Osoba jako zasada, miara i cel. Podstawy metody humanistycznej Jana Pawła II. SzD-JPII
Osoba jako zasada, miara i cel. Podstawy metody humanistycznej Jana Pawła II
1. Ustalenia wstępne: źródła, główne pojęcia i terminy
2. Wstępna charakterystyka pojęcia osoby
- źródła historyczne i współczesne
3. Aspekt poznawczy
- doświadczenie
- umysł – intelekt – rozum
- redukcjonizm poznawczy, propozycja postmodernizmu
4. Ontologia osoby
- podmiot
- prawda osobowa
- struktura: duchowość; psychika, emocje; cielesność
- potencjalność: czyny i akty pasywne
- aspekt społeczny: uczestnictwo – wspólnota – komunia
- transcendencja
5. Metoda
- humanum
- metoda humanistyczna,
- elementy metody m.in. reflexio
- specyfika, praktyczne stosowanie
- zasada przeciwstawień m.in.
-- subiektywne – obiektywne
-- indywidualne – wspólne
-- zewnętrzne – wewnętrzne
-- transcendentne – immanentne
- pluralizm metod
6. Kryterium, miara
- dwa typy kryterium
- praxis jako kryterium
- techne, utilitas – jako przeciwieństwa humanum
-- theoria - praxis
-- metoda weryfikacji
-- humanistyczna interpretacja pragmatycznej zasady
-- w naukach praktycznych
-- w pedagogice
7. Cel – autoteleologia
8. Aplikacje metody (zagadnienia dodatkowe do uzgodnienia)
- wartości, fakt i norma
- rozum – wiara
- słowo (ontologia słowa)
- płeć - męskość – kobiecość
- ideologia
9. Kwestie kontrowersyjne, wątpliwości, krytyka
10. Myśl Jana Pawła II wobec współczesności
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
EK 1: student zna szczegółową problematykę dotycząca omawianego zagadnienia, potrafi wskazać jego teoretyczne tło i uwarunkowania;
EK 2: zna podstawowe zasady metody humanistycznej; potrafi wskazać jej podstawy teoretyczne, zróżnicowanie, możliwe zastosowania oraz kwestie kontrowersyjne
Umiejętności
EK 3: potrafi formułować, planować i rozwiązywać złożone problemy teoretyczne
EK 4: potrafi posługiwać się metodą humanistyczną wykorzystują ją w sytuacjach nietypowych oraz stosując do zagadnień praktycznych
Kompetencje społeczne
EK 5: jest zdolny do krytycznej oceny własnej pracy badawczej pod względem merytorycznym i etycznym
EK 6: podejmuje działania zmierzające do współpracy z innymi badaczami, jest otwarty na krytykę i twórcze korzystanie z dorobku naukowego innych badaczy z uwzględnieniem praw dotyczących własności intelektualnej
Kryteria oceniania
wykład konwersatoryjny
Literatura
Źródła
Jan Paweł II, Fides et ratio, Watykan 1998
- Mężczyzną i niewiastą stworzył ich. Odkupienie ciała a sakramentalność małżeństwa, Wydawnictwo KUL, Lublin 2011.
- Pamięć i tożsamość, Wydawnictwo Znak, Kraków 2005
- Przemówienie w siedzibie UNESCO, Paryż, 2 czerwca 1980
- Veritatis splendor, Watykan 1993
- inne fragmenty tekstów
Wojtyła K., Osoba i czyn oraz inne studia antropologiczne, (red.) T. Styczeń, i inni, TN KUL, Lublin 1994
-- Osoba i czyn, s. 51-335
-- Podmiotowość i “to co nieredukowalne” w człowieku, s. 433-443
-- Teoria - praxis: temat ogólnoludzki i chrześcijański, s. 463-475
- Problem konstytuowania się kultury poprzez ludzką praxis, “Roczniki Filozoficzne”, 27 (1979), z. 1, s. 9-20
- Problem teorii moralności, w: W nurcie zagadnień posoborowych (red.) B. Bejze, t. 3, Wydawnictwo ss. Loretanek-Benedyktynek, Warszawa 1969, s. 217-249
Literatura pomocnicza
Buttiglione R., Myśl Karola Wojtyły (tłum. J. Merecki), TN KUL, Lublin 1996
Chudy W., Refleksja a poznanie bytu. Refleksja „in actu exercito” i jej funkcja w poznaniu metafizykalnym, RW KUL, Lublin 1984
Delsol Ch., Nienawiść do świata. Totalitaryzmy i ponowoczesność, przeł. M. Chojnacki, IW Pax, Warszawa 2017
André Frossard, “Nie lękajcie się”. Rozmowy z Janem Pawłem II (tekst francuski tłum. A. Turowiczowa), Wydawnictwo Znak, Kraków 1983.
Hadot P., Ćwiczenia duchowe i filozofia starożytna, tłum. P. Domański, W. Klenczon, Aletheia, Warszawa 2019
Kamiński S., Nauka i metoda. Pojęcie nauki i klasyfikacja nauk, TN KUL, Lublin 1992
Pieper J., W obronie filozofii, tłum. P. Waszczenko, Pax, Warszawa 1985
Rorty R., Przygodność, ironia i solidarność, W.A.B. Warszawa 2009
Spaemann R., Osoby. O różnicy między „kimś” i „czymś”, tłum J. Merecki, Oficyna Naukowa, Warszawa 2001
Starnawski W. Pedagogia osoby. Interpretacja egzystencjalna, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe UKSW – Centrum Myśli Jana Pawła II, 2020.
- Prawda jako zasad wychowania, Warszawa: Wydawnictwo UKSW, 2008.
Styczeń T., Być sobą to przekraczać siebie. O antropologii Karola Wojtyły, w: tenże Świadek prawdy, TN KUL Lublin 2015
Weigel, G., Świadek nadziei. Biografia papieża Jana Pawła II, tłum. D. Chylińska i inni, Wydawnictwo Znak, Kraków 2000
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: