Antropologia fizyczna WB-BI-24-20lab
Przedmiot obejmuje takie zagadnienia, jak: definicja i typy antropologii, miejsce człowieka w świecie zwierząt, taksonomia prymatów i ich zróżnicowanie, cechy wspólne dla prymatów i człowieka oraz osobliwości naszego gatunku, które wyróżniają go spośród innych naczelnych w zakresie niektórych aspektów genetyki, budowy anatomicznej, morfologii i funkcji. Przedstawione zostaną najnowsze wyniki badań i poglądy na temat ewolucji człowieka, główne etapy antropogenezy i czynniki hominizacji. Scharakteryzowane zostaną międzypopulacyjne różnice w cechach morfologicznych człowieka oraz klasyczne i współczesne poglądy na koncepcję ras ludzkich. Student pozna ponadto główne etapy rozwoju ontogenetycznego człowieka i jego uwarunkowania, zrozumie rolę biologicznego podłoża w kształtowaniu i ewolucji ludzkich zachowań oraz pozna biologiczne skutki przemian kulturowych. W ćwiczeniowej części przedmiotu zademonstrowane zostaną między innymi, cechy somatoskopijne, punkty antropometryczne na kościach i na człowieku żywym, przyrządy pomiarowe i ich prawidłowe użycie oraz metody oceny wieku w chwili śmierci i płci na szkieletach. Student pozna podstawową metodykę badawczą w antropologii i jej zastosowania praktyczne.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2021/22_L: E-Learning | W cyklu 2020/21_L: E-Learning | W cyklu 2019/20_L: E-Learning z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021/22_L: | W cyklu 2023/24_L: | W cyklu 2020/21_L: | W cyklu 2019/20_L: | W cyklu 2022/23_L: |
Efekty kształcenia
Efekty przedmiotowe w zakresie wiedzy:
Efekt przedmiotowy 1. Student rozumie i wymienia podstawowe zjawiska i procesy biologiczne w zakresie antropologii fizycznej
Efekt przedmiotowy 2. Student zna terminologię z zakresu antropologii fizycznej oraz ma znajomość rozwoju tej dyscypliny naukowej
Efekt przedmiotowy 3. Student zna techniki i narzędzia badawcze stosowane w antropologii fizycznej oraz potrafi wykorzystać je do analizy zjawisk z zakresu antropologii fizycznej
Efekty przedmiotowe w zakresie umiejętności:
Efekt przedmiotowy 4. Student podczas zajęć wykorzystuje techniki i przyrządy badawcze stosowane w antropologii fizycznej
Efekt przedmiotowy 5. Student korzysta z literatury z zakresu antropologii fizycznej, zarówno w języku polskim jak i angielskim
Efekt przedmiotowy 6. Student korzysta ze źródeł cyfrowych, zdobywając samodzielnie wiedzę w sposób ukierunkowany
Efekt przedmiotowy 7. Student bierze udział w dyskusji stosując terminologię naukową
Efekty kształcenia w zakresie kompetencji społecznych:
Efekt przedmiotowy 8. Student umie pracować w grupie, dostosowując się do pełnienia różnych ról
Efekt przedmiotowy 9. Student poznaje problematykę związaną z wykonywaniem zawodu
Efekt przedmiotowy 10. Student widzi potrzebę podnoszenia swoich kompetencji, zarówno osobistych jak i zawodowych
Przedmiotowe efekty przedmiotowe przypisane do wykładów (1-3).
Przedmiotowe efekty przedmiotowe przypisane do laboratoriów (4-10).
Kryteria oceniania
Ocena z laboratoriów:
Ocena końcowa z laboratoriów jest zależna od średniej uzyskanej na kolokwiach:
- Kolokwium 1 – pisemne. Kolokwium polega na opisaniu punktów antropologicznych na rysunkach.
- Kolokwium 2 - praktyczne. Kolokwium polega na prawidłowym dokonaniu pomiarów antropologicznych.
- Kolokwium 3 – praktyczne. Kolokwium polega na prawidłowym dokonaniu oceny materiałów kostnych.
Punktacja kolokwiów:
100-94% - 5
93-88% - 4,5
87-80& - 4
79-70% - 3,4
69-60% - 3
59 i mniej - 2
Student jest zobowiązany wypełniać zeszyt ćwiczeń podczas laboratoriów, a także posiadać umiejętność poszukiwania i dobierania odpowiednich źródeł (artykuły naukowe i źródła elektroniczne, również w języku angielskim). Student może mieć 2 nieobecności nieusprawiedliwione (2x1,5h).
Wiedza:
Na ocenę 2 (ndst.): student nie rozumie i nie wymienia podstawowych zjawisk i procesów biologicznych w zakresie antropologii fizycznej, nie objaśnia terminologii stosowanej na zajęciach, nie zna technik i narzędzi badawczych stosowanych w antropologii fizycznej oraz nie potrafi wykorzystać ich do analizy zjawisk z zakresu antropologii fizycznej
Na ocenę 3 (dst.): student na poziomie podstawowym rozumie i wymienia podstawowe zjawiska i procesy biologiczne w zakresie antropologii fizycznej, na podstawowym poziomie objaśnia terminologię stosowaną na zajęciach, na podstawowym poziomie zna techniki i narzędzia badawcze stosowane w antropologii fizycznej oraz na podstawowym poziomie potrafi wykorzystać je do analizy zjawisk z zakresu antropologii fizycznej
Na ocenę 4 (db.): student na dobrym poziomie rozumie i wymienia podstawowe zjawiska i procesy biologiczne w zakresie antropologii fizycznej, na dobrym poziomie objaśnia terminologię stosowaną na zajęciach, na dobrym poziomie zna techniki i narzędzia badawcze stosowane w antropologii fizycznej oraz potrafi wykorzystać je do analizy zjawisk z zakresu antropologii fizycznej
Na ocenę 5 (bdb.): student na bardzo dobrym poziomie rozumie i wymienia podstawowe zjawiska i procesy biologiczne w zakresie antropologii fizycznej, na bardzo dobrym poziomie objaśnia terminologię stosowaną na zajęciach, na bardzo dobrym poziomie zna techniki i narzędzia badawcze stosowane w antropologii fizycznej oraz potrafi wykorzystać je do analizy zjawisk z zakresu antropologii fizycznej
Umiejętności:
Na ocenę 2 (ndst.) student nie wykorzystuje technik i przyrządów badawczych stosowanych w antropologii fizycznej, nie korzysta z literatury z zakresu antropologii fizycznej, nie korzysta ze źródeł cyfrowych, nie zdobywa samodzielnie wiedzy, nie bierze udziału w dyskusji i/lub nie stosuje terminologii naukowej
Na ocenę 3 (dst.) student na poziomie dostatecznym wykorzystuje techniki i przyrządy badawcze stosowane w antropologii fizycznej, na poziomie dostatecznym korzysta z literatury z zakresu antropologii fizycznej, na poziomie dostatecznym korzysta ze źródeł cyfrowych i zdobywa samodzielnie podstawową wiedzę, na poziomie podstawowym bierze udziału w dyskusji, stosuje podstawową terminologię naukową
Na ocenę 4 (db.) student na dobrym poziomie wykorzystuje techniki i przyrządy badawcze stosowane w antropologii fizycznej, na dobrym poziomie korzysta z literatury z zakresu antropologii fizycznej, na dobrym poziomie korzysta ze źródeł cyfrowych i zdobywa samodzielnie bardziej zaawansowaną wiedzę, na dobrym poziomie bierze udziału w dyskusji, stosuje poprawną terminologię naukową
Na ocenę 5 (bdb.) student na bardzo dobrym poziomie wykorzystuje techniki i przyrządy badawcze stosowane w antropologii fizycznej, na bardzo dobrym poziomie korzysta z literatury z zakresu antropologii fizycznej, na bardzo dobrym poziomie korzysta ze źródeł cyfrowych i zdobywa samodzielnie zaawansowaną wiedzę, na dobrym poziomie bierze udziału w dyskusji, stosuje zaawansowaną terminologię naukową
Kompetencje społeczne:
Na ocenę 2 (ndst.) student nie potrafi pracować w grupie i/lub nie dostosowuje się do różnych ról w grupie, student nie zapoznaje się z problematyką związaną z wykonywaniem zawodu, student nie widzi potrzeby podnoszenia kompetencji
Na ocenę 3 (dst.) student na podstawowym poziomie potrafi pracować w grupie i dostosowuje się do różnych ról w grupie, student na podstawowym poziomie zapoznaje się z problematyką związaną z wykonywaniem zawodu, student na podstawowym poziomie widzi potrzeby podnoszenia kompetencji
Na ocenę 4 (db.) student na dobrym poziomie potrafi pracować w grupie i dobrze dostosowuje się do różnych ról w grupie, student na podstawowym dobrym zapoznaje się z problematyką związaną z wykonywaniem zawodu, student na podstawowym dobrym widzi potrzeby podnoszenia kompetencji, zarówno osobistych jak i zawodowych
Na ocenę 5 (bdb.) student doskonale potrafi pracować w grupie i bardzo dobrze dostosowuje się do różnych ról w grupie, student na bardzo dobrze zapoznaje się z problematyką związaną z wykonywaniem zawodu, student na doskonale widzi potrzeby podnoszenia kompetencji, zarówno osobistych jak i zawodowych
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: