Ochrona przyrody i środowiska WB-BI-EOP-04
Zakres tematyczny wykładów:
1. Podstawowa terminologia. Historia oddziaływań człowieka na środowisko przyrodnicze.
2. Dlaczego środowisko i przyrodę warto i należy chronić? Zasoby naturalne odnawialne i nieodnawialne. Użyteczność przyrody. Etyczne, estetyczne i poznawcze motywy ochrony środowiska przyrodniczego.
3. Problemy środowiskowe na świecie: zanieczyszczenie powietrza, zanieczyszczenie i niedobory wody, degradacja gleb, problem odpadów, niszczenie strefy ozonowej, efekt cieplarniany, zagrożenia dla świata żywego.
4. Stan środowiska przyrodniczego w Polsce.
5. Różnorodność świata żywego: zróżnicowanie krajobrazów i ekosystemów.
6. Różnorodność świata żywego: różnorodność gatunkowa i genetyczna organizmów.
7. Przyczyny spadku bioróżnorodności.
8. Ochrona gatunkowa. Ocena zagrożenia gatunków – czerwone listy i czerwone księgi.
9. Formy ochrony przyrody in situ: obszary chronione (park narodowy, rezerwat przyrody, park krajobrazowy, obszar Natura 2000 i in.), pomniki przyrody.
10. Przegląd polskich parków narodowych i wybranych rezerwatów przyrody.
11. System obszarów Natura 2000 w Polsce.
12. Ochrona ex situ (ogrody botaniczne i zoologiczne, stanowiska zastępcze) i inne formy ochrony czynnej (reintrodukcje, restytucja).
13. Ochrona środowisk antropogenicznych i krajobrazów kulturowych, ochrona starych ras zwierząt domowych i odmian roślin uprawnych, programy rolno-środowiskowe.
14. Ochrona przyrody w skali międzynarodowej: konwencje i porozumienia międzynarodowe, światowe sieci obszarów chronionych, międzynarodowe organizacje ochrony przyrody.
15. Polski system prawny, organizacyjny i finansowy ochrony przyrody i środowiska: akty prawne, organy administracyjne, organy opiniodawcze i doradcze, organizacje pozarządowe, fundusze.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
W cyklu 2020/21_Z: fakultatywny dowolnego wyboru | W cyklu 2019/20_Z: obowiązkowy | W cyklu 2021/22_Z: fakultatywny dowolnego wyboru |
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
1 Wiedza
a. Student rozumie podstawowe zjawiska i procesy ekologiczne dostarczające naukowych podstaw ochrony przyrody i środowiska
b. ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów ochrony przyrody i środowiska oraz zna ich powiązania z różnymi dyscyplinami przyrodniczymi
c. ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii związanej z ochroną przyrody i środowiska oraz ma znajomość rozwoju ochrony przyrody i środowiska i stosowanych w niej metod
d. rozumie związki między osiągnięciami ochrony przyrody i środowiska a możliwościami ich wykorzystania w życiu społeczno-gospodarczym z uwzględnieniem zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej
2. Umiejętności
a. rozumie literaturę z zakresu ochrony przyrody i środowiska w języku polskim; czyta ze zrozumieniem nieskomplikowane teksty naukowe w języku angielskim
b. wykazuje umiejętność poprawnego wnioskowania na podstawie danych pochodzących z różnych źródeł
c. uczy się samodzielnie w sposób ukierunkowany
3. Kompetencje
a. student gotów jest do krytycznej oceny swojej wiedzy z zakresu ochrony przyrody i środowiska
b. student gotów jest do myślenia i działania na rzecz ochrony przyrody i środowiska
c. prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
Opis ECTS:
udział w wykładzie - 30 godz.
przygotowanie do egzaminu - 20 godz.
udział w ćwiczeniach - 30 godz.
przygotowanie prezentacji multimedialnej - 15 godz.
konsultacje - 5 godz.
razem - 100 godz.
punkty ECTS - 100/25 = 4
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania:
Wiedza
ocena 2 (ndst): student nie rozumie podstawowych zjawisk i procesów ekologicznych mających związek z ochroną przyrody i środowiska, nie posiada podstawowej wiedzy w zakresie najważniejszych problemów ochrony przyrody i środowiska, nie zna podstawowej terminologii dotyczącej ochrony przyrody i środowiska, nie rozumie związków pomiędzy rozwojem ochrony przyrody i środowiska a życiem społeczno-gospodarczym i koniecznością zróżnicowanego użytkowania różnorodności biologicznej
ocena 3 (dst): student ma ograniczoną wiedzę o podstawowych zjawiskach i procesach ekologicznych mających związek z ochroną przyrody i środowiska oraz o najważniejszych problemach ochrony przyrody i środowiska i jej powiązaniach z różnymi dyscyplinami przyrodniczymi, zna podstawowe terminy z zakresu ochrony przyrody i środowiska, w sposób powierzchowny umie scharakteryzować rozwój ochrony przyrody i środowiska i stosowane w tych dziedzinach metody, ma powierzchowne zrozumienie związków między ochroną przyrody i środowiska a życiem społeczno-gospodarczym i koniecznością zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej
ocena 4 (db): student ma solidną wiedzę o podstawowych zjawiskach i procesach ekologicznych mających związek z ochroną przyrody i środowiska oraz o najważniejszych problemach ochrony przyrody i środowiska i jej powiązaniach z różnymi dyscyplinami przyrodniczymi, dobrze zna terminologię z zakresu ochrony przyrody i środowiska, w sposób zadowalający umie scharakteryzować rozwój ochrony przyrody i środowiska i stosowane w tych dziedzinach metody, dobrze rozumie związki między ochroną przyrody i środowiska a życiem społeczno-gospodarczym i koniecznością zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej
ocena 5 (bdb): student ma pogłębioną wiedzę o podstawowych zjawiskach i procesach ekologicznych mających związek z ochroną przyrody i środowiska oraz o najważniejszych problemach ochrony przyrody i środowiska i jej powiązaniach z różnymi dyscyplinami przyrodniczymi, w pełni opanował terminologię z zakresu ochrony przyrody i środowiska, w sposób wyczerpujący umie scharakteryzować rozwój ochrony przyrody i środowiska i stosowane w tych dziedzinach metody, bardzo dobrze rozumie związki między ochroną przyrody i środowiska a życiem społeczno-gospodarczym i koniecznością zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Symonides E. 2008 – Ochrona przyrody. Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.
2. Pullin A. S. 2007 – Biologiczne podstawy ochrony przyrody. Wydawnictwo Naukowe PWN.
3. Dobrzańska B., Dobrzański G., Kiełczewski D. 2009 – Ochrona środowiska przyrodniczego. Wydawnictwo Naukowe PWN.
Literatura uzupełniająca:
1. Wilson E. O. 1999 – Różnorodność życia. PIW.
2. Wilson E. O. 2003 – Przyszłość życia. Zysk i S-ka.
3. Leńkowa A. 1988 – Oskalpowana Ziemia. Wydawnictwo „Śląsk”.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: