Anatomia funkcjonalna człowieka WB-BI-23-06
Cele przedmiotu: Zapoznanie studentów z typami anatomii człowieka i historią jej rozwoju. Przedmiot i znaczenie anatomii funkcjonalnej człowieka. Płaszczyzny, kierunki ciała oraz podstawowe pojęcia w języku polskim i łacińskim przydatne w uczeniu się anatomii człowieka. Bierny i czynny układ ruchu. Budowa tkanki chrzęstnej i kostnej. Procesy kostnienia. Podział i budowa kości. Rodzaje i budowa połączeń kości. Budowa i rodzaje tkanki mięśniowej. Mechanizm skurczu mięśni poprzecznie prążkowanych i mięśni gładkich. Budowa, rodzaje i funkcje mięśni szkieletowych. Budowa układu pokarmowego. Trawienie i wchłanianie pokarmów. Budowa i funkcje układu oddechowego. Budowa i czynność serca oraz naczyń krwionośnych. Krążenie duże i małe. Specyfika krążenia wieńcowego, wrotnego i mózgowego. Skład i rola krwi. Układ limfatyczny. Układ moczo-płciowy. Budowa i czynność nerek. Budowa nefronu i wytwarzanie moczu. Budowa i funkcja męskich i żeńskich narządów płciowych. Budowa i funkcja gruczołów dokrewnych. Współzależność hormonalno-nerwowa. Tkanka nerwowa i glejowa oraz ich czynności. Topograficzny i czynnościowy podział układu nerwowego. Budowa i funkcja ośrodkowego układu nerwowego. Układ limbiczny. Twór siatkowaty. Układ autonomiczny. Nerwy czaszkowe i rdzeniowe. Budowa i funkcja narządów zmysłów. Powłoka wspólna ciała. Nerwowa i hormonalna regulacja pracy różnych narządów ludzkiego ciała.
W cyklu 2021/22_Z:
Typy anatomii człowieka i historia jej rozwoju. Przedmiot i znaczenie anatomii funkcjonalnej człowieka. Płaszczyzny, kierunki ciała oraz podstawowe pojęcia w języku polskim i łacińskim przydatne w uczeniu się anatomii człowieka. Bierny i czynny układ ruchu. Budowa tkanki chrzęstnej i kostnej. Procesy kostnienia. Podział i budowa kości. Rodzaje i budowa połączeń kości. Budowa i rodzaje tkanki mięśniowej. Mechanizm skurczu mięśni poprzecznie prążkowanych i mięśni gładkich. Budowa, rodzaje i funkcje mięśni szkieletowych. Budowa układu pokarmowego. Trawienie i wchłanianie pokarmów. Budowa i funkcje układu oddechowego. Budowa i czynność serca oraz naczyń krwionośnych. Krążenie duże i małe. Specyfika krążenia wieńcowego, wrotnego i mózgowego. Skład i rola krwi. Układ limfatyczny. Układ moczo-płciowy. Budowa i czynność nerek. Budowa nefronu i wytwarzanie moczu. Budowa i funkcja męskich i żeńskich narządów płciowych. Budowa i funkcja gruczołów dokrewnych. Współzależność hormonalno-nerwowa. Tkanka nerwowa i glejowa oraz ich czynności. Topograficzny i czynnościowy podział układu nerwowego. Budowa i funkcja ośrodkowego układu nerwowego. Układ limbiczny. Twór siatkowaty. Układ autonomiczny. Nerwy czaszkowe i rdzeniowe. Budowa i funkcja narządów zmysłów. Powłoka wspólna ciała. Nerwowa i hormonalna regulacja pracy różnych narządów ludzkiego ciała. |
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty uczenia się:
Wiedza:
Efekt przedmiotowy 1 – student zna i rozumie w zaawansowanym stopniu wybrane fakty z anatomii funkcjonalnej człowieka oraz rozumie podstawowe zjawiska i procesy biologiczne dotyczące anatomii funkcjonalnej człowieka
Efekt przedmiotowy 2 – student zna i rozumie najważniejsze problemy z zakresu różnych działów anatomii człowieka oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi. Student zna i rozumie najważniejsze problemy z zakresu chemii i fizyki niezbędne do zrozumienia anatomii i fizjologii człowieka.
Efekt przedmiotowy 3 – student zna i rozumie terminologię anatomiczną oraz ma znajomość rozwoju anatomii funkcjonalnej człowieka i stosowanych w niej metod badawczych
Umiejętności:
Efekt przedmiotowy 4 – student rozumie literaturę z zakresu anatomii funkcjonalnej człowieka w języku polskim; czyta ze zrozumieniem nieskomplikowane teksty naukowe w języku angielskim
Efekt przedmiotowy 5 – student posiada umiejętność wystąpień ustnych na temat zagadnień z zakresu anatomii funkcjonalnej człowieka
Efekt przedmiotowy 6 – student uczy się samodzielnie anatomii funkcjonalnej człowieka
Kompetencje społeczne:
Efekt przedmiotowy 7 – student potrafi krytycznie ocenić posiadaną wiedzę z zakresu anatomii funkcjonalnej człowieka oraz potrafi docenić znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu poznawczych i praktycznych problemów z zakresu anatomii funkcjonalnej człowieka
Efekt przedmiotowy 8 – student prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
Kryteria oceniania
Wiedza
Ocena 2 (ndst): student nie rozumie wybranych faktów z anatomii funkcjonalnej człowieka oraz nie rozumie podstawowych zjawisk i procesów biologicznych dotyczących anatomii funkcjonalnej człowieka; nie zna i nie rozumie najważniejszych problemów z zakresu różnych działów anatomii człowieka oraz nie zna ich powiązań z innymi dyscyplinami przyrodniczymi. Student nie zna i nie rozumie najważniejszych problemów z zakresu chemii i fizyki niezbędnych do zrozumienia anatomii i fizjologii człowieka. Student nie zna i nie rozumie terminologii anatomicznej oraz nie ma znajomości rozwoju anatomii funkcjonalnej człowieka i stosowanych w niej metod badawczych.
Ocena 3 (dst): student słabo zna i rozumie wybrane fakty z anatomii funkcjonalnej człowieka oraz słabo rozumie podstawowe zjawiska i procesy biologiczne dotyczące anatomii funkcjonalnej człowieka; słabo zna i rozumie najważniejsze problemy z zakresu różnych działów anatomii człowieka oraz słabo zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi. Student słabo zna i rozumie najważniejsze problemy z zakresu chemii i fizyki niezbędne do zrozumienia anatomii i fizjologii człowieka.
Ocena 4 (db): student dobrze zna i rozumie wybrane fakty z anatomii funkcjonalnej człowieka oraz dobrze rozumie podstawowe zjawiska i procesy biologiczne dotyczące anatomii funkcjonalnej człowieka; dobrze zna i rozumie najważniejsze problemy z zakresu różnych działów anatomii człowieka oraz dobrze zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi. Student dobrze zna i rozumie najważniejsze problemy z zakresu chemii i fizyki niezbędne do zrozumienia anatomii i fizjologii człowieka.
Ocena 5 (bdb): student bardzo dobrze zna i rozumie wybrane fakty z anatomii funkcjonalnej człowieka oraz bardzo dobrze rozumie podstawowe zjawiska i procesy biologiczne dotyczące anatomii funkcjonalnej człowieka; bardzo dobrze zna i rozumie najważniejsze problemy z zakresu różnych działów anatomii człowieka oraz bardzo dobrze zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi. Student bardzo dobrze zna i rozumie najważniejsze problemy z zakresu chemii i fizyki niezbędne do zrozumienia anatomii i fizjologii człowieka.
Umiejętności
Ocena 2 (ndst): student nie rozumie literatury z zakresu anatomii funkcjonalnej człowieka w języku polskim; nie czyta ze zrozumieniem nieskomplikowanych tekstów naukowych w języku angielskim; nie posiada umiejętności wystąpień ustnych na temat zagadnień z zakresu anatomii funkcjonalnej człowieka oraz nie uczy się samodzielnie anatomii funkcjonalnej człowieka.
Ocena 3 (dst): student słabo rozumie literaturę z zakresu anatomii funkcjonalnej człowieka w języku polskim; słabo czyta nieskomplikowane teksty naukowe w języku angielskim; w ograniczonym stopniu posiada umiejętność wystąpień ustnych na temat zagadnień z zakresu anatomii funkcjonalnej człowieka; słabo uczy się samodzielnie anatomii funkcjonalnej człowieka
Ocena 4 (db): student dobrze rozumie literaturę z zakresu anatomii funkcjonalnej człowieka w języku polskim; dobrze czyta nieskomplikowane teksty naukowe w języku angielskim; w dobrym stopniu posiada umiejętność wystąpień ustnych na temat zagadnień z zakresu anatomii funkcjonalnej człowieka; dobrze uczy się samodzielnie anatomii funkcjonalnej człowieka
Ocena 5 (bdb): student bardzo dobrze rozumie literaturę z zakresu anatomii funkcjonalnej człowieka w języku polskim; bardzo dobrze czyta nieskomplikowane teksty naukowe w języku angielskim; w bardzo dobrym stopniu posiada umiejętność wystąpień ustnych na temat zagadnień z zakresu anatomii funkcjonalnej człowieka; bardzo dobrze uczy się samodzielnie anatomii funkcjonalnej człowieka
Kompetencje społeczne
Ocena 2 (ndst): student nie potrafi krytycznie ocenić posiadanej wiedzy z zakresu anatomii funkcjonalnej człowieka oraz nie potrafi docenić znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu poznawczych i praktycznych problemów z zakresu anatomii funkcjonalnej człowieka; nie identyfikuje prawidłowo i nie rozstrzyga dylematów związanych z wykonywaniem zawodu
Ocena 3 (dst): student w ograniczonym stopniu potrafi krytycznie ocenić posiadaną wiedzę z zakresu anatomii funkcjonalnej człowieka oraz w ograniczonym stopniu potrafi docenić znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu poznawczych i praktycznych problemów z zakresu anatomii funkcjonalnej człowieka. Student słabo identyfikuje i słabo rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu.
Ocena 4 (db): student w dobrym stopniu potrafi krytycznie ocenić posiadaną wiedzę z zakresu anatomii funkcjonalnej człowieka oraz w dobrym stopniu potrafi docenić znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu poznawczych i praktycznych problemów z zakresu anatomii funkcjonalnej człowieka. Student dobrze identyfikuje i dobrze rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu.
Ocena 5 (bdb): student w bardzo dobrym stopniu potrafi krytycznie ocenić posiadaną wiedzę z zakresu anatomii funkcjonalnej człowieka oraz w bardzo dobrym stopniu potrafi docenić znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu poznawczych i praktycznych problemów z zakresu anatomii funkcjonalnej człowieka. Student bardzo dobrze identyfikuje i bardzo dobrze rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: