Life history strategies WB-BI-ANG-67
1. Pojęcie osobnika. Kompromisy. Historie życiowe organizmów.
2. Strategie pokarmowe zwierząt. Wybiórczość pokarmowa.
3. Strategie drapieżników.
4. Obrona przed drapieżnictwem – strategie ofiary.
5. Strategie reprodukcyjne. Selekcja płciowa. Inwestycje rodzicielskie.
6. Opieka rodzicielska w świecie zwierząt.
7. Biokomunikacja. Etologia zwierząt stadnych.
8. Strategie organizmów wodnych.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekt kształcenia nr 1a. rozumie procesy wpływające na strategie życiowe organizmów:
- na ocenę 2 (ndst.): nie umie wymienić rodzajów strategii ani zdefiniować pojęcia strategie życiowe;
- na ocenę 3 (dst.): częściowo poprawnie definiuje pojęcie strategii życiowych i procesów na nie wpływających;
- na ocenę 4 (db.): poprawnie definiuje i wymienia rodzaje strategii życiowych;
- na ocenę 5 (bdb.): poprawnie definiuje i wymienia rodzaje strategii życiowych oraz potrafi scharakteryzować procesy je kształtujące.
Efekt kształcenia nr 1b. w oparciu o znajomość różnych dziedzin biologii formułuje procesy rządzące osobnikiem i jego powiązania ze środowiskiem:
- na ocenę 2 (ndst.): nie umie wymienić ani sformułować procesów kształtujących strategie organizmów i zachowanie się zwierząt wyższych;
- na ocenę 3 (dst.): umie częściowo wymienić i fragmentarycznie sformułować procesy kształtujące strategie organizmów i zachowanie się zwierząt wyższych;
- na ocenę 4 (db.): umie wymienić i częściowo poprawnie sformułować większość procesów kształtujących strategie organizmów i zachowanie się zwierząt wyższych;
- na ocenę 5 (bdb.): umie wymienić i poprawnie sformułować procesy kształtujących strategie organizmów i zachowanie się zwierząt wyższych oraz poprawnie opisać wpływ środowiska na strategie osobnika.
Kryteria oceniania
Metody dydaktyczne: wykłady oparte na prezentacjach multimedialnych
Teaching methods: lectures with multimedia presentations.
Literatura
1. Alcock J. 2013. Animal Behavior. Sinauer Associates, Inc. Publishers.
2. Begon M. 2012. Ecology. From Individuals to Ecosystems. Blackwell Publishing.
3. Royle N. J. 2012. The evolution of parental care. Oxford University Press.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: