Biodemografia WB-BI-42-22ćw
Demografia jako liczbowy opis populacji ludzkich. Rozmieszczenie terytorialne populacji (wielkość populacji w regionach geograficznych i jednostkach politycznych i narodowościowych). Relacje pomiędzy populacja a środowiskiem – gęstość zaludnienia w zależności od warunków ekologicznych, potrzeb i wyposażenia populacji ludzkich. Struktura populacji według płci, wieku i cech szczególnych: roli w gospodarce, wykształcenia, składu etnicznego. Ruch migracyjny: migracje małżeńskie, migracje sezonowe, migracje masowe, ich wpływ na struktury populacji wedle płci, wieku, struktury etnicznej, społecznej i zawodowej. Ruch naturalny: pojecie reprodukcji, mierniki reprodukcji, analiza tablic wymieralności, analiza cząstkowych współczynników płodności według wieku. Regulacja rozrodu. Przyrost naturalny i metody jego pomiaru. Systemy krzyżowań, ich wpływ na inne mierniki demograficzne. Przejścia epidemiczne i zmiany demograficzne. Prognozy demograficzne, ich metody i interpretacje.
E-Learning
W cyklu 2020/21_L: E-Learning | W cyklu 2019/20_L: E-Learning z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty uczenia się:
Wiedza:
Efekt przedmiotowy 2 – student opiera się na podstawach empirycznych w interpretacji zjawisk biodemograficznych oraz rozumie w pełni znaczenie metod matematycznych i statystycznych narzędzi informatycznych stosowanych w biodemografii
Umiejetności:
Efekt przedmiotowy 5 – student potrafi stosować zaawansowane techniki i narzędzia badawcze biodemografii, techniki informatyczne i statystyczne do opisu zjawisk i analizy danych biodemograficznych
Efekt przedmiotowy 6 – student potrafi formułować i testować hipotezy związane z problemami badawczymi w zakresie biodemografii
Efekt przedmiotowy 7 – student potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę, zbierać i interpretować dane empiryczne z różnych źródeł oraz na tej podstawie formułować wnioski w zakresie biodemografii
Efekt przedmiotowy 8 – student potrafi wykorzystywać literaturę z zakresu biodemografii w języku angielskim
Kompetencje społeczne:
Efekt przedmiotowy 9 – student uznaje znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych w zakresie biodemografii, gotów jest do aktualizacji wiedzy w tym zakresie oraz zna jej praktyczne zastosowania
Efekt przedmiotowy 10 – student gotów jest do określania priorytetów służących realizacji określonego przez siebie lub innych zadania w zakresie biodemografii
ECTS - wykłady i ćwiczenia: 5
Ćwiczenia: 3
Udział w ćwiczeniach: 30 godzin
Konsultacje: 15 godzin
Przygotowanie do ćwiczeń: 15 godzin
Opracowanie raportu z wykonanych ćwiczeń: 30 godzin
Suma: 90 godzin
Liczba ECTS: 90/30=3
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania:
Wiedza
Ocena 2 (ndst): student nie opiera się na podstawach empirycznych w interpretacji zjawisk biodemograficznych oraz nie rozumie znaczenia metod matematycznych i statystycznych narzędzi informatycznych stosowanych w biodemografii
Ocena 3 (dst): student w ograniczonym stopniu opiera się na podstawach empirycznych w interpretacji zjawisk biodemograficznych oraz w ograniczonym stopniu rozumie znaczenie metod matematycznych i statystycznych narzędzi informatycznych stosowanych w biodemografii
Ocena 4 (db): student w dobrym stopniu opiera się na podstawach empirycznych w interpretacji zjawisk biodemograficznych oraz dobrze rozumie znaczenie metod matematycznych i statystycznych narzędzi informatycznych stosowanych w biodemografii
Ocena 5 (bdb): student w bardzo dobrym stopniu opiera się na podstawach empirycznych w interpretacji zjawisk biodemograficznych oraz bardzo dobrze rozumie znaczenie metod matematycznych i statystycznych narzędzi informatycznych stosowanych w biodemografii
Umiejętności
Ocena 2 (ndst): student nie potrafi stosować zaawansowanych technik i narzędzi badawczych biodemografii, technik informatycznych i statystycznych do opisu zjawisk i analizy danych biodemograficznych; formułować i testować hipotez związanych z problemami badawczymi w zakresie biodemografii; wykorzystywać posiadanej wiedzy, zbierać i interpretować danych empirycznych z różnych źródeł oraz na tej podstawie formułować wniosków w zakresie biodemografii; wykorzystywać literatury z zakresu biodemografii w języku angielskim
Ocena 3 (dst): student nie w pełni potrafi stosować zaawansowane techniki i narzędzia badawcze biodemografii, techniki informatyczne i statystyczne do opisu zjawisk i analizy danych biodemograficznych; formułować i testować hipotezy związane z problemami badawczymi w zakresie biodemografii; wykorzystywać posiadaną wiedzę, zbierać i interpretować dane empiryczne z różnych źródeł oraz na tej podstawie formułować wnioski w zakresie biodemografii; wykorzystywać literaturę z zakresu biodemografii w języku angielskim
Ocena 4 (db): student dobrze potrafi stosować zaawansowane techniki i narzędzia badawcze biodemografii, techniki informatyczne i statystyczne do opisu zjawisk i analizy danych biodemograficznych; formułować i testować hipotezy związane z problemami badawczymi w zakresie biodemografii; wykorzystywać posiadaną wiedzę, zbierać i interpretować dane empiryczne z różnych źródeł oraz na tej podstawie formułować wnioski w zakresie biodemografii; wykorzystywać literaturę z zakresu biodemografii w języku angielskim
Ocena 5 (bdb): student bardzo dobrze potrafi stosować zaawansowane techniki i narzędzia badawcze biodemografii, techniki informatyczne i statystyczne do opisu zjawisk i analizy danych biodemograficznych; formułować i testować hipotezy związane z problemami badawczymi w zakresie biodemografii; wykorzystywać posiadaną wiedzę, zbierać i interpretować dane empiryczne z różnych źródeł oraz na tej podstawie formułować wnioski w zakresie biodemografii; wykorzystywać literaturę z zakresu biodemografii w języku angielskim
Kompetencje społeczne
Ocena 2 (ndst): student nie uznaje znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych w zakresie biodemografii, nie jest gotów do aktualizacji wiedzy w tym zakresie oraz nie zna jej praktycznych zastosowań; nie jest gotów do określania priorytetów służących realizacji określonego przez siebie lub innych zadania w zakresie biodemografii
Ocena 3 (dst): student w ograniczonym stopniu uznaje znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych w zakresie biodemografii, gotów jest do aktualizacji wiedzy w tym zakresie oraz zna jej praktyczne zastosowania; w ograniczonym stopniu gotów jest do określania priorytetów służących realizacji określonego przez siebie lub innych zadania w zakresie biodemografii
Ocena 4 (db): student w dobrym stopniu uznaje znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych w zakresie biodemografii, gotów jest do aktualizacji wiedzy w tym zakresie oraz dobrze zna jej praktyczne zastosowania; w dobrym stopniu gotów jest do określania priorytetów służących realizacji określonego przez siebie lub innych zadania w zakresie biodemografii
Ocena 5 (bdb): student w bardzo dobrym stopniu uznaje znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych w zakresie biodemografii, gotów jest do aktualizacji wiedzy w tym zakresie oraz bardzo dobrze zna jej praktyczne zastosowania; w bardzo dobrym stopniu gotów jest do określania priorytetów służących realizacji określonego przez siebie lub innych zadania w zakresie biodemografii
Ćwiczenia:
Metody dydaktyczne:
Problemowe i ćwiczeniowo-praktyczne oraz dyskusyjne - studenci otrzymują protokoły z zadaniami problemowymi, które muszą rozwiązać dobierając odpowiednie metody i wykonując obliczenia, niekiedy także wykresy. Wyniki są dyskutowane i interpretowane przez studentów na ćwiczeniach
Metody oceniania:
Obecność i aktywność na zajęciach, rozwiązywanie zadań problemowych na ćwiczeniach i opracowywanie protokołów z ćwiczeń
Ocena końcowa:
94-100% - 5
93-88% - 4,5
87-80% - 4
79-70% - 3,5
69-60% - 3
mniej niż 59,9% - 2
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Holzer J. Z., 2003: Demografia, Wyd. 6 zm., PWE, Warszawa
2. Kuklo C., 2009: Demografia Rzeczypospolitej Przedrozbiorowej, Wydawnictwo DiG, Warszawa
3. Gieysztorowa I., 1976: Wstęp do demografii staropolskiej, PWN, Warszawa
4. Antropologia, 1985, red. Malinowski A., Strzałko J., PWN,
Warszawa, Poznań
Literatura uzupełniająca:
1. Pressat, R., 1966. Analiza demograficzna. Metody, wyniki, zastosowania Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
2. Budnik A., 2005. Uwarunkowania stanu i dynamiki biologicznej populacji kaszubskich w Polsce. Studium antropologiczne, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań
3. Budnik A., 2008. Przejścia epidemiczne na ziemiach polskich [w:] Epidemie, klęski, wojny, (red.) W. Dzieduszycki, J. Wrzesiński, SNAP, Poznań, 53-66
4. Budnik A., 2010. Demografia historyczna i paleopatologia. Na co mogli umierać nasi przodkowie? [w:] Biokulturowe uwarunkowania stanu zdrowia populacji ludzkich w okresie średniowiecza, (red.) T. Kozłowski, A. Drozd, Wydawnictwo DN-Wrocław, Wrocław, 3-16
5. Budnik A., 2014. The Second Epidemiologic Transition In Western Poland. Chapter 8 [in:] Modern Environments and Human Health. Revisiting the Second Epidemiologic Transition, (ed.) M. K. Zuckerman, Wiley – Blackwell, Hoboken, New Jersey, 139-161
6. Budnik A., K. Fiszer, K. Białas, 2009. Wartość informacyjna analiz biodemograficznych w badaniach przeszłości człowieka [w:] Metody. Źródła. Dokumentacja, (red.) W. Dzieduszycki, J. Wrzesiński, Stowarzyszenie Naukowe Archeologów Polskich, Poznań, 49-65
7. Budnik A., Liczbińska G., 2006, Urban and rural differences In mortality and causes of heath in historical Poland, American Journal of Physical Anthropology 129, 294-304
8. Budnik A., Liczbińska G., Gumna I., 2004, Demographic trends and biological status of historic populations from Central Poland: the Ostrów Lednicki microregion. American Journal of Physical Anthropology 125, 369-381
9. Henneberg M., 1976, Reproductive Possibilitie of Earlier Human Populations, Przegłąd Antropologiczny 41, 75-89
10. Henneberg M., 1977, Ocena dynamiki biologicznej wielkopolskiej dziewiętnastowiecznej populacji wiejskiej. I. Ogólna charakterystyka demograficzna, Przegląd Antropologiczny 43, 67-89
11. Henneberg M., 1977, Ocena dynamiki biologicznej wielkopolskiej dziewiętnastowiecznej populacji wiejskiej. II. System kojarzeń i płodność, Przegląd Antropologiczny 43, 245-271
12. Henneberg M., 1978, Ocena dynamiki biologicznej wielkopolskiej dziewiętnastowiecznej populacji wiejskiej. III. Opis stanu puli genów na podstawie danych demograficznych, Przegląd Antropologiczny 44, 33-52
13. Henneberg M., Piontek J., 1975, Biological State Index of Human Groups, Przegląd Antropologiczny 41, 191-200
14. Liczbińska G., 2009, Umieralność i jej uwarunkowania wśród katolickiej i ewangelickiej ludności historycznego Poznania, Biblioteka Telgte, Poznań
15. Piasecki E., 1990, Ludność parafii bejskiej (woj. kieleckie) w swietle ksiąg metrykalnych z XVIII-XX w., PWN, Warszawa-Wrocław
16. Strzałko J., Henneberg M., Piontek J., 1980. Populacje ludzkie jako systemy biologiczne. PWN, Warszawa.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: