Ekologia ogólna WB-BI-12-24ćw
Celem przedmiotu jest zaznajomienie studentów z zakresem zainteresowań ekologii i metodami badań stosowanymi w różnych jej dziedzinach, a także sposobami postrzegania świata i rozumowania, właściwymi biologom zajmującym się tą dziedziną wiedzy. Domniemywa się, że studenci znają pierwszych pięć rozdziałów trzeciego tomu podręcznika licealnego "Biologia" z cyklu "Akademia WSiP" pod redakcją Krzysztofa Spalika (lub równoważnego) i wiedza wyniesiona ze szkoły stanowić będzie teoretyczną podstawę dla samodzielnego (choć nie bez pomocy) przeprowadzenia obserwacji terenowych i laboratoryjnych i wyciągania wniosków.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2020/21_L: E-Learning | W cyklu 2019/20_L: E-Learning z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23_L: | W cyklu 2020/21_L: | W cyklu 2024/25_L: | W cyklu 2021/22_L: | W cyklu 2023/24_L: | W cyklu 2019/20_L: |
Efekty kształcenia
Przedmiotowe efekty uczenia się w obszarze Wiedzy (wykłady):
Efekt przedmiotowy 1. Student w zaawansowanym stopniu zna i rozumie wybrane fakty, obiekty i złożone uwarunkowania w ekologii, rozumie podstawowe zjawiska i procesy ekologiczne
Efekt przedmiotowy 2. Student w zaawansowanym stopniu zna i rozumie najważniejsze problemy z zakresu ekologii niezbędne dla zrozumienia podstawowych zjawisk i procesów przyrodniczych oraz zna powiązania ekologii z innymi dyscyplinami przyrodniczymi
Efekt przedmiotowy 3. Student w zaawansowanym stopniu zna i rozumie podstawowe kategorie pojęciowe i terminologię ekologiczną oraz ma znajomość rozwoju ekologii i stosowanych w niej metod badawczych
Efekt przedmiotowy 4. Student zna podstawowe techniki i narzędzia badawcze stosowane w ekologii na poziomie umożliwiającym ich wykorzystanie do analizy zjawisk przyrodniczych
Efekt przedmiotowy 5. Student zna związki między osiągnięciami ekologii a możliwościami ich wykorzystania w życiu społeczno-gospodarczym z uwzględnieniem zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej
Przedmiotowe efekty uczenia się w obszarze Umiejętności (ćwiczenia):
Efekt przedmiotowy 6. Student potrafi właściwie dobierać źródła informacji na tematy związane z ekologią ogólną,
Efekt przedmiotowy 7. Student czyta ze zrozumieniem teksty naukowe z zakresu ekologii ogólnej, oraz samodzielnie planuje i realizuje własne uczenie się
Przedmiotowe efekty uczenia się w obszarze Kompetencji społecznych (ćwiczenia):
Efekt przedmiotowy 8. Student jest gotów do prawidłowego identyfikowania i rozstrzygania dylematów związanych ekologią ogólną w związku z wykonywaniem zawodu
Opis ECTS:
Udział w ćwiczeniach - 30 h, przygotowanie do ćwiczeń - 5 h, czas na wykonanie samodzielnych obserwacji/poszukiwań w literaturze/napisanie referatu – 15 h, przygotowanie do sprawdzianu - 10 h
SUMA GODZIN: 60
LICZBA ECTS: 60 godzin / 30(25) godz. = ca. 2
Kryteria oceniania
Ocena końcowa z ćwiczeń:
sprawdzian pisemny (pytania testowe oraz pytania/zadania otwarte):
91-100% 5
81-90% 4,5
71-80% 4
61-70% 3,5
51-60% 3
mniej niż 50,9% 2
Prowadzący zastrzega sobie prawo podwyższania oceny osobom, które w sposób szczególnie sumienny wykonały powierzone na zajęciach zadania lub w inny sposób udowodniły swoje głębokie zaangażowanie (nie dotyczy to oceny niedostatecznej).
Studenci mają prawo do dwóch nieobecności na zajęciach (nieobecności te nie muszą być usprawiedliwione). W przypadku większej liczby nieobecności zaliczenie przedmiotu jest możliwe tylko po uzgodnieniu z Prodziekanem ds. studiów.
Student w zakresie Umiejętności (Efekty przedmiotowe 6,7):
- na ocenę ndst. (2): student nie potrafi właściwie dobierać źródeł informacji na tematy związane z ekologią ogólną, nie czyta ze zrozumieniem tekstów naukowych z zakresu ekologii ogólnej, oraz nie planuje samodzielnie i nie realizuje własnego uczenia się.
- na ocenę dst. (3): student w ograniczonym stopniu potrafi właściwie dobierać źródła informacji na tematy związane z ekologią ogólną, czytać ze zrozumieniem teksty naukowe z zakresu ekologii ogólnej, oraz planować samodzielnie i realizować własne uczenie się.
- na ocenę db. (4): student w dobrym stopniu potrafi właściwie dobierać źródła informacji na tematy związane z ekologią ogólną, czytać ze zrozumieniem teksty naukowe z zakresu ekologii ogólnej, oraz planować samodzielnie i realizować własne uczenie się.
- na ocenę bdb. (5): student w bardzo dobrym stopniu potrafi właściwie dobierać źródła informacji na tematy związane z ekologią ogólną, czytać ze zrozumieniem teksty naukowe z zakresu ekologii ogólnej, oraz planować samodzielnie i realizować własne uczenie się.
Student w zakresie Kompetencji społecznych (Efekt przedmiotowy 8):
- na ocenę ndst. (2): Student nie jest gotów do prawidłowego identyfikowania i rozstrzygania dylematów związanych z ekologią ogólną w związku z wykonywaniem zawodu.
- na ocenę dst. (3): Student w ograniczonym zakresie jest gotów do prawidłowego identyfikowania i rozstrzygania dylematów związanych z ekologią ogólną w związku z wykonywaniem zawodu.
- na ocenę db. (4): Student w dobrym stopniu jest gotów do prawidłowego identyfikowania i rozstrzygania dylematów związanych z ekologią ogólną w związku z wykonywaniem zawodu.
- na ocenę bdb. (5): Student jest w pełni gotów do prawidłowego identyfikowania i rozstrzygania dylematów związanych z ekologią ogólną w związku z wykonywaniem zawodu.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Uwagi
W cyklu 2021/22_L:
Warunkiem wstępnym jest znajomość biologii na poziomie liceum ogólnokształcącego. Zalecane jest zapoznanie się z treścią rozdziałów 1- 5 podręcznika licealnego BIOLOGIA cz. III pod redakcją Krzysztofa Spalika (z serii Akademia WSiP). |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: