Anatomia człowieka WB-BI-23-15-cw
Typy anatomii człowieka i historia jej rozwoju. Przedmiot i znaczenie anatomii funkcjonalnej człowieka. Płaszczyzny, kierunki ciała oraz podstawowe pojęcia w języku polskim i łacińskim przydatne w uczeniu się anatomii człowieka. Bierny i czynny układ ruchu. Budowa tkanki chrzęstnej i kostnej. Procesy kostnienia. Podział i budowa kości. Rodzaje i budowa połączeń kości. Budowa i rodzaje tkanki mięśniowej. Mechanizm skurczu mięśni poprzecznie prążkowanych i mięśni gładkich. Budowa, rodzaje i funkcje mięśni szkieletowych. Budowa układu pokarmowego. Trawienie i wchłanianie pokarmów. Budowa i funkcje układu oddechowego. Budowa i czynność serca oraz naczyń krwionośnych. Krążenie duże i małe. Specyfika krążenia wieńcowego, wrotnego i mózgowego. Skład i rola krwi. Układ limfatyczny. Układ moczo-płciowy. Budowa i czynność nerek. Budowa nefronu i wytwarzanie moczu. Budowa i funkcja męskich i żeńskich narządów płciowych. Budowa i funkcja gruczołów dokrewnych. Współzależność hormonalno-nerwowa. Tkanka nerwowa i glejowa oraz ich czynności. Topograficzny i czynnościowy podział układu nerwowego. Budowa i funkcja ośrodkowego układu nerwowego. Układ limbiczny. Twór siatkowaty. Układ autonomiczny. Nerwy czaszkowe i rdzeniowe. Budowa i funkcja narządów zmysłów. Powłoka wspólna ciała. Nerwowa i hormonalna regulacja pracy różnych narządów ludzkiego ciała.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty uczenia się:
Umiejętności:
Efekt przedmiotowy 4 – student rozumie literaturę z zakresu anatomii funkcjonalnej człowieka w języku polskim; czyta ze zrozumieniem nieskomplikowane teksty naukowe w języku angielskim
Efekt przedmiotowy 5 – student posiada umiejętność wystąpień ustnych na temat zagadnień z zakresu anatomii funkcjonalnej człowieka
Efekt przedmiotowy 6 – student uczy się samodzielnie anatomii funkcjonalnej człowieka
Kompetencje społeczne:
Efekt przedmiotowy 7 – student potrafi krytycznie ocenić posiadaną wiedzę z zakresu anatomii funkcjonalnej człowieka oraz potrafi docenić znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu poznawczych i praktycznych problemów z zakresu anatomii funkcjonalnej człowieka
Efekt przedmiotowy 8 – student prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
ECTS - wykład i ćwiczenia: 4
Ćwiczenia: 2
ECTS [1 ECTS = 30 godzin]:
Udział w ćwiczeniach: 30 godzin
Przygotowanie do ćwiczeń: 30 godzin
Suma godzin: 60
ECTS: 60/30=2
Kryteria oceniania
Umiejętności
Ocena 2 (ndst): student nie rozumie literatury z zakresu anatomii funkcjonalnej człowieka w języku polskim; nie czyta ze zrozumieniem nieskomplikowanych tekstów naukowych w języku angielskim; nie posiada umiejętności wystąpień ustnych na temat zagadnień z zakresu anatomii funkcjonalnej człowieka oraz nie uczy się samodzielnie anatomii funkcjonalnej człowieka.
Ocena 3 (dst): student słabo rozumie literaturę z zakresu anatomii funkcjonalnej człowieka w języku polskim; słabo czyta nieskomplikowane teksty naukowe w języku angielskim; w ograniczonym stopniu posiada umiejętność wystąpień ustnych na temat zagadnień z zakresu anatomii funkcjonalnej człowieka; słabo uczy się samodzielnie anatomii funkcjonalnej człowieka
Ocena 4 (db): student dobrze rozumie literaturę z zakresu anatomii funkcjonalnej człowieka w języku polskim; dobrze czyta nieskomplikowane teksty naukowe w języku angielskim; w dobrym stopniu posiada umiejętność wystąpień ustnych na temat zagadnień z zakresu anatomii funkcjonalnej człowieka; dobrze uczy się samodzielnie anatomii funkcjonalnej człowieka
Ocena 5 (bdb): student bardzo dobrze rozumie literaturę z zakresu anatomii funkcjonalnej człowieka w języku polskim; bardzo dobrze czyta nieskomplikowane teksty naukowe w języku angielskim; w bardzo dobrym stopniu posiada umiejętność wystąpień ustnych na temat zagadnień z zakresu anatomii funkcjonalnej człowieka; bardzo dobrze uczy się samodzielnie anatomii funkcjonalnej człowieka
Kompetencje społeczne
Ocena 2 (ndst): student nie potrafi krytycznie ocenić posiadanej wiedzy z zakresu anatomii funkcjonalnej człowieka oraz nie potrafi docenić znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu poznawczych i praktycznych problemów z zakresu anatomii funkcjonalnej człowieka; nie identyfikuje prawidłowo i nie rozstrzyga dylematów związanych z wykonywaniem zawodu
Ocena 3 (dst): student w ograniczonym stopniu potrafi krytycznie ocenić posiadaną wiedzę z zakresu anatomii funkcjonalnej człowieka oraz w ograniczonym stopniu potrafi docenić znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu poznawczych i praktycznych problemów z zakresu anatomii funkcjonalnej człowieka. Student słabo identyfikuje i słabo rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu.
Ocena 4 (db): student w dobrym stopniu potrafi krytycznie ocenić posiadaną wiedzę z zakresu anatomii funkcjonalnej człowieka oraz w dobrym stopniu potrafi docenić znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu poznawczych i praktycznych problemów z zakresu anatomii funkcjonalnej człowieka. Student dobrze identyfikuje i dobrze rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu.
Ocena 5 (bdb): student w bardzo dobrym stopniu potrafi krytycznie ocenić posiadaną wiedzę z zakresu anatomii funkcjonalnej człowieka oraz w bardzo dobrym stopniu potrafi docenić znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu poznawczych i praktycznych problemów z zakresu anatomii funkcjonalnej człowieka. Student bardzo dobrze identyfikuje i bardzo dobrze rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu.
Ćwiczenia:
Metody dydaktyczne:
Ćwiczenia praktyczne z wykorzystaniem kości ludzkich z wykopalisk archeologicznych, i modeli anatomicznych, prezentacji Power Point oraz rycin i schematów anatomicznych.
Metody oceniania:
Obecność i aktywność na zajęciach, kolokwia
Ocena końcowa:
93-100% - 5
92-83% - 4,5
82-73% - 4
72-63% - 3,5
62-52% - 3
mniej niż 51% - 2
Literatura
1. Bochenek A., Reicher M., 2010. Anatomia człowieka, tomy 1-5. PZWL, Warszawa
2. Michajlik A., Ramotowski W., 2009. Anatomia i fizjologia człowieka. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa
3. Traczyk W. Z., 2002. Fizjologia człowieka w zarysie. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa
4. Traczyk W. Z., Trzebski A. (red.), 2007. Fizjologia człowieka z elementami fizjologii stosowanej i klinicznej. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa
5. McMillan B., 2009. Wielki Atlas Anatomii Człowieka. Buchmann Sp.z o.o., Warszawa
6. McMinn; Gielecki J. St. (red.), 2006. Fotograficzny Atlas anatomii Człowieka. Wydanie II polskie. Wydawnictwo Medyczne Urban&Partner, Wrocław
7. Sinielnikow R. D., 1981. Atlas of Human Anatomy, tomy 1-3. Medicina, Moskwa
8. Gray, H., 2000, “Anatomy of the Human Body”, electronic version by Bartleby.com, New York.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: