Genetyka WB-BI-24-06
Kurs zajęć z przedmiotu „Genetyka” obejmuje wykłady i ćwiczenia. W ramach wykładów omawiane są zagadnienia dotyczące historii odkryć najważniejszych dla rozwoju nauki o dziedziczeniu. Prezentowane są rodzaje nośników informacji genetycznej u Procaryota i Eucaryota, z uwzględnieniem struktury chromatyny, DNA i RNA. Omawiane są procesy związane z rekombinacją kwasów nukleinowych oraz podstawy uszkodzeń i mutacji w chromosomach, wraz z mechanizmami naprawy DNA. Omawiane są też przyczyny występowania anomalii w kodzie genetycznym z uwzględnieniem rodzajów mutacji, czynników mutagennych i kluczowych procesów naprawczych. Prezentowane są podstawy i założenia genetyki mendlowskiej oraz sposobów dziedziczenia cech u Eucaryota. Ponadto omawiane są najważniejsze założenia genetyki populacyjnej i ekspresji genów, w tym regulacji epigenetycznej genomu. Prezentowane są problemy eugeniki oraz najbardziej istotne elementy genetyki populacyjnej w oparciu o markery polimorfizmu genetycznego. Omawiana jest genomika, inżynieria genetyczna oraz medycyna sądowa, z opisem technik edytowania genów oraz sekwencjonowania nowej generacji NGS.
W cyklu 2021/22_L:
Treści wykładów obejmują: 1. Podstawy genetyki, budowa kodu genetycznego. 2. Cytogenetyka, prawa G. Mendla i T.H. Morgana. 3. Procesy molekularnej rekombinacji DNA. 4. Mutageneza, uszkodzenia DNA i mechanizmy naprawcze. 5. Mechanizmy dziedziczenia genów u Eucaryota. 6. Eugenika. 7. Genomika, sekwencjonowanie genomów. 8. Ekspresja genów w mikromacierzach. 9. Epigenetyczna regulacja ekspresji genów. 10. Metagenomika i jej zastosowanie w diagnostyce chorób. 11. Podstawy genetyki populacyjnej w oparciu o markery genetyczne. 12.Inżynieria genetyczna mikroorganizmów i zwierząt. 13. Medycyna przyszłości. 14. Współczesna genetyka sądowa. |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2020/21_L: E-Learning | W cyklu 2019/20_L: E-Learning z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23_L: | W cyklu 2020/21_L: | W cyklu 2024/25_L: | W cyklu 2021/22_L: | W cyklu 2023/24_L: | W cyklu 2019/20_L: |
Efekty kształcenia
Efekty przedmiotowe w zakresie wiedzy:
Efekt przedmiotowy 1: Absolwent zna i rozumie w zaawansowanym stopniu wybrane fakty, procesy i złożone uwarunkowania w genetyce, rozumie podstawowe zjawiska i procesy zachodzące w komórce pro- i eukariotycznej na poziomie molekularnym, dotyczących DNA, RNA i białek
Efekt przedmiotowy 2: Absolwent zna i rozumie w zaawansowanym stopniu najważniejsze problemy z zakresu różnych działów genetyki oraz biologii molekularnej, matematyki, fizyki i biochemii, niezbędnych dla zrozumienia podstawowych zjawisk i procesów np. mutacji i dziedziczenia, oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi
Efekt przedmiotowy 3: Absolwent zna i rozumie w zaawansowanym stopniu podstawowe kategorie pojęć i terminologii stosowanych we współczesnej genetyce, oraz ma znajomość rozwoju tej nauki i stosowanych w niej metod badawczych, m.in. detekcji polimorfizmu oraz sekwencjonowania DNA, RNA i białek
Efekt przedmiotowy 4: Absolwent zna i rozumie podstawowe techniki i narzędzia badawcze, jak np. analiza PCR, rozdział elektroforetyczny i sekwencjonowanie, stosowane w różnych dziedzinach genetyki, oraz w zakresie informatyki i statystyki na poziomie umożliwiającym ich wykorzystanie do analiz polimorfizmu genetycznego na poziomie genomiki i proteomiki.
Efekty przedmiotowe w zakresie umiejętności:
Efekt przedmiotowy 5: Absolwent potrafi właściwie dobrać źródła i informacje z nich pochodzące, rozumie literaturę z zakresu genetyki w języku polskim; czyta ze zrozumieniem teksty naukowe w języku angielskim
Efekt przedmiotowy 6: Absolwent potrafi planować i organizować pracę indywidualną oraz współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role a także wykonać zlecone przez prowadzącego zadania badawcze
Efekt przedmiotowy 7: Absolwent potrafi samodzielnie planować i realizować własne uczenie się zagadnień związanych z genetyką przez całe życie.
Efekty przedmiotowe w zakresie kompetencji społecznych:
Efekt przedmiotowy 8: Absolwent jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści z zakresu genetyki, oraz uznaje znaczenie tej wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych z zakresu współczesnej genetyki
Efekt przedmiotowy 9: Absolwent jest gotów do dbałości o dorobek i tradycje zawodu genetyka, jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych, przestrzegając zasad BHP w laboratorium.
Przedmiotowe efekty uczenia się przypisane do wykładów (1-4)
Przedmiotowe efekty uczenia się przypisane do ćwiczeń (5-9)
ECTS [1 ECTS=30 godzin]
Udział w wykładzie - 30h
Przygotowanie do egzaminu - 30h
Udział w ćwiczeniach - 45h
Przygotowanie do ćwiczeń – 15h
Przygotowanie do kolokwiów - 15h
Konsultacje - 15h
Suma: 150h [150/30 = 5]
Kryteria oceniania
Sposoby weryfikacji efektów uczenia się w zakresie wiedzy:
- pozytywne zaliczenie ćwiczeń
- pozytywna ocena z kolokwium (efekty uczenia się 1-4)
Wykład - egzamin pisemny z pytaniami otwartymi, testowymi i wielokrotnego wyboru. Czas trwania egzaminu: 60 min. Obowiązuje następująca skala ocen: 94 – 100% bardzo dobry (5.0), 88 – 93,9% plus dobry (4.5), 80 – 87,9% dobry (4.0), 70 – 79,9% plus dostateczny (3.5), 60 – 69,9% dostateczny (3.0), poniżej 59,9% niedostateczny (2.0). Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest obecność na zajęciach oraz czynny udział studenta w ćwiczeniach.
Laboratoria - ocena zaliczeniowa na podstawie ocen cząstkowych otrzymywanych w trakcie trwania semestru z kolokwiów i aktywności na zajęciach. Ćwiczenia są zaliczane, jeśli student: (i) czynnie uczestniczył w co najmniej 85% zajęć; (ii) pracował na zajęciach w sposób pozwalający pozytywnie ocenić wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne uzyskane w toku zajęć (opisane w sylabusie jako przedmiotowe efekty kształcenia 5-9).
Zakres ocen z kolokwium:
94 - 100% bardzo dobry (5.0)
88 - 93% dobry plus (4.5)
80 - 87% dobry (4)
70 - 79% dostateczny plus (3.5)
60 - 69% dostateczny (3)
poniżej 59,9% niedostateczny (2)
Na ocenę 2 (ndst.): Absolwent w ogóle nie zna i nie rozumie wybranych faktów, procesów i złożonych interakcji w genetyce, wcale nie rozumie podstawowych zjawisk i procesów zachodzących w komórce pro- i eukariotycznej na poziomie molekularnym: DNA, RNA i białek. Absolwent w ogóle nie zna i nie rozumie w żadnym stopniu najważniejszych problemów z zakresu różnych dziedzin genetyki oraz biologii molekularnej, matematyki, fizyki i biochemii, niezbędnych dla zrozumienia podstawowych zjawisk i procesów tj. dziedziczenie cech i powstawanie mutacji, oraz w ogóle nie zna ich powiązań z innymi dyscyplinami przyrodniczymi. Absolwent wcale nie zna i nie rozumie żadnych podstawowych kategorii pojęć i terminologii stosowanych we współczesnej genetyce, oraz nie ma żadnej znajomości rozwoju tej nauki i stosowanych w niej metod badawczych, m.in. detekcji polimorfizmu oraz sekwencjonowania DNA, RNA i białek. Absolwent wcale nie zna i nie rozumie podstawowych technik i narzędzi badawczych, jak np. analiza PCR, rozdział elektroforetyczny i sekwencjonowanie, stosowanych w różnych dziedzinach genetyki, oraz w zakresie informatyki i statystyki na poziomie umożliwiającym ich wykorzystanie do analiz polimorfizmu genetycznego na poziomie genomiki i proteomiki. Absolwent w ogóle nie potrafi właściwie dobrać źródeł i informacji z nich pochodzących, wcale nie rozumie literatury z zakresu genetyki w języku polskim; czyta bez zrozumienia teksty naukowe w języku angielskim. Absolwent wcale nie potrafi planować i organizować pracę indywidualną ani współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role, ani też prawidłowo wykonać zlecone przez prowadzącego zadania badawcze. Absolwent w ogóle nie potrafi samodzielnie planować i realizować własnego uczenia się zagadnień związanych z genetyką przez całe życie. Absolwent w ogóle nie jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści, oraz nie uznaje znaczenia tej wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych z zakresu współczesnej genetyki. Absolwent w ogóle nie jest gotów do dbałości o dorobek i tradycje zawodu genetyka, nie jest też odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych i nie przestrzega zasad BHP w laboratorium.
Na ocenę 3 (dst.): Absolwent na poziomie podstawowym zna i rozumie wybrane fakty, procesy i złożone interakcje w genetyce, na poziomie podstawowym rozumie podstawowe zjawiska i procesy zachodzące w komórce pro- i eukariotycznej na poziomie molekularnym: DNA, RNA i białek. Absolwent gruntownie zna i rozumie najważniejsze problemy z zakresu różnych dziedzin genetyki oraz biologii molekularnej, matematyki, fizyki i biochemii, niezbędnych dla zrozumienia podstawowych zjawisk i procesów tj. dziedziczenie cech i powstawanie mutacji, oraz gruntownie zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi. Absolwent na poziomie podstawowym zna i rozumie podstawowe kategorie pojęć i terminologii stosowanych we współczesnej genetyce, oraz ma podstawową znajomość rozwoju tej nauki i stosowanych w niej metod badawczych, m.in. detekcji polimorfizmu oraz sekwencjonowania DNA, RNA i białek. Absolwent gruntownie zna i rozumie podstawowe techniki i narzędzia badawcze, jak np. analiza PCR, rozdział elektroforetyczny i sekwencjonowanie, stosowane w różnych dziedzinach genetyki, oraz w zakresie informatyki i statystyki na poziomie umożliwiającym ich wykorzystanie do analiz polimorfizmu genetycznego na poziomie genomiki i proteomiki. Absolwent na poziomie podstawowym potrafi właściwie dobrać źródła i informacje z nich pochodzące, na poziomie podstawowym rozumie literaturę z zakresu genetyki w języku polskim; na poziomie podstawowym czyta ze zrozumieniem teksty naukowe w języku angielskim. Absolwent w stopniu podstawowym potrafi planować i organizować pracę indywidualną oraz współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role a także prawidłowo wykonać zlecone przez prowadzącego zadania badawcze. Absolwent w stopniu podstawowym potrafi samodzielnie planować i realizować własne uczenie się zagadnień związanych z genetyką przez całe życie. Absolwent w stopniu podstawowym jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści z zakresu genetyki, oraz w stopniu podstawowym uznaje znaczenie tej wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych z zakresu współczesnej genetyki. Absolwent jest średnio gotów do dbałości o dorobek i tradycje zawodu genetyka, ma podstawową odpowiedzialność za bezpieczeństwo pracy własnej i innych, oraz w stopniu podstawowym przestrzega zasad BHP w laboratorium.
Na ocenę 4 (db.): Absolwent dobrze zna i rozumie w zaawansowanym stopniu wybrane fakty, procesy i złożone interakcje w genetyce, dobrze rozumie podstawowe zjawiska i procesy zachodzące w komórce pro- i eukariotycznej na poziomie molekularnym: DNA, RNA i białek. Absolwent dobrze zna i rozumie w zaawansowanym stopniu najważniejsze problemy z zakresu różnych dziedzin genetyki oraz biologii molekularnej, matematyki, fizyki i biochemii, niezbędnych dla zrozumienia podstawowych zjawisk i procesów tj. dziedziczenie cech i powstawanie mutacji, oraz dobrze zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi. Absolwent dobrze zna i rozumie w zaawansowanym stopniu podstawowe kategorie pojęć i terminologii stosowanych we współczesnej genetyce, oraz ma dobrą znajomość rozwoju tej nauki i stosowanych w niej metod badawczych, m.in. detekcji polimorfizmu oraz sekwencjonowania DNA, RNA i białek. Absolwent dobrze zna i rozumie podstawowe techniki i narzędzia badawcze, jak np. analiza PCR, rozdział elektroforetyczny i sekwencjonowanie, stosowane w różnych dziedzinach genetyki, oraz w zakresie informatyki i statystyki na poziomie umożliwiającym ich wykorzystanie do analiz polimorfizmu genetycznego na poziomie genomiki i proteomiki. Absolwent prawidłowo potrafi dobrać właściwe źródła i informacje z nich pochodzące, dobrze rozumie literaturę z zakresu genetyki w języku polskim; dobrze czyta ze zrozumieniem teksty naukowe w języku angielskim. Absolwent prawidłowo potrafi planować i organizować pracę indywidualną oraz współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role a także prawidłowo wykonać zlecone przez prowadzącego zadania badawcze. Absolwent prawidłowo potrafi samodzielnie planować i realizować własne uczenie się zagadnień związanych z genetyką przez całe życie. Absolwent jest w pełni gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści z zakresu genetyki, oraz w pełni uznaje znaczenie tej wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych z zakresu współczesnej genetyki. Absolwent jest w pełni gotów do dbałości o dorobek i tradycje zawodu genetyka, jest w pełni odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych, prawidłowo przestrzegając zasad BHP w laboratorium.
Na ocenę 5 (bdb.): Absolwent bardzo dobrze zna i rozumie w zaawansowanym stopniu wybrane fakty, procesy i złożone interakcje w genetyce, bardzo dobrze rozumie podstawowe zjawiska i procesy zachodzące w komórce pro- i eukariotycznej na poziomie molekularnym: DNA, RNA i białek. Absolwent bardzo dobrze zna i rozumie w zaawansowanym stopniu najważniejsze problemy z zakresu różnych dziedzin genetyki oraz biologii molekularnej, matematyki, fizyki i biochemii, niezbędnych dla zrozumienia podstawowych zjawisk i procesów tj. dziedziczenie cech i powstawanie mutacji, oraz bardzo dobrze zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi. Absolwent doskonale zna i rozumie w zaawansowanym stopniu podstawowe kategorie pojęć i terminologii stosowanych we współczesnej genetyce, oraz ma bardzo dobrą znajomość rozwoju tej nauki i stosowanych w niej metod badawczych, m.in. detekcji polimorfizmu oraz sekwencjonowania DNA, RNA i białek. Absolwent bardzo dobrze zna i rozumie podstawowe techniki i narzędzia badawcze, jak np. analiza PCR, rozdział elektroforetyczny i sekwencjonowanie, stosowane w różnych dziedzinach genetyki, oraz w zakresie informatyki i statystyki na poziomie umożliwiającym ich wykorzystanie do analiz polimorfizmu genetycznego na poziomie genomiki i proteomiki. Absolwent doskonale potrafi dobrać właściwe źródła i informacje z nich pochodzące, bardzo dobrze rozumie literaturę z zakresu genetyki w języku polskim; bardzo dobrze czyta ze zrozumieniem teksty naukowe w języku angielskim. Absolwent doskonale potrafi planować i organizować pracę indywidualną oraz współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role a także prawidłowo wykonać zlecone przez prowadzącego zadania badawcze. Absolwent doskonale potrafi samodzielnie planować i realizować własne uczenie się zagadnień związanych z genetyką przez całe życie. Absolwent jest w pełni gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści z zakresu genetyki, oraz w pełni uznaje znaczenie tej wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych z zakresu współczesnej genetyki. Absolwent jest w pełni gotów do dbałości o dorobek i tradycje zawodu genetyka, jest w pełni odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych, prawidłowo przestrzegając zasad BHP w laboratorium.
Literatura
Literatura obowiązkowa:
Genetyka. Krótkie wykłady. Red. H.L. Fletcher, G.I. Hickey, P.C. Winter; Wydawnictwo Naukowe PWN, 2011
Genetyka molekularna. Red. Piotr Węgleński; Wydawnictwo Naukowe PWN, 2012 (copyright 2006)
Podstawy genetyki populacyjnej. D.L. Hartl, A.G. Clark. WUW, Warszawa, 2009
Biologia molekularna w medycynie, pod redakcją J. Bala, PWN, Warszawa, 2013
Genomy, pod redakcją Browna, PWN, Warszawa 2009
Proteomika i metabolomika. Red. A. Kraj, A. Drabik, J. Silberring, WUW, Warszawa 2010
Literatura uzupełniająca:
Analiza DNA, Teoria i Praktyka. Praca zbiorowa pod redakcją Ryszarda Słomskiego. Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu 2008.
Podstawy genetyki. Przewodnik do ćwiczeń laboratoryjnych, pod red. E. Chudzińskiej. Wyd I, UAM, Poznań 2017
Terapia genowa. Red. S. Szala. PWN, Warszawa 2001.
Artykuły w czasopismach naukowych i internetowe bazy genów przekazywane w trakcie wykładów.
W cyklu 2021/22_L:
Literatura obowiązkowa: |
W cyklu 2022/23_L:
Literatura obowiązkowa: |
W cyklu 2023/24_L:
Literatura obowiązkowa: |
W cyklu 2024/25_L:
Literatura obowiązkowa: |
Uwagi
W cyklu 2021/22_L:
Wykład prowadzony jest na podstawie prezentacji multimedialnych (PowerPoint, filmy) |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: