Biologia środowiska WB-IS-11-20-cw
Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z zagadnieniami związanymi z budową i funkcjonowaniem organizmów w środowisku. Celem ćwiczeń jest nabycie umiejętności praktycznych, obejmujących wyszukiwanie informacji, przygotowanie i przedstawienie krótkiej prezentacji z zakresu biologii środowiska. Celem zajęć laboratoryjnych jest nabycie umiejętności praktycznych związanych z technikami analitycznymi stosowanymi w badaniach wybranych organizmów w środowisku. Student doskonali kompetencje związane z zawodem inżyniera środowiska.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24_Z: | W cyklu 2019/20_Z: | W cyklu 2021/22_Z: | W cyklu 2020/21_Z: | W cyklu 2022/23_Z: | W cyklu 2024/25_Z: |
Efekty kształcenia
Zajęcia są realizowane w wymiarze:
30h - wykład,
15h - ćwiczenia,
15h - laboratorium.
Wykład:
ECTS: 60/30 = 2
Przygotowanie do egzaminu 30h, przygotowanie do zajęć 28h, udział w konsultacjach 2h, udział w zajęciach 30h.
Ćwiczenia:
ECTS: 15/15=1
Przygotowanie do zajęć 13h, udział w konsultacjach 2h, udział w zajęciach 15h.
Laboratorium:
ECTS: 15/15=1
Przygotowanie do zajęć 13h, udział w konsultacjach 2h, udział w zajęciach 15h.
Zajęcia są realizowane w wymiarze:
30h - wykład,
15h - ćwiczenia,
15h - laboratorium.
Wykład:
ECTS: 60/30 = 2
Przygotowanie do egzaminu 30h, przygotowanie do zajęć 28h, udział w konsultacjach 2h, udział w zajęciach 30h.
Ćwiczenia
ECTS: 15/15 = 1
Przygotowanie do zajęć 13h, udział w konsultacjach 2h, udział w zajęciach 15h.
Laboratorium
ECTS: 15/15 = 1
Przygotowanie do zajęć 13h, udział w konsultacjach 2h, udział w zajęciach 15h.
Wykład:
Wiedza
IS1P_W01 - zna i rozumie w zaawansowanym stopniu – wybrane fakty, obiekty i zjawiska oraz dotyczące ich metody i teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi, stanowiące podstawową wiedzę ogólną z zakresu biologii środowiska tworzącą podstawy teoretyczne, uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę obejmującą kluczowe zagadnienia oraz wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej – właściwe dla programu studiów, jak również zastosowania praktyczne tej wiedzy w działalności zawodowej związanej z ich kierunkiem.
Umiejętności
IS1P_U01 – ma umiejętność właściwie dobierać źródła oraz informacje z nich pochodzących w zakresie biologii środowiska
Kompetencje
IS1P_K01 – ma umiejętność krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści w zakresie biologii środowiska
Ćwiczenia:
IS1P_W01 - zna i rozumie w zaawansowanym stopniu – wybrane fakty, obiekty i zjawiska oraz dotyczące ich metody i teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi, stanowiące podstawową wiedzę ogólną z zakresu biologii środowiska tworzącą podstawy teoretyczne, uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę obejmującą kluczowe zagadnienia oraz wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej – właściwe dla programu studiów, jak również zastosowania praktyczne tej wiedzy w działalności zawodowej związanej z ich kierunkiem.
IS1P_U01 – ma umiejętność właściwie dobierać źródła oraz informacje z nich pochodzących w zakresie biologii środowiska
IS1P_K01 – ma umiejętność krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści w zakresie biologii środowiska
Laboratorium
IS1P_W01 - zna i rozumie w zaawansowanym stopniu – wybrane fakty, obiekty i zjawiska oraz dotyczące ich metody i teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi, stanowiące podstawową wiedzę ogólną z zakresu biologii środowiska tworzącą podstawy teoretyczne, uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę obejmującą kluczowe zagadnienia oraz wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej – właściwe dla programu studiów, jak również zastosowania praktyczne tej wiedzy w działalności zawodowej związanej z ich kierunkiem.
IS1P_U01 – ma umiejętność właściwie dobierać źródła oraz informacje z nich pochodzących w zakresie biologii środowiska
IS1P_U11 – potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski z zakresu biologii środowiska
IS1P_K01 – potrafi dokonać krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści w zakresie biologii środowiska
IS1P_K02 – potrafi dokonać uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu z zakresu biologii środowiska
Kryteria oceniania
Wykład:
Egzamin (pytania otwarte) bazujący na treściach przekazanych
na wykładzie.
Ćwiczenia:
- obecność na 80% zajęć,
- wykonanie i pozytywna ocena wszystkich prac samodzielnych i zespołowych,
- pozytywne oceny z dwóch kolokwiów.
Laboratorium:
- obecność na 80% zajęć,
- wykonanie i pozytywna ocena wszystkich prac samodzielnych i zespołowych.
Punktacja:
≥95% - 5.0
≥90% - 4.5
≥80% - 4.0
≥70% - 3.5
≥60% - 3.0
<60% - 2.0
Wiedza:
ocena 2 (ndst): weryfikacja wskazuje, że absolwent nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu Biologii Środowiska.
ocena 3 (dst): weryfikacja wskazuje, że absolwent posiada zaledwie podstawową wiedzę na temat zagadnień z zakresu Biologii Środowiska, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę.
cena 3,5 (dst+): weryfikacja wskazuje, że absolwent posiada podstawową wiedzę na Biologii Środowiska, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę.
ocena 4 (db): weryfikacja wskazuje, że absolwent zna dobrze zagadnienia związane z Biologią Środowiska, potrafi wykorzystać wiedzę do rozwiązywania problemów w tym obszarze, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę.
ocena 4,5 (db+): weryfikacja wskazuje, że absolwent zna niemal w pełni zagadnienia związane z Biologią Środowiska, potrafi wykorzystać wiedzę do rozwiązywania problemów w tym obszarze, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę.
ocena 5 (bdb): weryfikacja wskazuje, że absolwent opanował wiedzę z zakresu Biologii Środowiska w stopniu bardzo dobrym oraz rozszerzył swoją wiedzę o dalsze istotne zagadnienia związane z tym obszarem.
Umiejętności:
ocena 2 (ndst): weryfikacja wskazuje, że absolwent nie potrafi skorzystać z literatury fachowej, nie potrafi dokonać oceny sytuacji z punktu widzenia Biologii Środowiska. Absolwent nie potrafi dokonać analizować zagadnień z tego obszaru.
ocena 3 (dst): weryfikacja wskazuje, że absolwent w zaledwie podstawowym zakresie potrafi na podstawie literatury fachowej dokonać oceny problemów w zakresie Biologii Środowiska, słabo radzi sobie z analizą zagadnień w tym obszarze.
ocena 3,5 (dst+): weryfikacja wskazuje, że absolwent w podstawowym zakresie potrafi na podstawie literatury fachowej dokonać oceny problemów w zakresie Biologii Środowiska, słabo radzi sobie z analizą zagadnień w tym obszarze.
ocena 4 (db): weryfikacja wskazuje, że absolwent dobrze sobie radzi z analizowaniem informacji i rozwiązywaniem problemów naukowych z zakresu Biologii Środowiska, dobrze radzi sobie z literaturą, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę.
ocena 4,5 (db+): weryfikacja wskazuje, że absolwent niemal w pełni sobie radzi z analizowaniem informacji i rozwiązywaniem problemów naukowych z zakresu Biologii Środowiska, dobrze radzi sobie z literaturą naukową, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę.
ocena 5 (bdb): weryfikacja wskazuje, że absolwent radzi sobie bardzo dobrze z literaturą naukową, potrafi w analizować informacji i rozwiązywać złożone problemy naukowe z zakresu Biologii Środowiska.
Kompetencje:
ocena 2 (ndst): weryfikacja wskazuje, że absolwent nie potrafi dostrzec znaczenia wiedzy z zakresu Biologii Środowiska w obszarze zagadnień Inżynierii Środowiska.
ocena 3 (dst): weryfikacja wskazuje, że absolwent bardzo słabo rozumie znaczenie wiedzy z zakresu Biologii Środowiska w obszarze zagadnień Inżynierii Środowiska, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę.
ocena 3,5 (dst+): weryfikacja wskazuje, że absolwent słabo rozumie znaczenie wiedzy z zakresu Biologii Środowiska w obszarze zagadnień Inżynierii Środowiska, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę.
ocena 4 (db): weryfikacja wskazuje, że absolwent dobrze zna znaczenie wiedzy z zakresu Biologii Środowiska w obszarze zagadnień Inżynierii Środowiska, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę.
ocena 4,5 (db+): weryfikacja wskazuje, że absolwent niemal w pełni zna znaczenie wiedzy z zakresu Biologii Środowiska w obszarze zagadnień Inżynierii Środowiska, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę.
ocena 5 (bdb): weryfikacja wskazuje, że absolwent bardzo dobrze zna znaczenie wiedzy z zakresu Biologii Środowiska w obszarze zagadnień Inżynierii Środowiska, potrafi skutecznie rozstrzygać dylematy w tym zakresie
Praktyki zawodowe
Brak
Literatura
Literatura podstawowa:
1.Neil A. Campbell, Jane B. Reece, Lisa A. Urry, Michael L. Cain, Steven A. Wasserman, Peter V. Minorsky, Robert B.
Jackson. Biologia Campbella. Wyd. Rebis, 2016.
2. Krystyna Kowal, Zdzisława Libudzisz, Zofia Żakowska. Mikrobiologia techniczna tom 1. Wyd. Naukowe PWN, 2012.
3. Krystyna Kowal, Zdzisława Libudzisz, Zofia Żakowska. Mikrobiologia techniczna tom 2. Wyd. Naukowe PWN, 2012.
Literatura uzupełniająca:
1. Ewa Zabłocka-Godlewska. Biologia dla studentów uczelni technicznych. Wyd. Politechniki Śląskiej, Gliwice 2011.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: