Genetyka populacyjna człowieka WB-BI-41-37ćw
Celem przedmiotu jest zaznajomienie studenta z następującą tematyką badawczą: Przyczyny i skutki zmienności biologicznej. Zmienność fenotypowa i genotypowa. Mechanizm działania genów. Metody mierzenia zmienności, opis ilościowy i jakościowy populacji. Pojęcie polimorfizmu.
Geny w populacjach. Reguła Hardy-Weinberga, pojęcia genetyki mendlowskiej, allele i genotypy. Interakcje pomiędzy allelami. Odziedziczalność cech fenotypowych.
Kierunkowe mechanizmy ewolucji. Mutacje, neutralna ewolucja, równowaga mutacyjno-selekcyjna jako rezultat prawdopodobnych efektów mutacji. Konieczność działania doboru. Dobór sztuczny, niebezpieczeństwo eugeniki. Dobór płciowy u człowieka.
Dobór naturalny. Istota doboru naturalnego. Fitness i jej pomiar. Sposoby działania doboru naturalnego. Selekcja stabilizująca i kierunkowa u człowieka. Pomiar sposobności do działania doboru naturalnego.
Geny w populacji izolowanej. Dryft genetyczny. Wsobność. Jej efekty. Pomiar wsobności. Krzyżowanie wybiórcze pozytywne i negatywne, Poziom wsobności w populacjach ludzkich. Izonimia.
Przepływ genów i jego efekty. Rola masowych migracji i kontaktów sąsiedzkich w kształtowaniu struktury pul genowych i puli genów całego gatunku. Pojecie izolacji przez odległość i odległości genetycznej pomiędzy populacjami.
Interpretacja ewolucji człowieka – przeszłość i przyszłość.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty uczenia się:
Wiedza:
Efekt przedmiotowy 1 – student zna w pogłębionym stopniu i rozumie zaawansowane zjawiska i procesy genetyczne w populacjach ludzkich oraz ich związki z zagadnieniami z zakresu zaawansowanej szczegółowej wiedzy biologicznej
Efekt przedmiotowy 2 – student opiera się na podstawach empirycznych w interpretacji zjawisk genetycznych w populacjach ludzkich oraz rozumie w pełni znaczenie metod matematycznych i statystycznych narzędzi informatycznych stosowanych w genetyce populacyjnej człowieka
Umiejetności:
Efekt przedmiotowy 5 – student potrafi stosować zaawansowane techniki i narzędzia badawcze genetyki populacyjnej człowieka, techniki informatyczne i statystyczne do opisu zjawisk i analizy danych w tej dyscyplinie naukowej
Efekt przedmiotowy 6 – student potrafi dokonać krytycznej analizy i selekcji informacji z genetyki populacyjnej człowieka, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych
Efekt przedmiotowy 7 – student potrafi formułować i testować hipotezy związane z problemami badawczymi w zakresie genetyki populacyjnej człowieka
Efekt przedmiotowy 8 – student potrafi wykorzystywać literaturę z zakresu genetyki populacyjnej człowieka w języku angielskim
Kompetencje społeczne:
Efekt przedmiotowy 9 – student gotów jest do określania priorytetów służących realizacji określonego przez siebie lub innych zadania w zakresie genetyki populacyjnej człowieka
Efekt przedmiotowy 10 – student gotów jest do prawidłowego identyfikowania i rozstrzygania dylematów związanych z genetyką populacyjną człowieka
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania:
Wiedza
Ocena 2 (ndst): student nie zna i nie rozumie zaawansowanych zjawisk i procesów genetycznych w populacjach ludzkich oraz ich związków z zagadnieniami z zakresu zaawansowanej szczegółowej wiedzy biologicznej; nie opiera się na podstawach empirycznych w interpretacji zjawisk genetycznych w populacjach ludzkich oraz nie rozumie znaczenia metod matematycznych i statystycznych narzędzi informatycznych stosowanych w genetyce populacyjnej człowieka
Ocena 3 (dst): student zna i rozumie w ograniczonym stopniu zaawansowane zjawiska i procesy genetyczne w populacjach ludzkich oraz ich związki z zagadnieniami z zakresu zaawansowanej szczegółowej wiedzy biologicznej; w ograniczonym stopniu opiera się na podstawach empirycznych w interpretacji zjawisk genetycznych w populacjach ludzkich oraz w ograniczonym stopniu rozumie znaczenie metod matematycznych i statystycznych narzędzi informatycznych stosowanych w genetyce populacyjnej człowieka
Ocena 4 (db): student dobrze zna i rozumie zaawansowane zjawiska i procesy genetyczne w populacjach ludzkich oraz ich związki z zagadnieniami z zakresu zaawansowanej szczegółowej wiedzy biologicznej; opiera się na podstawach empirycznych w interpretacji zjawisk genetycznych w populacjach ludzkich oraz dobrze rozumie znaczenie metod matematycznych i statystycznych narzędzi informatycznych stosowanych w genetyce populacyjnej człowieka
Ocena 5 (bdb): student bardzo dobrze zna i rozumie zaawansowane zjawiska i procesy genetyczne w populacjach ludzkich oraz ich związki z zagadnieniami z zakresu zaawansowanej szczegółowej wiedzy biologicznej; opiera się na podstawach empirycznych w interpretacji zjawisk genetycznych w populacjach ludzkich oraz bardzo dobrze rozumie znaczenie metod matematycznych i statystycznych narzędzi informatycznych stosowanych w genetyce populacyjnej człowieka
Umiejętności
Ocena 2 (ndst): student nie potrafi stosować zaawansowanych technik i narzędzi badawczych genetyki populacyjnej człowieka oraz technik informatycznych i statystycznych do opisu zjawisk i analizy danych genetycznych; nie potrafi dokonać krytycznej analizy i selekcji informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych; nie potrafi formułować i testować hipotez związanych z problemami badawczymi w zakresie genetyki populacyjnej człowieka; nie potrafi wykorzystywać literatury z zakresu genetyki populacyjnej człowieka w języku angielskim
Ocena 3 (dst): student nie w pełni potrafi stosować zaawansowane techniki i narzędzia badawcze genetyki populacyjnej człowieka oraz techniki informatyczne i statystyczne do opisu zjawisk i analizy danych genetycznych; w ograniczonym zakresie potrafi wykonać krytyczną analizę i selekcję informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych; formułować i testować hipotezy związane z problemami badawczymi w zakresie genetyki populacyjnej człowieka; wykorzystywać literaturę z zakresu genetyki populacyjnej człowieka w języku angielskim
Ocena 4 (db): student dobrze potrafi stosować zaawansowane techniki i narzędzia badawcze genetyki populacyjnej człowieka oraz techniki informatyczne i statystyczne do opisu zjawisk i analizy danych genetycznych; potrafi dobrze wykonać krytyczną analizę i selekcję informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych; formułować i testować hipotezy związane z problemami badawczymi w zakresie genetyki populacyjnej człowieka; wykorzystywać literaturę z zakresu genetyki populacyjnej człowieka w języku angielskim
Ocena 5 (bdb): student bardzo dobrze potrafi stosować zaawansowane techniki i narzędzia badawcze genetyki populacyjnej człowieka oraz techniki informatyczne i statystyczne do opisu zjawisk i analizy danych genetycznych; potrafi bardzo dobrze wykonać krytyczną analizę i selekcję informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych; formułować i testować hipotezy związane z problemami badawczymi w zakresie genetyki populacyjnej człowieka; wykorzystywać literaturę z zakresu genetyki populacyjnej człowieka w języku angielskim
Kompetencje społeczne
Ocena 2 (ndst): student nie jest gotów do określania priorytetów służących realizacji określonego przez siebie lub innych zadania w zakresie genetyki populacyjnej człowieka; nie jest gotów do poprawnego identyfikowania i rozstrzygania dylematów związanych z genetyką populacyjną człowieka
Ocena 3 (dst): student w ograniczonym stopniu gotów jest do określania priorytetów służących realizacji określonego przez siebie lub innych zadania w zakresie genetyki populacyjnej człowieka; w ograniczonym stopniu gotów jest do poprawnego identyfikowania i rozstrzygania dylematów związanych z genetyką populacyjną człowieka
Ocena 4 (db): student w dobrym stopniu gotów jest do określania priorytetów służących realizacji określonego przez siebie lub innych zadania w zakresie genetyki populacyjnej człowieka; w dobrym stopniu gotów jest do poprawnego identyfikowania i rozstrzygania dylematów związanych z genetyką populacyjną człowieka
Ocena 5 (bdb): student w bardzo dobrym stopniu gotów jest do określania priorytetów służących realizacji określonego przez siebie lub innych zadania w zakresie genetyki populacyjnej człowieka; w bardzo dobrym stopniu gotów jest do poprawnego identyfikowania i rozstrzygania dylematów związanych z genetyką populacyjną człowieka
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: