Statystyka w inżynierii środowiska WB-IS-12-26
W ramach przedmiotu analizowane są następujące zagadnienia:
1. Opisowe miary statystyczne
2. Rozkłady częstości
3. Tabele kontyngencji
4. Wnioskowanie statystyczne
5. Testy normalności rozkładu ciągłego
6. Testy różnicy średnich
7. Korelacje
8. Jednoczynnikowa analiza wariancji (ANOVA)
9. Analiza regresji liniowej
E-Learning
W cyklu 2020/21_L: E-Learning | W cyklu 2019/20_L: E-Learning z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
IS1P_W01 - w zaawansowanym stopniu – wybrane fakty, obiekty i zjawiska oraz dotyczące ich metody i teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi, stanowiące podstawową wiedzę statystyczną z zakresu inżynierii środowiska tworzącą podstawy teoretyczne, uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę obejmującą kluczowe zagadnienia analiz statystycznych oraz wybrane zagadnienia z zakresu statystycznej wiedzy szczegółowej – właściwe dla programu studiów, jak również zastosowania praktyczne tej wiedzy w działalności zawodowej związanej z ich kierunkiem.
IS1P_U01 - student potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę – formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy związane z analizami statystycznymi oraz wykonywać analizy statystyczne w warunkach nie w pełni przewidywalnych przez − właściwy dobór źródeł oraz informacji z nich pochodzących.
IS1P_U03 - wykorzystywać posiadaną wiedzę – formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy związane z analizami statystycznymi oraz wykonywać zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych przez dobór oraz stosowanie właściwych metod i narzędzi statystycznych, stosując właściwe procedury analiz statystycznych.
IS1P_U10 - student potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę – formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy związane z analizami statystycznymi oraz wykonywać zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych przez samodzielne planowanie i realizowanie własnego uczenie się przez całe życie ukierunkowane na rozpoznawanie nowych analiz statystycznych oraz nowych procedur analiz danych ilościowych.
IS1P_K01 - student potrafi na podstawie posiadanej wiedzy dotyczącej procedur analiz danych ilościowych i założeń analiz statystycznych dokonać krytycznej oceny odbieranych treści.
Opis ECTS:
1. Udział w konwersatorium - 15 godzin.
2. Przygotowanie do konwersatorium - 3 godzin.
3. Studia literaturowe - 10 godzin.
4. Konsultacje - 2 godzin.
Łącznie 30 godzin / 30 godzin = 1 ECTS
Kryteria oceniania
Metody oceny:
1. Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia przedmiotu jest obecność na zajęciach – dopuszczalna jest 1 nieobecność na zajęciach dla studiów stacjonarnych niezależnie od powodu absencji. Większa liczba nieobecności dopuszczalna jest wyłącznie w przypadku długoterminowego zwolnienia lekarskiego lub rekonwalescencji szpitalnej.
2. Test teoretyczny. Test obejmował będzie zagadnienia z zakresu statystyki opisowej i stosowanej, wnioskowania statystycznego oraz pojęć analitycznych. W teście będą znajdowały się pytania typu: „wskaż prawidłową odpowiedź”, „uporządkuj”, „wybierz odpowiedź zawierającą najwięcej prawidłowych informacji”, „uzupełnij”.
Dla teoretycznych i praktycznych form sprawdzania wiedzy przyjmuje się poniższe progi punktowe i kryteria oceny:
Ocena bardzo dobry (5) – od 90% do 100%;
Ocena dobry plus (4,5) – od 80% do 90%;
Ocena dobry (4) – od 70% do 80%;
Ocena dostateczny plus (3,5) – od 65% do 70%;
Ocena dostateczny (3) – od 60% do 65%;
Ocena niedostateczny (2) – poniżej 60%.
Wiedza:
Ocena 2 (ndst): weryfikacja wskazuje, że student nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu stosowanej terminologii statystycznej, funkcjonujących źródeł informacji statystycznej oraz podstawowych procedur analiz statystycznych z wykorzystaniem danych ilościowych.
Ocena 3 (dst): weryfikacja wskazuje, że student posiada niepełną podstawową wiedzę z zakresu stosowanej terminologii statystycznej, funkcjonujących źródeł informacji statystycznej oraz podstawowych procedur analiz statystycznych z wykorzystaniem danych ilościowych.
Ocena 3,5 (dst+): weryfikacja wskazuje, że student posiada podstawową wiedzę z zakresu stosowanej terminologii statystycznej, funkcjonujących źródeł informacji statystycznej oraz podstawowych procedur analiz statystycznych z wykorzystaniem danych ilościowych.
Ocena 4 (db): weryfikacja wskazuje, że student posiada usystematyzowaną wiedzę z zakresu stosowanej terminologii statystycznej, funkcjonujących źródeł informacji statystycznej oraz podstawowych procedur analiz statystycznych z wykorzystaniem danych ilościowych.
Ocena 4,5 (db+): weryfikacja wskazuje, że student zna niemal w pełni podstawową wiedzę z zakresu stosowanej terminologii statystycznej, funkcjonujących źródeł informacji statystycznej oraz podstawowych procedur analiz statystycznych z wykorzystaniem danych ilościowych.
Ocena 5 (bdb): weryfikacja wskazuje, że student opanował w pełni wiedzę z zakresu stosowanej terminologii statystycznej, funkcjonujących źródeł informacji statystycznej oraz podstawowych procedur analiz statystycznych z wykorzystaniem danych ilościowych.
Umiejętności:
Ocena 2 (ndst): weryfikacja wskazuje, że student nie potrafi skorzystać z literatury podstawowej i specjalistycznej w celu rozwiązania problemu związanego z analizą statystyczną, nie potrafi dokonać krytycznej oceny posiadanych zbiorów danych oraz nie potrafi przeprowadzić podstawowych analiz statystycznych z wykorzystaniem oprogramowania statystycznego.
Ocena 3 (dst): weryfikacja wskazuje, że student nie w pełni potrafi skorzystać z literatury podstawowej i specjalistycznej w celu rozwiązania problemu związanego z analizą statystyczną, nie w pełni potrafi dokonać krytycznej oceny posiadanych zbiorów danych oraz nie w pełni potrafi przeprowadzić podstawowych analiz statystycznych z wykorzystaniem oprogramowania statystycznego.
Ocena 3,5 (dst+): weryfikacja wskazuje, że student w stopniu podstawowym potrafi skorzystać z literatury podstawowej i specjalistycznej w celu rozwiązania problemu związanego z analizą statystyczną, w stopniu podstawowym potrafi dokonać krytycznej oceny posiadanych zbiorów danych oraz w stopniu podstawowym potrafi przeprowadzić podstawowych analiz statystycznych z wykorzystaniem oprogramowania statystycznego.
Ocena 4 (db): weryfikacja wskazuje, że student w umiarkowanym stopniu potrafi skorzystać z literatury podstawowej i specjalistycznej w celu rozwiązania problemu związanego z analizą statystyczną, w stopniu umiarkowanym potrafi dokonać krytycznej oceny posiadanych zbiorów danych oraz w stopniu umiarkowanym potrafi przeprowadzić podstawowych analiz statystycznych z wykorzystaniem oprogramowania statystycznego.
Ocena 4,5 (db+): weryfikacja wskazuje, że student niemal w pełni potrafi skorzystać z literatury podstawowej i specjalistycznej w celu rozwiązania problemu związanego z analizą statystyczną, niemal w pełni potrafi dokonać krytycznej oceny posiadanych zbiorów danych oraz niemal w pełni potrafi przeprowadzić podstawowych analiz statystycznych z wykorzystaniem oprogramowania statystycznego.
Ocena 5 (bdb): weryfikacja wskazuje, że student w pełni potrafi skorzystać z literatury podstawowej i specjalistycznej w celu rozwiązania problemu związanego z analizą statystyczną, w pełni potrafi dokonać krytycznej oceny posiadanych zbiorów danych oraz w pełni potrafi przeprowadzić podstawowych analiz statystycznych z wykorzystaniem oprogramowania statystycznego.
Kompetencje:
Ocena 2 (ndst): weryfikacja wskazuje, że student nie potrafi dostrzec znaczenia wiedzy dotyczącej procedur analiz statystycznych danych ilościowych dla ochrony środowiska.
Ocena 3 (dst): weryfikacja wskazuje, że student bardzo słabo rozumie znaczenie wiedzy dotyczącej procedur analiz statystycznych danych ilościowych dla ochrony środowiska.
Ocena 3,5 (dst+): weryfikacja wskazuje, że student słabo rozumie znaczenie wiedzy dotyczącej procedur analiz statystycznych danych ilościowych dla ochrony środowiska.
Ocena 4 (db): weryfikacja wskazuje, że student dobrze rozumie znaczenie wiedzy dotyczącej procedur analiz statystycznych danych ilościowych dla ochrony środowiska.
Ocena 4,5 (db+): weryfikacja wskazuje, że student niemal w pełni rozumie znaczenie wiedzy dotyczącej procedur analiz statystycznych danych ilościowych dla ochrony środowiska.
Ocena 5 (bdb): weryfikacja wskazuje, że student w pełni rozumie znaczenie wiedzy dotyczącej procedur analiz statystycznych danych ilościowych dla ochrony środowiska.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
Literatura podstawowa i specjalistyczna:
1. Lissowski G., Haman J., Jasiński M., Podstawy statystyki dla socjologów. Opis statystyczny, Tom 1, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2011.
2. Lissowski G., Haman J., Jasiński M., Podstawy statystyki dla socjologów. Zależności statystyczne, Tom 2, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2011.
3. Lissowski G., Haman J., Jasiński M., Podstawy statystyki dla socjologów. Wnioskowanie statystyczne, Tom 3, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2011.
4. Ostasiewicz W., Statystyczne metody analizy danych, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. Oskara Langego we Wrocławiu, Wrocław 1998.
5. M. Rószkiewicz, J. Perek-Białas, D. Węziak-Białowolska, A. Zięba-Pietrzak, Projektowanie badań społeczno-ekonomicznych. Rekomendacje i praktyka badawcza, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2013.
Literatura uzupełniająca:
1. Aczel A.D., Statystyka w zarządzaniu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2000.
2. Bielecka A., Statystyka w biznesie i ekonomii, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Przedsiębiorczości i Zarządzania im. Leona Koźmińskiego, Warszawa 2005.
3. Ignatczyk W., Chromińska M., Statystyka. Teoria i zastosowanie, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Bankowej, Poznań 2004.
4. King B.M., Minium E.W., Statystyka dla psychologów i pedagogów, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009.
5. Kot S.M., Jakubowski J., Sokołowski A., Statystyka, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2011.
6. Pułaska-Turyna B., Statystyka dla ekonomistów, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2008.
7. Sobczyk M., Statystyka opisowa, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa 2010.
8. Starzyńska W., Statystyka praktyczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005.
9. Steczkowski J., Opis statystyczny. Pozyskiwanie, przetwarzanie i analizowanie informacji. Wydawnictwo WSIiZ, Rzeszów 2005.
10. Szymczak W., Podstawy statystyki dla psychologów, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2010.
11. Zieliński M., Wstęp do metod statystycznych w naukach społecznych, Uniwersytet Zielonogórski, Zielona Góra 2011.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: