Biologia molekularna roślin WB-BI-EOP-09lab
Kurs zajęć z przedmiotu „Biologia molekularna roślin” obejmuje wykłady i ćwiczenia. Podczas ćwiczeń, studenci zastosują różne algorytmy konwersji, dopasowania i porównania sekwencji nukleotydów i aminokwasów, skonstruują drzewa filogenetyczne oraz poznają metody obliczeniowe podobieństwa genetycznego sekwencji DNA i białek badanych gatunków roślin za pomocą ogólnodostępnych programów.
W cyklu 2021/22_L:
Wykonywane są ćwiczenia z zakresu: |
W cyklu 2022/23_L:
Ćwiczenia obejmują: |
W cyklu 2023/24_L:
Ćwiczenia obejmują następujące zagadnienia badawcze: |
W cyklu 2024/25_L:
Ćwiczenia obejmują następujące zagadnienia badawcze: |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2022/23_L: E-Learning | W cyklu 2024/25_L: E-Learning | W cyklu 2023/24_L: E-Learning | W cyklu 2019/20_L: E-Learning z podziałem na grupy | W cyklu 2020/21_L: E-Learning |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2022/23_L: Wykłady:
30h – bezpośredni udział w wykładach
20h – przygotowanie do egzaminu
10h – konsultacje
Razem: 60h [60/30=2 ECTS]
Ćwiczenia:
30 h – bezpośredni udział w ćwiczeniach
10h – przygotowanie i przedstawienie wyników obliczeń
15h – przygotowanie do kolokwium
5h – konsultacje
Razem: 60h [60/30=2 ECTS]
| W cyklu 2023/24_L: 30h – bezpośredni udział w wykładach
20h – przygotowanie do egzaminu
10h – konsultacje
Razem: 60h [60/30=2 ECTS]
Ćwiczenia:
30 h – bezpośredni udział w ćwiczeniach
10h – przygotowanie i przedstawienie wyników obliczeń
15h – przygotowanie do kolokwium
5h – konsultacje
Razem: 60h [60/30=2 ECTS]
| W cyklu 2024/25_L: 30h – bezpośredni udział w wykładach
20h – przygotowanie do egzaminu
10h – konsultacje
Razem: 60h [60/30=2 ECTS]
Ćwiczenia:
30 h – bezpośredni udział w ćwiczeniach
10h – przygotowanie i przedstawienie wyników obliczeń
15h – przygotowanie do kolokwium
5h – konsultacje
Razem: 60h [60/30=2 ECTS]
|
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Przedmiotowe efekty uczenia się przypisane do ćwiczeń (4-6)
Efekty przedmiotowe w zakresie umiejętności:
Efekt przedmiotowy 4: Absolwent potrafi właściwie dobrać źródła w oparciu o internetowe bazy danych z zakresu biochemii, genetyki i proteomiki, rozumie literaturę z zakresu biologii molekularnej roślin w języku polskim; czyta ze zrozumieniem teksty naukowe w języku angielskim
Efekt przedmiotowy 5: Absolwent potrafi planować i organizować pracę indywidualną oraz współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role, a także wykonać zadania badawcze zlecone przez prowadzącego.
Efekty przedmiotowe w zakresie kompetencji społecznych:
Efekt przedmiotowy 6: Absolwent jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, odbieranych treści i uznaje znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych z zakresu biologii molekularnej roślin.
Kryteria oceniania
Ocena z wykładów:
Egzamin testowy, obejmujący materiał z wykładów. Ocena końcowa może być średnią z dwóch ocen z kolokwiów cząstkowych, przeprowadzanych w trakcie trwania kursu.
Egzamin testowy złożony jest z pytań zamkniętych wielokrotnego wyboru oraz pytań typu „prawda/fałsz”.
Warunkiem dopuszczenia do egzaminu końcowego zaliczenie ćwiczeń.
Ocena końcowa:
94 - 100% bardzo dobry (5.0)
88 - 93% dobry plus (4.5)
80 - 87% dobry (4)
70 - 79% dostateczny plus (3.5)
60 - 69% dostateczny (3)
poniżej 59,9% niedostateczny (2)
Za aktywną obecność na wykładach, możliwe jest podniesienie końcowej oceny na wyższą w przypadku, gdy wartość procentowa uzyskana dla średniej z ocen, lub z punktów, wynosi odpowiednio: 58-59% (na ocenę 3); 67-69% (na ocenę 3,5); 77-79% (na ocenę 4); 86-87% (na ocenę 4,5) i 92-93% (na ocenę 5).
Ocena z ćwiczeń:
Ocena z ćwiczeń składa się ze średniej z powstałej z dwóch komponentów: 1) średniej oceny podstawie ocen cząstkowych otrzymywanych w trakcie trwania semestru z kolokwiów i aktywności na zajęciach, oraz 2) oceny z kolokwium końcowego. Ćwiczenia są zaliczane, jeśli student: (i) czynnie uczestniczył w co najmniej 85% zajęć; (ii) pracował na zajęciach w sposób pozwalający pozytywnie ocenić umiejętności i kompetencje społeczne uzyskane w toku zajęć (opisane w sylabusie jako przedmiotowe efekty kształcenia 4-6).
Zakres ocen z zadań i kolokwium końcowego:
94 - 100% bardzo dobry (5.0)
88 - 93% dobry plus (4.5)
80 - 87% dobry (4)
70 - 79% dostateczny plus (3.5)
60 - 69% dostateczny (3)
poniżej 59,9% niedostateczny (2)
Za aktywną obecność na zajęciach, możliwe jest podniesienie końcowej oceny na wyższą w przypadku, gdy wartość procentowa uzyskana dla średniej z ocen, lub z punktów, wynosi odpowiednio: 58-59% (na ocenę 3); 67-69% (na ocenę 3,5); 77-79% (na ocenę 4); 86-87% (na ocenę 4,5) i 92-93% (na ocenę 5).
Umiejętności:
na ocenę 2 (ndst.): Absolwent w ogóle nie potrafi właściwie dobrać źródeł w oparciu o internetowe bazy danych z zakresu biochemii, genetyki i proteomiki, wcale rozumie literatury z zakresu biologii molekularnej roślin w języku polskim i nie czyta ze zrozumieniem tekstów naukowych w języku angielskim; wcale nie potrafi planować i organizować pracy indywidualnej ani współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role, a także nie potrafi wykonać zadań badawczych zleconych przez prowadzącego
na ocenę 3 (dst.): Absolwent na poziomie podstawowym potrafi właściwie dobrać źródła w oparciu o internetowe bazy danych z zakresu biochemii, genetyki i proteomiki, na poziomie podstawowym rozumie literaturę z zakresu biologii molekularnej roślin w języku polskim i czyta ze zrozumieniem teksty naukowe w języku angielskim; na poziomie podstawowym potrafi planować i organizować pracę indywidualną oraz współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role, a także wykonać zadania badawcze zlecone przez prowadzącego
na ocenę 4 (db.): Absolwent na dobrym poziomie potrafi właściwie dobrać źródła w oparciu o internetowe bazy danych z zakresu biochemii, genetyki i proteomiki, dobrze rozumie literaturę z zakresu biologii molekularnej roślin w języku polskim i czyta ze zrozumieniem teksty naukowe w języku angielskim; dobrze potrafi planować i organizować pracę indywidualną oraz współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role, a także dobrze wykonuje zadania badawcze zlecone przez prowadzącego
na ocenę 5 (bdb.): Absolwent na bardzo dobrym poziomie potrafi właściwie dobrać źródła w oparciu o internetowe bazy danych z zakresu biochemii, genetyki i proteomiki, bardzo dobrze rozumie literaturę z zakresu biologii molekularnej roślin w języku polskim i czyta ze zrozumieniem teksty naukowe w języku angielskim; bardzo dobrze potrafi planować i organizować pracę indywidualną oraz współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role, a także bardzo dobrze wykonuje zadania badawcze zlecone przez prowadzącego.
Kompetencje:
na ocenę 2 (ndst.): Absolwent w ogóle nie jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, odbieranych treści i nie uznaje znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych z zakresu biologii molekularnej roślin
na ocenę 3 (dst.): Absolwent na poziomie podstawowym jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, odbieranych treści i wystarczająco uznaje znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych z zakresu biologii molekularnej roślin
na ocenę 4 (db.): Absolwent na dobrym poziomie jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, odbieranych treści i prawidłowo uznaje znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych z zakresu biologii molekularnej roślin
na ocenę 5 (bdb.): Absolwent na bardzo dobrym poziomie jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, odbieranych treści i doskonale uznaje znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych z zakresu biologii molekularnej roślin.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Literatura obowiązkowa:
1. Łatwe drzewa filogenetyczne. B.G. Hall. Wyd. Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, 2008.
2. Podstawy genetyki populacyjnej. Ed. D.L. Hartl, A.G. Clark. WUW, Warszawa, 2009
3. Bazy danych:
http://www.expasy.org/tools/dna.html
https://www.araport.org/eplant
http://bar.utoronto.ca/eplant
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/BLAST/
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/Education/BLASTinfo/information3.html
http://www.ebi.ac.uk/clustalw/
Literatura uzupełniająca:
1. Biologia molekularna. Krótkie wykłady. P.C. Turner, A.G. McLennan, A.D. Bates, M.R.H. White. PWN SA, Warszawa, 2012
2. Programy dostępne on-line: np. ClustalW, BioEdit, MEGA, MAFFT
W cyklu 2021/22_L:
Literatura obowiązkowa: |
W cyklu 2022/23_L:
Literatura obowiązkowa: |
W cyklu 2023/24_L:
Literatura obowiązkowa: |
W cyklu 2024/25_L:
Literatura obowiązkowa: |
Uwagi
W cyklu 2021/22_L:
Ćwiczenia mają charakter zajęć komputerowych, poprzedzonych krótkim wprowadzeniem w temat. |
W cyklu 2022/23_L:
Ćwiczenia mają charakter zajęć interaktywnych komputerowych, poprzedzonych krótkim wprowadzeniem. |
W cyklu 2023/24_L:
Ćwiczenia mają charakter interaktywnych zajęć komputerowych, poprzedzonych krótkim wprowadzeniem. |
W cyklu 2024/25_L:
Ćwiczenia mają charakter interaktywnych zajęć komputerowych, poprzedzonych krótkim wprowadzeniem. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: