Filozofia a nauki przyrodnicze. Historia i współczesność SzD-FI-FILPRZ
Tematem zajęć jest kształtowanie się relacji między filozofią i naukami przyrodniczymi w okresie od formowania się nauk przyrodniczych w nowożytności do czasów współczesnych. Celem zajęć jest zaprezentowanie wspomnianych relacji, wskazanie na wzajemne zależności filozofii i nauk przyrodniczych, rozważenie ich wzajemnego znaczenia oraz porównanie naukowo-przyrodniczego i filozoficznego obrazu świata. Prezentacja tematu będzie obejmowała wybrane problemy, znajdujące się na styku filozofii i nauk przyrodniczych. Poszczególne zagadnienia zostaną zaprezentowane w ujęciu chronologicznym. Zasadniczą tezą, która zostanie uargumentowana w trakcie zajęć, jest twierdzenie, że filozofia i nauki przyrodnicze, mimo odmienności metodologicznych, pozostają ściśle związane ze sobą oraz wzajemnie na siebie oddziałują. Zatem można traktować ich perspektywy badawcze oraz ustalenia wynikające z badań jako komplementarne. Podkreślona zostanie obecność filozofii w badaniach naukowych, a także znaczenie badań naukowych dla rozwoju filozofii.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy doktorant zna i rozumie:
- metodologię badań naukowych z zakresie nauk przyrodniczych i w zakresie filozofii
- główne tendencje rozwojowe w obszarze nauk przyrodniczych i filozofii
- fundamentalne dylematy i dyskusje występujące między naukowo-przyrodniczym i filozoficznym obrazem świata
Kryteria oceniania
Ocena 5:
- doktorant w pełni prawidłowo rozumie i odróżnia metodologię badań naukowych z zakresie nauk przyrodniczych i w zakresie filozofii
- doktorant w pełni prawidłowo i samodzielnie rekonstruuje główne tendencje rozwojowe w obszarze nauk przyrodniczych i filozofii
- doktorant w pełni prawidłowo prezentuje i ocenia fundamentalne dylematy i dyskusje występujące między naukowo-przyrodniczym i filozoficznym obrazem świata
Ocena 4,5:
- doktorant w pełni prawidłowo rozumie i odróżnia metodologię badań naukowych z zakresie nauk przyrodniczych i w zakresie filozofii
- doktorant w pełni prawidłowo, ale nie w pełni samodzielnie rekonstruuje główne tendencje rozwojowe w obszarze nauk przyrodniczych i filozofii
- doktorant w znacznej mierze prawidłowo prezentuje i ocenia fundamentalne dylematy i dyskusje występujące między naukowo-przyrodniczym i filozoficznym obrazem świata
Ocena 4:
- doktorant w znacznej mierze prawidłowo rozumie i odróżnia metodologię badań naukowych z zakresie nauk przyrodniczych i w zakresie filozofii
- doktorant w znacznej mierze prawidłowo i częściowo samodzielnie rekonstruuje główne tendencje rozwojowe w obszarze nauk przyrodniczych i filozofii
- doktorant w znacznej mierze prawidłowo prezentuje i częściowo ocenia fundamentalne dylematy i dyskusje występujące między naukowo-przyrodniczym i filozoficznym obrazem świata
Ocena 3,5
- doktorant w przeważającej mierze prawidłowo rozumie i odróżnia metodologię badań naukowych z zakresie nauk przyrodniczych i w zakresie filozofii
- doktorant w przeważąjacej mierze prawidłowo i częściowo samodzielnie rekonstruuje główne tendencje rozwojowe w obszarze nauk przyrodniczych i filozofii
- doktorant w przeważajacej mierze prawidłowo prezentuje i fragmentarycznie ocenia fundamentalne dylematy i dyskusje występujące między naukowo-przyrodniczym i filozoficznym obrazem świata
Ocena 3:
- doktorant prawidłowo, choć z błedami, rozumie i odróżnia metodologię badań naukowych z zakresie nauk przyrodniczych i w zakresie filozofii
- doktorant prawidłowo, choć z błędami, i z pomocą rekonstruuje główne tendencje rozwojowe w obszarze nauk przyrodniczych i filozofii
- doktorant prawidłowo, choć z błędami, prezentuje i ocenia fundamentalne dylematy i dyskusje występujące między naukowo-przyrodniczym i filozoficznym obrazem świata
Literatura
Literatura ogólna przedmiotu:
Dzwonkowska, D. (2014). Filozofia a nauki przyrodnicze. Warszawa: Wydawnictwo UKSW.
Heller, M., Mączka, J., Urbaniec, J. (red.). (1999). Sensy i nonsensy w nauce i filozofii. Kraków - Tarnów: OBI - Biblos.
Helle, M., Życiński, J. (1980). Wszechświat i filozofia. Kraków: PWT.
Kemeny, J.G. (1967). Nauka w oczach filozofa. Warszawa: PWN.
Lemańska, A. (1998). Filozofia przyrody a nauki przyrodnicze. Warszawa: Wydawnictwo ATK.
Tempczyk, M. (2005). Ontologia świata przyrody. Kraków: Universitas.
Życiński, J. (1993). Granice racjonalności. Eseje z filozofii nauki. Warszawa: PWN.
Literatura szczegółowa do poszczególnych tematów zostanie podana w trakcie zajęć.
Uwagi
W cyklu 2022/23_L:
Aktywność uczestników zajęć w postaci zadawania pytań i zgłaszania uwag/komentarzy do prezentowanych treści - mile widziana:-) |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: