Biologia komórki WB-BI-12-20lab
Program wykładów i ćwiczeń obejmuje zagadnienia dotyczące budowy oraz funkcjonowania komórek roślinnych i zwierzęcych. Przedstawione zostaną: podstawowe metody badań stosowane w biologii komórki, różnice między komórkami prokariotycznej i eukariotycznymi, budowa i funkcje poszczególnych organelli komórkowych, oddziaływania między komórkami, przekazywanie sygnału, charakterystyka cyklu komórkowego, mitozy, mejozy oraz apoptozy. Budowa i funkcja tkanek roślinnych i zwierzęcych zostanie przedstawiona.
Opis szczegółowy:
Program ćwiczeń:
Mikroskopia świetlna - zasady działania różnego typu mikroskopów: z kontrastem fazowym Nomarskiego, fluorescencyjny, konfokalny. Pomiary komórek.
Cykl mitotyczny u eukariontów - przebieg, punkty kontrolne cyklu.
Struktura i funkcja jądra interfazowego.
Cytoszkielet i jego rola w organizacji strukturalnej i funkcjonalnej komórki oraz ruchy komórkowe.
Mitoza - przebieg i molekularne aspekty związane z przebiegiem mitozy
Analiza kariotypu.
Cytokineza - analiza odmiennego przebiegu u organizmów roślinnych i zwierzęcych, aspekty molekularne.
Mejoza - przebieg, miejsce w cyklu życiowym organizmu, aspekty molekularne przebiegu.
Analiza innych niż mitoza cykli komórkowych: poliploidyzacja, endomitoza, politenizacja, amplifikacja etc.
Budowa tkanek roślinnych oraz tkanek zwierzęcych.
Charakterystyczne cechy budowy komórki roślinnej i zwierzęcej. Charakterystyka tkanek twórczych. Pierwotne i wtórne tkanki okrywające. Tkanki miękiszowe. Tkanki wzmacniające. Tkanki przewodzące. Pierwotna i wtórna budowa anatomiczna korzenia. Pierwotna i wtórna budowa anatomicz-na łodygi. Anatomia liścia.
Charakterystyka komórek nerwowych, mięśniowych, nabłonkowych, chrzęstnych i kostnych.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2020/21_L: E-Learning | W cyklu 2019/20_L: E-Learning z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Przedmiotowe efekty uczenia się w zakresie wiedzy:
Efekt przedmiotowy 1: student zna i rozumie terminologię biologiczną dot. budowy i biologii komórki, rozumie podstawowe zjawiska i procesy biologiczne w niej zachodzące.
Efekt przedmiotowy 2: student zna i rozumie etapy rozwoju komórki oraz stosowanych w miej metod badawczych
Efekty kształcenia w zakresie umiejętności:
Efekt przedmiotowy 3. Student umie stosować podstawowe techniki i narzędzia badawcze w biologii, przeprowadzać obserwacje oraz wykonać w terenie lub laboratorium pomiary fizyczne, biologiczne i chemiczne komórki
Przedmiotowe efekty uczenia się w zakresie kompetencji społecznych:
Efekt przedmiotowy 4: Student jest zdolny do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści. Student jest zdolny na podstawie uzyskanej wiedzy rozwiązywać problemy poznawcze i praktyczne z zakresu biologii komórki.
Kryteria oceniania
Warunkiem dopuszczenia do egzaminu końcowego jest udział w wykładach i zaliczenie ćwiczeń. Dopuszcza się dwie nieobecności na wykładach. Egzamin testowy w formie pytań otwartych i zamkniętych.
100-91% - 5
90-81% - 4,5
80-76% - 4
75-70% - 3,5
69-60% - 3
59 i mniej - 2
ryteria oceniania w zakresie wiedzy
Student w zakresie wiedzy:
- na ocenę 2 (ndst.): nie rozumie zaawansowanej problematyki biologii komórki, nie posiada szczegółowej wiedzy na tematy omawiane podczas zajęć; nie rozumie wzajemnego powiązania między różnymi gałęziami biologii komórki
. - na ocenę 3 (dst.): w podstawowym stopniu rozumie zaawansowaną problematykę biologii komórki, posiada szczegółową wiedzę na temat omawiane podczas zajęć
- na ocenę 4 (db.): na odpowiednim poziomie rozumie zaawansowaną problematykę biologii komórki, posiada szczegółową wiedzę na temat omawiane podczas zajęć
- na ocenę 5 (bdb.): doskonale rozumie zaawansowaną problematykę biologii komórki, posiada szczegółową wiedzę na temat omawiane podczas zajęć
Ćwiczenia:
Metody i kryteria oceniania w zakresie umiejętności. Student w zakresie umiejętności:
- na ocenę 2 (ndst.) - nie potrafi stosować podstawowych technik i narzędzi badawczych biologii, przeprowadzać obserwacji oraz wykonać w laboratorium pomiarów fizycznych, biologicznych i chemicznych. Nie potrafi planować i organizować pracy indywidualnej oraz współdziałać i pracować w grupie, a także wykonać zlecone zadania badawcze
- na ocenę 3 (dst.) - na dostatecznym poziomie potrafi stosować podstawowe techniki i narzędzia badawcze biologii, przeprowadzać obserwacji oraz wykonać w laboratorium pomiarów fizycznych, biologicznych i chemicznych ,planować i organizować pracę indywidualną oraz współdziałać i pracować w grupie, a także wykonać zlecone zadania badawcze.
- na ocenę 4 (db.) - na odpowiednim poziomie potrafi stosować podstawowe techniki i narzędzia badawcze biologii, przeprowadzać obserwacji oraz wykonać w laboratorium pomiarów fizycznych, biologicznych i chemicznych, planować i organizować pracę indywidualną oraz współdziałać i pracować w grupie, a także wykonać zlecone zadania badawcze
- na ocenę 5 (bdb.) - doskonale potrafi stosować podstawowe techniki i narzędzia badawcze biologii, przeprowadzać obserwacji oraz wykonać w laboratorium pomiarów fizycznych, biologicznych i chemicznych ,planować i organizować pracę indywidualną oraz współdziałać i pracować w grupie, a także wykonać zlecone zadania badawcze.
Metody i kryteria oceniania w zakresie kompetencji społecznych Student w zakresie w zakresie kompetencji społecznych:
- na ocenę 2 (ndst.) - nie posiada otwartości na problematykę badawczą, nie pogłębia systematycznie wiedzy dot. biologii komórki i nie potrafi jej praktycznie wykorzystać.
- na ocenę 3 (dst.) - na dostatecznym poziomie zachowuje otwartość na problematykę badawczą, pogłębia systematycznie wiedzę dot. funkcji biologii komórki potrafią ją praktycznie wykorzystać
- na ocenę 4 (db.) - na odpowiednim poziomie zachowuje otwartość na problematykę badawczą, pogłębia systematycznie wiedzę dot. funkcji i biologii kmórki i potrafią ją praktycznie wykorzystać
- na ocenę 5 (bdb.) - na wysokim poziomie zachowuje otwartość na problematykę badawczą, pogłębia systematycznie wiedzę dot funkcji i biologii komórki i potrafią ją praktycznie wykorzystać
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: