Podstawy systematyki i filogenezy WB-BI-EOP-20
Student opanuje podstawową wiedzę z zakresu systematyki, filogenezy i klasyfikacji zwierząt. Student poznaje Międzynarodowy Kodeks Nomenklatury Zoologicznej oraz klasyczne oraz molekularne metody rekonstrukcji filogenezy. Prezentowane są podstawowe metody tj. największej parsymonii, odległościowe, największej wiarygodności i bayesowskie; przedstawione są metody szacowania wewnętrznego wsparcia gałęzi drzewa (bootstrap, indeks Bremera, prawdopodobieństwo a posteriori), a także metody szacowania czasu dywergencji (zegar molekularny) oraz porównawcze (np. analiza ewolucji cech morfologicznych). Omówione są wybrane zagadnienia współczesnej biologii, w których te metody znajdują zastosowanie, np. szacowanie ewolucyjnego pokrewieństwa organizmów.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2023/24_Z: E-Learning | W cyklu 2024/25_Z: E-Learning (pełny kurs) |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
W cyklu 2023/24_Z: fakultatywny dowolnego wyboru | W cyklu 2024/25_Z: obowiązkowy |
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
BI1_W01, BI1_W04, BI1_U03, BI1_U05, BI1_K01
Kryteria oceniania
Wykłady:
Egzamin testowy z pytaniami otwartymi bazujący na treściach przekazanych na wykładzie. Do egzaminu może podejść student, który uzyskał pozytywną ocenę z ćwiczeń.
Kryterium oceny:
Zakres ocen z egzaminu:
91-100% - 5
85-90% - 4,5
75-84% - 4
69-74% - 3,5
60-68% - 3
mniej niż 59,9% - 2
Ćwiczenia:
Obecność na zajęciach. Student może opuścić maksymalnie dwa zajecia (jedno bez usprawiedliwienia, dla drugiego wymagane jest zwolnienie lekarskie).
Zaliczenie kolokwiów cząstkowych oraz poprawne wypełnienie kart pracy.
Zakres ocen z kolokwium:
91-100% - 5
85-90% - 4,5
75-84% - 4
69-74% - 3,5
60-68% - 3
mniej niż 59,9% - 2
Kryteria oceniania w zakresie wiedzy: student zna w zaawansowanym stopniu –wybrane metody rekonstrukcji filogenezy, rozumie podstawowe zjawiska i procesy biologiczne wpływające na kształt drzewa filogenetycznego.
- na ocenę 2 (ndst.) –student nie zna metody rekonstrukcji filogenezy, nie rozumie podstawowych zjawisk i procesów biologicznych wpływających na kształt drzewa filogenetycznego.
na ocenę 3 (dst.) - w dostatecznym stopniu zna wybrane metody rekonstrukcji filogenezy, rozumie podstawowe zjawiska i procesy biologiczne wpływające na kształt drzewa filogenetycznego.
- na ocenę 4 (db.) – w odpowiednim stopniu zna wybrane metody rekonstrukcji filogenezy, rozumie podstawowe zjawiska i procesy biologiczne wpływające na kształt drzewa filogenetycznego.
- na ocenę 5 (bdb.) - doskonale zna wybrane metody rekonstrukcji filogenezy, rozumie podstawowe zjawiska i procesy biologiczne wpływające na kształt drzewa filogenetycznego.
Ćwiczenia:
Metody i kryteria oceniania w zakresie umiejętności.
Student w zakresie umiejętności:
- na ocenę 2 (ndst.) –student nie potrafi stosować wybranych metod rekonstrukcji filogenezy, nie rozumie podstawowyche zjawisk i procesów biologicznych wpływających na kształt drzewa filogenetycznego
na ocenę 3 (dst.) - na dostatecznym poziomie potrafi zastosować wybrane metody rekonstrukcji filogenezy, dostatecznie rozumie podstawowe zjawiska i procesy biologiczne wpływające na kształt drzewa filogenetycznego.
- na ocenę 4 (db.) - na odpowiednim poziomie potrafi stosować wybrane metody rekonstrukcji filogenezy, dostatecznie rozumie podstawowe zjawiska i procesy biologiczne wpływające na kształt drzewa filogenetycznego.
- na ocenę 5 (bdb.) - doskonale potrafi stosować podstawowe metody rekonstrukcji filogenezy, dostatecznie rozumie podstawowe zjawiska i procesy biologiczne wpływające na kształt drzewa filogenetycznego.
Metody i kryteria oceniania w zakresie kompetencji społecznych.
Student w zakresie kompetencji społecznych:
- na ocenę 2 (ndst.) nie potrafi krytycznie ocenić posiadanej wiedzy i odbieranych treści, nie uznaje znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych z zakresu biologii, podstaw filogenezy.
- na ocenę 3 (dst.) w sposób dostateczny jest w stanie krytycznie ocenić posiadaną wiedzę i odbierane treści, uznaje znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych z zakresu biologii, podstaw filogenezy.
- na ocenę 4 (db.) na odpowiednim poziomie potrafi krytycznie ocenić posiadaną wiedzę i odbierane treści, uznaje znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych z zakresu biologii, podstaw filogenezy.
- na ocenę 5 (bdb.) na wysokim poziomie potrafi krytycznie ocenić posiadaną wiedzę i odbierane treści, uznaje znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych z zakresu biologii, podstaw filogenezy.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: