Zoologia ogólna WB-BI-11-03
Treść wykładów:
1. Zoologia jako nauka. Podział nauk zoologicznych. Przedmiot nauk podstawowych takich jak systematyka, fizjologia, genetyka, zoogeografia, ewolucja i ekologia. Przedmiot nauk szczegółowych takich jak ichtiologia, brachologia, ornitologia, teriologia.
2. Gatunek jako podstawowa jednostka zoologii. Podstawy systematyki i kladystyki. Drzewa rodowe.
3. Animalia: ogólna charakterystyka. Budowa i funkcje narządów. Linie rozwojowe kręgowców.
4. Kopalny zapis ewolucji zwierząt. Eksplozja życia w kambrze. Wyjście czworonogów na ląd. Władcy przestworzy. Pierwsze ssaki.
5. Aromorfozy w rozwoju strunowców: przykłady i znaczenie najważniejszych zmian w poziomie organizacji zwierząt.
6. Ontogeneza i filogeneza. Rekapitulacja. Znaczenie form larwalnych w ewolucji
7. Analogia i homologia w świecie zwierząt. Podobieństwo wyglądu, funkcji i pochodzenia narządów.
8. Sposoby poruszania się zwierząt
9. Zmysły zwierząt
10. Powłoki ciała zwierząt
11. Ewolucja układu krwionośnego kręgowców
12. Szkielet i jego ewolucja.
13. Zwierzęta i zachowanie: podstawy etologii
14. Zwierzęta i środowiska: podstawy ekologii zwierząt
15. Zwierzęta i kontynenty: podstawy zoogeografii
Treść ćwiczeń:
1. Darwin i jego dzieło
2. Polscy zoologowie XIX wieku
3. Pochodzenie płci
4. Gastrulacja. Tkanki zwierzęce
5. Metameryzacja kręgowców
6. Ewolucja kończyn kręgowców
7. Układ mięśniowy
8. Układ nerwowy
9. Przewód pokarmowy
10. Techniki molekularne w zoologii
11. "Wyścig zbrojeń" w świecie drapieżników i ofiar.
12. Jak korzystać z kluczy i przewodników i literatury zoologicznej.
13. Jak zwierzęta wymieniają informację
14. Ochrona zwierząt w Polsce i na świecie
15. Kolokwium końcowe
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
Zna pojęcia z zakresu zoologii i rozumie podstawowe zjawiska i procesy biologiczne. Ma wiedzę w zakresie podstaw zoologii, ewolucji i taksonomii.
Ma znajomość rozwoju poglądów w zakresie zoologii i stosowanych w niej metod badawczych.
Umiejętności
Rozumie literaturę z zakresu zoologii w języku polskim; czyta ze zrozumieniem nieskomplikowane teksty naukowe w języku angielskim
Wykorzystuje dostępne źródła informacji z zakresu zoologii, w tym źródła elektroniczne.
Umie uczyć się samodzielnie w sposób ukierunkowany.
Kompetencje:
Rozwija swą wiedzę z zakresu zoologii i odnosi ją do zdobywanej wiedzy o miejscu człowieka w świecie.
Potrafi razem z innymi studentami opracować zagadnienia z zakresu zoologii i dyskutować nad problemami z tej dziedziny.
ECTS
udział w wykładzie: 30 godz.
udział w ćwiczeniach: 30 godz.
przygotowanie do ćwiczeń: 25 godz.
przygotowanie referatu: 15 godz.
przygotowanie do kolokwium i egzaminu: 45 godz.
suma godzin: 145
liczba ECTS: 5
Kryteria oceniania
Egzamin odbędzie się on-line, na platformie Moodle i będzie polegał na wyborze (zakreśleniu) prawidłowej odpowiedzi spośród trzech, które wyświetlą się na ekranie wraz z pytaniem. Będą to pytania dotyczące podstawowych terminów neurofizjologicznych, nazw anatomicznych i procesów zachodzących w układzie nerwowym. Każdemu ze studentów system wyświetli 30 tych samych pytań, z tymi samymi odpowiedziami, ale w różnej kolejności. Każde pytanie (wraz z odpowiedziami) będzie wyświetlane do czasu zakreślenia odpowiedzi, maksymalnie przez jedną minutę. Prawidłowe odpowiedzi powinny być znane Studentom, którzy opanowali materiał przedstawiony na wykładach. Za każdą poprawną odpowiedź student otrzyma 1 punkt (maksymalna możliwa suma - 30 punktów). Zakreślenie nieprawidłowej odpowiedzi nie będzie punktowane.
Stopnie (w skali od 2 do 5) zostaną wystawione na podstawie uzyskanej sumy punktów. Minimum na stopień „3” to 15 punktów, a na stopień "5" - 27 punktów. Oceny pośrednie będą przyznawane proporcjonalnie do liczby zdobytych punktów. Zarówno egzamin w pierwszym terminie, jak i egzamin poprawkowy odbędą się według tych samych zasad.
Literatura
Literatura:
Dzik J. 2003. Dzieje życia na Ziemi. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
Fortey R. 1999. Życie. Nieautoryzowana biografia. Albatros, Warszawa
Grodziński Z. 1979. Zoologia. Przedstrunowce i strunowce. PWN, Warszawa
Hempel-Zawitkowska J. (red.) 2006. Zoologia dla uczelni rolniczych. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
Jurd R.D. 2007. Biologia zwierząt. Krótkie wykłady.
Solomon E.P., Berg L.R., Martin D.W. 2009. Biologia. Multico, Warszawa (lub wcześniejsze wydania Ville i in.)
Szarski H. 1998. Historia zwierząt kręgowych (i wydania od 1990)
Szarski H. 1987. Anatomia porównawcza kręgowców(i starsze wydania)
Umiński T. 1991. Zwierzęta i kontynenty.
Urbanek A. 2007. Jedno istnieje tylko zwierzę... Myśli przewodnie biologii porównawczej. Muzeum i Instytut Zoologii PAN., Warszawa
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: