Biologia molekularna WB-BI-35-25
Kurs zajęć z przedmiotu „Biologia molekularna” obejmuje wykłady i ćwiczenia. W ramach wykładów omawiane są podstawowe zagadnienia dotyczące biologii molekularnej. Prezentowane są rodzaje nośników informacji genetycznej, z uwzględnieniem struktury DNA i RNA w genomach mitochondrialnym, chloroplastowym i jądrowym. Omawiane są procesy związane z ekspresją genów (transkrypcja i translacja) ze zwróceniem szczególnej uwagi na czynniki uczestniczące w regulacji tych procesów. Omawiane są sekwencje ruchome, palindromowe, pochodzenie intronów, pseudogenów, poliploidyzacja, duplikacja i powstawanie nowych genów. Mechanizmy naprawcze z uwzględnieniem nowoczesnych metod CRISPR/Cas 9 oraz nowoczesne metody stosowane w inżynierii genetycznej organizmów – tworzenie konstruktów genetycznych, klonowanie, sztuczne chromosomy i edytowanie genomu. Przybliżane są tradycyjne i nowoczesne metody badania genomu. Prezentowane są podstawy i założenia metod diagnostycznych w naukach genetyki populacyjnej i sądowej, w oparciu o analizę polimorficznych markerów molekularnych, m.in. RAPD, RFLP, AFLP i SSR.
W cyklu 2021/22_Z:
Kurs zajęć z przedmiotu „Biologia molekularna” obejmuje wykłady i ćwiczenia. W ramach wykładów omawiane są podstawowe zagadnienia dotyczące biologii molekularnej. Prezentowane są rodzaje nośników informacji genetycznej, z uwzględnieniem struktury DNA i RNA w genomach mitochondrialnym, chloroplastowym i jądrowym. Omawiane są procesy związane z ekspresją genów (transkrypcja i translacja) ze zwróceniem szczególnej uwagi na czynniki uczestniczące w regulacji tych procesów. Omawiane są sekwencje ruchome, palindromowe, pochodzenie intronów, pseudogenów, poliploidyzacja, duplikacja i powstawianie nowych genów. Mechanizmy naprawcze z uwzględnieniem nowoczesnych metod CRISPR/Cas 9 oraz nowoczesne metody stosowane w inżynierii genetycznej organizmów – tworzenie konstruktów genetycznych, klonowanie, sztuczne chromosomy i edytowanie genomu. Przybliżane są tradycyjne i nowoczesne metody badania genomu. Prezentowane są podstawy i założenia metod diagnostycznych w naukach genetyki populacyjnej i sądowej, w oparciu o analizę polimorficznych markerów molekularnych, m.in. RAPD, RFLP, AFLP i SSR. |
W cyklu 2022/23_Z:
Kurs zajęć z przedmiotu „Biologia molekularna” obejmuje wykłady i ćwiczenia. W ramach wykładów omawiane są podstawowe zagadnienia dotyczące biologii molekularnej. Prezentowane są rodzaje nośników informacji genetycznej, z uwzględnieniem struktury DNA i RNA w genomach mitochondrialnym, chloroplastowym i jądrowym. Omawiane są procesy związane z ekspresją genów (transkrypcja i translacja) ze zwróceniem szczególnej uwagi na czynniki uczestniczące w regulacji tych procesów. Omawiane są sekwencje ruchome, palindromowe, pochodzenie intronów, pseudogenów, poliploidyzacja, duplikacja i powstawianie nowych genów. Mechanizmy naprawcze z uwzględnieniem nowoczesnych metod CRISPR/Cas 9 oraz nowoczesne metody stosowane w inżynierii genetycznej organizmów – tworzenie konstruktów genetycznych, klonowanie, sztuczne chromosomy i edytowanie genomu. Przybliżane są tradycyjne i nowoczesne metody badania genomu. Prezentowane są podstawy i założenia metod diagnostycznych w naukach genetyki populacyjnej i sądowej, w oparciu o analizę polimorficznych markerów molekularnych, m.in. RAPD, RFLP, AFLP i SSR. |
W cyklu 2023/24_Z:
Kurs zajęć z przedmiotu „Biologia molekularna” obejmuje wykłady i ćwiczenia. W ramach wykładów omawiane są podstawowe zagadnienia dotyczące biologii molekularnej. Prezentowane są rodzaje nośników informacji genetycznej, z uwzględnieniem struktury DNA i RNA w genomach mitochondrialnym, chloroplastowym i jądrowym. Omawiane są procesy związane z ekspresją genów (transkrypcja i translacja) ze zwróceniem szczególnej uwagi na czynniki uczestniczące w regulacji tych procesów. Omawiane są sekwencje ruchome, palindromowe, pochodzenie intronów, pseudogenów, poliploidyzacja, duplikacja i powstawianie nowych genów. Mechanizmy naprawcze z uwzględnieniem nowoczesnych metod CRISPR/Cas 9 oraz nowoczesne metody stosowane w inżynierii genetycznej organizmów – tworzenie konstruktów genetycznych, klonowanie, sztuczne chromosomy i edytowanie genomu. Przybliżane są tradycyjne i nowoczesne metody badania genomu. Prezentowane są podstawy i założenia metod diagnostycznych w naukach genetyki populacyjnej i sądowej, w oparciu o analizę polimorficznych markerów molekularnych, m.in. RAPD, RFLP, AFLP i SSR. |
W cyklu 2024/25_Z:
Kurs zajęć z przedmiotu „Biologia molekularna” obejmuje wykłady i ćwiczenia. W ramach wykładów omawiane są podstawowe zagadnienia dotyczące biologii molekularnej. Prezentowane są rodzaje nośników informacji genetycznej, z uwzględnieniem struktury DNA i RNA w genomach mitochondrialnym, chloroplastowym i jądrowym. Omawiane są procesy związane z ekspresją genów (transkrypcja i translacja) ze zwróceniem szczególnej uwagi na czynniki uczestniczące w regulacji tych procesów. Omawiane są sekwencje ruchome, palindromowe, pochodzenie intronów, pseudogenów, poliploidyzacja, duplikacja i powstawianie nowych genów. Mechanizmy naprawcze z uwzględnieniem nowoczesnych metod CRISPR/Cas 9 oraz nowoczesne metody stosowane w inżynierii genetycznej organizmów – tworzenie konstruktów genetycznych, klonowanie, sztuczne chromosomy i edytowanie genomu. Przybliżane są tradycyjne i nowoczesne metody badania genomu. Prezentowane są podstawy i założenia metod diagnostycznych w naukach genetyki populacyjnej i sądowej, w oparciu o analizę polimorficznych markerów molekularnych, m.in. RAPD, RFLP, AFLP i SSR. |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty uczenia się w zakresie wiedzy:
Efekt uczenia się 1: Absolwent zna w zaawansowanym stopniu zasady budowy kodu genetycznego, jak również procesy i zjawiska rozwoju i zmienności genetycznej organizmów, dobrze rozumie podstawowe zjawiska i procesy będące u podstaw biologii molekularnej
Efekt uczenia się 2: ma zaawansowaną wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z różnych działów biologii, w tym: genetyki, biologii komórki i biochemii, niezbędnych dla zrozumienia podstawowych zjawisk i procesów przyrodniczych, oraz zna powiązania między ww. naukami i innymi dyscyplinami przyrodniczymi
Efekt uczenia się 3: posiada zaawansowaną wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych związanych z DNA, RNA, aminokwasami, jak również w zakresie terminologii stosowanej w biologii molekularnej, oraz ma znajomość rozwoju tej nauki i stosowanych w niej współcześnie metod badawczych
Efekt przedmiotowy 4: ma wiedzę w zakresie podstawowych technik i narzędzi badawczych przydatnych do poznania struktury i funkcji kwasów nukleinowych i białek, jak również ma wiedzę w zakresie informatyki i statystyki na poziomie umożliwiającym ich wykorzystanie do analizy zjawisk przyrodniczych
Efekt uczenia się 5: rozumie związek między osiągnięciami biologii molekularnej a możliwością jej wykorzystania w życiu społeczno-gospodarczym z uwzględnieniem zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej
Efekt uczenia się 6: zna i rozumie fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji, w tym podstawowe etyczne zasady obowiązujące w pracy zawodowej stosującej narzędzia biologii molekularnej, ma wiedzę nt. podstawowych pojęć i zasad prawa autorskiego dotyczących wybranych aspektów biologii molekularnej i powiązanych z nią nauk.
Efekty uczenia się w zakresie umiejętności:
Efekt uczenia się 7: stosuje podstawowe techniki analiz molekularnych DNA, RNA i białek odpowiednie do badanego genomu pro- lub eukariotycznego i narzędzia umożliwiające przeprowadzenie analiz polimorfizmu na poziomie molekularnym
Efekt uczenia się 8: rozumie literaturę z zakresu biologii w języku polskim; czyta ze zrozumieniem nieskomplikowane teksty naukowe z zakresu biologii molekularnej w języku angielskim
Efekt uczenia się 9: wykorzystuje dostępne źródła informacji, w tym źródła elektroniczne tj. NCBI i PubMed
Efekt uczenia się 10: wykonuje zlecone proste zadania badawcze pod kierunkiem opiekuna naukowego
Efekt uczenia się 11: przeprowadza obserwacje oraz wykonuje w laboratorium proste analizy stosowane w biologii molekularnej, tj. PCR
Efekt uczenia się 12: uczy się samodzielnie w sposób ukierunkowany w zakresie biologii molekularnej organizmów pro- i eukariotycznych
Efekty uczenia się w zakresie kompetencji społecznych:
Efekt uczenia się 13: Absolwent rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie w zakresie biologii molekularnej
Efekt uczenia się 14: potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
Efekt uczenia się 15: prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu biologia molekularnego
Efekt uczenia się 16: jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych; umie postępować w stanach zagrożenia
Przedmiotowe efekty uczenia się przypisane do wykładów (1-6).
Przedmiotowe efekty uczenia się przypisane do ćwiczeń (7-16).
Kryteria oceniania
Wykład:
Obowiązuje następująca skala ocen: 94 – 100% bardzo dobry (5.0), 88 – 93% plus dobry (4.5), 80 – 87% dobry (4.0), 70 – 79% plus dostateczny (3.5), 60 – 69% dostateczny (3.0), poniżej 59,9% niedostateczny (2.0). Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest obecność na zajęciach oraz czynny udział studenta w ćwiczeniach.
Ćwiczenia:
Kolokwia cząstkowe z poznanych metod badań biologii molekularnej. Student jest zobowiązany wypełniać karty ćwiczeń podczas laboratoriów, a także posiadać umiejętność poszukiwania i dobierania odpowiednich źródeł (artykuły naukowe i źródła elektroniczne, również w języku angielskim). Student powinien zaliczyć zadane prace domowe.
Ocena zaliczeniowa na podstawie ocen cząstkowych otrzymywanych w trakcie trwania semestru z kolokwiów i aktywności na zajęciach. Ćwiczenia są zaliczane, jeśli student: (i) czynnie uczestniczył w co najmniej 85% zajęć; (ii) pracował na zajęciach w sposób pozwalający pozytywnie ocenić wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne uzyskane w toku zajęć (opisane w sylabusie jako przedmiotowe efekty uczenia 7-16).
Zakres ocen z kolokwium:
94 - 100% - 5
88 - 93% - 4,5
80 - 87% - 4
70 - 79% - 3,5
60 - 69% - 3
mniej niż 59,9% - 2
Na ocenę 2 (ndst.): Absolwent nie zna w zaawansowanym stopniu zasad budowy kodu genetycznego, jak również procesów i zjawisk rozwoju i zmienności genetycznej organizmów, nie rozumie podstawowych zjawisk i procesów będących u podstaw biologii molekularnej; nie ma zaawansowanej wiedzy w zakresie najważniejszych problemów z różnych działów biologii, w tym: genetyki, biologii komórki i biochemii, niezbędnych dla zrozumienia podstawowych zjawisk i procesów przyrodniczych, oraz nie zna powiązań między ww. naukami i innymi dyscyplinami przyrodniczymi; nie posiada zaawansowanej wiedzy w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych związanych z DNA, RNA, aminokwasami, ani terminologii stosowanej w biologii molekularnej, oraz nie ma znajomości rozwoju tej nauki i stosowanych w niej współcześnie metod badawczych; nie ma żadnej wiedzy w zakresie podstawowych technik i narzędzi badawczych przydatnych do poznania struktury i funkcji kwasów nukleinowych i białek, ani wiedzy w zakresie informatyki i statystyki na poziomie umożliwiającym ich wykorzystanie do analizy zjawisk przyrodniczych; w ogóle nie rozumie związku między osiągnięciami biologii molekularnej a możliwością jej wykorzystania w życiu społeczno-gospodarczym z uwzględnieniem zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej; wcale nie zna i nie rozumie fundamentalnych dylematów współczesnej cywilizacji, w tym podstawowych etycznych zasad obowiązujących w pracy zawodowej stosującej narzędzia biologii molekularnej, nie ma żadnej wiedzy nt. podstawowych pojęć i zasad prawa autorskiego dotyczących wybranych aspektów biologii molekularnej i powiązanych z nią nauk.
Na ocenę 3 (dst.): Absolwent na poziomie podstawowym zna w zaawansowanym stopniu zasady budowy kodu genetycznego, jak również procesy i zjawiska rozwoju i zmienności genetycznej organizmów, na poziomie podstawowym rozumie podstawowe zjawiska i procesy będące u podstaw biologii molekularnej; ma średnio zaawansowaną wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z różnych działów biologii, w tym: genetyki, biologii komórki i biochemii, niezbędnych dla zrozumienia podstawowych zjawisk i procesów przyrodniczych, oraz na poziomie średnim zna powiązania między ww. naukami i innymi dyscyplinami przyrodniczymi; posiada średnio zaawansowaną wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych związanych z DNA, RNA, aminokwasami, jak również w zakresie terminologii stosowanej w biologii molekularnej, oraz ma podstawową znajomość rozwoju tej nauki i stosowanych w niej współcześnie metod badawczych; ma podstawową wiedzę w zakresie podstawowych technik i narzędzi badawczych przydatnych do poznania struktury i funkcji kwasów nukleinowych i białek, jak również podstawową wiedzę w zakresie informatyki i statystyki na poziomie umożliwiającym ich wykorzystanie do analizy zjawisk przyrodniczych; na poziomie podstawowym rozumie związek między osiągnięciami biologii molekularnej a możliwością jej wykorzystania w życiu społeczno-gospodarczym z uwzględnieniem zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej; średnio zna i rozumie fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji, w tym podstawowe etyczne zasady obowiązujące w pracy zawodowej stosującej narzędzia biologii molekularnej, ma średnią wiedzę nt. podstawowych pojęć i zasad prawa autorskiego dotyczących wybranych aspektów biologii molekularnej i powiązanych z nią nauk.
Na ocenę 4 (db.): Absolwent dobrze zna w zaawansowanym stopniu zasady budowy kodu genetycznego, jak również procesy i zjawiska rozwoju i zmienności genetycznej organizmów, dobrze rozumie podstawowe zjawiska i procesy będące u podstaw biologii molekularnej; ma gruntownie zaawansowaną wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z różnych działów biologii, w tym: genetyki, biologii komórki i biochemii, niezbędnych dla zrozumienia podstawowych zjawisk i procesów przyrodniczych, oraz dobrze zna powiązania między ww. naukami i innymi dyscyplinami przyrodniczymi; posiada zaawansowaną wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych związanych z DNA, RNA, aminokwasami, jak również w zakresie terminologii stosowanej w biologii molekularnej, oraz dobrą znajomość rozwoju tej nauki i stosowanych w niej współcześnie metod badawczych; ma dobrą wiedzę w zakresie podstawowych technik i narzędzi badawczych przydatnych do poznania struktury i funkcji kwasów nukleinowych i białek, jak również dobrą wiedzę w zakresie informatyki i statystyki na poziomie umożliwiającym ich wykorzystanie do analizy zjawisk przyrodniczych; dobrze rozumie związek między osiągnięciami biologii molekularnej a możliwością jej wykorzystania w życiu społeczno-gospodarczym z uwzględnieniem zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej;
Na ocenę 5 (bdb.): Absolwent bardzo dobrze zna w zaawansowanym stopniu zasady budowy kodu genetycznego, jak również procesy i zjawiska rozwoju i zmienności genetycznej organizmów, bardzo dobrze rozumie podstawowe zjawiska i procesy będące u podstaw biologii molekularnej; ma bardzo zaawansowaną wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z różnych działów biologii, w tym: genetyki, biologii komórki i biochemii, niezbędnych dla zrozumienia podstawowych zjawisk i procesów przyrodniczych, oraz bardzo dobrze zna powiązania między ww. naukami i innymi dyscyplinami przyrodniczymi; posiada bardzo zaawansowaną wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych związanych z DNA, RNA, aminokwasami, jak również w zakresie terminologii stosowanej w biologii molekularnej, oraz bardzo dobrą znajomość rozwoju tej nauki i stosowanych w niej współcześnie metod badawczych; ma bardzo dobrą wiedzę w zakresie podstawowych technik i narzędzi badawczych przydatnych do poznania struktury i funkcji kwasów nukleinowych i białek, jak również bardzo dobrą wiedzę w zakresie informatyki i statystyki na poziomie umożliwiającym ich wykorzystanie do analizy zjawisk przyrodniczych; bardzo dobrze rozumie związek między osiągnięciami biologii molekularnej a możliwością jej wykorzystania w życiu społeczno-gospodarczym z uwzględnieniem zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej; bardzo dobrze zna i rozumie fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji, w tym podstawowe etyczne zasady obowiązujące w pracy zawodowej stosującej narzędzia biologii molekularnej, ma bardzo dobrą wiedzę nt. podstawowych pojęć i zasad prawa autorskiego dotyczących wybranych aspektów biologii molekularnej i powiązanych z nią nauk.
Literatura
Literatura obowiązkowa:
Biologia molekularna. Krótkie wykłady. P.C. Turner, A.G. McLennan, A.D. Bates, M.R.H. White. PWN SA, Warszawa, 2012
Markery molekularne, historia naturalna i ewolucja. J.C. Avise. WUW, Warszawa, 2008
Biologia molekularna w medycynie, pod redakcją J. Bala. PWN SA, Warszawa, 2013
Podstawy genetyki populacyjnej. D.L. Hartl, A.G. Clark. WUW, Warszawa, 2009
Genetyka. Krótkie wykłady. P.C. Winter, G.I. Hickey, H.L Fletcher. PWN Warszawa, 2004
Literatura uzupełniająca:
Techniki laboratoryjne w biologii molekularnej. A. Lewandowska Ronnegren, MedFarm, Wrocław, 2018
Analiza DNA, Teoria i Praktyka. Praca zbiorowa pod redakcją Ryszarda Słomskiego. Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu 2008.
Introduction to Protein Structure. C. Branden, J. Tooze, Garland Publ.
Materiały źródłowe z PubMed, NCBI oraz publikacje naukowe podane przez Prowadzącą w trakcie zajęć.
W cyklu 2021/22_Z:
Literatura obowiązkowa: |
W cyklu 2022/23_Z:
Literatura obowiązkowa: |
W cyklu 2023/24_Z:
Literatura obowiązkowa: |
W cyklu 2024/25_Z:
Literatura obowiązkowa: |
Uwagi
W cyklu 2021/22_Z:
Podstawowa wiedza z zakresu genetyki ze szkoły średniej. |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: