Flora i fauna Mazowsza - zajęcia w terenie WB-BI-24-19
Zakres tematów:
Wprowadzenie do ćwiczeń. Omówienie spraw organizacyjnych.
Flora grądu wysokiego i niskiego, oraz łęgu wiązowo-jesionowego. Aspekt wiosenny w grądzie.
Toposekwencja siedlisk leśnych i zbiorowisk roślinnych na tarasach skarpy wiślanej.
Antropogeniczne i naturalne przemiany roślinności – przykłady procesów ekologicznych w zbiorowiskach leśnych.
Flora łąk świeżych i wilgotnych, olsów i łęgów, oraz borów w Puszczy Kampinoskiej.
Zróżnicowanie siedlisk i zbiorowisk roślinnych Puszczy Kampinoskiej.
Przykłady działań ochronnych prowadzonych w Kampinoskim Parku Narodowym
Flora łąk świeżych w okolicy rezerwatu przyrody Jezioro Kiełpińskie.
Fauna bezkręgowców i kręgowców siedlisk leśnych Puszczy Kampinoskiej, Lasu Młocińskiego i miejskich parków.
Zmiany wybiórczości siedliskowej dzika i innych ssaków jako przykład synurbizacji i synantropizacji.
Fauna międzywala Wisły w sąsiedztwie Warszawy.
Zwierzęta wodne i nadwone środkowej Wisły.
Znaczenie siedlisk leśnych w funkcjonowaniu korytarza dyspersji zwierząt doliny Wisły.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2020/21_L: E-Learning | W cyklu 2019/20_L: E-Learning z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Przedmiotowe efekty uczenia się w obszarze Wiedzy:
Efekt przedmiotowy 1. Student rozumie podstawowe zjawiska i procesy kształtujące bogactwo gatunkowe flory i fauny w warunkach Niziny Mazowieckiej, ma wiedzę w zakresie zróżnicowania flory i fauny Mazowsza.
Efekt przedmiotowy 2. Student rozumie związki między różnorodnością gatunkową flory i fauny Mazowsza a możliwościami zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej.
Przedmiotowe efekty uczenia się w obszarze Umiejętności:
Efekt przedmiotowy 3. Student stosuje narzędzia badawcze pomocne w określaniu zróżnicowania roślin i zwierząt.
Efekt przedmiotowy 4. Student umie korzystać z fachowej literatury przyrodniczej dotyczącej zróżnicowania biologicznego flory i fauny, znajdując informacje niezbędne w identyfikacji roślin i zwierząt.
Efekt przedmiotowy 5. Student potrafi planować i organizować pracę indywidualną oraz współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role a także wykonać zlecone zadania poznawcze.
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania:
Ocena zależy od aktywności w poszukiwaniu i poznawaniu napotkanych w trakcie ćwiczeń gatunków flory i fauny, poprawnego oznaczania roślin i zwierząt, oraz od obecności na zajęciach.
Przyjmuje się, że student na ocenę:
3,0 - potrafi zidentyfikować i nazwać ok. 50-60% gatunków roślin naczyniowych i zwierząt kręgowych (oraz pospolitszych bezkręgowców) spotkanych w różnych siedliskach przyrodniczych w czasie zajęć terenowych.
3,5 - potrafi zidentyfikować i nazwać ok. 61-70% gatunków roślin naczyniowych i zwierząt kręgowych (oraz pospolitszych bezkręgowców) spotkanych w różnych siedliskach przyrodniczych w czasie zajęć terenowych.
4,0 - potrafi zidentyfikować i nazwać ok. 71-80% gatunków roślin naczyniowych i zwierząt kręgowych (oraz pospolitszych bezkręgowców) spotkanych w różnych siedliskach przyrodniczych w czasie zajęć terenowych.
4,5 - potrafi zidentyfikować i nazwać ok. 81-90% gatunków roślin naczyniowych i zwierząt kręgowych (oraz pospolitszych bezkręgowców) spotkanych w różnych siedliskach przyrodniczych w czasie zajęć terenowych.
5,0 - potrafi zidentyfikować i nazwać ok. 91-100% gatunków roślin naczyniowych i zwierząt kręgowych (oraz pospolitszych bezkręgowców) spotkanych w różnych siedliskach przyrodniczych w czasie zajęć terenowych.
Student w zakresie Wiedzy (Efekty przedmiotowe 1, 2):
- na ocenę ndst. (2): nie rozumie podstawowych zjawisk i procesów kształtujących bogactwo gatunkowe flory i fauny w warunkach Niziny Mazowieckiej, nie rozumie związków między różnorodnością gatunkową flory i fauny Mazowsza a możliwościami zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej, nie posiada wiedzy w zakresie zróżnicowania flory i fauny Mazowsza.
- na ocenę dst. (3): w ograniczonym stopniu rozumie podstawowe zjawiska i procesy kształtujące bogactwo gatunkowe flory i fauny w warunkach Niziny Mazowieckiej oraz związki między różnorodnością gatunkową flory i fauny Mazowsza a możliwościami zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej, posiada ograniczoną wiedzę w zakresie zróżnicowania flory i fauny Mazowsza.
- na ocenę db. (4): w dobrym stopniu rozumie podstawowe zjawiska i procesy kształtujące bogactwo gatunkowe flory i fauny w warunkach Niziny Mazowieckiej oraz związki między różnorodnością gatunkową flory i fauny Mazowsza a możliwościami zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej, posiada niepełną wiedzę w zakresie zróżnicowania flory i fauny Mazowsza.
- na ocenę bdb. (5): w bardzo dobrym stopniu rozumie podstawowe zjawiska i procesy kształtujące bogactwo gatunkowe flory i fauny w warunkach Niziny Mazowieckiej oraz związki między różnorodnością gatunkową flory i fauny Mazowsza a możliwościami zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej, posiada obszerną wiedzę w zakresie zróżnicowania flory i fauny Mazowsza.
Student w zakresie Umiejętności (Efekty przedmiotowe 3, 4, 5):
- na ocenę ndst. (2): nie potrafi korzystać z fachowej literatury przyrodniczej i narzędzi badawczych w celu identyfikacji gatunków flory i fauny poznawanego obiektu przyrodniczego, nie potrafi planować i organizować pracy indywidualnej jak również współdziałać i pracować w grupie, a także nie potrafi wykonywać zleconych zadań poznawczych.
- na ocenę dst. (3): w ograniczonym stopniu potrafi korzystać z fachowej literatury przyrodniczej i narzędzi badawczych w celu identyfikacji gatunków flory i fauny poznawanego obiektu przyrodniczego, w ograniczonym stopniu potrafi planować i organizować pracę indywidualną jak również współdziałać i pracować w grupie, a także w ograniczonym stopniu potrafi wykonywać zlecone zadania poznawcze.
- na ocenę db. (4): w dobrym stopniu potrafi korzystać z fachowej literatury przyrodniczej i narzędzi badawczych w celu identyfikacji gatunków flory i fauny poznawanego obiektu przyrodniczego, w dobrym stopniu potrafi planować i organizować pracę indywidualną jak również współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role, a także w dobrym stopniu potrafi wykonywać zlecone zadania poznawcze.
- na ocenę bdb. (5): w pełni potrafi korzystać z fachowej literatury przyrodniczej i narzędzi badawczych w celu identyfikacji gatunków flory i fauny poznawanego obiektu przyrodniczego, bardzo dobrze planuje i organizuje pracę indywidualną jak również współdziała i pracuje w grupie, przyjmując w niej różne role, a także bardzo dobrze potrafi wykonywać zlecone zadania poznawcze.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
Literatura obowiązkowa:
Andrzejewska A., Ferchmin M., Kębłowska A., Otręba A. 2010. Charakterystyka geobotaniczna Puszczy Kampinoskiej. W: Obidziński A. (red.), Z Mazowsza na Polesie i Wileńszczyznę. Zróżnicowanie i ochrona szaty roślinnej pogranicza Europy Środkowej i Północno-Wschodniej. Monografia sesji terenowych LV Zjazdu Polskiego Towarzystwa Botanicznego Planta in vivo, in vitro et in silico. Warszawa 6-12 wrzesień 2010, pp. 41-56.
Brtek L. i in. 1993. Świat zwierząt. Multico, Warszawa.
Ferchmin M. 2010. Szata roślinna wydm i bagien Puszczy Kampinoskiej. W: Obidziński A. (red.), Z Mazowsza na Polesie i Wileńszczyznę. Zróżnicowanie i ochrona szaty roślinnej pogranicza Europy Środkowej i Północno-Wschodniej. Monografia sesji terenowych LV Zjazdu Polskiego Towarzystwa Botanicznego Planta in vivo, in vitro et in silico. Warszawa 6-12 wrzesień 2010, pp. 57-66.
Matuszkiewicz W. 2014. Przewodnik do oznaczania zbiorowisk roślinnych Polski. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Otręba A., Ferchmin M., Kębłowska A., Kloss M., Michalska-Hejduk D. 2010. Ochrona flory i roślinności w Kampinoskim Parku Narodowym. W: Obidziński A. (red.), Z Mazowsza na Polesie i Wileńszczyznę. Zróżnicowanie i ochrona szaty roślinnej pogranicza Europy Środkowej i Północno-Wschodniej. Monografia sesji terenowych LV Zjazdu Polskiego Towarzystwa Botanicznego Planta in vivo, in vitro et in silico. Warszawa 6-12 wrzesień 2010, pp. 67-91.
Rutkowski L. 2016. Klucz do oznaczania roślin naczyniowych Polski niżowej. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Szafer W., Zarzycki K. (red.) 1972. Szata roślinna Polski, t.1-2. PWN, Warszawa.
Wysocki Cz., Sikorski P. 2014. Fitosocjologia stosowana. Wyd. SGGW, Warszawa.
Literatura uzupełniająca:
Faliński J.B. 2004. Inwazje w świecie roślin. Phytocoenosis vol. 16, Seminarium Geobotanicum 10, Warszawa-Białowieża.
Jonsson L. 1998, 2006. Ptaki Europy i obszaru śródziemnomorskiego
Kłosowski S., Kłosowski G. 2001. Rośliny wodne i bagienne. Multico, Warszawa.
Matuszkiewicz J.M. 2008. Zespoły leśne Polski. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Nawara Z. 2006. Rośliny łąkowe. Multico, Warszawa.
Pucek Z., Raczyński J., (red.), 1983a. Atlas rozmieszczenia ssaków w Polsce. PWN, Warszawa
Romanowski J. 1998. Śladami zwierząt. Warszawa, PWRiL
Rothmaler W., Jäger E.J., Werner K. 2000. Exkursionsflora von Deutschland, 4 Bde., Bd.3, Gefäßpflanzen, Atlasband. Spektrum Akademischer Verlag, Heidelberg, Berlin.
Seneta W., Dolatowski J. 2011. Dendrologia. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Sudnik-Wójcikowska B. 2011. Rośliny synantropijne. Multico, Warszawa.
Tomanek J., Witkowska-Żuk L., 2008. Botanika leśna. PWRiL, Warszawa.
Witkowska-Żuk L. 2008. Atlas roślinności lasów. Multico, Warszawa.
Witkowska-Żuk L. 2013. Rośliny leśne. Multico, Warszawa.
Wójciak H. 2003. Porosty, mszaki, paprotniki. Multico, Warszawa.
Zeszyty z serii „Klucze do oznaczania owadów Polski”.
Uwagi
W cyklu 2021/22_L:
Brak wymagań wstępnych. |
W cyklu 2022/23_L:
Brak wymagań wstępnych. |
W cyklu 2023/24_L:
Brak wymagań wstępnych. |
W cyklu 2024/25_L:
Brak wymagań wstępnych. |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: