Fizjologia roślin WB-BI-23-18
Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z wybranymi procesami przebiegającymi w roślinach, przedstawienie podstawowych procesów życiowych, tak na poziomie molekularnym jak i organizmu. Opisane zostaną związki między budową i funkcjami w roślinie, mechanizmami regulacji i koordynacji wybranych procesów życiowych w trakcie wzrostu i rozwoju roślin, wpływu czynników zewnętrznych i wewnętrznych na te procesy.
Celem ćwiczeń jest nabycie wiedzy i umiejętności praktycznych, związanych z metodami badawczymi, umiejętność wyszukiwania, przygotowania i przedstawienia wyników badań.
Student doskonali kompetencje związane z zawodem biologa roślin.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty uczenia się w zakresie wiedzy (W):
Efekt przedmiotowy 1: zaawansowana znajomość wybrane faktów, obiektów i złożonych uwarunkowań w biologii, zrozumienie podstawowych zjawisk i procesów biologicznych;
Efekt przedmiotowy 2: rozumie w zaawansowanym stopniu najważniejsze problemy z zakresu fizjologii roślin, co pozwala na zrozumienie podstawowych zjawisk i procesów przyrodniczych oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi;
Efekt przedmiotowy 3: rozumie podstawową terminologię i kategorie pojęciowe stosowane w fizjologii roślin i zna stosowane w niej metody badawcze
Efekt przedmiotowy 4: ma wiedzę z zakresu podstawowych technik i narzędzi badawczych stosowanych w fizjologii roślin
Efekt przedmiotowy 5: rozumie podstawowe pojęcia i zasady prawa autorskiego w odniesieniu do tworzenia nowych odmian i wytwarzania GMO. Przedmiotowy efekt uczenia się w zakresie umiejętności:
Ćwiczenia:
Przedmiotowe efekty uczenia się w zakresie umiejętności:
Efekt przedmiotowy 6: stosuje podstawowe techniki i narzędzia badawcze wykorzystywane w fizjologii roślin, przeprowadza obserwacje oraz wykonuje w terenie lub laboratorium pomiary fizyczne, biologiczne i chemiczne;
Efekt przedmiotowy 7: rozumie literaturę z zakresu fizjologii roślin w języku polskim; czyta ze zrozumieniem nieskomplikowane teksty naukowe w języku angielskim; właściwie dobiera literaturę naukową;
Efekt przedmiotowy 8: planuje eksperymenty naukowe i prace konieczne do ich przeprowadzenia, współdziała w grupie podczas
prowadzonych doświadczeń
Efekt przedmiotowy 9: jest w stanie samodzielnie zaplanować i przeprowadzić proste oznaczenia z omawianego na ćwiczeniach zakresu.
Efekty uczenia się w zakresie kompetencji społecznych:
Efekt przedmiotowy 10: student potrafi krytycznie analizować otrzymane wyniki, zachowuje otwartość na problematykę badawczą,
pogłębia systematycznie wiedzę i potrafi ją praktycznie wykorzystać
Efekt przedmiotowy 11. student jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych; umie postępować w stanach zagrożenia;
Kryteria oceniania
Wiedza:
- ocena 2 (niedostateczna) student nie rozumie podstawowych procesów biologicznych zachodzących w roślinach. Nie
posiada podstawowej wiedzy z najważniejszych problemów w fizjologii roślin oraz ich powiązania z innymi dyscyplinami, jak
biochemia czy cytologia. Nie posiada wiedzy w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii stosowanej w
fizjologii roślin oraz znajomości rozwoju biologii i stosowanych w niej metodach badawczych. Nie ma wiedzy w zakresie
podstawowych technik i narzędzi badawczych stosowanych w fizjologii roślin; nie zna podstawowych zasad prawa autorskiego związanego z tworzeniem nowych odmian i genetycznie zmodyfikowanych organizmów
- ocena 3 (dostateczna) student rozumie w ograniczonym stopniu podstawowe procesy biologiczne zachodzące w roślinach.
Posiada w ograniczonym stopniu podstawową wiedzę z najważniejszych problemów w fizjologii roślin oraz ich powiązania z
innymi dyscyplinami, jak biochemia czy cytologia. Posiada w ograniczonym stopniu wiedzę w zakresie podstawowych
kategorii pojęciowych i terminologii stosowanej w fizjologii roślin oraz znajomości rozwoju biologii i stosowanych w niej
metodach badawczych. Posiada w ograniczonym stopniu wiedzę w zakresie podstawowych technik i narzędzi badawczych
stosowanych w fizjologii roślin; zna na poziomie podstawowym zasady prawa autorskiego związanego z tworzeniem nowych odmian i genetycznie zmodyfikowanych organizmów
- ocena 4 (dobra) student rozumie w pełni podstawowe procesy biologiczne zachodzące w roślinach. Posiada wiedzę z
najważniejszych problemów w fizjologii oraz ich powiązania z innymi dyscyplinami, jak biochemia czy cytologia. Posiada
wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii stosowanej w fizjologii oraz znajomości rozwoju
biologii i stosowanych w niej metodach badawczych. Posiada wiedzę w zakresie podstawowych technik i narzędzi
badawczych stosowanych w fizjologii roślin; zna dobrze zasady prawa autorskiego związanego z tworzeniem nowych odmian i genetycznie zmodyfikowanych organizmów
- ocena 5 (bardzo dobra) student w pełni rozumie podstawowe procesy biologiczne zachodzące w roślinach. Posiada pełna
wiedzę z najważniejszych problemów w fizjologii roślin oraz ich powiązania z innymi dyscyplinami, jak biochemia czy
cytologia. Posiada pełna wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii stosowanej w fizjologii oraz
znajomości rozwoju biologii i stosowanych w niej metodach badawczych. Posiada pełną wiedzę w zakresie podstawowych
technik i narzędzi badawczych stosowanych w fizjologii roślin. Bardzo dobrze zna zasady prawa autorskiego związanego z tworzeniem nowych odmian i genetycznie zmodyfikowanych organizmów.
Metody oceny: wykład: egzamin pisemny. Obowiązuje materiał prezentowany na wykładach i ćwiczeniach. Przystąpienie możliwe tylko po zaliczeniu ćwiczeń.
Ćwiczenia: ocena jest średnią ocen uzyskanych z wejściówek oraz dwóch kolokwiów. Kolokwia muszą zostać napisane na ocenę pozytywną (min. ocena dostateczna), co jest warunkiem dopuszczenia do egzaminu.
Praktyki zawodowe
Możliwości w Inspekcje Ochrony Roślin i Nasiennictwa, IHAR w Radzikowie, Jadwisinie, Poznaniu lub Młochowie, SGGW (Katedra Fizjologii Roślin), oraz w IBB (PAN).
Literatura
Literatura podstawowa:
"Fizjologia roślin" (2003 i późniejsze wydania) pod redakcją: J. Kopcewicza i St. Lewaka, PWN, Warszawa
Literatura uzupełniająca:
"Podstawy fizjologii roślin" (1997) pod redakcją: J. Kopcewicza i St. Lewaka, PWN, Warszawa
"Fizjologia roślin" (2000 i późniejsze wydania) Alicja Szweykowska, Wydawnictwo UAM, Poznań
"Fizjologia roślin. Od teorii do nauk stosowanych" (2007) pod redakcją M. Kozłowskiej, PRWiL, Warszawa
"Biochemia roślin T.II" (1993) J. Kączkowski, PWN, Warszawa
"Biotechnologia roślin" (2007) pod redakcją St. Malepszego, PWN, Warszawa
Uwagi
W cyklu 2021/22_Z:
Wymagania wstępne: znajomość botaniki ogólnej, cytologii i biochemii |
W cyklu 2022/23_Z:
Wymagania wstępne: znajomość botaniki ogólnej, cytologii i biochemii |
W cyklu 2023/24_Z:
Wymagania wstępne: znajomość botaniki ogólnej, cytologii i biochemii |
W cyklu 2024/25_Z:
Wymagania wstępne: znajomość botaniki ogólnej, cytologii i biochemii |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: