Biodemografia WB-BI-41-36
Celem przedmiotu jest zaznajomienie studenta z następującą tematyką:
Demografia jako liczbowy opis populacji ludzkich. Rozmieszczenie terytorialne populacji (wielkość populacji w regionach geograficznych i jednostkach politycznych i narodowościowych). Relacje pomiędzy populacja a środowiskiem – gęstość zaludnienia w zależności od warunków ekologicznych, potrzeb i wyposażenia populacji ludzkich. Struktura populacji według płci, wieku i cech szczególnych: roli w gospodarce, wykształcenia, składu etnicznego. Ruch migracyjny: migracje małżeńskie, migracje sezonowe, migracje masowe, ich wpływ na struktury populacji wedle płci, wieku, struktury etnicznej, społecznej i zawodowej. Ruch naturalny: pojęcie reprodukcji, mierniki reprodukcji, analiza tablic wymieralności, analiza cząstkowych współczynników płodności według wieku. Regulacja rozrodu. Przyrost naturalny i metody jego pomiaru. Systemy krzyżowań, ich wpływ na inne mierniki demograficzne. Przejścia epidemiczne i zmiany demograficzne. Prognozy demograficzne, ich metody i interpretacje.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty uczenia się:
Wiedza:
Efekt przedmiotowy 1 – student zna w pogłębionym stopniu i rozumie zaawansowane zjawiska i procesy biodemograficzne oraz ich związki z zagadnieniami z zakresu zaawansowanej szczegółowej wiedzy biologicznej
Efekt przedmiotowy 2 – student opiera się na podstawach empirycznych w interpretacji zjawisk biodemograficznych oraz rozumie w pełni znaczenie metod matematycznych i statystycznych narzędzi informatycznych stosowanych w biodemografii
Efekt przedmiotowy 3 – student zna i rozumie najważniejsze problemy z zakresu biodemografii oraz zna powiązania biodemografii z naukami biologicznymi, innymi dyscyplinami przyrodniczymi i naukami ścisłymi
Efekt przedmiotowy 4 – student zna i rozumie aktualne problemy biodemografii oraz główne tendencje rozwojowe w tej dyscyplinie
Umiejetności:
Efekt przedmiotowy 5 – student potrafi stosować zaawansowane techniki i narzędzia badawcze biodemografii, techniki informatyczne i statystyczne do opisu zjawisk i analizy danych biodemograficznych
Efekt przedmiotowy 6 – student potrafi formułować i testować hipotezy związane z problemami badawczymi w zakresie biodemografii
Efekt przedmiotowy 7 – student potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę, zbierać i interpretować dane empiryczne z różnych źródeł oraz na tej podstawie formułować wnioski w zakresie biodemografii
Efekt przedmiotowy 8 – student potrafi wykorzystywać literaturę z zakresu biodemografii w języku angielskim
Kompetencje społeczne:
Efekt przedmiotowy 9 – student uznaje znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych w zakresie biodemografii, gotów jest do aktualizacji wiedzy w tym zakresie oraz zna jej praktyczne zastosowania
Efekt przedmiotowy 10 – student gotów jest do określania priorytetów służących realizacji określonego przez siebie lub innych zadania w zakresie biodemografii
EP przypisane do wykładów: 1-3, EP przypisane do ćwiczeń 4-10.
Kryteria oceniania
Wiedza
Ocena 2 (ndst): student nie zna i nie rozumie zaawansowanych zjawisk i procesów biodemograficznych oraz ich związków z zagadnieniami z zakresu zaawansowanej szczegółowej wiedzy biologicznej; nie opiera się na podstawach empirycznych w interpretacji zjawisk biodemograficznych oraz nie rozumie znaczenia metod matematycznych i statystycznych narzędzi informatycznych stosowanych w biodemografii; nie zna i nie rozumie najważniejszych problemów z zakresu biodemografii oraz powiązań biodemografii z naukami biologicznymi, innymi dyscyplinami przyrodniczymi i naukami ścisłymi; nie zna i nie rozumie aktualnych problemów biodemografii oraz głównych tendencji rozwojowych w tej dyscyplinie
Ocena 3 (dst): student zna i rozumie w ograniczonym stopniu zaawansowane zjawiska i procesy biodemograficzne oraz ich związki z zagadnieniami z zakresu zaawansowanej szczegółowej wiedzy biologicznej; w ograniczonym stopniu opiera się na podstawach empirycznych w interpretacji zjawisk biodemograficznych oraz w ograniczonym stopniu rozumie znaczenie metod matematycznych i statystycznych narzędzi informatycznych stosowanych w biodemografii; w ograniczonym stopniu zna i rozumie najważniejsze problemy z zakresu biodemografii oraz powiązania biodemografii z naukami biologicznymi, innymi dyscyplinami przyrodniczymi i naukami ścisłymi; w ograniczonym stopniu zna i rozumie aktualne problemy biodemografii oraz główne tendencje rozwojowe w tej dyscyplinie
Ocena 4 (db): student dobrze zna i rozumie zaawansowane zjawiska i procesy biodemograficzne oraz ich związki z zagadnieniami z zakresu zaawansowanej szczegółowej wiedzy biologicznej; opiera się na podstawach empirycznych w interpretacji zjawisk biodemograficznych oraz dobrze rozumie znaczenie metod matematycznych i statystycznych narzędzi informatycznych stosowanych w biodemografii; dobrze zna i rozumie najważniejsze problemy z zakresu biodemografii oraz powiązania biodemografii z naukami biologicznymi, innymi dyscyplinami przyrodniczymi i naukami ścisłymi; dobrze zna i rozumie aktualne problemy biodemografii oraz główne tendencje rozwojowe w tej dyscyplinie
Ocena 5 (bdb): student bardzo dobrze zna i rozumie zaawansowane zjawiska i procesy biodemograficzne oraz ich związki z zagadnieniami z zakresu zaawansowanej szczegółowej wiedzy biologicznej; opiera się na podstawach empirycznych w interpretacji zjawisk biodemograficznych oraz bardzo dobrze rozumie znaczenie metod matematycznych i statystycznych narzędzi informatycznych stosowanych w biodemografii; bardzo dobrze zna i rozumie najważniejsze problemy z zakresu biodemografii oraz powiązania biodemografii z naukami biologicznymi, innymi dyscyplinami przyrodniczymi i naukami ścisłymi; bardzo dobrze zna i rozumie aktualne problemy biodemografii oraz główne tendencje rozwojowe w tej dyscyplinie
Umiejętności
Ocena 2 (ndst): student nie potrafi stosować zaawansowanych technik i narzędzi badawczych biodemografii, technik informatycznych i statystycznych do opisu zjawisk i analizy danych biodemograficznych; formułować i testować hipotez związanych z problemami badawczymi w zakresie biodemografii; wykorzystywać posiadanej wiedzy, zbierać i interpretować danych empirycznych z różnych źródeł oraz na tej podstawie formułować wniosków w zakresie biodemografii; wykorzystywać literatury z zakresu biodemografii w języku angielskim
Ocena 3 (dst): student nie w pełni potrafi stosować zaawansowane techniki i narzędzia badawcze biodemografii, techniki informatyczne i statystyczne do opisu zjawisk i analizy danych biodemograficznych; formułować i testować hipotezy związane z problemami badawczymi w zakresie biodemografii; wykorzystywać posiadaną wiedzę, zbierać i interpretować dane empiryczne z różnych źródeł oraz na tej podstawie formułować wnioski w zakresie biodemografii; wykorzystywać literaturę z zakresu biodemografii w języku angielskim
Ocena 4 (db): student dobrze potrafi stosować zaawansowane techniki i narzędzia badawcze biodemografii, techniki informatyczne i statystyczne do opisu zjawisk i analizy danych biodemograficznych; formułować i testować hipotezy związane z problemami badawczymi w zakresie biodemografii; wykorzystywać posiadaną wiedzę, zbierać i interpretować dane empiryczne z różnych źródeł oraz na tej podstawie formułować wnioski w zakresie biodemografii; wykorzystywać literaturę z zakresu biodemografii w języku angielskim
Ocena 5 (bdb): student bardzo dobrze potrafi stosować zaawansowane techniki i narzędzia badawcze biodemografii, techniki informatyczne i statystyczne do opisu zjawisk i analizy danych biodemograficznych; formułować i testować hipotezy związane z problemami badawczymi w zakresie biodemografii; wykorzystywać posiadaną wiedzę, zbierać i interpretować dane empiryczne z różnych źródeł oraz na tej podstawie formułować wnioski w zakresie biodemografii; wykorzystywać literaturę z zakresu biodemografii w języku angielskim
Kompetencje społeczne
Ocena 2 (ndst): student nie uznaje znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych w zakresie biodemografii, nie jest gotów do aktualizacji wiedzy w tym zakresie oraz nie zna jej praktycznych zastosowań; nie jest gotów do określania priorytetów służących realizacji określonego przez siebie lub innych zadania w zakresie biodemografii
Ocena 3 (dst): student w ograniczonym stopniu uznaje znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych w zakresie biodemografii, gotów jest do aktualizacji wiedzy w tym zakresie oraz zna jej praktyczne zastosowania; w ograniczonym stopniu gotów jest do określania priorytetów służących realizacji określonego przez siebie lub innych zadania w zakresie biodemografii
Ocena 4 (db): student w dobrym stopniu uznaje znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych w zakresie biodemografii, gotów jest do aktualizacji wiedzy w tym zakresie oraz dobrze zna jej praktyczne zastosowania; w dobrym stopniu gotów jest do określania priorytetów służących realizacji określonego przez siebie lub innych zadania w zakresie biodemografii
Ocena 5 (bdb): student w bardzo dobrym stopniu uznaje znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych w zakresie biodemografii, gotów jest do aktualizacji wiedzy w tym zakresie oraz bardzo dobrze zna jej praktyczne zastosowania; w bardzo dobrym stopniu gotów jest do określania priorytetów służących realizacji określonego przez siebie lub innych zadania w zakresie biodemografii
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: