Ekologia człowieka WB-BI-BC-02ćw
1. Przedstawienie i wybór przez studentów tematów do opracowania (prezentacje w PowerPoint). Krótka charakterystyka każdego tematu, dyskusja
2. Studenci prezentują swoje opracowanie na temat przystosowań biokulturowych do ekosystemów trawiastych. Metody stosowane (sprzęt do badań). Dyskusja, wnioski końcowe
3. Studenci prezentują swoje opracowanie na temat przystosowań biokulturowych do wilgotnych lasów równikowych. Metody stosowane (sprzęt do badań). Dyskusja, wnioski końcowe
4. Studenci prezentują swoje opracowanie na temat przystosowań biokulturowych do ekosystemów suchych (pustynnych). Metody stosowane (sprzęt do badań). Dyskusja, wnioski końcowe
5. Studenci prezentują swoje opracowanie na temat przystosowań biokulturowych do wysokich gór. Metody stosowane (sprzęt do badań). Dyskusja, wnioski końcowe
6. Studenci prezentują swoje opracowanie na temat przystosowań biokulturowych do obszarów arktycznych. Metody stosowane (sprzęt do badań). Dyskusja, wnioski końcowe
7. Studenci prezentują swoje opracowanie na temat: Zmiany klimatyczne a rozprzestrzenianie się rodzaju Homo. Metody stosowane (sprzęt do badań). Dyskusja, wnioski końcowe
8. Studenci prezentują swoje opracowanie na temat: Społeczeństwo i zmiany jego organizacji. Metody stosowane (sprzęt do badań). Dyskusja, wnioski końcowe
9. Studenci prezentują swoje opracowanie na temat: Neolit - początki osadnictwa, miejsca pierwszych kultur człowieka (Stary i Nowy świat). Metody stosowane (sprzęt do badań). Dyskusja, wnioski końcowe
10. Studenci prezentują swoje opracowanie na temat: Industrializacja i urbanizacja. Metody stosowane (sprzęt do badań). Dyskusja, wnioski końcowe
11. Studenci prezentują swoje opracowanie na temat: Kultura materialna i niematerialna: narzędzia i ogień; Sztuka magiczna i użytkowa. Metody stosowane (sprzęt do badań). Dyskusja, wnioski końcowe
12. Studenci prezentują swoje opracowanie na temat: Cywilizacja, jako najwyższy stopień rozwoju kulturowego; stratyfikacja społeczna i jej skutki dla biologii człowieka. Metody stosowane (sprzęt do badań). Dyskusja, wnioski końcowe
13. Studenci prezentują swoje opracowanie na temat: Zachowania żywieniowe a rozwój społeczeństwa. Metody stosowane (sprzęt do badań). Dyskusja i wnioski końcowe
14. Podsumowanie zajęć najważniejsze wnioski, przygotowanie zaliczenia, dyskusja
15. Zaliczenie ćwiczeń
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty przedmiotowe w zakresie wiedzy:
Efekt przedmiotowy 1. Student rozumie i wymienia podstawowe zjawiska i procesy biologiczne w zakresie ekologii człowieka
Efekt przedmiotowy 2. Student ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu różnych działów w ekologii człowieka oraz zna metody ich oceny
Efekt przedmiotowy 3. Student ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii w ekologii człowieka oraz ma znajomość rozwoju tej dyscypliny nauki i stosownych w niej metod badawczych
Efekty przedmiotowe w zakresie umiejętności:
Efekt przedmiotowy 4. Student rozumie literaturę z zakresu ekologii człowieka w języku polskim i czyta ze zrozumieniem nieskomplikowane teksty naukowe w języku angielskim
Efekt przedmiotowy 5. Student wykorzystuje dostępne źródła informacji, w tym źródła elektroniczne w ramach ekologii człowieka
Efekt przedmiotowy 6. Student posiada umiejętność wystąpień ustnych, dotyczących zagadnień szczegółowych z zakresu ekologii człowieka
Efekt przedmiotowy 7. Student uczy się samodzielnie i w sposób ukierunkowany w ramach ekologii człowieka
Efekty przedmiotowe w ramach kompetencji społecznych:
Efekt przedmiotowy 8. Student potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
Efekt przedmiotowy 9. Student rozumie potrzebę podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych w ramach ekologii człowieka
Efekt przedmiotowy 10. Student wykazuje potrzebę stałego aktualizowania wiedzy w ekologii człowieka
ECTS - wykłady
ECTS [1 ECTS=30 godzin]
Udział w wykładzie: 30 godzin
Przygotowanie do egzaminu: 30 godzin
Suma: 60 godzin
Liczba ECTS: 60/30=2
Egzamin przygotowuje studentów do ćwiczeń.
ECTS - ćwiczenia
Udział w dyskusji w oparciu o wcześniejsze wiadomości z wykładów: 30 godzin
Przygotowanie do dyskusji na tematy związane z ćwiczeniami: 30 godzin
Suma: 60 godzin
Liczba ECTS: 60/30=2
Student może opuścić 1 ćwiczenia, w tym są zwolnienia lekarskie
Zajęcia są prowadzone w Msteams
Egzamin odbywa się na Paltformie Moodle
Przedmiotowe efekty kształcenia przypisane do wykładów (1-3).
Przedmiotowe efekty kształcenia przypisane do ćwiczeń (4-10).
Kryteria oceniania
Ocena końcowa zależy od uzyskania odpowiedniej sumy punktów za poszczególne elementy:
1. Obecność na zajęciach: 0-3 punktów.
2. Ocena dyskusji na ćwiczeniach: 0–6 punktów. (strona merytoryczna: 0-4 punkty, strona formalna: 0-2 punkty)
4. Przygotowanie do zajęć: 0-3
Ocena końcowa:
12-11 punktów: 5
9-10 punktów: 4+
7-8 punktów: 4
5-6 punktów: 3+
3-4 punkty: 3
Poniżej 3 punktów: 2
Praktyki zawodowe
-
Literatura
Literatura podstawowa:
1.Campbell B., Ekologia człowieka, Historia naszego miejsca w przyrodzie od prehistorii do czasów współczesnych. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1995;
2. Dyball R and Newell B., 2014. Understanding Human Ecology: A System Approach to Sustainability, Routledge, London and New York;
3. Mackenzie A., Ball A.S., Virdee S.R., Ekologia. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2000;
4. Moran E.F. Human Adaptability, An Introduction to Ecological Anthropology. Westview Press, Boulder 2008;
5. Siniarska A., 2016. Human ecology in higher education in Poland. In: Human Ecology Studies and Higher Education for Sustainable Development. European Experiences and Examples, A. Franz-Balsen and L. Kruse (eds.), Edition Humanökologie: Volume 10, 142-151, Oekom Verlag, München
6. Siniarska A., Wolański N. (eds). Ecology of Aging. Kamla-Raj Enterprises, Delhi 2000;
7. Wolański N., Ekologia Człowieka. Podstawy Ochrony Środowiska i Zdrowia Człowieka, Tom 1 – Wrażliwość na czynniki środowiska i biologiczne zmiany przystosowawcze. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006;
8. Wolański N., Ekologia Człowieka. Podstawy Ochrony Środowiska i Zdrowia Człowieka, Tom 2 – Ewolucja i dostosowania biokulturowe. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006;
9. Wolański N. i B. Bogin (eds), The Family as an Environment for Human Development. Kamla-Raj Enterprises, Delhi 1996;
10. Young G.L., A conceptual framework for an interdisciplinary human ecology. Acta Oecologiae Hominis, 1, Lund 1989.
Literatura uzupełniająca:
1. Baker P.T., Human Adaptability. In "Human Biology. An introduction to human evolution, variation, growth, and adaptability" G.H. Harrison et al (eds), 3rd edition, Oxford Science Publications, Oxford, New York, Tokyo 1988. Boothroyd J. People and the Environment. Lerner Publishing Group, 2009;
2. Ellen R., Environment, Subsistence and System: The Ecology of Small-Scale Social Formations, Cambridge University Press, 1982;
3. Fox J., Rindfuss R.R., Walsh S.J., Mishra V., People and Environment. Springer, 2008;
4. Frisancho A.R., Human Adaptation and Accommodation. The University of Michigan Press, Ann Arbor 1993;
5. Moran E.F., The Ecosystem Approach in Anthropology: From Concept to Practice. University of Michigan Press, 1991;
6. Moran E.F., Ostrom E., Seeing the Forest and the Trees: Human-Environment Interactions in Forest Ecosystems. MIT Press, 2005;
7. Siniarska A., Dickinson F., Annotated Bibliography in Human Ecology. Kamla-Raj Enterprises, Delhi 1996;
8. Young G.L., Origins of Human Ecology. Benchmark Papers in Ecology, 12, Hutchinson Ross Publ.Comp., Stroudsbourg 1983.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: