Osteology (practice) WB-BI-ANG-21cw
Celem przedmiotu jest zapoznanie uczestników z podstawowymi metodami badawczymi wykorzystywanymi w analizie antropologicznej materiałów szkieletowych i w rekonstrukcji osteobiografii.
Zajęcia ćwiczeniowe zostaną podzielone na bloki:
1. Anatomia układu kostno-stawowego
2. Ocena płci i wieku w chwili śmierci
3. Rekonstrukcja przyżyciowej wysokości ciała i masy ciała
4. Ocena paleopatologiczna materiałów szkieletowych
5. Dokumentacja fotograficzna i bazy danych
6. Rekonstruowanie osteobiografii
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Z zakresu wiedzy:
Efekt przedmiotowy 1: absolwent ma wiedzę z zakresu podstawowych metod antropologicznych wykorzystywanych w kryminalistyce
Z zakresu umiejętności:
Efekt przedmiotowy 2: absolwent potrafi stosować podstawowe techniki badawcze wykorzystywane w analizie antropologicznej materiałów szkieletowych (także narzędzia informatyczne)
Efekt przedmiotowy 3: absolwent potrafi zbierać dane i dokonywać ich interpretacji
Efekt przedmiotowy 4: absolwent potrafi korzystać ze źródeł w języku angielskim
Z zakresu kompetencji społecznych:
Efekt przedmiotowy 5: absolwent jest gotów do przestrzegania zasad etyki pracy antropologa na stanowisku archeologicznym i w czasie analizy materiałów
Efekt przedmiotowy 6: absolwent jest gotów do identyfikowania zagrożeń płynących z pracy z materiałem osteologicznym
Kryteria oceniania
Z zakresu wiedzy:
Na ocenę 2.0 (ndst): absolwent nie zna i nie rozumie metod antropologicznych stosowanych w analizie materiałów szkieletowych
Na ocenę 3.0 (dst): absolwent zna podstawowe metody antropologiczne wykorzystywane w analizie materiałów szkieletowych, ale nie zna zasad ich użycia
Na ocenę 4.0 (db): absolwent zna podstawowe metody antropologiczne wykorzystywane w analizie materiałów szkieletowych, dobrze orientuje się w zasadach ich użycia
Na ocenę 5.0 (bdb): absolwent bardzo dobrze zna podstawowe metody antropologiczne wykorzystywane w analizie materiałów szkieletowych i bardzo dodrze radzi sobie z zasadami ich wykorzystania
Z zakresu umiejętności: Efekt przedmiotowy 2: absolwent potrafi stosować podstawowe techniki badawcze wykorzystywane w analizie antropologicznej materiałów szkieletowych (także narzędzia informatyczne)
Efekt przedmiotowy 3: absolwent potrafi zbierać dane i dokonywać ich interpretacji
Efekt przedmiotowy 4: absolwent potrafi korzystać ze źródeł w języku angielskim
Na ocenę 2.0 (ndst): absolwent nie potrafi stosować metod badawczych w praktyce, nie potrafi dokonać wyboru odpowiednich metod w zależności od stanu zachowania materiału kostnego, nie potrafi zbierać danych i ich interpretować, nie korzysta ze źródeł w języku angielskim
Na ocenę 3.0 (dst): absolwent w sposób dostateczny potrafi stosować metody badawcze w praktyce, potrafi dokonać wyboru odpowiednich metod w zależności od stanu zachowania materiału kostnego, choć czyni to dostatecznie dobrze, potrafi zbierać dane, ale ich interpretacja sprawia mu problem, korzysta ze źródeł w języku angielskim, ale ma problem z ich zrozumieniem
Na ocenę 4.0 (db): absolwent potrafi stosować metody badawcze w praktyce, potrafi dokonać wyboru odpowiednich metod w zależności od stanu zachowania materiału kostnego, potrafi zbierać dane, ale ich interpretacja nie jest płynna, korzysta ze źródeł w języku angielskim,
Na ocenę 5.0 (bdb): absolwent bardzo sprawnie stosuje metody badawcze w praktyce, doskonale dokonuje wyboru odpowiednich metod w zależności od stanu zachowania materiału kostnego, potrafi zbierać dane i bez problemu dokonuje ich interpretacji, korzysta ze źródeł w języku angielskim i rozumie je
Z zakresu kompetencji społecznych:
Na ocenę 2.0 (ndst): absolwent nie rozumie roli antropologa w rekonstrukcji warunków życia w populacjach historycznych, stąd nie jest gotów do przestrzegania zasad etyki zawodowej, nie jest gotów do identyfikowania zagrożeń płynących z pracy z tego rodzaju materiałem badawczym
Na ocenę 3.0 (dst): absolwent rozumie rolę antropologa w rekonstrukcji procesów historycznych, zna ale nie do końca rozumie zasady etyki zawodowej, w ograniczonym stopniu dostrzega zagrożenia z pracy z tego rodzaju materiałem
Na ocenę 4.0 (db): absolwent rozumie rolę antropologa w rekonstrukcji procesów historycznych, zna i rozumie zasady etyki zawodowe., jest gotów ich przestrzegaćj, dostrzega zagrożenia z pracy z tego rodzaju materiałem
Na ocenę 5.0 (bdb): absolwent doskonale rozumie rolę antropologa w rekonstrukcji procesów historycznych, i jest w pełni gotów do przestrzegania zasad etyki zawodowej, doskonale zdaje sobie sprawę z zagrożeń płynących z pracy z tego rodzaju materiałem.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: