Metody statystyczne w biologii I WB-BI-42-27ćw
Celem kursu jest zapoznanie studentów z podstawowymi metodami analizy danych oraz wypracowanie przez studentów umiejętności przeprowadzania analiz i interpretowania ich wyników. Uczestnicy zajęć zapoznają się z obsługą programów statystycznych, obliczaniem miar statystycznych położenia i zmienności, formułowaniem hipotez statystycznych, wykonywaniem parametrycznych i nieparametrycznych testów dla jednej i dwóch prób (niezależnych i zależnych). Ponadto, zdobędą umiejętność przeprowadzania analizy wariancji oraz testów post hoc dla wielu prób, analizy korelacji i analizy regresji liniowej.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekt przedmiotowy 1: absolwent zna podstawowe metody analizy danych, rozumie znaczenie analiz statystycznych w interpretacji zjawisk biologicznych
Efekt przedmiotowy 2: absolwent potrafi stosować podstawowe metody analiz statystycznych, potrafi interpretować ich wyniki
Efekt przedmiotowy 3: absolwent potrafi formułować i testować hipotezy statystyczne
Efekt przedmiotowy 4: absolwent jest gotów do określania priorytetów w realizacji zadań
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania:
Efekt przedmiotowy 1-4 – kolokwium cząstkowe i zaliczeniowe (pytanie otwarte i wykonanie analizy danych); przygotowanie projektu badawczego; dyskusja w czasie zajęć
Ocena końcowa:
Student ma do zdobycia łącznie 100 pkt:
1. 20 pkt za kolokwium cząstkowe
2. 30 pkt za przygotowanie bazy danych i projektu badawczego (praca w grupach)
Kryteria oceny projektu badawczego:
Na ocenę 5.0 (bdb): przygotowany projekt zawiera wszystkie wymagane elementy, metody statystyczne zostały dobrane w sposób poprawny, wyniki zaprezentowane są jasno, są poprawnie zinterpretowane i omówione.
Na ocenę 4.0 (db): student przedstawił projekt, zawiera ono wszystkie wymagane elementy, ale interpretacja otrzymanych wyników jest niepełna lub zawiera drobne błędy, nie wszystkie metody statystyczne zostały dobrane w sposób odpowiedni
Na ocenę 3.0 (dst): student przedstawił projekt, ale nie zawiera ono wszystkich wymaganych elementów (np. nie zawiera wniosków z wykonanych analiz, interpretacji wyników); metody statystyczne nie zostały dobrane odpowiednio do postawionego pytania badawczego, brakuje hipotez statystycznych itp.
Na ocenę 2.0 (ndst): student nie przedstawił projektu
3. 40 pkt za kolokwium zaliczeniowe
4. 10 pkt za udział w dyskusji w czasie zajęć
Ocena końcowa będzie stanowiła sumę zdobytych punktów, a ocena będzie oparta o podaną poniżej klasyfikację:
94 – 100% - 5,0
88 – 93% - 4,5
80 – 87% – 4,0
70 – 79% – 3,5
60 – 69% – 3,0
< 59,9% - 2,0
Kryteria oceniania:
Z zakresu wiedzy:
Na ocenę 2.0 (ndst): student nie zna podstawowych metod analizy danych i nie rozumie ich
Na ocenę 3.0 (dst): student w stopniu dostatecznym opanował znajomość i zrozumienie podstawowych metod analizy danych
Na ocenę 4.0 (db): student dobrze orientuje się w podstawowych metodach analizy danych, ma jednak problem z formułowaniem hipotez i interpretacją wyników
Na ocenę 5.0 (bdb): student wykazuje bardzo dobrą znajomość metod analizy danych, jest sprawny w formułowaniu hipotez i interpretacji wyników anatomii prawidłowej układu kostnego, bardzo sprawnie orientuje się w metodach badawczych
Z zakresu umiejętności:
Na ocenę 2.0 (ndst): student nie potrafi stosować podstawowych metod statystycznych, nie potrafi formułować hipotez statystycznych i interpretować wyników analiz
Na ocenę 3.0 (dst): student w stopniu dostatecznym opanował stosowanie metod statystycznych w analizie danych, dostatecznie dobrze formułuje hipotezy statystyczne i interpretuje wyniki analiz
Na ocenę 4.0 (db): student w stopniu dobrym opanował stosowanie metod statystycznych w analizie danych, dobrze radzi sobie z formułowaniem hipotez statystycznych i interpretacją wyników analiz
Na ocenę 5.0 (bdb): student bardzo dobrze opanował stosowanie metod statystycznych w analizie danych, bardzo sprawnie radzi sobie z formułowaniem hipotez statystycznych i interpretacją wyników analiz
Z zakresu kompetencji społecznych:
Na ocenę 2.0 (ndst): student nie jest gotów do określania priorytetów w realizacji zadań
Na ocenę 3.0 (dst): student w stopniu dostatecznym radzi sobie z określaniem priorytetów pracy własnej i innych
Na ocenę 4.0 (db): student dobrze radzi sobie z określaniem priorytetów pracy własnej i innych
Na ocenę 5.0 (bdb): student bardzo dobrze radzi sobie z określaniem priorytetów pracy własnej i innych
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Uwagi
W cyklu 2022/23_L:
- |
W cyklu 2023/24_L:
- |
W cyklu 2024/25_L:
- |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: