Biologia molekularna w sądownictwie WB-BI-53-15cw
Studenci z pomocą prowadzącego przeprowadzają analizy laboratoryjne w ramach zaproponowanego dochodzenia sądowego i na podstawie zebranych dowodów molekularnych sporządzają opinię sądową. Ponadto prezentują ciekawe przypadki analiz identyfikacji sądowej z przeszłości np. w historycznych dylematach związanych z identyfikacją członków rodzin znanych ludzi (np. dynastii europejskich) lub bohaterów wojennych (aktualne prace nad identyfikacją żołnierzy niezłomnych), jak również z teraźniejszości, w tym: ustalanie spornego ojcostwa, identyfikacja ofiar katastrof na podstawie szczątek lub identyfikacja sprawców zbrodni. W trakcie zajęć realizowana jest wizyta studyjna w Zakładzie Medycyny Sądowej WUM lub w Laboratorium Kryminalistycznym Komendy Miasta Stołecznego Warszawy, podczas której studenci poznają praktyczny wymiar czynnościami identyfikacji osobniczej na podstawie zabezpieczonych śladów np. mechanoskopijnych, daktyloskopijnych i molekularnych (DNA).
W cyklu 2023/24_Z:
Ćwiczenia polegają na analizie konkretnych przypadków sądowych tzw. study case. Studenci sami przeprowadzają dochodzenie w wybranej sprawie sądowej na podstawie zebranych dowodów molekularnych (DNA) w identyfikacji sądowej śladów z przeszłości, np. w historycznych, związanych z identyfikacją członków rodzin znanych ludzi (dynastii europejskich) lub bohaterów wojennych, jak również z teraźniejszości, w tym: ustalanie spornego ojcostwa, identyfikacja ofiar katastrof lub identyfikacja sprawców popełnionych zbrodni. W trakcie zajęć realizowana jest wizyta studyjna w Laboratorium Kryminalistycznym Komendy Miasta Stołecznego Warszawy i/lub w Zakładzie Medycyny Sądowej na WUM, podczas której studenci zapoznają się z praktycznymi czynnościami identyfikacji osobniczej na podstawie zabezpieczonych śladów np. mechanoskopijnych, daktyloskopijnych i molekularnych. |
W cyklu 2024/25_Z:
Ćwiczenia polegają na analizie konkretnych przypadków sądowych tzw. study case. Studenci sami przeprowadzają dochodzenie w wybranej sprawie sądowej na podstawie zebranych dowodów molekularnych (DNA) w identyfikacji sądowej śladów z przeszłości, np. w historycznych, związanych z identyfikacją członków rodzin znanych ludzi (dynastii europejskich) lub bohaterów wojennych, jak również z teraźniejszości, w tym: ustalanie spornego ojcostwa, identyfikacja ofiar katastrof lub identyfikacja sprawców popełnionych zbrodni. W trakcie zajęć realizowana jest wizyta studyjna w Laboratorium Kryminalistycznym Komendy Miasta Stołecznego Warszawy i/lub w Zakładzie Medycyny Sądowej na WUM, podczas której studenci zapoznają się z praktycznymi czynnościami identyfikacji osobniczej na podstawie zabezpieczonych śladów np. mechanoskopijnych, daktyloskopijnych i molekularnych. |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty uczenia się w zakresie wiedzy:
Efekt uczenia się 1: Absolwent zna i rozumie w pogłębionym stopniu zaawansowane zjawiska i procesy biologiczne oraz kluczowe zagadnienia z zakresu zaawansowanej szczegółowej wiedzy z zakresu biologii molekularnej w sądownictwie
Efekt uczenia się 2: zna i rozumie najważniejsze problemy z zakresu różnych działów biologii molekularnej w sądownictwie oraz zna wzajemne powiązania nauk biologicznych z innymi dyscyplinami przyrodniczymi oraz z naukami ścisłymi, np. genetyką i statystyką
Efekt uczenia się 3: zna i rozumie fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji (prawne i etyczne) związane z naukami biologicznymi w sądownictwie, zna formy pozyskiwania funduszy na badania molekularne do celów sądowych i zasady tworzenia ekspertyz sądowych
Efekty uczenia się w zakresie umiejętności:
Efekt uczenia się 4: Absolwent potrafi stosować zaawansowane techniki i narzędzia badawcze biologii molekularnej w sądownictwie, techniki informatyczne i statystyczne do opisu zjawisk i analizy danych w dziedzinie ekspertyz sądowych
Efekt uczenia się 5: potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę, zbierać i interpretować dane empiryczne z różnych źródeł oraz na tej podstawie formułować odpowiednie wnioski w celach sądowych
Efekt uczenia się 6: potrafi przygotować wystąpienia ustne w zakresie prac badawczych z biologii molekularnej w sadownictwie z wykorzystaniem różnych środków komunikacji werbalnej
Efekt uczenia się 7: potrafi wykorzystywać literaturę z zakresu biologii molekularnej w sądownictwie w języku angielskim i polskim
Efekty uczenia się w zakresie kompetencji społecznych:
Efekt uczenia się 8: Absolwent jest gotów do prawidłowego identyfikowania i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu początkującego eksperta biologii molekularnej w sądownictwie (CA)
Efekt uczenia się 9: jest gotów do wykazania odpowiedzialności za ocenę zagrożeń wynikających ze stosowanych technik badawczych identyfikacji molekularnej organizmów i tworzenia warunków bezpiecznej pracy w laboratorium sądowym o profilu molekularnym.
Przedmiotowe efekty uczenia się przypisane do wykładów (1-3, 5, 7)
Przedmiotowe efekty uczenia się przypisane do ćwiczeń (2, 4-9)
ECTS [1 ECTS=30 godzin]
Udział w wykładzie - 15h
Przygotowanie do egzaminu - 30h
Udział w ćwiczeniach - 30h
Przygotowanie do ćwiczeń – 25h
Przygotowanie do kolokwiów - 10h
Konsultacje - 10h
Suma: 120h [120/30 = 4]
Kryteria oceniania
Ocena zaliczeniowa na podstawie ocen cząstkowych otrzymywanych w trakcie trwania semestru z kolokwiów i aktywności na zajęciach. Ćwiczenia są zaliczone, jeśli student: i) czynnie uczestniczył w co najmniej 85% zajęć (w tym brał udział w wizycie studyjnej); ii) pracował na zajęciach w sposób pozwalający pozytywnie ocenić wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne uzyskane w toku zajęć (opisane w sylabusie jako przedmiotowe efekty uczenia się); iii) przedstawił wymaganą liczbę prezentacji multimedialnych i raportów na podstawie pracy własnej lub grupowej. Ocena końcowa jest średnią z ocen z poszczególnych części.
Zakres ocen z kolokwium:
94 - 100% - 5
88 - 93% - 4,5
80 - 87% - 4
70 - 79% - 3,5
60 - 69% - 3
mniej niż 59,9% - 2
Student może mieć 1 nieobecność nieusprawiedliwioną, przy czym obecność podczas wizyt studyjnych jest obowiązkowa.
Na ocenę 2 (ndst.): Absolwent nie zna i nie rozumie podstawowych zjawisk i procesów biologicznych oraz kluczowych zagadnień z zakresu zaawansowanej szczegółowej wiedzy z biologii molekularnej w sądownictwie; nie ma żadnej wiedzy nt. najważniejszych problemów z zakresu różnych działów biologii molekularnej w sądownictwie oraz w ogóle nie zna wzajemnych powiązań nauk biologicznych z innymi dyscyplinami przyrodniczymi oraz z naukami ścisłymi, np. genetyką i statystyką; nie zna i nie rozumie fundamentalnych dylematów (prawnych i etycznych) współczesnej cywilizacji związanych z naukami biologicznymi w sądownictwie, nie zna żadnych form pozyskiwania funduszy na badania molekularne do celów sądowych i nie ma żadnej wiedzy nt. zasad tworzenia ekspertyz sądowych; Absolwent nie potrafi stosować żadnych technik i narzędzi badawczych biologii molekularnej w sądownictwie, ani podstawowych technik informatycznych i statystycznych do opisu zjawisk i analizy danych w dziedzinie ekspertyz sądowych; w ogóle nie potrafi wykorzystywać posiadanej wiedzy, ani zbierać i interpretować danych empirycznych z różnych źródeł, oraz na tej podstawie nie jest w stanie formułować odpowiednich wniosków w celach sądowych; wcale nie potrafi przygotować wystąpienia ustnego w zakresie prac badawczych z biologii molekularnej w sądownictwie z wykorzystaniem różnych środków komunikacji werbalnej, oraz wcale nie potrafi wykorzystywać literatury z zakresu biologii molekularnej w sądownictwie w języku angielskim i polskim; Absolwent w ogóle nie jest gotów do prawidłowego identyfikowania i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu początkującego eksperta biologii molekularnej w sądownictwie, oraz nie wykazuje żadnej odpowiedzialności za ocenę zagrożeń wynikających ze stosowanych technik badawczych do identyfikacji molekularnej organizmów i tworzenia warunków bezpiecznej pracy w laboratorium sądowym o profilu molekularnym.
Na ocenę 3 (dst.): Absolwent na poziomie podstawowym zna i rozumie zaawansowane zjawiska i procesy biologiczne oraz kluczowe zagadnienia z zakresu zaawansowanej szczegółowej wiedzy z biologii molekularnej w sądownictwie; ma podstawową wiedzę nt. najważniejszych problemów z zakresu różnych działów biologii molekularnej w sądownictwie oraz w stopniu podstawowym zna wzajemne powiązania nauk biologicznych z innymi dyscyplinami przyrodniczymi oraz z naukami ścisłymi, np. genetyką i statystyką; w stopniu podstawowym zna i rozumie fundamentalne dylematy (prawne i etyczne) współczesnej cywilizacji związane z naukami biologicznymi w sądownictwie, zna niektóre formy pozyskiwania funduszy na badania molekularne do celów sądowych i ma wąską wiedzę nt. zasad tworzenia ekspertyz sądowych; Absolwent w stopniu podstawowym potrafi stosować techniki informatyczne i statystyczne do opisu zjawisk i analizy danych w dziedzinie ekspertyz sądowych; w stopniu podstawowym potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę, zbierać i interpretować dane empiryczne z różnych źródeł, oraz na tej podstawie jest w stanie formułować odpowiednie wnioski w celach sądowych; w stopniu podstawowym potrafi przygotować wystąpienie ustne w zakresie prac badawczych z biologii molekularnej w sądownictwie z wykorzystaniem różnych środków komunikacji werbalnej, oraz w stopniu podstawowym potrafi wykorzystywać literaturę z zakresu biologii molekularnej w sądownictwie w języku angielskim i polskim; Absolwent częściowo jest gotów do prawidłowego identyfikowania i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu początkującego eksperta biologii molekularnej w sądownictwie, oraz częściowo wykazuje odpowiedzialność za ocenę zagrożeń wynikających ze stosowanych technik badawczych do identyfikacji molekularnej organizmów i tworzenia warunków bezpiecznej pracy w laboratorium sądowym o profilu molekularnym.
Na ocenę 4 (db.): Absolwent na dobrym poziomie zna i rozumie zaawansowane zjawiska i procesy biologiczne oraz kluczowe zagadnienia z zakresu zaawansowanej szczegółowej wiedzy z biologii molekularnej w sądownictwie; ma gruntowną wiedzę nt. najważniejszych problemów z zakresu różnych działów biologii molekularnej w sądownictwie oraz dobrze zna wzajemne powiązania nauk biologicznych z innymi dyscyplinami przyrodniczymi oraz z naukami ścisłymi, np. genetyką i statystyką; w dobrym stopniu zna i rozumie fundamentalne dylematy (prawne i etyczne) współczesnej cywilizacji związane z naukami biologicznymi w sądownictwie, dobrze zna niektóre formy pozyskiwania funduszy na badania molekularne do celów sądowych i ma szeroką wiedzę nt. zasad tworzenia ekspertyz sądowych; Absolwent w dobrym stopniu potrafi stosować techniki informatyczne i statystyczne do opisu zjawisk i analizy danych w dziedzinie ekspertyz sądowych; dobrze potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę, zbierać i interpretować dane empiryczne z różnych źródeł, oraz na tej podstawie jest w stanie formułować odpowiednie wnioski w celach sądowych; potrafi dobrze przygotować wystąpienie ustne w zakresie prac badawczych z biologii molekularnej w sądownictwie z wykorzystaniem różnych środków komunikacji werbalnej, oraz potrafi prawidłowo wykorzystywać literaturę z zakresu biologii molekularnej w sądownictwie w języku angielskim i polskim; Absolwent jest gotów do prawidłowego identyfikowania i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu początkującego eksperta biologii molekularnej w sądownictwie, oraz wykazuje prawidłową odpowiedzialność za ocenę zagrożeń wynikających ze stosowanych technik badawczych do identyfikacji molekularnej organizmów i tworzenia warunków bezpiecznej pracy w laboratorium sądowym o profilu molekularnym.
Na ocenę 5 (bdb.): Absolwent na bardzo dobrym poziomie zna i rozumie zaawansowane zjawiska i procesy biologiczne oraz kluczowe zagadnienia z zakresu zaawansowanej szczegółowej wiedzy z biologii molekularnej w sądownictwie; ma doskonałą wiedzę nt. najważniejszych problemów z zakresu różnych działów biologii molekularnej w sądownictwie oraz bardzo dobrze zna wzajemne powiązania nauk biologicznych z innymi dyscyplinami przyrodniczymi oraz z naukami ścisłymi, np. genetyką i statystyką; bardzo dobrze zna i rozumie fundamentalne dylematy (prawne i etyczne) współczesnej cywilizacji związane z naukami biologicznymi w sądownictwie, bardzo dobrze zna różne formy pozyskiwania funduszy na badania molekularne do celów sądowych i ma bardzo szeroką wiedzę nt. zasad tworzenia ekspertyz sądowych; Absolwent w bardzo dobrym stopniu potrafi stosować techniki informatyczne i statystyczne do opisu zjawisk i analizy danych w dziedzinie ekspertyz sądowych; bardzo dobrze potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę, zbierać i interpretować dane empiryczne z różnych źródeł, oraz na tej podstawie jest w stanie formułować odpowiednie wnioski w celach sądowych; potrafi bardzo dobrze przygotować wystąpienie ustne w zakresie prac badawczych z biologii molekularnej w sądownictwie z wykorzystaniem różnych środków komunikacji werbalnej, oraz potrafi prawidłowo wykorzystywać literaturę z zakresu biologii molekularnej w sądownictwie w języku angielskim i polskim; Absolwent jest gotów do prawidłowego identyfikowania i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu początkującego eksperta biologii molekularnej w sądownictwie, oraz wykazuje bardzo prawidłową odpowiedzialność za ocenę zagrożeń wynikających ze stosowanych technik badawczych do identyfikacji molekularnej organizmów i tworzenia warunków bezpiecznej pracy w laboratorium sądowym o profilu molekularnym.
Literatura
Literatura obowiązkowa:
1. An Introduction to Forensic Genetics. W. Goodwin, A. Linacre, S. Hadi. John Wiley & Sons Ltd., Great Britain, 2007
2. Biologia molekularna w medycynie, pod redakcją J. Bala. PWN SA, Warszawa, 2013
3. Biologia molekularna. Krótkie wykłady. P.C. Turner, A.G. McLennan, A.D. Bates, M.R.H. White. PWN SA, Warszawa, 2012
4. Markery molekularne, historia naturalna i ewolucja. J.C. Avise. WUW, Warszawa, 2008
5. Zastosowanie analiz DNA drewna w postępowaniu karnym. J.A. Nowakowska, T. Pasternak. Wyd. CILP, 2014.
Literatura dodatkowa:
1. Internetowe bazy danych INTERPOL, GeneWatch UK, CODIS
2. Literatura źródłowa, przekazywana podczas zajęć przez prowadzącego.
W cyklu 2023/24_Z:
Literatura obowiązkowa: |
W cyklu 2024/25_Z:
Literatura obowiązkowa: |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: