dostępne materiały techniczne, jak również wytyczne do projektowania, dokumentację projektową czy też obmiary i inne materiały wspierające projektowanie, jak również potrafi dobrać oraz zastosować właściwe metody i narzędzia, w tym zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne, w szczególności specjalistyczne oprogramowanie wykorzystywane w projektowaniu wybranych instalacji budowlanych i ich komponentów oraz niektórych elementów konstrukcji obiektów budowlanych, jak również potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania istniejących rozwiązań technicznych (ze szczególnymi uwzględnieniem instalacji budowlanych i wykorzystanych materiałów budowlanych oraz w kontekście wybranych zagadnień konstrukcyjnych) i oceniać te rozwiązania
Na ocenę 4 (db) Student dobrze potrafi rozwiązywać nietypowe problemy związane z projektowaniem w obszarze budownictwa oraz wykonywać zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych (charakterystycznych dla zadań rozwiązywanych w warunkach zarówno symulacyjnych jak i rzeczywistych) przez właściwy dobór źródeł oraz informacji z nich pochodzących, w tym w oparciu o dostępne materiały techniczne, jak również wytyczne do projektowania, dokumentację projektową czy też obmiary i inne materiały wspierające projektowanie, jak również potrafi dobrać oraz zastosować właściwe metody i narzędzia, w tym zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne, w szczególności specjalistyczne oprogramowanie wykorzystywane w projektowaniu wybranych instalacji budowlanych i ich komponentów oraz niektórych elementów konstrukcji obiektów budowlanych, jak również potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania istniejących rozwiązań technicznych (ze szczególnymi uwzględnieniem instalacji budowlanych i wykorzystanych materiałów budowlanych oraz w kontekście wybranych zagadnień konstrukcyjnych) i oceniać te rozwiązania
Na ocenę 5 (bdb) Student bardzo dobrze potrafi rozwiązywać nietypowe problemy związane z projektowaniem w obszarze budownictwa oraz wykonywać zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych (charakterystycznych dla zadań rozwiązywanych w warunkach zarówno symulacyjnych jak i rzeczywistych) przez właściwy dobór źródeł oraz informacji z nich pochodzących, w tym w oparciu o dostępne materiały techniczne, jak również wytyczne do projektowania, dokumentację projektową czy też obmiary i inne materiały wspierające projektowanie, jak również potrafi dobrać oraz zastosować właściwe metody i narzędzia, w tym zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne, w szczególności specjalistyczne oprogramowanie wykorzystywane w projektowaniu wybranych instalacji budowlanych i ich komponentów oraz niektórych elementów konstrukcji obiektów budowlanych, jak również potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania istniejących rozwiązań technicznych (ze szczególnymi uwzględnieniem instalacji budowlanych i wykorzystanych materiałów budowlanych oraz w kontekście wybranych zagadnień konstrukcyjnych) i oceniać te rozwiązania
Kryteria oceniania w zakresie kompetencji społecznych:
Na ocenę 2 (ndst) student w stopniu miernym jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści, w tym odpowiedniej analizy norm, wytycznych do projektowania, obowiązujących przepisów i istniejących pozostałych uwarunkowań formalno-prawnych oraz odpowiedniej komunikacji z pozostałymi uczestnikami procesu budowlanego, jak również jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu, w tym wykorzystaniu dostępnych źródeł branżowych w zakresie wytycznych do projektowania, obowiązujących przepisów i innych istotnych informacji niezbędnych w fazie projektowania lub na etapie wykonawstwa, a także do zasięgania informacji w oficjalnych źródłach, w tym związanych z udostępnieniem dokumentacji projektowej niezbędnej do realizacji zadań inżynierskich i innych informacji powiązanych z powyższymi zadaniami
Na ocenę 3 (dst) student w stopniu dostatecznym jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści, w tym odpowiedniej analizy norm, wytycznych do projektowania, obowiązujących przepisów i istniejących pozostałych uwarunkowań formalno-prawnych oraz odpowiedniej komunikacji z pozostałymi uczestnikami procesu budowlanego, jak również jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu, w tym wykorzystaniu dostępnych źródeł branżowych w zakresie wytycznych do projektowania, obowiązujących przepisów i innych istotnych informacji niezbędnych w fazie projektowania lub na etapie wykonawstwa, a także do zasięgania informacji w oficjalnych źródłach, w tym związanych z udostępnieniem dokumentacji projektowej niezbędnej do realizacji zadań inżynierskich i innych informacji powiązanych z powyższymi zadaniami
Na ocenę 4 (db) student w stopniu dobrym jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści, w tym odpowiedniej analizy norm, wytycznych do projektowania, obowiązujących przepisów i istniejących pozostałych uwarunkowań formalno-prawnych oraz odpowiedniej komunikacji z pozostałymi uczestnikami procesu budowlanego, jak również jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu, w tym wykorzystaniu dostępnych źródeł branżowych w zakresie wytycznych do projektowania, obowiązujących przepisów i innych istotnych informacji niezbędnych w fazie projektowania lub na etapie wykonawstwa, a także do zasięgania informacji w oficjalnych źródłach, w tym związanych z udostępnieniem dokumentacji projektowej niezbędnej do realizacji zadań inżynierskich i innych informacji powiązanych z powyższymi zadaniami
Na ocenę 5 (bdb) student w stopniu bardzo dobrym jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści, w tym odpowiedniej analizy norm, wytycznych do projektowania, obowiązujących przepisów i istniejących pozostałych uwarunkowań formalno-prawnych oraz odpowiedniej komunikacji z pozostałymi uczestnikami procesu budowlanego, jak również jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu, w tym wykorzystaniu dostępnych źródeł branżowych w zakresie wytycznych do projektowania, obowiązujących przepisów i innych istotnych informacji niezbędnych w fazie projektowania lub na etapie wykonawstwa, a także do zasięgania informacji w oficjalnych źródłach, w tym związanych z udostępnieniem dokumentacji projektowej niezbędnej do realizacji zadań inżynierskich i innych informacji powiązanych z powyższymi zadaniami
Projekt powinien być wykonywany systematycznie w trakcie semestru. W przypadku formy online - opracowanie powinno zostać zeskanowane i przesłane w formie plików. Dopuszcza się, zgodnie z ustaleniami na zajęciach, formę elektroniczną (standardowo w formie druku i następnie skanów).
Projekt obejmować musi opis techniczny, rzuty, przekroje i inne wymagane części opracowania.
Sprawdziany pisemne w trakcie semestru, kolokwia, egzamin końcowy w formie testu, opisowy lub w formie zadaniowej. Zaliczenie wszelkich sprawdzianów pisemnych. Wykonanie, w ramach danego sprawdzianu obejmującego zadania, minimalnej liczby zadań oraz wykonanie ich w sposób właściwy pod względem merytorycznym lub - w przypadku punktowego systemu oceny - uzyskanie ponad połowy możliwych do uzyskania punktów.
Wykład: Egzamin pisemny. W przupadku testu – zaliczenie uzyskuje się powyżej 50% uzyskanych poprawnych odpowiedzi.
Ćwiczenia: zaliczenie wszystkich ćwiczeń i sprawdzianów obejmujących zadania obliczeniowe lub zagadnienia teoretyczne, powiązane z rozwiązywanymi zadaniami.
W przypadku formy zaliczenia przedmiotu stanowiącej test: obejmuje on 25 pytań (jedna na trzy odpowiedzi jest prawidłowa, możliwe są
inne warianty liczby pytań w ramach testu). Ocenę pozytywną otrzymuje się po uzyskaniu co najmniej 13 punktów. System ocen
wzorowany jest na systemie ocen ECTS.
Oceny:
2,0: 0-12 punktów
3,0: 13-14 punktów
3,5: 15-16 punktów
4,0: 17-21 punkty
4,5: 22-23 punktów
5,0: 24-25 punktów
Praktyki zawodowe
Brak.
Literatura
Literatura podstawowa/obowiązkowa (wszystkie materiały dostępne są na wskazywanych na bieżąco w ramach zajęć aktualizowanych stronach internetowych podmiotów i instytucji):
- Aktualne przepisy i normy (m. in. PN-EN 12831, PN-EN ISO 6946), powiązane z tematyką termomodernizacji budynków;
- Aktualna literatura branżowa pojawiająca się w przedmiotowym okresie w obszarze budownictwa i inżynierii środowiska, powiązana z obszarem standardów energetycznych budynków;
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 17 grudnia 2008 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (DzU z 2008 r. nr 228, poz. 1514);
- Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/31/UE z dnia 19 maja 2010 r. w sprawie charakterystyki energetycznej budynków i inne powiązane dyrektywy;
- Aktualny poradnik H. Recknagel, E. Sprenger, E. R. Schramek „Ogrzewanie, klimatyzacja, ciepła woda, chłodnictwo”;
- Wszelkie publikacje czołowych fizyków budowli w Polsce (L.Wolski. P.Klemm i inni);
- Materiały informacyjne i instrukcje obsługi oprogramowania komputerowego w ramach przedmiotu oraz strona internetowa producenta oprogramowania (www.wufi.de, www.antherm.com i inne, wybrane, dotyczące aktualnego na rynku oprogramowania, a przydatne do zajęć, np. z serwisu www.sankom.pl)
- Dokumentacja aktualnego oprogramowanie komputerowego.
Literatura uzupełniająca (w tym dostępna na aktualizowanych na bieżąco stronach internetowych instytucji i innych wskazanych podmiotów):
- Dokumentacja techniczna programu WUFI i innych programów takich jak AnTherm itp. programy do obliczeń w ramach analiz problemów cieplno-wilgotnościowych przegród budowlanych i w ramach fizyki budowli;
- Aktualne publikacje w zakresie przedmiotowej tematyki, na bieżąco aktualizowane, z czasopism branżowych takich jak „Materiały Budowlane”, „IZOLACJE”, „Rynek Instalacyjny”;
- Wszelkie aktualne publikacje naukowe z przedmiotowego zakresu oraz materiały branżowe producentów materiałów termoizolacyjnych, urządzeń ogrzewczych i wentylacyjnych.
Uwagi
W cyklu 2021/22_Z:
Brak. |
W cyklu 2022/23_Z:
Brak. |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: