Hydrobiologia WB-BI-41-06lab
Celem przedmiotu jest wprowadzenie oraz omówienie zakresu badań oraz metod badawczych, którymi zajmuje się hydrobiologia. Student rozumie najważniejsze problemy z zakresu sieci troficznych w biocenozach morskich: fito- i zooplanktonu. Zależności pokarmowe w strefie pelagicznej. Zależności drapieżca-ofiara. Strategie obronne organizmów wodnych. Migracje pionowe oraz strefowość występowania planktonu i nektonu. Sposoby zasiedlania środowiska wodnego oraz strategie rozrodcze organizmów wodnych. Student zdobywa umiejętności wnioskowania na podstawie danych eksperymentalnych dotyczących ekologii i strategii życiowych organizmów wodnych oraz jest gotów do odpowiedniego określenia priorytetów służących realizacji określonego przez siebie lub innych zadania.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty przedmiotowe z zakresu wiedzy:
Efekt przedmiotowy 1. Student zna w pogłębionym stopniu zaawansowane zjawiska i procesy biologiczne oraz kluczowe zagadnienia z zakresu zaawansowanej szczegółowej wiedzy hydrobiologicznej. Zna typy wód na kuli ziemskiej oraz zespoły ekologiczne wód słodkich i morskich, rozumie metody badawcze w hydrobiologii:
Efekt przedmiotowy 2. Student zna i rozumie najważniejsze problemy z zakresu różnych działów biologii oraz zna wzajemne powiązania nauk biologicznych z innymi dyscyplinami przyrodniczymi oraz z naukami ścisłymi. Formułuje procesy rządzące biocenozami wodnymi, rozróżnia faunę i florę słodko- i słonowodną:
Efekty przedmiotowe z zakresu umiejętności:
Efekt przedmiotowy 3. Student potrafi stosować narzędzia badawcze hydrobiologii.
Efekt przedmiotowy 4. Student formułuje wnioski na podstawie danych eksperymentalnych dotyczących ekologii i strategii życiowych organizmów wodnych.
Efekty przedmiotowe z zakresu kompetencji:
Efekt przedmiotowy 5. Student jest gotów do odpowiedniego określenia priorytetów służących realizacji określonego przez siebie lub innych zadania. Potrafi ocenić warunki eksperymentalne oraz współdziałać i pracować w grupie.
Kryteria oceniania
Efekt kształcenia BI2_U01 potrafi stosować narzędzia badawcze hydrobiologii:
- na ocenę 2 (ndst.): nie umie dobrać odpowiednich narzędzi eksperymentalnych do wykonywanych zadań badawczych;
- na ocenę 3 (dst.): umie dobrać kilka narzędzi eksperymentalnych do wykonywanych zadań badawczych;
- na ocenę 4 (db.): umie dobrać większość narzędzi eksperymentalnych do wykonywanych zadań badawczych;
- na ocenę 5 (bdb.): umie poprawnie dobrać i zastosować narzędzia eksperymentalne do wykonywanych zadań
badawczych;
Efekt kształcenia BI2_U04 formułuje wnioski na podstawie danych eksperymentalnych dotyczących ekologii i strategii
życiowych organizmów wodnych:
- na ocenę 2 (ndst.): nie umie sformułować wniosków na podstawie danych uzyskanych z eksperymentów laboratoryjnych
mimo pomocy prowadzącego;
- na ocenę 3 (dst.): umie sformułować wnioski na podstawie danych eksperymentalnych z pomocą uwag prowadzącego;
- na ocenę 4 (db.): umie poprawnie sformułować większość wniosków na podstawie danych eksperymentalnych;
- na ocenę 5 (bdb.): umie poprawnie zinterpretować wyniki i sformułować wnioski na podstawie danych eksperymentalnych.
Efekt kształcenia BI2_K05 jest gotów do odpowiedniego określenia priorytetów służących realizacji określonego przez siebie
lub innych zadania. Potrafi ocenić warunki eksperymentalne oraz współdziałać i pracować w grupie:
- na ocenę 2 (ndst.): nie umie pracować w grupie i nie wykazuje zainteresowania wspólnym dla grupy tematem badawczym;
- na ocenę 3 (dst.): częściowo umie pracować w grupie, z błędami wykonuje przydzielone mu zadanie badawcze;
- na ocenę 4 (db.): umie pracować w grupie, poprawnie wykonuje przydzielone mu zadanie badawcze;
- na ocenę 5 (bdb.): wykazuje wiodąca rolę w grupie w realizowaniu przydzielonych zadań badawczych.
Ocena z ćwiczeń:
Ocena końcowa z laboratoriów jest zależna od średniej uzyskanej z kolokwium oraz z prezentacji z wykonanych samodzielnie eksperymentów laboratoryjnych.
Punktacja kolokwiów:
95-100% - 5
81-94% - 4,5
71-80% - 4
66-70% - 3,5
55-65% - 3
0-54% - 2
Student jest zobowiązany wypełniać karty pracy, a także posiadać umiejętność poszukiwania i dobierania odpowiednich źródeł (artykuły naukowe i źródła elektroniczne, również w języku angielskim). Student może mieć
2 nieobecności nieusprawiedliwione.
Uwagi
W cyklu 2021/22_Z:
Wiedza z zakresu botaniki i zoologii. Rozumienie podstawowych pojęć i mechanizmów w ekologii. |
W cyklu 2022/23_Z:
Wiedza z zakresu botaniki i zoologii. Rozumienie podstawowych pojęć i mechanizmów w ekologii. |
W cyklu 2023/24_Z:
Wiedza z zakresu botaniki i zoologii. Rozumienie podstawowych pojęć i mechanizmów w ekologii. |
W cyklu 2024/25_Z:
Wiedza z zakresu botaniki i zoologii. Rozumienie podstawowych pojęć i mechanizmów w ekologii. |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: