Laboratorium z chemii ogólnej i nieorganicznej WB-BI-12-22
Treści merytoryczne: Zapoznanie z podstawowymi technikami pracy i sprzętem w laboratorium chemicznym. Przygotowanie, rozcieńczanie i mieszanie roztworów. Analiza jakościowa - identyfikacja kationów i anionów. Analiza objętościowa - miareczkowe metody oznaczania substancji. Pojęcie pH i oznaczanie odczynu roztworów. Podstawy chromatografii. Ekstrakcja barwników roślinnych z materiału biologicznego i ich rozdział na kolumnie chromatograficznej. Podstawy spektrofotometrii. Oznaczanie ilościowe zawartości chlorofili przy użyciu spektrofotometru.
Metody oceny: kolokwium wstępne, zaliczenie poszczególnych ćwiczeń na podstawie sprawozdania. Kolokwium końcowe. Ocena końcowa jest średnią wszystkich ocen uzyskanych z poszczególnych ćwiczeń.
W cyklu 2021/22_L:
Treści merytoryczne: Przygotowanie, rozcieńczanie i mieszanie roztworów. Analiza jakościowa - identyfikacja kationów i anionów. Analiza objętościowa - miareczkowe metody oznaczania substancji. Pojęcie pH i oznaczanie odczynu roztworów. Podstawy chromatografii. Ekstrakcja barwników roślinnych z materiału biologicznego i ich rozdział na kolumnie chromatograficznej. Podstawy spektrofotometrii. Oznaczanie ilościowe zawartości chlorofili przy użyciu spektrofotometru. |
W cyklu 2022/23_L:
Treści merytoryczne: Przygotowanie, rozcieńczanie i mieszanie roztworów. Analiza jakościowa - identyfikacja kationów i anionów. Analiza objętościowa - miareczkowe metody oznaczania substancji. Pojęcie pH i oznaczanie odczynu roztworów. Podstawy chromatografii. Ekstrakcja barwników roślinnych z materiału biologicznego i ich rozdział na kolumnie chromatograficznej. Podstawy spektrofotometrii. Oznaczanie ilościowe zawartości chlorofili przy użyciu spektrofotometru. |
W cyklu 2023/24_L:
Treści merytoryczne: Przygotowanie, rozcieńczanie i mieszanie roztworów. Analiza jakościowa - identyfikacja kationów i anionów. Analiza objętościowa - miareczkowe metody oznaczania substancji. Pojęcie pH i oznaczanie odczynu roztworów. Podstawy chromatografii. Ekstrakcja barwników roślinnych z materiału biologicznego i ich rozdział na kolumnie chromatograficznej. Podstawy spektrofotometrii. Oznaczanie ilościowe zawartości chlorofili przy użyciu spektrofotometru. |
W cyklu 2024/25_L:
Treści merytoryczne: Przygotowanie, rozcieńczanie i mieszanie roztworów. Analiza jakościowa - identyfikacja kationów i anionów. Analiza objętościowa - miareczkowe metody oznaczania substancji. Pojęcie pH i oznaczanie odczynu roztworów. Podstawy chromatografii. Ekstrakcja barwników roślinnych z materiału biologicznego i ich rozdział na kolumnie chromatograficznej. Podstawy spektrofotometrii. Oznaczanie ilościowe zawartości chlorofili przy użyciu spektrofotometru. |
E-Learning
W cyklu 2020/21_L: E-Learning | W cyklu 2019/20_L: E-Learning z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23_L: | W cyklu 2020/21_L: | W cyklu 2024/25_L: | W cyklu 2021/22_L: | W cyklu 2023/24_L: | W cyklu 2019/20_L: |
Efekty kształcenia
BI1_U09
absolwent potrafi planować i organizować pracę indywidualną oraz współdziałać i pracować w grupie. przyjmując w niej różne role a także posługuje się podstawowymi technikami pracy w laboratorium chemicznym; wykonuje w/g instrukcji planowane ćwiczenia laboratoryjne pod kierunkiem opiekuna naukowego
BI1_K03
absolwent ma kompetencje do dbałości o dorobek i tradycje zawodu, jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej poprzez poznanie podstawowych zasad bezpieczeństwa i higieny pracy w laboratorium chemicznym .
Punkty ECTS
aktywność studenta - nakład pracy studenta w godz.
udział w ćwiczeniach - 30
przygotowanie do ćwiczeń - 30
konsultacje - 10
czas na napisanie sprawozdań - 20
Suma godz. - 90
Liczba punktów ECTS: 90 / 30 = 3
Kryteria oceniania
Metody oceny: kolokwium wstępne, sprawozdanie z wykonanej pracy. Kolokwium końcowe.
Oceny z kolokwium:
94-100% - 5
93-88% - 4,5
87-80% - 4
79-70% - 3,5
69-60% - 3
mniej niż 59,9% - 2
Ocena podsumowująca jest średnią 5-ciu ocen cząstkowych z pięciu ćwiczeń i kolokwium końcowego.
Ocena cząstkowa jest średnią ocen dotyczących danego ćwiczenia:
1. Ocena przygotowania do zajęć poprzez zdanie kolokwium wstępnego z tematyki dotyczącej danego ćwiczenia i BHP. Jest to warunek przystąpienia do ćwiczeń.
2. Ocena pracy przygotowanej indywidualnie w formie sprawozdania z ćwiczenia:
ocena 2 (ndst): nie potrafi zaprezentować wyników swoich badań
ocena 3 (dst): prezentuje suche wyniki bez umiejętności ich analizy
ocena 4 (db): dokonuje analizy wyników, proponuje wnioski
ocena 5 (bdb): dokonuje analizy wyników, wyciąga wnioski, dyskutuje
Metody dydaktyczne:
Umiejętności:
Metody ćwiczeniowo-praktyczne oparte na praktycznej działalności studenta: przygotowanie się do zajęć, wykonanie ćwiczenia zgodnie z instrukcją
opracowywanie sprawozdania, analiza wyników, prezentowanie materiałów i wyników badań; metody oparte na obserwacji.
Kompetencje społeczne:
Metody aktywizujące, np. praca w grupie.
Ocena końcowa:
Na ocenę 2 (ndst.): Student nie potrafi posługiwać się podstawowymi technikami pracy w laboratorium chemicznym; nie potrafi wykonywać w/g instrukcji ćwiczeń laboratoryjnych pod kierunkiem opiekuna naukowego
Na ocenę 3 (dst.): Student na poziomie podstawowym posługuje się podstawowymi technikami pracy w laboratorium chemicznym.
Na ocenę 4 (db.): Student na dobrym poziomie posługuje się podstawowymi technikami pracy w laboratorium chemicznym.
Na ocenę 5 (bdb.): Student na bardzo dobrym poziomie posługuje się podstawowymi technikami pracy w laboratorium chemicznym.
Sposoby weryfikacji efektów uczenia się:
- pozytywna ocena z kolokwium wstępnego i kolokwium końcowego (BI1_U09)
- kolokwium z zasad BHP (BI1_K03)
Obecność na wszystkich zajęciach jest obowiązkowa.
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Zygmunt Marczenko, Jerzy Minczewski "Chemia analityczna". PWN Warszawa 2008.
2. Galus Z. (ed.) "Ćwiczenia rachunkowe z chemii analitycznej". PWN Warszawa 2007
3.Podręcznik do ćwiczeń "Laboratorium chemiczne" wydany w bibliotece Szkoły Nauk Ścisłych (wyd. I. Warszawa 2000, ISBN 83-909206-3-8; wyd. II. Warszawa 2005, Wydawnictwo UKSW, ISBN 83-7072-338-1).
4. Maria Krzechowska, Podstawy chemii ogólnej i środowiska przyrodniczego. Ćwiczenia laboratoryne, oficyna wydawnicza Politechniki Warszawskiej.
Literatura uzupełniająca
4. L.L Jones, P.W. Atkins, "Chemia ogólna. Cząsteczki, materia, reakcje" PWN Warszawa 2009 i wcześniejsze wydania.
5. A. Bielański, "Chemia nieorganiczna". PWN Warszawa 2008.
W cyklu 2021/22_L:
Literatura podstawowa: |
W cyklu 2022/23_L:
Literatura podstawowa: |
W cyklu 2023/24_L:
Literatura podstawowa: |
W cyklu 2024/25_L:
Literatura podstawowa: |
Uwagi
W cyklu 2021/22_L:
Poziom przedmiotu: podstawowy Cele przedmiotu: opanowanie podstawowych technik laboratoryjnych Wymagania wstępne: podstawowe wiadomości z zakresu chemii ogólnej i nieorganicznej. |
W cyklu 2022/23_L:
Poziom przedmiotu: podstawowy Cele przedmiotu: opanowanie podstawowych technik laboratoryjnych Wymagania wstępne: podstawowe wiadomości z zakresu chemii ogólnej i nieorganicznej. |
W cyklu 2023/24_L:
Poziom przedmiotu: podstawowy Cele przedmiotu: opanowanie podstawowych technik laboratoryjnych Wymagania wstępne: podstawowe wiadomości z zakresu chemii ogólnej i nieorganicznej. |
W cyklu 2024/25_L:
Poziom przedmiotu: podstawowy Cele przedmiotu: opanowanie podstawowych technik laboratoryjnych Wymagania wstępne: podstawowe wiadomości z zakresu chemii ogólnej i nieorganicznej. |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: