Bioetyka WB-BI-41-02
Opis przedmiotu: Bioetyka jest dziś najszybciej rozwijającą się dziedziną wiedzy. Upraszczając nieco powiemy, że jest ona refleksją filozoficzną nad zagadnieniami współczesnej biomedycyny a jej głównym zadaniem jest ocena etyczno-prawna podejmowanych decyzji i działań w kwestiach dotyczących życia i zdrowia człowieka. Ze względu na swoją interdyscyplinarność podejmuje ona dialog z wieloma innymi dziedzinami, do których należą m.in. medycyna, biologia, prawo, socjologia, psychologia a nawet nauki lingwistyczne. Stąd ważne jest, aby wiedza na temat bioetyki, w szczególnie jeżeli kierujemy ją do studentów nauk biologicznych, została przedstawiona w sposób usystematyzowany, a prezentowane w jej ramach zagadnienia odzwierciedlały rzeczywiste zapotrzebowanie.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekt przedmiotowy 1. Wiedza: student definiuje podstawowe pojęcia bioetyki, zna jej genezę oraz główne kierunki oraz poszczególne metody. Student posiada wiedzę dotyczącą głównych współczesnych zagadnień bioetycznych.
EP 2. Umiejętności i kompetencje: Student potrafi uzasadnić konieczność odwoływania się do bioetyki i jej zastosowania w naukach biologicznych. Zgodnie z posiadaną wiedzą umie przewidywać konsekwencje podejmowania decyzji w obszarze biomedycyny. Student ugruntowuje racjonalne podejście do zagadnień bioetycznych i pogłębia wrażliwość moralną dot. zagadnień kontrowersyjnych, a także samodzielnie potrafi ocenić różne zagadnienia bioetyczne.
EP3. Kompetencje: student potrafi określić i uzasadnić swoje stanowisko bioetyczne oraz posiada narzędzia, którymi posługuje się we współczesnym dyskursie bioetycznym. Jest przygotowany merytoryczne do etycznej oceny działań w obszarze biomedycyny.
Opis ECTS:
- wykłady 30h
- przygotowanie do egzaminu 30h
Razem 60h/30=2 ECTS
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny (90 minut). Skala ocen od 2 do 5.
Skala ocen:
100-94% - 5
93-88% - 4,5
87-80% - 4
79-70% - 3,4
69-60% - 3
59 i mniej - 2
Po każdym wykładzie będą podane pytania dotyczące treści wykładu (1-4, w sumie około 30). Na egzaminie student dostanie kartkę z trzema losowo wybranymi pytaniami z tego zestawu (inne dla każdego studenta), na które powinien odpowiedzieć, pisząc krótki esej (0.5 – 1 strony odpowiedzi na każde pytanie). Każda odpowiedź będzie punktowana w skali 0-10 punktów. Suma punktów będzie podstawą oceny końcowej. Egzamin poprawkowy będzie miał tą samą formę.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Bioetyka. Weronika Chańska, Joanna Różyńska (red.), Wyd. Wolters Kluwer, Warszawa 2013
2. Edmund Kowalski, Osoba i bioetyka, Kraków 2009
3. W. Bołoz, Bioetyka i prawa człowieka, Wyd. UKSW, Warszawa 2007
4. Badania na embrionami ludzkimi w świetle etyki i prawa, Ewa Podrez, Tomasz Stawecki (red.), Wyd. UW, Warszawa 2012
5. Casare Guerreschi, Nowe uzależnienia, Wyd. Salwator, Kraków 2010
6. Badania naukowe z udziałem ludzi w biomedycynie. Standardy międzynarodowe, Joanna Różyńska, Marcin Waligóra (red.), Wyd. Wolters Kluwer, Warszawa 2012
7. Włodzimierz Galewicz, Antologia bioetyki t. 1 Wokół śmierci i umierania, Wyd. Universitas, Kraków 2009
8. Maria Nowacka, Etyka a transplantacje, Wyd. PWN, Warszawa 2003
Literatura uzupełniająca:
1. Maja Grzymkowska, Standardy bioetyczne w prawie europejskim, Wyd. Wolters Kluwer, Warszawa 2009
2. R. Otowicz Etyka życia, Wyd. WAM, Kraków 1998
3. Włodzimierz Galewicz, Antologia bioetyki t. 2 Początki życia ludzkiego, Wyd. Universitas, Kraków 2010
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: