Fizjologia roślin WB-BI-24-12
Treści merytoryczne:
Program wykładów:
1. Organizmy modelowe w biologii roślin.
2. Barwniki fotosyntetyczne: synteza, właściwości fizyko - chemiczne i spektranlne karotenoidów, chlorofili, fikobilinoprotein. Budowa aparatu fotosyntetycznego.
3. Fotosynteza: fosforylacja fotosyntetyczna, cykliczna. Cykl Calvina-Bensona.
4. Wiązanie węgla u roślin typu: C4 i CAM. Fotooddychanie. Czynniki fizyko-chemiczne regulujące proces fotosyntezy.
5. Budowa i funkcje fotoreceptorów światła niebieskiego i czerwonego.
6. Fotoperiodyczna indukcja kwitnienia.
7. Szlaki transdukcji sygnałów.
8. Metabolizm azotowy. Przemiany azotu w roślinach. Mechanizm wiązania azotu przez mikroorganizmy.
9. Roślinne metabolity wtórne.
11. Fizjologia stresu. Stres i jego skutki.
12. Biotechnologia roślin.
Program ćwiczeń:
1. Kiełkowanie nasion.
2. Regulatory wzrostu i rozwoju roślin (auksyny, cytokininy, gibereliny, herbicydy i retardanty).
3. Regulacja procesów rozwojowych przez czynniki egzogenne - allelopatia.
4. Gospodarka wodna.
5. Mineralne odżywianie roślin.
6. Rozwój wegetatywny roślin. Rozwój generatywny roślin.
7. Spoczynek roślin, pąków i nasion.
8. Ruchy roślin.
9. Rytmy biologiczne roślin. Produktywność roślin.
10. Roślinne metabolity wtórne I.
11. Roślinne metabolity wtórne II. Roślinne kultury in vitro.
12. Biotransformacja. Uzyskiwanie roślin transgenicznych.
13. Praktyczne zastosowanie biotechnologii.
Metody oceny: wykład: egzamin pisemny. Obowiązuje materiał prezentowany na wykładach i ćwiczeniach.
Ćwiczenia: ocena jest średnią ocen uzyskanych z prezentacji i trzech kolokwiów. Kolokwia muszą zostać napisane na ocenę pozytywną (min. ocena dostateczna), co jest warunkiem dopuszczenia do egzaminu.
Studenci przygotowują prezentacje multimedialne na wybrany przez siebie temat z listy tematów podanych przez prowadzącego.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty kształcenia w zakresie wiedzy_W:
K_W01 rozumie podstawowe zjawiska i procesy biologiczne;
K_W04 ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu różnych działów biologii oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi;
K_W05 ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii biologicznej oraz ma znajomość rozwoju biologii i stosowanych w niej metod badawczych;
K_W07 ma wiedzę w zakresie podstawowych technik i narzędzi badawczych stosowanych w fizjologii roślin;
K_W09 zna podstawowe zasady bezpieczeństwa i higieny pracy;
Efekty kształcenia w zakresie umiejętności_U:
K_U01 stosuje podstawowe techniki i narzędzia badawcze fizjologii roślin;
K_U02 rozumie literaturę z zakresu biologii w języku polskim; czyta ze zrozumieniem nieskomplikowane teksty naukowe w języku angielskim;
K_U03 wykorzystuje dostępne źródła informacji, w tym źródła elektroniczne;
K_U04 wykonuje zlecone proste zadania badawcze pod kierunkiem opiekuna naukowego;
K_U06 przeprowadza obserwacje oraz wykonuje w terenie lub laboratorium proste pomiary fizyczne, biologiczne i chemiczne;
K_U11 uczy się samodzielnie w sposób ukierunkowany;
Efekty kształcenia w zakresie kompetencji społecznych_K:
K_K02 potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role;
K_K06 jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych; umie postępować w stanach zagrożenia;
Kryteria oceniania
Wiedza:
- ocena 2 (niedostateczna) student nie rozumie podstawowych procesów biologicznych zachodzących w roślinach. Nie
posiada podstawowej wiedzy z najważniejszych problemów w fizjologii roślin oraz ich powiązania z innymi dyscyplinami, jak
biochemia czy cytologia. Nie posiada wiedzy w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii stosowanej w
fizjologii roślin oraz znajomości rozwoju biologii i stosowanych w niej metodach badawczych. Nie ma wiedzy w zakresie
podstawowych technik i narzędzi badawczych stosowanych w fizjologii roślin;
- ocena 3 (dostateczna) student rozumie w ograniczonym stopniu podstawowe procesy biologiczne zachodzące w roślinach.
Posiada w ograniczonym stopniu podstawową wiedzę z najważniejszych problemów w fizjologii roślin oraz ich powiązania z
innymi dyscyplinami, jak biochemia czy cytologia. Posiada w ograniczonym stopniu wiedzę w zakresie podstawowych
kategorii pojęciowych i terminologii stosowanej w fizjologii roślin oraz znajomości rozwoju biologii i stosowanych w niej
metodach badawczych. Posiada w ograniczonym stopniu wiedzę w zakresie podstawowych technik i narzędzi badawczych
stosowanych w fizjologii roślin;
- ocena 4 (dobra) student rozumie w pełni podstawowe procesy biologiczne zachodzące w roślinach. Posiada wiedzę z
najważniejszych problemów w fizjologii oraz ich powiązania z innymi dyscyplinami, jak biochemia czy cytologia. Posiada
wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii stosowanej w fizjologii oraz znajomości rozwoju
biologii i stosowanych w niej metodach badawczych. Posiada wiedzę w zakresie podstawowych technik i narzędzi
badawczych stosowanych w fizjologii roślin;
- ocena 5 (bardzo dobra) student w pełni rozumie podstawowe procesy biologiczne zachodzące w roślinach. Posiada pełna
wiedzę z najważniejszych problemów w fizjologii roślin oraz ich powiązania z innymi dyscyplinami, jak biochemia czy
cytologia. Posiada pełna wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii stosowanej w fizjologii oraz
znajomości rozwoju biologii i stosowanych w niej metodach badawczych. Posiada pełną wiedzę w zakresie podstawowych
technik i narzędzi badawczych stosowanych w fizjologii roślin
Umiejętności:
- ocena 2 (niedostateczna) student nie rozumie podstawowej literatury dotyczącej fizjologii roślin. Nie potrafi czytać ze
zrozumieniem prostych tekstów naukowych polskich ani anglojęzycznych związanych z fizjologia roślin. Nie wykorzystuje dostępnych
źródeł informacji, w tym źródeł elektronicznych;
- ocena 3 (dostateczna) student rozumie podstawowa literaturę dotycząca fizjologii roślin. Potrafi czytać ze
zrozumieniem prostych tekstów naukowych, anglojęzycznych związanych z fizjologią roślin. Nie wykorzystuje dostępnych
źródeł informacji, w tym źródeł elektronicznych;
- ocena 4 (dobra) student rozumie podstawowa literaturę dotycząca fizjologii roślin. Potrafi czytać ze zrozumieniem proste
teksty naukowe, anglojęzyczne związane z fizjologią roślin. Wykorzystuje dostępne źródła informacji, w tym źródła
elektroniczne;
- ocena 5 (bardzo dobra) student w pełni rozumie podstawową literaturę dotyczącą fizjologii roślin. Potrafi czytać ze
zrozumieniem proste teksty naukowe, anglojęzyczne związane z fizjologia roślin. W pełni wykorzystuje dostępne źródła
informacji, w tym źródła elektroniczne.
Kompetencje:
- ocena 2 (niedostateczna) student nie jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych oraz nie umie
postępować w stanach zagrożenia;
- ocena 3 (dostateczna) student w sposób ograniczony jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych; nie
umie postępować w stanach zagrożenia;
- ocena 4 (dobry) student jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych oraz umie postępować w stanach
zagrożenia;
- ocena 5 (bardzo dobry) student jest w pełni odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych oraz w pełni umie
postępować w stanach zagrożenia.
Literatura
"Fizjologia roślin" (2003 i późniejsze wydania) pod redakcją: J. Kopcewicza i St. Lewaka, PWN, Warszawa
"Podstawy fizjologii roślin" (1997) pod redakcją: J. Kopcewicza i St. Lewaka, PWN, Warszawa
"Fizjologia roślin" (2000 i późniejsze wydania) Alicja Szweykowska, Wydawnictwo UAM, Poznań
"Fizjologia roślin. Od teorii do nauk stosowanych" (2007) pod redakcją M. Kozłowskiej, PRWiL, Warszawa
"Fizjologia roślin" (1975) F.B. Salisbury, C. Ross, PWN, Warszawa
"Regulatory wzrostu i rozwoju roślin" (1997) L. Jankiewicz, PWN, Warszawa
"Plant Physiology and Development" (2015 sixth edition) pod redakcją Lincoln Taiz, Eduardo Zeiger, Ian Max Moller, Angus Murphy
"Fizjologia roślin" (1988) Z. Piskornik, PWN, Warszawa
"Biochemia roślin T.II" (1993) J. Kączkowski, PWN, Warszawa
"Biotechnologia roślin" (2007) pod redakcją St. Malepszego, PWN, Warszawa
"Hodowla komórek i tkanek roślinnych" (1984) M. Zenkteler, PWN, Warszawa
"Podstawy żywienia roślin" (1983) K. Mengel, E.A. Kirkby, PRWiL, Warszawa
"Fizjologia roślin" (1977) J. Zurzycki, M. Michniewicz, PWN, Warszawa
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: