Wspomaganie rozwoju dziecka z problemami emocjonalnymi i z zaburzeniami zachowania UKSW-P-DoRo-WRD
Zajęcia dotyczą wspomagania rozwoju dziecka z problemami emocjonalnymi i z zaburzeniami zachowania. Podczas zajęć zostaną omówione przyczyny i kryteria diagnostyczne zaburzeń lękowych, zaburzeń nastroju, zaburzeń jedzenia oraz zaburzeń zachowania u dzieci i młodzieży. Ponadto podczas zajęć zostaną omówione techniki terapii trzeciej fali stosowane w przypadku tych zaburzeń. Studenci będą mieli możliwość przećwiczenia wyżej wymienionych umiejętności podczas zajęć warsztatowych.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23_L: | W cyklu 2021/22_L: | W cyklu 2023/24_Z: | W cyklu 2022/23_Z: |
Efekty kształcenia
PS_W13 student zna i rozumie, jakie jest znaczenie stresu, kryzysów, konfliktów w życiu człowieka oraz posiada wiedzę na temat zapobiegania i przeciwdziałania tym zjawiskom.
PS_W14 student zna i rozumie, jak analizować i interpretować rolę czynników sprzyjających zachowaniom zdrowotnym, uzależnieniom, zapobieganiu potencjalnym zaburzeniom rozwoju i patologii w zakresie procesów psychicznych.
PS_U12 student potrafi zaplanować i przeprowadzić oddziaływania psychoprofilaktyczne i psychoedukacyjne.
PS_K04 student jest gotów do organizowania szkoleń prezentujących problemy psychologiczne oraz analizowania praktycznych zagadnień psychologicznych.
Kryteria oceniania
Wiedza
Student będzie posiadał wiedzę na temat zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania u dzieci i młodzieży.
Umiejętności
Student będzie posiadał bardzo dużą umiejętność identyfikowania pojawiających się w otoczeniu problemów psychicznych i związanych z zachowaniem wśród dzieci i młodzieży.
Kompetencje
Student będzie potrafił bardzo sprawnie rozmawiać z młodymi osobami u których pojawiają się zaburzenia psychiczne i zaburzenia zachowania.
Literatura
Brantley J., Wood J.C., McKay M., Terapia dialektyczno-behawioralna (DBT) praktyczne ćwiczenia rozwijające uważność, efektywność interpersonalną, regulację emocji i odporność na stres, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2015.
Carson R.C., Butcher J.N., Mineka S. Psychologia zaburzeń. Gdańsk: GWP, 2003.
Fiszer V.N. Terapia dialektyczno-behawioralna. Trening umiejętności. Strona internetowa dostępna pod adresem: https://emocje.pro/wp-content/uploads/2014/07/trening-umiejetnosci-terapia-borderline-depresja-warszawa.pdf
Leahy R.L., Techniki terapii poznawczej. Podręcznik praktyka, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2019.
Rathus J.H., Miller A.L., Terapia dialektyczno-behawioralna (DBT) młodzieży. Trening umiejętności, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2018.
Yapko M., Kiedy życie boli. Dyrektywy w leczeniu depresji, Gdańsk, GWP, 2002.
Uwagi
W cyklu 2021/22_L:
- |
W cyklu 2022/23_Z:
- |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: