Biologia molekularna w sądownictwie WB-BI-41-33
W trakcie wykładów omawiane są: analizy DNA w postępowaniu dowodowym w botanice sądowej, historia badań DNA w kryminalistyce, definicja materiału dowodowego, postępowanie dowodowe i podstawowe czynności kryminalistyczne na przykładzie spraw sądowych, metody zabezpieczania śladów biologicznych i izolacja DNA u roślin oraz metody zabezpieczania śladów biologicznych i izolacja DNA u zwierząt i ludzi. Ponadto student zapoznaje się z analizą pokrewieństwa i identyfikacją osobniczą organizmów, technikami identyfikacji genetycznej DNA jądrowego i DNA organellowego u roślin, zwierząt i człowieka. Rozpatrywane są badania genetyczne w celu ustalania ojcostwa ze szczegółową analizą baz danych oraz podstawowe zasady sporządzania opinii sądowej.
Ćwiczenia polegają na analizie konkretnych przypadków sądowych tzw. study case. Studenci sami przeprowadzają dochodzenie na podstawie zebranych dowodów molekularnych. Realizowana jest wizyta studyjna w Laboratorium Kryminalistycznym Komendy Miasta Stołecznego Warszawy i/lub w Zakładzie Medycyny Sądowej na WUM, podczas której studenci zapoznają się z praktycznymi czynnościami identyfikacji osobniczej na podstawie zabezpieczonych śladów np. mechanoskopijnych, daktyloskopijnych i molekularnych (DNA).
W cyklu 2021/22_Z:
W trakcie wykładów omawiane są: analizy DNA w postępowaniu dowodowym w botanice sądowej, historia badań DNA w kryminalistyce, definicja materiału dowodowego, postępowanie dowodowe i podstawowe czynności kryminalistyczne na przykładzie spraw sądowych, metody zabezpieczania śladów biologicznych i izolacja DNA u roślin oraz metody zabezpieczania śladów biologicznych i izolacja DNA u zwierząt i ludzi. Ponadto student zapoznaje się z analizą pokrewieństwa i identyfikacją osobniczą organizmów, technikami identyfikacji genetycznej DNA jądrowego i DNA organellowego u roślin, zwierząt i człowieka. Rozpatrywane są badania genetyczne w celu ustalania ojcostwa ze szczegółową analizą baz danych oraz podstawowe zasady sporządzania opinii sądowej. |
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty uczenia się w zakresie wiedzy:
Efekt uczenia się 1: Absolwent zna i rozumie w pogłębionym stopniu zaawansowane zjawiska i procesy biologiczne oraz kluczowe zagadnienia z zakresu zaawansowanej szczegółowej wiedzy z zakresu biologii molekularnej w sądownictwie
Efekt uczenia się 2: zna i rozumie najważniejsze problemy z zakresu różnych działów biologii molekularnej w sądownictwie oraz zna wzajemne powiązania nauk biologicznych z innymi dyscyplinami przyrodniczymi oraz z naukami ścisłymi, np. genetyką i statystyką
Efekt uczenia się 3: zna i rozumie fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji (prawne i etyczne) związane z naukami biologicznymi w sądownictwie, zna formy pozyskiwania funduszy na badania molekularne do celów sądowych i zasady tworzenia ekspertyz sądowych
Efekty uczenia się w zakresie umiejętności:
Efekt uczenia się 4: Absolwent potrafi stosować zaawansowane techniki i narzędzia badawcze biologii molekularnej w sądownictwie, techniki informatyczne i statystyczne do opisu zjawisk i analizy danych w dziedzinie ekspertyz sądowych
Efekt uczenia się 5: potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę, zbierać i interpretować dane empiryczne z różnych źródeł oraz na tej podstawie formułować odpowiednie wnioski w celach sądowych
Efekt uczenia się 6: potrafi przygotować wystąpienia ustne w zakresie prac badawczych biologii molekularnej w sadownictwie z wykorzystaniem różnych środków komunikacji werbalnej
Efekt uczenia się 7: potrafi wykorzystywać literaturę z zakresu biologii molekularnej w sądownictwie w języku angielskim i polskim
Efekty uczenia się w zakresie kompetencji społecznych:
Efekt uczenia się 8: Absolwent jest gotów do prawidłowego identyfikowania i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu początkującego eksperta biologii molekularnej w sądownictwie
Efekt uczenia się 9: jest gotów do wykazania odpowiedzialności za ocenę zagrożeń wynikających ze stosowanych technik badawczych identyfikacji molekularnej organizmów i tworzenia warunków bezpiecznej pracy w laboratorium sądowym o profilu molekularnym
Przedmiotowe efekty uczenia się przypisane do wykładów (1-3, 5, 7).
Przedmiotowe efekty uczenia się przypisane do ćwiczeń (2, 4-9).
ECTS [1 ECTS=30 godzin]
Udział w wykładzie - 15h
Przygotowanie do egzaminu - 30h
Udział w ćwiczeniach - 30h
Przygotowanie do ćwiczeń – 25h
Przygotowanie do kolokwiów - 10h
Konsultacje - 10h
Suma: 120h [120/30 = 4]
Kryteria oceniania
Sposoby weryfikacji efektów uczenia się w zakresie wiedzy:
- pozytywne zaliczenie ćwiczeń (efekty uczenia się 2, 4-9)
- pozytywna ocena z kolokwium (efekty uczenia się 1-3, 5, 7)
Wykład:
Egzamin pisemny z pytaniami otwartymi, testowymi i wielokrotnego wyboru. Obowiązuje następująca skala ocen: 94 – 100% bardzo dobry (5.0), 88 – 93% plus dobry (4.5), 80 – 87% dobry (4.0), 70 – 79% plus dostateczny (3.5), 60 – 69% dostateczny (3.0), poniżej 59,9% niedostateczny (2.0). Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest obecność na zajęciach oraz czynny udział studenta w ćwiczeniach audytoryjnych i wizytach studyjnych.
Metody i kryteria oceniania – ćwiczenia:
Kolokwium podsumowujące z poznanych metod badań w biologii molekularnej w sądownictwie. Student jest zobowiązany wypełniać karty ćwiczeń podczas laboratoriów, a także posiadać umiejętność poszukiwania i dobierania odpowiednich źródeł (artykuły naukowe i źródła elektroniczne, również w języku angielskim). Student powinien zaliczyć zadane prace domowe.
Ćwiczenia:
Ocena zaliczeniowa na podstawie ocen cząstkowych otrzymywanych w trakcie trwania semestru z kolokwiów i aktywności na zajęciach. Ćwiczenia są zaliczane, jeśli student: (i) czynnie uczestniczył w co najmniej 85% zajęć; (ii) pracował na zajęciach w sposób pozwalający pozytywnie ocenić wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne uzyskane w toku zajęć (opisane w sylabusie jako przedmiotowe efekty uczenia się 2, 4-9).
Zakres ocen z kolokwium:
94 - 100% - 5
93 - 88% - 4,5
87 - 80% - 4
79 - 70% - 3,5
69 - 60% - 3
mniej niż 59,9% - 2
Student może mieć 1 nieobecność nieusprawiedliwioną, przy czym obecność podczas wizyt studyjnych jest obowiązkowa.
Na ocenę 2 (ndst.): Absolwent nie zna i nie rozumie podstawowych zjawisk i procesów biologicznych oraz kluczowych zagadnień z zakresu zaawansowanej szczegółowej wiedzy z biologii molekularnej w sądownictwie; nie ma żadnej wiedzy nt. najważniejszych problemów z zakresu różnych działów biologii molekularnej w sądownictwie oraz w ogóle nie zna wzajemnych powiązań nauk biologicznych z innymi dyscyplinami przyrodniczymi oraz z naukami ścisłymi, np. genetyką i statystyką; nie zna i nie rozumie fundamentalnych dylematów (prawnych i etycznych) współczesnej cywilizacji związanych z naukami biologicznymi w sądownictwie, nie zna żadnych form pozyskiwania funduszy na badania molekularne do celów sądowych i nie ma żadnej wiedzy nt. zasad tworzenia ekspertyz sądowych; Absolwent nie potrafi stosować żadnych technik i narzędzi badawczych biologii molekularnej w sądownictwie, ani podstawowych technik informatycznych i statystycznych do opisu zjawisk i analizy danych w dziedzinie ekspertyz sądowych; w ogóle nie potrafi wykorzystywać posiadanej wiedzy, ani zbierać i interpretować danych empirycznych z różnych źródeł, oraz na tej podstawie nie jest w stanie formułować odpowiednich wniosków w celach sądowych; wcale nie potrafi przygotować wystąpienia ustnego w zakresie prac badawczych z biologii molekularnej w sądownictwie z wykorzystaniem różnych środków komunikacji werbalnej, oraz wcale nie potrafi wykorzystywać literatury z zakresu biologii molekularnej w sądownictwie w języku angielskim i polskim; Absolwent w ogóle nie jest gotów do prawidłowego identyfikowania i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu początkującego eksperta biologii molekularnej w sądownictwie, oraz nie wykazuje żadnej odpowiedzialności za ocenę zagrożeń wynikających ze stosowanych technik badawczych do identyfikacji molekularnej organizmów i tworzenia warunków bezpiecznej pracy w laboratorium sądowym o profilu molekularnym.
Na ocenę 3 (dst.): Absolwent na poziomie podstawowym zna i rozumie zaawansowane zjawiska i procesy biologiczne oraz kluczowe zagadnienia z zakresu zaawansowanej szczegółowej wiedzy z biologii molekularnej w sądownictwie; ma podstawową wiedzę nt. najważniejszych problemów z zakresu różnych działów biologii molekularnej w sądownictwie oraz w stopniu podstawowym zna wzajemne powiązania nauk biologicznych z innymi dyscyplinami przyrodniczymi oraz z naukami ścisłymi, np. genetyką i statystyką; w stopniu podstawowym zna i rozumie fundamentalne dylematy (prawne i etyczne) współczesnej cywilizacji związane z naukami biologicznymi w sądownictwie, zna niektóre formy pozyskiwania funduszy na badania molekularne do celów sądowych i ma wąską wiedzę nt. zasad tworzenia ekspertyz sądowych; Absolwent w stopniu podstawowym potrafi stosować techniki informatyczne i statystyczne do opisu zjawisk i analizy danych w dziedzinie ekspertyz sądowych; w stopniu podstawowym potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę, zbierać i interpretować dane empiryczne z różnych źródeł, oraz na tej podstawie jest w stanie formułować odpowiednie wnioski w celach sądowych; w stopniu podstawowym potrafi przygotować wystąpienie ustne w zakresie prac badawczych z biologii molekularnej w sądownictwie z wykorzystaniem różnych środków komunikacji werbalnej, oraz w stopniu podstawowym potrafi wykorzystywać literaturę z zakresu biologii molekularnej w sądownictwie w języku angielskim i polskim; Absolwent częściowo jest gotów do prawidłowego identyfikowania i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu początkującego eksperta biologii molekularnej w sądownictwie, oraz częściowo wykazuje odpowiedzialność za ocenę zagrożeń wynikających ze stosowanych technik badawczych do identyfikacji molekularnej organizmów i tworzenia warunków bezpiecznej pracy w laboratorium sądowym o profilu molekularnym.
Na ocenę 4 (db.): Absolwent na dobrym poziomie zna i rozumie zaawansowane zjawiska i procesy biologiczne oraz kluczowe zagadnienia z zakresu zaawansowanej szczegółowej wiedzy z biologii molekularnej w sądownictwie; ma gruntowną wiedzę nt. najważniejszych problemów z zakresu różnych działów biologii molekularnej w sądownictwie oraz dobrze zna wzajemne powiązania nauk biologicznych z innymi dyscyplinami przyrodniczymi oraz z naukami ścisłymi, np. genetyką i statystyką; w dobrym stopniu zna i rozumie fundamentalne dylematy (prawne i etyczne) współczesnej cywilizacji związane z naukami biologicznymi w sądownictwie, dobrze zna niektóre formy pozyskiwania funduszy na badania molekularne do celów sądowych i ma szeroką wiedzę nt. zasad tworzenia ekspertyz sądowych; Absolwent w dobrym stopniu potrafi stosować techniki informatyczne i statystyczne do opisu zjawisk i analizy danych w dziedzinie ekspertyz sądowych; dobrze potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę, zbierać i interpretować dane empiryczne z różnych źródeł, oraz na tej podstawie jest w stanie formułować odpowiednie wnioski w celach sądowych; potrafi dobrze przygotować wystąpienie ustne w zakresie prac badawczych z biologii molekularnej w sądownictwie z wykorzystaniem różnych środków komunikacji werbalnej, oraz potrafi prawidłowo wykorzystywać literaturę z zakresu biologii molekularnej w sądownictwie w języku angielskim i polskim; Absolwent jest gotów do prawidłowego identyfikowania i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu początkującego eksperta biologii molekularnej w sądownictwie, oraz wykazuje prawidłową odpowiedzialność za ocenę zagrożeń wynikających ze stosowanych technik badawczych do identyfikacji molekularnej organizmów i tworzenia warunków bezpiecznej pracy w laboratorium sądowym o profilu molekularnym.
Na ocenę 5 (bdb.): Absolwent na bardzo dobrym poziomie zna i rozumie zaawansowane zjawiska i procesy biologiczne oraz kluczowe zagadnienia z zakresu zaawansowanej szczegółowej wiedzy z biologii molekularnej w sądownictwie; ma doskonałą wiedzę nt. najważniejszych problemów z zakresu różnych działów biologii molekularnej w sądownictwie oraz bardzo dobrze zna wzajemne powiązania nauk biologicznych z innymi dyscyplinami przyrodniczymi oraz z naukami ścisłymi, np. genetyką i statystyką; bardzo dobrze zna i rozumie fundamentalne dylematy (prawne i etyczne) współczesnej cywilizacji związane z naukami biologicznymi w sądownictwie, bardzo dobrze zna różne formy pozyskiwania funduszy na badania molekularne do celów sądowych i ma bardzo szeroką wiedzę nt. zasad tworzenia ekspertyz sądowych; Absolwent w bardzo dobrym stopniu potrafi stosować techniki informatyczne i statystyczne do opisu zjawisk i analizy danych w dziedzinie ekspertyz sądowych; bardzo dobrze potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę, zbierać i interpretować dane empiryczne z różnych źródeł, oraz na tej podstawie jest w stanie formułować odpowiednie wnioski w celach sądowych; potrafi bardzo dobrze przygotować wystąpienie ustne w zakresie prac badawczych z biologii molekularnej w sądownictwie z wykorzystaniem różnych środków komunikacji werbalnej, oraz potrafi prawidłowo wykorzystywać literaturę z zakresu biologii molekularnej w sądownictwie w języku angielskim i polskim; Absolwent jest gotów do prawidłowego identyfikowania i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu początkującego eksperta biologii molekularnej w sądownictwie, oraz wykazuje bardzo prawidłową odpowiedzialność za ocenę zagrożeń wynikających ze stosowanych technik badawczych do identyfikacji molekularnej organizmów i tworzenia warunków bezpiecznej pracy w laboratorium sądowym o profilu molekularnym.
Literatura
Literatura obowiązkowa:
1. An Introduction to Forensic Genetics. W. Goodwin, A. Linacre, S. Hadi. John Wiley & Sons Ltd., Great Britain, 2007
2. Biologia molekularna w medycynie, pod redakcją J. Bala. PWN SA, Warszawa, 2013
3. Biologia molekularna. Krótkie wykłady. P.C. Turner, A.G. McLennan, A.D. Bates, M.R.H. White. PWN SA, Warszawa, 2012
4. Markery molekularne, historia naturalna i ewolucja. J.C. Avise. WUW, Warszawa, 2008
5. Zastosowanie analiz DNA drewna w postępowaniu karnym. J.A. Nowakowska, T. Pasternak. Wyd. CILP, 2014.
Literatura dodatkowa:
1. Internetowe bazy danych INTERPOL, GeneWatch UK, CODIS
2. Literatura źródłowa, przekazywana podczas zajęć przez prowadzącego.
W cyklu 2021/22_Z:
Literatura obowiązkowa: |
Uwagi
W cyklu 2021/22_Z:
Znajomość zagadnień genetycznych i molekularnych na poziomie licencjatu z biologii. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: