Strategie życiowe organizmów WB-BI-41-29cw
1. Fizjologiczne i endokrynologiczne mechanizmy przystosowania organizmów do środowiska. Interakcje międzygatunkowe. Ewolucyjny wyścig zbrojeń
2. Ewolucja wirulencji u patogenów, pasożytów i parazytoidów. Ekologia behawioralna parazytoidów
3. Strategie życiowe specjalistów i generalistów. Życie w warunkach ekstremalnych. Strategie gatunków inwazyjnych
4. Budżety energetyczne. Strategie ewolucyjnie stabilne. Modelowanie osobnicze. Strategie roślin mięsożernych.
5. Ubarwienie kryptyczne. Mimetyzm i mimikra. Teorie optymalnego żerowania.
6. Rozmnażanie płciowe i bezpłciowe. Koszty i zyski. Wybór siedliska. Terytorializm. Migracje w świecie zwierząt.
7. Zaliczenie ćwiczeń. Graficzne prezentacje na zadane tematy.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty przedmiotowe z zakresu wiedzy:
Efekt przedmiotowy 1. Student w pogłębionym stopniu zna i rozumie zaawansowane zjawiska i procesy biologiczne oraz kluczowe zagadnienia z zakresu zaawansowanej szczegółowej wiedzy dotyczącej strategii życiowych organizmów
Efekt przedmiotowy 2. Student rozumie najważniejsze problemy z zakresu różnych działów biologii oraz zna wzajemne powiązania zagadnień dotyczących strategii życiowych organizmów z naukami przyrodniczymi oraz z naukami ścisłymi.
Efekty przedmiotowe w zakresie umiejętności:
Efekt przedmiotowy 3. Student potrafi formułować i testować hipotezy związane z prostymi problemami badawczymi z zakresu strategii życiowych organizmów, wykazuje umiejętność napisania pracy badawczej w języku polskim
Efekt przedmiotowy 4. Student potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę z zakresu strategii życiowych organizmów, zbierać i interpretować dane empiryczne z różnych źródeł oraz na tej podstawie formułować
odpowiednie wnioski
Efekty kształcenia w zakresie kompetencji społecznych:
Efekt przedmiotowy 5. Student jest gotów do odpowiedniego określenia priorytetów służących realizacji określonego przez siebie lub innych zadania z zakresu strategii życiowych organizmów.
Opis ECTS dla przedmiotu: 3 ECTS [1 ECTS=30h]
aktywność studenta nakład pracy studenta w godz.
udział w wykładach 15
konsultacje 5
czas na przygotowanie do egzaminu 10
udział w ćwiczeniach 15
przygotowanie do ćwiczeń 15
konsultacje 5
czas na przygotowanie prezentacji 25
SUMA GODZIN 30
LICZBA ECTS 90 godz./30 godz. = 3
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Krebs J. R. i Davies N. B. 2001. Wprowadzenie do ekologii behawioralnej. PWN.
2. Krebs C.J. 2011. Ekologia. Eksperymentalna analiza rozmieszczenia i liczebności. Wydawnictwo Naukowe PWN.
3. Weiner J. 2012. Życie i ewolucja biosfery. Wydawnictwo Naukowe PWN.
Literatura uzupełniająca:
1. Edmunds M. Defence in animals. 1974. Longman.
2. Helfman. G. S. 2010. The diversity of fishes. Wiley-Blackwell.
3. Korpikiewicz H. 2011. Biokomunikacja. Jak zwierzęta porozumiewają się ze światem.
Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza
4. Sudnik-Wójcikowska B. i Podbielkowski Z. 2003. Rośliny mięsożerne- zwane też owadożernymi. Multico.
5. Godfray H. C. J. 1994. Parasitoids. Behavioral and Evolutionary Ecology.Princeton Univ. Press.
6. Cymborowski B. 1984. Zegary biologiczne. PWN.
7. Cymborowski B. 1984. Endokrynologia owadów. PWN.
Uwagi
W cyklu 2021/22_Z:
Znajomość podstaw biologii. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: