Biologia środowiska WB-IS-11-20-lab
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami z zakresu biologii środowiska.
Szczegółowy zakres przedmiotu obejmuje poniższe tematy:
1. Problematyka i podział nauk biologicznych
2. Podstawy systematyki organizmów
3. Budowa komórki prokartotycznej, eukariotycznej
4. Sposoby odżywiania organizmów
5. Metabolizm
6. Elementy genetyki
7. Elementy toksykologii
8. Elementy ekologii
9. Pierwiastki biogenne i ich obieg w przyrodzie
10. Elementy biotechnologii środowiska
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24_Z: | W cyklu 2019/20_Z: | W cyklu 2021/22_Z: | W cyklu 2020/21_Z: | W cyklu 2022/23_Z: | W cyklu 2024/25_Z: |
Efekty kształcenia
Laboratorium
IS1P_W01 - efekt przedmiotowy 1 - zna i rozumie w zaawansowanym stopniu – wybrane fakty, obiekty i zjawiska oraz dotyczące ich metody i teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi, stanowiące podstawową wiedzę ogólną z zakresu biologii środowiska tworzącą podstawy teoretyczne, uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę obejmującą kluczowe zagadnienia oraz wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej – właściwe dla programu studiów, jak również zastosowania praktyczne tej wiedzy w działalności zawodowej związanej z ich kierunkiem.
IS1P_U01 – efekt przedmiotowy 2 - ma umiejętność właściwie dobierać źródła oraz informacje z nich pochodzących w zakresie biologii środowiska
IS1P_U11 – efekt przedmiotowy 3 - potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski z zakresu biologii środowiska
IS1P_K01 – efekt przedmiotowy 4 - potrafi dokonać krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści w zakresie biologii środowiska
IS1P_K02 – efekt przedmiotowy 5 - potrafi dokonać uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu z zakresu biologii środowiska
Kryteria oceniania
Ćwiczenia
Wiedza
Ocena 2 (ndst) - student nie zna i nie rozumie w zaawansowanym stopniu – wybrane fakty, obiekty i zjawiska oraz dotyczące ich metody i teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi, stanowiące podstawową wiedzę ogólną z zakresu biologii środowiska tworzącą podstawy teoretyczne, uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę obejmującą kluczowe zagadnienia oraz wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej – właściwe dla programu studiów, jak również zastosowania praktyczne tej wiedzy w działalności zawodowej związanej z ich kierunkiem.
Ocena 3 (dst) - student zna i rozumie w dostatecznym stopniu – wybrane fakty, obiekty i zjawiska oraz dotyczące ich metody i teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi, stanowiące podstawową wiedzę ogólną z zakresu biologii środowiska tworzącą podstawy teoretyczne, uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę obejmującą kluczowe zagadnienia oraz wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej – właściwe dla programu studiów, jak również zastosowania praktyczne tej wiedzy w działalności zawodowej związanej z ich kierunkiem.
Ocena 4 (db) - Student zna i rozumie w dobrym stopniu – wybrane fakty, obiekty i zjawiska oraz dotyczące ich metody i teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi, stanowiące podstawową wiedzę ogólną z zakresu biologii środowiska tworzącą podstawy teoretyczne, uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę obejmującą kluczowe zagadnienia oraz wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej – właściwe dla programu studiów, jak również zastosowania praktyczne tej wiedzy w działalności zawodowej związanej z ich kierunkiem.
Ocena 5 (bdb) - Student zna i rozumie w bardzo dobrym stopniu – wybrane fakty, obiekty i zjawiska oraz dotyczące ich metody i teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi, stanowiące podstawową wiedzę ogólną z zakresu biologii środowiska tworzącą podstawy teoretyczne, uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę obejmującą kluczowe zagadnienia oraz wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej – właściwe dla programu studiów, jak również zastosowania praktyczne tej wiedzy w działalności zawodowej związanej z ich kierunkiem.
Umiejętności
Ocena 2 (ndst) - student nie ma umiejętność właściwie dobierać źródła oraz informacje z nich pochodzących w zakresie biologii środowiska
Ocena 3 (dst) - student ma umiejętność w dostatecznym stopniu właściwie dobierać źródła oraz informacje z nich pochodzących w zakresie biologii środowiska.
Ocena 4 (db) - student ma umiejętność w dobrym stopniu właściwie dobierać źródła oraz informacje z nich pochodzących w zakresie biologii środowiska.
Ocena 5 (bdb) - student ma umiejętność w bardzo dobrym stopniu właściwie dobierać źródła oraz informacje z nich pochodzących w zakresie biologii środowiska.
Kompetencje
Ocena 2 (ndst) - Student nie ma umiejętność krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści w zakresie biologii środowiska
Ocena 3 (dst) - student ma umiejętność w dostatecznym stopniu krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści w zakresie biologii środowiska.
Ocena 4 (db) - student ma umiejętność w dobrym stopniu krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści w zakresie biologii środowiska.
Ocena 5 (bdb) - student ma umiejętność w bardzo dobrym stopniu krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści w zakresie biologii środowiska.
Laboratorium
Wiedza
Ocena 2 (ndst) - student nie zna i nie rozumie w zaawansowanym stopniu – wybrane fakty, obiekty i zjawiska oraz dotyczące ich metody i teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi, stanowiące podstawową wiedzę ogólną z zakresu biologii środowiska tworzącą podstawy teoretyczne, uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę obejmującą kluczowe zagadnienia oraz wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej – właściwe dla programu studiów, jak również zastosowania praktyczne tej wiedzy w działalności zawodowej związanej z ich kierunkiem.
Ocena 3 (dst) - student zna i rozumie w dostatecznym stopniu – wybrane fakty, obiekty i zjawiska oraz dotyczące ich metody i teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi, stanowiące podstawową wiedzę ogólną z zakresu biologii środowiska tworzącą podstawy teoretyczne, uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę obejmującą kluczowe zagadnienia oraz wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej – właściwe dla programu studiów, jak również zastosowania praktyczne tej wiedzy w działalności zawodowej związanej z ich kierunkiem.
Ocena 4 (db) - Student zna i rozumie w dobrym stopniu – wybrane fakty, obiekty i zjawiska oraz dotyczące ich metody i teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi, stanowiące podstawową wiedzę ogólną z zakresu biologii środowiska tworzącą podstawy teoretyczne, uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę obejmującą kluczowe zagadnienia oraz wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej – właściwe dla programu studiów, jak również zastosowania praktyczne tej wiedzy w działalności zawodowej związanej z ich kierunkiem.
Ocena 5 (bdb) - Student zna i rozumie w bardzo dobrym stopniu – wybrane fakty, obiekty i zjawiska oraz dotyczące ich metody i teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi, stanowiące podstawową wiedzę ogólną z zakresu biologii środowiska tworzącą podstawy teoretyczne, uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę obejmującą kluczowe zagadnienia oraz wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej – właściwe dla programu studiów, jak również zastosowania praktyczne tej wiedzy w działalności zawodowej związanej z ich kierunkiem.
Umiejętności
Ocena 2 (ndst) - student nie ma umiejętność właściwie dobierać źródła oraz informacje z nich pochodzących w zakresie biologii środowiska. Student nie potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski z zakresu biologii środowiska.
Ocena 3 (dst) - student ma umiejętność w dostatecznym stopniu właściwie dobierać źródła oraz informacje z nich pochodzących w zakresie biologii środowiska. Student potrafi planować i przeprowadzać w dostatecznym stopniu eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski z zakresu biologii środowiska.
Ocena 4 (db) - student ma umiejętność w dobrym stopniu właściwie dobierać źródła oraz informacje z nich pochodzących w zakresie biologii środowiska. Student potrafi planować i przeprowadzać w dobrym stopniu eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski z zakresu biologii środowiska.
Ocena 5 (bdb) - student ma umiejętność w bardzo dobrym stopniu właściwie dobierać źródła oraz informacje z nich pochodzących w zakresie biologii środowiska. Student potrafi planować i przeprowadzać w bardzo dobrym stopniu eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski z zakresu biologii środowiska.
Kompetencje
Ocena 2 (ndst) - Student nie ma umiejętność krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści w zakresie biologii środowiska. Student nie potrafi dokonać uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu z zakresu biologii środowiska.
Ocena 3 (dst) - student ma umiejętność w dostatecznym stopniu krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści w zakresie biologii środowiska. Student potrafi planować i przeprowadzać w dostatecznym stopniu eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski z zakresu biologii środowiska.
Ocena 4 (db) - student ma umiejętność w dobrym stopniu krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści w zakresie biologii środowiska. Student potrafi planować i przeprowadzać w dobrym stopniu eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski z zakresu biologii środowiska.
Ocena 5 (bdb) - student ma umiejętność w bardzo dobrym stopniu krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści w zakresie biologii środowiska. Student potrafi planować i przeprowadzać w bardzo dobrym stopniu eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski z zakresu biologii środowiska.
Praktyki zawodowe
Brak
Literatura
Literatura podstawowa:
1.Neil A. Campbell, Jane B. Reece, Lisa A. Urry, Michael L. Cain, Steven A. Wasserman, Peter V. Minorsky, Robert B.
Jackson. Biologia Campbella. Wyd. Rebis, 2016.
2. Krystyna Kowal, Zdzisława Libudzisz, Zofia Żakowska. Mikrobiologia techniczna tom 1. Wyd. Naukowe PWN, 2012.
3. Krystyna Kowal, Zdzisława Libudzisz, Zofia Żakowska. Mikrobiologia techniczna tom 2. Wyd. Naukowe PWN, 2012.
Literatura uzupełniająca:
1. Ewa Zabłocka-Godlewska. Biologia dla studentów uczelni technicznych. Wyd. Politechniki Śląskiej, Gliwice 2011.
Uwagi
W cyklu 2021/22_Z:
Brak |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: