Budowanie środowiska/zespołu wspierającego UKSW-P-DoRo-BŚ
Treści merytoryczne:
1. Etapy prac z osobą rodziną wymagająca wsoarcia
2. Zasoby wykorzystywane przy budowaniu zespołu/ środowiska wsperającego
3. Podmioty uzielające wsparcia
4. Organizaowanie społeczności lokalnej
5. Praktyka i strategia działań środowiskowych, metody pracy środowiskowej
6. Sposoby motywowania osób wymagających wsparcia
6. Działania podejmowane wobec osoby/rodziny doświadczającej przemocy, osób bezrobotnych, doświadczających problemów opiekuńczo wychowaczych, osób uzależnionych, niepełnosprawnych, osób starszych i osób z chorobami psychicznymi.
W cyklu 2021/22_L:
Treści merytoryczne: |
W cyklu 2022/23_Z:
Treści merytoryczne: |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA: Słuchacz powinien nabyć wiedzę o podstawach funkcjonowania rodziny, identyfikować problemy jednostki i rodziny a także zdobyć wiedzę o funkcjonowaniu rodzin prawidłowych, dysfunkcyjnych i dysfunkcjonalnych
UMIEJĘTNOŚCI: Słuchacz powinien zdobyć umiejętności korzystania z nabytej wiedzy, potrzebnej do identyfikacji różnego rodzaju problemów rodzinnych i rozwiązywania ich w kompetentny sposób.
KOMPETENCJE/POSTAWY: Słuchacz powinien mieć świadomość konieczności stałego uzupełniania wiedzy. Powinien się cechować postawą otwartości na różnego rodzaju problemy i uzyskać kompetencje wstępnego ich diagnozowania.
Kryteria oceniania
Uczestnictwo w zajęciach, umiejętność analizy problemowej, udział w dyskusji
Literatura
1.M. Boryczko A. Dunajska S. Marek, Praca socjalna w środowisku lokalnym, Wydawnictwo Difin, Warszawa 20220.
2.K. Wojtanowicz, Środowiskowa praca socjalna na rzecz rozwoju społecznego, w: Eliminacja wykluczenia społecznego, red. M. Duda, K. Kutek‐Sładek, Kraków 2017, s. 177–185.
3.M. Cichosz, Środowisko i środowisko wychowawcze w refleksji pedagogicznej – rozwój i przemiany. [w:] M. Cichosz, R. Leppert (red.) Współczesne środowiska wychowawcze. Stan oceny i kierunki przemian, Bydgoszcz: Wydawnictwo Kujawskiej- Pomorskiej Szkoły Wyższej, 2011
4.S. Kawula, Spirala życzliwości. Od wsparcia do samorozwoju. [w:] E. Kantowicz (red.) Wsparcie społeczne w różnych układach ludzkiego życia, Olsztyn: Wydawnictwo Glob, 1997
5. M. Rymsza, Pracownicy socjalni i praca socjalna w Polsce. Między służbą społeczną a urzędem, Warszawa: Instytut Spraw Publicznych, Warszawa 2012
6.Ch. Beckett, Podstawy teorii dla praktyków pracy socjalnej, Warszawa 2010
7.E. Kantowicz, Elementy teorii i praktyki pracy socjalnej, Olsztyn 2001
8. J. Grotowska-Leder red.,Sieci wsparcia społecznego jako przejaw integracji
i dezintegracji społecznej,Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego 2008.
9.B. Balcerzak – Paradowska, Polityka rodzinna: dla kogo wsparcie? Między rodziną a jednostką, (w:) Polityka społeczna w Polsce. Osiągniecia i wyzwania, (red.) M. Bednarski, Z. Wiśniewski, Warszawa 2018
10. R. Szczepanik, J. Wawrzyniak, Opieka i wychowanie w instytucjach wsparcia społecznego, Łódź 2012.
11.A. Skowrońska, Praca socjalna z osobami długotrwale bezrobotnymi i członkami ich rodzin, Wyd. ZRZL, Warszawa 2014
12.A. Leszczyńska-Rejchert, Człowiek starszy i jego wspomaganie – w stronę pedagogiki starości. Olsztyn 2005.
13. N. Pikuła, Senior w przestrzeni społecznej, Kraków, 2013.
14.B. Krajewska, Instytucje wsparcia dziecka i rodziny, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2010
15.M.Ruszkowska, M. Winiarski, Praca socjalna z dziećmi, młodzieżą i rodziną, Warszawa 2014
16.D. Podgórska-Jachnik, Praca socjalna z osobami z niepełnosprawnością i ich rodzinami, CRZL, Warszawa 2014
17.Z. Kawczyńska – Butrym, Niepełnosprawność – specyfika pomocy społecznej, Katowice 1998
18.A. Palacz-Chrisidis, Praca socjalna z osobami uzależnionymi i ich rodziną,CRZL, Warszawa 2014
19.M. Czechowska-Bieluga,Praca socjalna z osobami z zaburzeniami psychicznymi, w: Niepełnosprawność. Dyskursy pedagogiki specjalnej Nr 43/2021.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: