Metody badań osteologicznych WB-BI-42-26ćw
Kurs podzielony jest na dwie części. Pierwsza z nich obejmuje zaznajomienie studentów z anatomią prawidłową układu kostnego i jego zmiennością morfologiczną. Druga część zajęć obejmuje zaprezentowanie podstawowych metod oceny wieku i płci na postawie materiału szkieletowego, rekonstrukcję przyżyciowej wysokości ciała. W tej części zajęć poruszone zostaną także zagadnienia związane ze sposobami eksploracji materiału szkieletowego, jego dokumentacją, rodzajami pochówków, stanem zachowania materiałów szkieletowych, oceną najmniejszej liczby zmarłych.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekt przedmiotowy 1: absolwent zna anatomię układu kostnego i metody rekonstrukcji osteobiografii, rozumie podstawy ich stosowania i znaczenie w badaniach bioarcheologicznych
Efekt przedmiotowy 2: absolwent potrafi dokonać krytycznej selekcji i analizy informacji z zakresu bioarcheologii, szczególnie tych pochodzących ze źródeł internetowych
Efekt przedmiotowy 3: absolwent potrafi wykorzystywać literaturę anglojęzyczną, w której prezentowane są metody i wyniki badań osteologicznych
Efekt przedmiotowy 4: absolwent jest gotów do przestrzegania etyki zawodowej wynikającej z obowiązków osteologa w kontekście wyników jego badań
Efekt przedmiotowy 5: absolwent jest gotów do wykazania odpowiedzialności za wyniki swoich badań, dobór odpowiednich metod i dbałości o bezpieczne warunki pracy z materiałem osteologicznym
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania:
Efekt przedmiotowy 1 – kolokwium cząstkowe i zaliczeniowe
Efekty przedmiotowe 2-3 - przygotowanie analizy materiału szkieletowego
Efekty przedmiotowe 4-5 – dyskusja w czasie zajęć
Ocena końcowa:
Student ma do zdobycia łącznie 100 pkt:
1. 20 pkt za kolokwium z anatomii prawidłowej (kolokwium pisemne, polegające na wpisaniu odpowiedniej nazwy anatomicznej wskazanych struktur anatomicznych)
2. 20 pkt za przygotowanie analizy antropologicznej
Kryteria oceny analizy
Na ocenę 5.0 – analiza pełna, zawiera opis stanu zachowania materiału szkieletowego, zawiera wynik oceny płci i wieku w chwili śmierci wraz ze wskazaniem stosowanych metod i uzasadnieniem ich użycia, zawiera ocenę przyżyciowej wysokości ciała wraz ze wskazaniem konkretnej metody i uzasadnieniem jej użycia, zawiera analizę palopatologiczną wraz ze wskazaniem wpływu zarejestrowanej zmiany na jakość życia zmarłego, zawiera bibliografię
Na ocenę 4.0 – analiza nie jest pełna, zawiera częściowy opis stanu zachowania materiału szkieletowego (lub opis zawiera błędy np. nieprawidłowe nazwy anatomiczne), zawiera wynik oceny płci i wieku w chwili śmierci ale bez wskazania stosowanych metod i uzasadnienia ich użycia, zawiera opis zmian patologicznych ale bez oceny ich wpływu na jakość życia zmarłego, zawiera bibliografię
Na ocenę 3.0 – analiza nie jest pełna, nie zawiera opisu stanu zachowania matriału szkieletowego lub zawarte są w nim błędy, zawiera wynik oceny płci i wieku w chwili śmierci ale bez wskazania stosowanych metod i uzasadnienia ich użycia, zawiera opis zmian patologicznych (ale w opisie występują błędy np. w ich lokalizacji), ale bez oceny ich wpływu na jakość życia zmarłego, nie zawiera bibliografię
Na ocenę 2.0 – student nie przedłożył analizy lub jest ona jedynie częściowa i nie oddaje informacji możliwych do rekonstrukcji osteobiografii
3. 50 pkt kolokwium zaliczeniowe (test jednokrotnego wyboru (obejmuje zarówno zagadnienia z pierwszej jak i drugiej części zajęć)
4. 10 pkt za udział w dyskusji w czasie zajęć
Ocena końcowa będzie stanowiła sumę zdobytych punktów, a ocena będzie oparta o podaną poniżej klasyfikację:
94 – 100% - 5,0
88 – 93% - 4,5
80 – 87% – 4,0
70 – 79% – 3,5
60 – 69% – 3,0
< 59,9% - 2,0
Kryteria oceniania:
Z zakresu wiedzy:
Na ocenę 2.0 (ndst): student nie zna anatomii prawidłowej układu kostnego, nie zna i nie rozumie podstawowych metod badawczych z zakresu osteologii
Na ocenę 3.0 (dst): student w stopniu dostatecznym zna anatomię prawidłową układu kostnego, zna ale nie rozumie podstaw wykorzystywania podstawowych metod badawczych z zakresu osteologii
Na ocenę 4.0 (db): student na poziomie dobrym zna anatomię prawidłową układu kostnego, zna i rozumie w stopniu dobrym podstawowe metody badawcze z zakresu osteologii
Na ocenę 5.0 (bdb): student wykazuje bardzo dobrą znajomość anatomii prawidłowej układu kostnego, bardzo sprawnie orientuje się w metodach badawczych
Z zakresu umiejętności:
Na ocenę 2.0 (ndst): student nie potrafi dokonać selekcji informacji z różnych źródeł także anglojęzycznych, nie potrafi dokonać analizy otrzymanych wyników, nie potrafi korzystać z fachowej literatury
Na ocenę 3.0 (dst): student w stopniu dostatecznym dokonuje selekcji informacji z różnych źródeł, w stopniu dostatecznym potrafi dokonać analizy otrzymanych wyników, potrafi korzystać z fachowej literatury także w języku angielskim
Na ocenę 4.0 (db): student w stopniu dobrym dokonuje selekcji informacji z różnych źródeł, dobrze radzi sobie z analizowaniem otrzymanych wyników, dobrze radzi sobie z korzystaniem z fachowej literatury także anglojęzycznej
Na ocenę 5.0 (bdb): student bardzo dobrze dokonuje selekcji informacji z różnych źródeł, bardzo sprawnie radzi sobie z analizowaniem otrzymanych wyników, bardzo dobrze radzi sobie z korzystaniem z fachowej literatury, sprawnie posługuje się literaturą anglojęzyczną
Z zakresu kompetencji społecznych:
: absolwent jest gotów do przestrzegania etyki zawodowej wynikającej z obowiązków osteologa w kontekście wyników jego badań
Efekt przedmiotowy 5: absolwent jest gotów do wykazania odpowiedzialności za wyniki swoich badań, dobór odpowiednich metod i dbałości o bezpieczne warunki pracy z materiałem osteologicznym
Na ocenę 2.0 (ndst): student nie jest gotów do podjęcia obowiązków wynikających z roli osteologa, ponieważ nie jest gotów do wykazania odpowiedzialności za wyniki swojej pracy
Na ocenę 3.0 (dst): student w stopniu dostatecznym radzi sobie z dostrzeganiem dylematów związanych z pracą osteologa, rozumie istotność wyników pracy osteologa w rekonstrukcji jakości życia populacji historycznych, wykazuje dbałość o bezpieczne warunki swojej pracy
Na ocenę 4.0 (db): student w stopniu dobrym radzi sobie z dostrzeganiem dylematów związanych z pracą osteologa, dobrze rozumie istotność wyników pracy osteologa w rekonstrukcji jakości życia populacji historycznych, wykazuje dbałość o bezpieczne warunki swojej pracy
Na ocenę 5.0 (bdb): student w stopniu bardzo dobrym radzi sobie z dostrzeganiem dylematów związanych z pracą osteologa, bardzo dobrze rozumie istotność wyników pracy osteologa w rekonstrukcji jakości życia populacji historycznych, wykazuje dbałość o bezpieczne warunki swojej pracy
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: