Metodologia nauk przyrodniczych WB-BI-36-21
Celem przedmiotu jest przybliżenie wiedzy na temat metodyki badań w naukach przyrodniczych i prezentacji wyników badań w formie publikacji naukowej. W ramach przedmiotu poruszane będą tematy dotyczące metod poznania i wyjaśniania naukowego, weryfikacji twierdzeń naukowych, ogólnych zasad projektowania i przeprowadzania badań w naukach przyrodniczych, etyki i odpowiedzialności w badaniach naukowych, prezentowania wyników badań przyrodniczych.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021/22_L: | W cyklu 2023/24_L: | W cyklu 2020/21_L: | W cyklu 2022/23_L: |
Efekty kształcenia
Przedmiotowe efekty uczenia się w obszarze wiedzy:
Efekt przedmiotowy 1. Student rozumie, że nasza wiedza o zjawiskach i procesach przyrodniczych jest wynikiem przeprowadzonych badań i ich interpretacji oraz że podlega nieustannej weryfikacji.
Efekt przedmiotowy 2. Student zna i rozumie znaczenie metod matematycznych i statystycznych w ocenie i interpretacji wyników badań.
Efekt przedmiotowy 3. Student zna i rozumie problematykę z różnych działów biologii oraz z zakresu matematyki, fizyki i chemii niezbędną dla zrozumienia podstawowych metod badawczych, stosowanych w naukach przyrodniczych.
Efekt przedmiotowy 4. Student posiada znajomość rozwoju metod badawczych, stosowanych w biologii i naukach pokrewnych.
Przedmiotowe efekty uczenia się w obszarze umiejętności:
Efekt przedmiotowy 5. Student potrafi w publikacjach naukowych (zarówno napisanych po polsku, jak i po angielsku) znaleźć informacje niezbędne do stawiania pytań badawczych, formułowania hipotez oraz planowania badań i analizowania ich wyników.
Efekt przedmiotowy 6. Student potrafi poprawnie wnioskować na podstawie posiadanych danych.
Efekt przedmiotowy 7. Student potrafi komunikować swoje plany badawcze i wyniki badań oraz dyskutować o nich z użyciem specjalistycznej terminologii.
ECTS [1 ECTS = 30 godz.]: udział w wykładach - 30 godz., przygotowanie do zajęć - 15 godz. , przygotowanie do egzaminu - 15 godz., suma godzin: 60 [60/30=2], liczba ECTS: 2.
Kryteria oceniania
Ocena końcowa z wykładów:
Egzamin (test - pytania zamknięte i otwarte):
91-100% 5
81-90% 4,5
71-80% 4
61-70% 3,5
51-60% 3
mniej niż 50,9% 2
Wiedza (Efekty uczenia się 1-4):
- na ocenę 2 (ndst.): student nie rozumie podstawowych zagadnień i metod z zakresu metodologii nauk przyrodniczych, nie ma wiedzy na temat metod interpretacji zjawisk i procesów biologicznych w oparciu o metodologię nauk przyrodniczych, nie rozumie problematyki przedmiotu i powiązań przedmiotu z innymi dyscyplinami przyrodniczymi, niezbędnych dla zrozumienia podstawowych zjawisk i procesów przyrodniczych, nie ma wiedzy w zakresie najważniejszych problemów różnych działów metodologii nauk przyrodniczych oraz nie zna ich powiązań z innymi dyscyplinami przyrodniczymi.
- na ocenę 3 (dst.): student w podstawowym stopniu rozumie podstawowe zagadnienia i metody z zakresu metodologii nauk przyrodniczych, ma wystarczjącą wiedzę na temat metod interpretacji zjawisk i procesów biologicznych w oparciu o metodologię nauk przyrodniczych, wystarczająco rozumie podstawy problematyki przedmiotu i powiązań przedmiotu z innymi dyscyplinami przyrodniczymi niezbędnymi dla zrozumienia podstawowych zjawisk i procesów przyrodniczych, ma ograniczoną wiedzę w zakresie najważniejszych problemów różnych działów metodologii nauk przyrodniczych oraz znajomość ich powiązań z innymi dyscyplinami przyrodniczymi
- na ocenę 4 (db.): student w dobrym stopniu rozumie podstawowe zagadnienia i metody z zakresu metodologii nauk przyrodniczych, ma dobrą wiedzę na temat metod interpretacji zjawisk i procesów biologicznych w oparciu o metodologię nauk przyrodniczych, dobrze rozumie podstawy problematyki przedmiotu i powiązań przedmiotu z innymi dyscyplinami przyrodniczymi niezbędnymi dla zrozumienia podstawowych zjawisk i procesów przyrodniczych, ma niemałą wiedzę w zakresie najważniejszych problemów różnych działów metodologii nauk przyrodniczych oraz znajomość ich powiązań z innymi dyscyplinami przyrodniczymi
- na ocenę 5 (bdb.): student doskonale rozumie podstawowe zagadnienia i metody z zakresu metodologii nauk przyrodniczych, ma szeroką wiedzę na temat metod interpretacji zjawisk i procesów biologicznych w oparciu o metodologię nauk przyrodniczych, bardzo dobrze rozumie podstawy problematyki przedmiotu i powiązań przedmiotu z innymi dyscyplinami przyrodniczymi niezbędnymi dla zrozumienia podstawowych zjawisk i procesów przyrodniczych, ma szeroką wiedzę w zakresie najważniejszych problemów różnych działów metodologii nauk przyrodniczych oraz znajomość ich powiązań z innymi dyscyplinami przyrodniczymi
Umiejętności (Efekty uczenia się 5-7):
- na ocenę 2 (ndst.): student niewłaściwie dobiera źródła i informacje zapoznając się z literaturą w języku polskim i angielskim na tematy związane z metodologią nauk przyrodniczych, nie wykazuje umiejętności poprawnego wnioskowania na podstawie danych pochodzących z różnych źródeł, nie stosuje języka naukowego ani specjalistycznej terminologii podczas dyskusji na tematy poruszane na zajęciach.
- na ocenę 3 (dst.): student wystarczjąco dobrze dobiera źródła i informacje zapoznając się z literaturą w języku polskim i angielskim na tematy związane z metodologią nauk przyrodniczych, wykazuje podstawowe umiejętności poprawnego wnioskowania na podstawie danych pochodzących z różnych źródeł, w zadawalającym stopniu stosuje język naukowy z użyciem specjalistycznej terminologii podczas dyskusji na tematy poruszane na zajęciach.
- na ocenę 4 (db.): student dobrze dobiera źródła i informacje zapoznając się z literaturą w języku polskim i angielskim na tematy związane z metodologią nauk przyrodniczych, wykazuje niemałe umiejętności poprawnego wnioskowania na podstawie danych pochodzących z różnych źródeł, w dobrym stopniu stosuje język naukowy z użyciem specjalistycznej terminologii podczas dyskusji na tematy poruszane na zajęciach.
- na ocenę 5 (bdb.): student doskonale dobiera źródła i informacje zapoznając się z literaturą w języku polskim i angielskim na tematy związane z metodologią nauk przyrodniczych, wykazuje duże umiejętności poprawnego wnioskowania na podstawie danych pochodzących z różnych źródeł, swobodnie posługuje się językiem naukowym z użyciem specjalistycznej terminologii podczas dyskusji na tematy poruszane na zajęciach.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
Literatura obowiązkowa:
1. Weiner J., Technika pisania i prezentowania przyrodniczych prac naukowych, Wydawnictwo Naukowe PWN 2018.
Literatura uzupełniająca:
1. Hajduk Z. Metodologia nauk przyrodniczych. Redakcja Wydawnictw KUL, Lublin 2002.
2. Reinhart A. Statistics done wrong. Random House Lcc US, 2018.
2. Gustavii B., How to write and illustrate a scientific paper, 2nd Edition, Cambridge University Press 2008.
2. Matthews J.R., Bowmen J.M., Matthews R.W., Successful scientific writing. A step-by-step guide for the biological and medical sciences. Cambridge University Press 2005.
Uwagi
W cyklu 2021/22_L:
Wykład wprowadzający w zagadnienia metodologii nauk przyrodniczych. Brak wymagań wstępnych. |
W cyklu 2022/23_L:
Wykład wprowadzający w zagadnienia metodologii nauk przyrodniczych. Brak wymagań wstępnych. |
W cyklu 2023/24_L:
Wykład wprowadzający w zagadnienia metodologii nauk przyrodniczych. Brak wymagań wstępnych. |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: